Problem med ny RIAA

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
RIAAen er antagelig OK. Som det er sagt ovenfor, dette er mest sannsynlig akustisk tilbakekobling, i.e. en feed-back sløyfe og du MÅ plassere platespilleren din på et bedre egnet sted/underlag for å unngå det.
RIAAen er nok OK, ja. Men ut fra beskrivelsene her, f. eks. at membranene blafrer når en spiller på innerrillene er ikke akustisk tilbakekopling den primære årsaken. Innerrillene inneholder ingen signaler og når da høyttalerne likevel beveger seg skyldes det at Puen fanger opp subsoniske vibrasjoner fra drivverket. Som mao ikke er godt nok... Det hjelper da ikke å sette platespilleren et annet sted eller å sette den på en ett tonn tung steinblokk. Det som kan hjelpe er å sørge for at drivverket er så bra som det kan bli, altså at:
-lageret er skikkelig rent og oljet
-at drivreima er ren og evt. gnikket inn med talkum

Og så videre tiltak:
Siden drivverkstøyen primært kommer via tallerkenen prøve å avkople plata vha filtmatte eller skumgummiknotter.
Og siden drivverkstøyen også delvis forplantes gjennom armen prøve å dekople den noe fra plinten vha filt eller gummiringer slik at armen ihvertfall ikke er hardt festet til plinten.

Tror nok at du kommer i mål om du gjennomfører disse tiltakene ;)

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
116
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
RIAAen er nok OK, ja. Men ut fra beskrivelsene her, f. eks. at membranene blafrer når en spiller på innerrillene er ikke akustisk tilbakekopling den primære årsaken. Innerrillene inneholder ingen signaler og når da høyttalerne likevel beveger seg skyldes det at Puen fanger opp subsoniske vibrasjoner fra drivverket. Som mao ikke er godt nok... Det hjelper da ikke å sette platespilleren et annet sted eller å sette den på en ett tonn tung steinblokk. Det som kan hjelpe er å sørge for at drivverket er så bra som det kan bli, altså at:
-lageret er skikkelig rent og oljet
-at drivreima er ren og evt. gnikket inn med talkum

Og så videre tiltak:
Siden drivverkstøyen primært kommer via tallerkenen prøve å avkople plata vha filtmatte eller skumgummiknotter.
Og siden drivverkstøyen også delvis forplantes gjennom armen prøve å dekople den noe fra plinten vha filt eller gummiringer slik at armen ihvertfall ikke er hardt festet til plinten.

Tror nok at du kommer i mål om du gjennomfører disse tiltakene ;)
Hvorfor blir det blafring med ny RIAA? Jeg ser han skriver at det blafrer på innerrillene, men mindre enn standard spor. Jeg leser også at det er et filter i hans forrige RIAA. Ble evt motor/mekanisk støy fjernet av dette?

Jeg er fortsatt av den oppfatning at dette er akustisk tilbakekobling. For mange år siden hadde jeg en platespiller (michell fokus, kanskje focus?) med motorstøy av periodisk type (kan modelleres vha harmoniske funksjoner). Membranene blafret ikke i det hele tatt, men det var enkelt å høre den lavfrekvente støyen.

Videre, så har jeg eksperimentert med plassering av platespillere. Blir de utsatt for feedback så blafrer membranene slik jeg oppfatter det gjør her.

Han skriver også at membranene blafrer mindre når CDspilleren er i bruk (jeg forutsetter at han snakker om samme innspilling på CD og LP). Om min antagelse holder mener jeg derfor at dette underbygger sannsynligheten for feedback.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg får se om jeg får prøvd noen av disse tipsene i dag eller i nærmeste framtid. RIAA'en er nok 100% i orden så problemente ligger nok andre steder. Skal prøve å smøre med talkum og olje. Talkum får jeg vel tak i en sportsforretning el.l.? Og Olje har de vel på Jernia, maxbo osv?

Skal også forsøke å flytte spilleren men det eneste andre stedet det går an å sette den er på spisestuebordet som neppe er bedre dempet enn racket?

Blafringen tiltar når jeg kommer opp på klokka 10 og over, og på vinyl tilsvarer det for meg omtrent vanlig lyttenivå, litt avhengig av innspillingen selvfølgelig.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Lykke til! Tror nok det ordner seg da.

Men les denne tråden angående olje:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi2;action=display;num=1140886594

Ikke at jeg kan skjønne at lageret / senterleiet skulle være så kresent. For min er det ihvertfall spesifisert helt vanlig symaskinolje / hobbyolje.

Talkum får du på apoteket eller sikkert også i sportsbutikken.

Edit:
Måtte sjekke manualen og der står det ikke et pip om olje... Men er du sikker på at silkondemperne er som de skal?
http://www.vinylengine.com/manuals_pro-ject.shtml

Og forresten sier manualen at en skal spille med lokket åpent for å unngå akustisk tilbakekopling. Men så er det da ikke det som er ditt primære problem...

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Lykke til! Tror nok det ordner seg da.

Men les denne tråden angående olje:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi2;action=display;num=1140886594

Ikke at jeg kan skjønne at lageret / senterleiet skulle være så kresent. For min er det ihvertfall spesifisert helt vanlig symaskinolje / hobbyolje.

Talkum får du på apoteket eller sikkert også i sportsbutikken.

Edit:
Måtte sjekke manualen og der står det ikke et pip om olje... Men er du sikker på at silkondemperne er som de skal?
http://www.vinylengine.com/manuals_pro-ject.shtml

Og forresten sier manualen at en skal spille med lokket åpent for å unngå akustisk tilbakekopling. Men så er det da ikke det som er ditt primære problem...
Dette virker som lafrekvent støy (rumble) som kan fjernes med filtrering. Det har nok ikke noe med plasseringen av platespilleren eller demping av denne (jeg ville dog ikke brukt spikes på en platespiller). Mange RIAA-trinn/innganger har innebygd et high-pass filter for å fjerne lavfrekvent støy som gjør at membranene på høyttalerne vandrer.

Symaskinolje egner seg ikke til senterleie på platespillere, oljen forstøves og gir etterhvert faktisk økt friksjon og kan ødelegge lageret.

CBA

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Det skal da ikke være nødvendig å filtrere bort rumble! ??? En skikkelig og riktig justert platespiller skal ikke ha hørbar rumble og ihvertfall ikke synlig som her :)

Symaskinolje egner seg ikke til senterleie på platespillere, oljen forstøves og gir etterhvert faktisk økt friksjon og kan ødelegge lageret.

CBA
Dette var da enbastant påstand:
Siterer fra manualen for J.A. Michell Hydraulic Reference:
"Every 12 months, lightly oil the stroboscope and main bearings (use a sewing machine oil, or similar)."
Dette har da virket i 25 år og lager er garantert like fint om nye 25 år. Men så er da denne spilleren fra tida før alle mulige high-end-produsenter begynte å pushe (i dette tilfelle bokstavelig talt?) snake oil. 8)

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Det skal da ikke være nødvendig å filtrere bort rumble! ??? En skikkelig og riktig justert platespiller skal ikke ha hørbar rumble og ihvertfall ikke synlig som her :)

Dette var da enbastant påstand:
Siterer fra manualen for J.A. Michell Hydraulic Reference:
"Every 12 months, lightly oil the stroboscope and main bearings (use a sewing machine oil, or similar)."
Dette har da virket i 25 år og lager er garantert like fint om nye 25 år. Men så er da denne spilleren fra tida før alle mulige high-end-produsenter begynte å pushe (i dette tilfelle bokstavelig talt?) snake oil. 8)
Gearolje har nok garantert både lavere literpris og lavere fortjeneste enn symaskinolje. Symaskinolje vil gjøre at mange platespillere rett og slett vil stoppe opp fordi oljen er for tynn og blir slitt ut av belastningen. Følg produsentens anvisning! Gearolje skal i hvert fall anvendes på Linn, eldre Thorens og Rega.

Bevegelsene i høyttalermembranet pga subsonisk støy skyldes ikke nødvendigvis noe galt med platespilleren eller konstruksjonen, men kan forårsakes av f.eks buler i platen og resonnanser i kombinasjonen arm/pickup. Alle platespillere/pickup/arm-kombinasjoner vil ha gi fra seg dette i mer eller mindre grad hvis det ikke filtreres bort. Rumble er kanskje feil begrep, da man assosierer dette mer med støy fra drivverk eller motor i platespilleren, noe som nok ikke er tilfellet her. Et subsonisk filter som virker uner 20 hz (hvor det ikke er noe lyd heller) vil fjerne problemet.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Jo, det er nok smartest å følge produsentens anvisninger. Om produsenten har anvist noe da. Men umiddelbart vil jeg tro at gearolje kan være i det tykkeste laget for en del lager og jeg ville ihvertfall ikke finne på å benytte det på min.

Forøvrig et eksempel på snake oil oil:

http://tinyurl.com/ffqjl

Den smører sikkert bra, men er priset aldeles hinsides,- som snake oil...  :eek:

Og Linn anbefaler bare "Linn factory oil". Lurer på hva den koster?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Jo, det er nok smartest å følge produsentens anvisninger. Om produsenten har anvist noe da. Men umiddelbart vil jeg tro at gearolje kan være i det tykkeste laget for en del lager og jeg ville ihvertfall ikke finne på å benytte det på min.
Denne gearoljen er ikke spesielt tyktflytende, koster kr 119,- pr liter hos biltilbehørsbutikkene. Det bør nok holde til samtlige platespillere på hele hifisentralen i mange tiår...

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Og nå er sikkert trådstarter herlig forvirret  ;D
Tja, litt forvirret kanskje. har handlet inn talkum og skal gi inn reima med det etterpå. håper det gir litt forbedring ihvertfall. Når det gjelder olje så er jeg fortsatt usikker på HVOR jeg skal smøre denne?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Tja, litt forvirret kanskje. har handlet inn talkum  og skal gi inn reima med det etterpå.  håper det gir litt forbedring ihvertfall. Når det gjelder olje så er jeg fortsatt usikker på HVOR jeg skal smøre denne?
Har hatt rem-drevne platespillere siden min første Linn Sondek i 1979. Har aldri brukt talkum på reima, men dratt den gjennom en fuktig fille av og til og renset drivakslingen med sprit. Hva skal være poenget med talkumet? Få det for all del ikke ned i lageret så det blander seg med olja!
Bruk den olja produsenten foreskriver, er du forresten sikker på at det skal være olje i det hele tatt?

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Det står ingenting om olje i manualen, så jeg må innrømme at jeg er usikker på det sjøl. Kan selvfølgelig prøve meg fra med å dyppe stanga mer eller mindre ned i silikonbegeret for å se om dette hjelper.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Har du spurt importøren av Project om dette? Evt. sendt en email til fabrikken og spurt. Det hadde jeg gjort istedet for å satse på alle, sikkert velmenende, rådene du har fått her, men som ikke nødvendigvis er riktige. Ting kan fort bli verre ved f.eks. å bruke feil olje.

Silikonbegeret, sier du. Tviler sterkt på at du skal blande olje med silikon, det blir det skikkelig gørr ut av....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
For å være dønn sikker på at det ikke er tilbakekobling du sliter med kan du ta en lang ledning og sette høyttalerne (det holder med en, men ikke spill på den som står igjen selvsagt) i et annet rom og se om membranene fortsatt blafrer. Gjør de det fortsatt er det ikke tilbakekobling med mindre du spiller så høyt at hele huset rister :)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Har ikke kontaktet importøren, men det er vel kanskje en idé. Det med lang ledning kan jeg jo alltids forsøke. Har jo en sju meter lang kabel liggende som får høyttaleren et stykke unna ihvertfall.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Ofte en enda bedre ide å sende en mail til fabrikken, importører er som regel mer interessert i å tjene penger enn å sette seg inn i hvordan ting virker. Helt generelt, kjenner ikke til importøren av Project.....

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Prøve nettopp å sette en høyttaler inn på soverommet. Virkningen var akkurat den samme som i stua. Når volumet kommer opp på 10 og 11 er det kraftig bevegelse i elementene, akkurat som om jeg skulle spilt skikkelig høyt. Kan vi da altså utelukke tilbakekobling?

Sender en mail til Pro-ject i morgen tenker jeg.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Da kan du nok utelukke tilbakekobling, ja. Virker som om feilen ligger i spilleren. Har mest tro på mismatch mellom arm/PU eller en feil med PU'en....

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Greit å få det bekreftet.
Det ER rumble i altfor stor grad. Du kan jo gjøre et lite forsøk for å finne ut om det er motoren som er synderen:

Ta av beltet, la spilleren være avslått, legg på en plate og sett ned nåla på innerrillen og snurr tallerkenen.

Om membranet nå står i ro kan det være motoren. Om membranet ikke står i ro er det definitivt senterleiet.

Prøv det samme med motor i gang. Om membranet da ikke står i ro er det motorlager / oppheng.

Om det da er stille er det lagertrøbbel i motor eller senterleie. Trøbbel som først fremkommer når du kopler motor og tallerken.

Talkum har en viss dekoplende effekt og er også gunstig ved oppstart siden en da får litt kontrollert sluring. Kan derfor være en medisin i dette tilfelle.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Greit å få det bekreftet.
Det ER rumble i altfor stor grad. Du kan jo gjøre et lite forsøk for å finne ut om det er motoren som er synderen:
quote]
Jeg trodde rumble ville gi utslag i det hørbare området (?) mens trådstarter ikke merker noen lydmessige svigninger. Det har ikke vært nevnt noe om hvor langt ned i frekvens denne membranvandringen skjer. Dersom det er mismatch mellom arm og PU vil det kunne føre til svært lave frekvensmesige utslag langt under hørbart område. Jeg kjenner ikke hverken PU eller spiller og tør ikke si noe om det, Men jeg har selv en SME 3009 s2 improved som jeg kjører med en PU m høy complience. Det førte til nettop det samme som trådstarter beskriver. Da var det armresonans som førte til problemet. Med armen var det påmontert en "damper" som med riktig viskositet fjernet resonansen og dermed membranvandringen.

mvh Øivind

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Ta av beltet, la spilleren være avslått, legg på en plate og sett ned nåla på innerrillen og snurr tallerkenen.

Om membranet nå står i ro kan det være motoren.  Om membranet ikke står i ro er det definitivt senterleiet.

Prøv det samme med motor i gang. Om membranet da ikke står i ro er det motorlager / oppheng.

Om det da er stille er det lagertrøbbel i motor eller senterleie. Trøbbel som først fremkommer når du kopler motor og tallerken.
Prøvde dette og da jeg hadde motoren avslått og snurret tallerkenen var det definitivt bevegelse i membranet.

Med motoren på var det mindre bevegelse å spore. Nå prøvde jeg dette med volumet på ca. 11 så noe bevegelse må vel uansett påregnes?

Hva er da løsningen?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Nå er vel NAT en av forhandlerne til Project. Jeg kjenner ikke til sjappa, men mange her på sentralen sier at Morten (innehaver) er en grei fyr med peiling. Hva med å ta en tur innom ham med spilleren. Han har sikkert en PU liggende som passer armen din. Få ham til å montere den (hvis du har en del tommelfingre selv) og se hva som skjer. Har tro på at det kan løse problemet ditt...

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
har akkurat samme problem når jeg spiller vinyl.. mye vandring i membranen under avspilling av vinyl, men ingenting med cd. byttet lp-spiller, og samme problemet var der. byttet så riaa og problemet vedvarte. kom fram til at det måtte være forsterken(rør) som var problemet evt ht-kablene(for lite motstand da de er tjukke som grillpølser:). tenkte jeg skulle finne noen andre, tynnere kabler, og koble opp med en dag for å se om det kan være dette.. ps. har sjekket nettspenning.

lykke til med problemet ditt..

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Det er vel et godt forslag, dersom det ikke er noe jeg kan gjøre selv for å bøte på det? Har vært innom NAT og Morten er en trivelig kar. Kan ta en tur innom neste gang jeg er i sentrum og spørre.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.825
Sted
Holmestrand
Sikkert fin til en overkommelig pris. Tror hvertfall ikke en skal bruke gearolje på nye Michell-spillere. Jeg tror den må være rimelig tynn for å la seg pumpe opp i det inverterte lageret...

Og nå er sikkert trådstarter herlig forvirret  ;D
Overkommelig pris? 1/4 oz tilsvarer 7,5 ml
Det gir 133 slike flasker fra en liter.
Med pris på knapt 105 kr gir det en literpris på nette kr 13918 kr. Går man til Shell (eller andre oljeselskaper) er det gode muligheter for 20 l til en drøy tusenlapp. Denne omsettes for kr 278.366. Det kalles forretninger det...
Jeg har en viss erfaring med smøremidler av mere eksotiske (les dyre) typer, og det er ofte slik det foregår.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Platespilleren står på toppen av racket mitt oppå en hjemmelaget isolasjonsplatform av 20mm mdf med pålimt blygummiplate. Det er for tiden ingen andre steder i stua den kan stå og vegghylle blir ikke særlig praktisk i min overmøblerte stude. Har som sagt en BASE platform som burde passe, men har ikke testet om dette vil hjelpe

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Overkommelig pris? 1/4 oz tilsvarer 7,5 ml
Det gir 133 slike flasker fra en liter.
Med pris på knapt 105 kr gir det en literpris på nette kr 13918 kr. Går man til Shell (eller andre oljeselskaper) er det gode muligheter for 20 l til en drøy tusenlapp. Denne omsettes for kr 278.366. Det kalles forretninger det...
Jeg har en viss erfaring med smøremidler av mere eksotiske (les dyre) typer, og det er ofte slik det foregår.
Relativt overkommelig til en "original factory oil" å være... ;D

Som sagt bruker jeg en symaskinolje jeg har hatt i årevis. Kostet sikker 2,75 den gangen.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
har akkurat samme problem når jeg spiller vinyl.. mye vandring i membranen under avspilling av vinyl, men ingenting med cd. byttet lp-spiller, og samme problemet var der. byttet så riaa og problemet vedvarte. kom fram til at det måtte være forsterken(rør) som var problemet evt ht-kablene(for lite motstand da de er tjukke som grillpølser:). tenkte jeg skulle finne noen andre, tynnere kabler, og koble opp med en dag for å se om det kan være dette.. ps. har sjekket nettspenning.

lykke til med problemet ditt..
Hmmm. Må si jeg begynner å tvile på moderne platespillere...

Når høyttalermembranet blafrer når en spiller en blank rille har den kun med spilleren å gjøre! Det er den som genererer disse lave frekvensene fra ingenting. Dårlige lager, dårlig avkopling, mismatch arm/spiller PU og så bortetter. Kabler og nettspenning har ingenting med dette å gjøre!

Palace: har du forresten prøvd å legge vinylplata på noen tynne skumputer? Forsvinner blafringen da vet en at det er tallerkenen som formidler uhumskhetene og ikke PU / arm. Fort gjort å prøve ;)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Har ikke prøvd skumputer. Har ikke noe liggende, men hvor får jeg tak i det?

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Har ikke prøvd skumputer. Har ikke noe liggende, men hvor får jeg tak i det?
Jeg tror det blir bortkastet tid og penger. Ut fra beskrivelsene dine ut over i denne tråden, er det ganske åpenbart at membranutsvingene skyldes subsonisk støy pga resonnanser i kombinasjonen arm/pickup og neppe kan tilskrives feil på platespilleren eller plassering. Du kan da enten bytte pickup (eller arm), installere et subsonisk filter eller rett og slett ignorere dette. Det går også an å eksperimentere med demping av arm osv, men her kan fort resultatet bli verre enn utgangspunktet. Kos deg heller med platene dine, men pass på at du ikke spiller så høyt at du risikere å skade høyttalerelementene dine.

CBA

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Nei, si det. Jeg hadde vel helst noe emballasjeskum i tankene a la skumposer harddisker ofte er pakket i. Men bittesmå møbelknotter kunne jo gi en pekepinn. Sørg for å prøve med en plate som har litt rommelig hull slik at du ikke får direktekopling fra spindelen.

Ellers kan det jo være en idé å dekople arminnfestingen også med en o-ring eller tilklippet filt som jeg nevnte tidligere.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg har noe bobleplast liggende jeg kan prøve.

Å gjøre inngrep i arm el.l. er jeg veldig liten lysten på fordi jeg ikke er teknisk anlagt :)
Det kan fort gå riktig ille.

Skulle gjerne byttet pick-up men som fortalt tidligere så tør jeg rett og slett ikke å gjøre det selv da armkablene mine har måtte loddes på nytt et gang eller to tidligere på grunn av mine tommeltotter :'(

Det å dra med spilleren til en hi-fi sjappe bare for å bytte stift (har en Goldring 1012 liggende) blir litt mye mas og tjas og tenkt hvis det ikke funker? Da må jeg jo gjøre det hele en gang til!

Topp Bunn