Problem med Lyra Delos - SME V

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
192
Antall liker
23
Har et veldig irriterende problem med at lydbildet blir skjevt - trekker en god del mot venstre.
Har nettopp kjøpt helt nye Oracle Delphi VI, ny Lyra Delos og ny SME V.
Har justert pickup og arm pinlig nøyaktig omtrent 10 ganger til ingen nytte. Hva i alle dager er
feil ?? Kan noen av alle dere kloke hoder gi et godt råd eller 3 ?? Phonoforsterker: PS Audio.
Mvh
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Har du prøvet at bytte kablerne? Kan riaaen være indstillet til lidt højere gain i venste side?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.640
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Det er jo bare og begynne eleminations metoden det:

Bytt om H/V kanal ut av riia'en........ ingen forskjell?

Bytt om H/V kanal inn i riia'en......... ingen forskjell ?

Bytt om H/V kanal på undersiden av armen......... ingen forskjell ?

Fortsett bakpå pickupen bytt om H/V kanal

Sjekk gain settinger i riia.

Sjekk at alle ledninger har optimal kontakt.

Når du har sjekket dette og ikke funnet feil ville jeg forsøkt med et annet riia trinn.

Azimuth feil gir kun små forskjeller, men siden du har en SME serie V så kan du se bort i fra det medmindre du har sluppet den i gulvet.

For sikkerhets skyld kan man jo prøve å bytte inngang på pre/forsterker for og eliminere det også.

Lykke til.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hva med andre kilder enn vinylsnurre? Har du samme problem der?
Hvis du har CD med mono-opptak, kan du foreta en ganske nøyaktig sammenlikning.

En test er også å vende ryggen til høyttalerne, slik at du "skifter øre". Da vil evt forskjeller i hørselen kunne avsløres.

Du bør også sjekke om forskjellen melom kanalene er den samme enten du står noen meter fra høyttalerne, rett foran eller mellom dem. Mitt rom er ikke godt dempet og går i vinkel. Det skaper en skjevhet i lyden som øker med avstanden til høyttalerne.

Jeg mener også å ha erfart at musikktypen spiller inn, i den forstand at violinene i et klassisk orkester sitter på venstre side. Det gjør ofte venstre kanal svært dominerende i klassisk musikk - avhengig av innspilling og avspillerutstyr.

Jeg har SME V-arm og noe av det samme problemet som deg. Jeg har imidlertid aldri mistenkt armen for å være årsaken. Trolig skyldes det heller ikke pick up elementet. Du kan evt forsøke å forandre litt på stifttrykket eller anti-skatingen - jeg syntes lyden ble litt mer "riktig" da jeg gikk opp fra 1,75 til 2,5 g.

Uansett hva du gjør eller erfarer - skriv om det, for dette er ineressant.
Lykke til!!!:)
 

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
192
Antall liker
23
Takker hjertelig for mange nyttige forslag. Har hatt en annen platespiller med annen pickup, men med samme riia ( PS Audio ) som nå.
Hadde ikke noe problem før jeg nå har anskaffet Oracle / Lyra Delos/ SME V. Altså kan det ikke være riia`en som er problemet.
Har byttet om kablene fra pl. spiller til riia - litt bedre resultat. Har også endret anti-skatingen -enda en liten tanke bedre ! Skal prøve
økning av stifttrykket. Lyra anbefaler 1,7 - 1,8 på Delos. Skal prøve 2,5, så får vi se.
Har ikke problemer med annen kilde, CD etc . Grammofon nevner avstanden til høyttalerne. Stemmer at problemet blir mindre når jeg
kommer et par meter nærmere høytt. Uansett, er på vei til å løse problemet takket være gode råd fra flinke folk som dere !
Da står bare økning av stifttrykket igjen. Må få gjort dette snarest. Lar høre fra meg igjen.
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
3 muligheter hvis det noe med justering å gjøre og du har riktigt overhang.

spilleren i vat?
riktig Antiskating?
eller Azimuth?

Prøv å se på det igjen, ellers så virker 1,75g veldig fint på min delos i en kuzma arm
Ellers veldig spennende platespiller setup
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Jeg ser ikke at du har sjekka koblingene inn på Lyraen slik Rudi foreslår. En minste feil her, og du får problemer. Jeg har gainswitcher på effekten min, og har opplevd flere ganger at jeg har kommet borti disse. Dette er kanskje ikke så vanlig, men jeg nevner det nå uansett.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.640
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
En liten advarsel: med 2.5 gram på Lyra Delos så går den pickupen åt skogen relativt kvikt, men selvfølgelig skal ikke jeg fortelle hva du skal og ikke skal gjøre med dine egne ting........ Alle Lyra pickuper er testet FØR de forlater produsenten, damene som lager Delos er ytterst kompetente og alle Lyra pickuper blir slutt testet av Mishima selv...... så at problemet er selve pickupen tviler jeg MEGET sterkt på.
 

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
192
Antall liker
23
En liten advarsel: med 2.5 gram på Lyra Delos så går den pickupen åt skogen relativt kvikt, men selvfølgelig skal ikke jeg fortelle hva du skal og ikke skal gjøre med dine egne ting........ Alle Lyra pickuper er testet FØR de forlater produsenten, damene som lager Delos er ytterst kompetente og alle Lyra pickuper blir slutt testet av Mishima selv...... så at problemet er selve pickupen tviler jeg MEGET sterkt på.
Mange takk for tipset. Prøvde 2,5gr bare ca 30 sekunder. Det hjalp ikke ,gikk derfor raskt tilbake til 1,75
Mvh
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.897
Antall liker
26.742
Sted
Oslo/Grebbestad
Då gjenstår det vel og få prøve ut elementet i ett annet oppsett da, som vill vise om det er pu'n det er noe med?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Hei.

Rudi rakk det før meg. Delosen - liksom andre Lyraer med "New Angle" geometri, bør ikke kjøres med høyere
enn anbefalt stifttrykk, da bunnen av pickupen vil skrape ned i plata. Ikke bra.

Hvordan justerer du antiskating? Her er det mange teorier og langt fra alle er riktige.
Min anbefaling for dette er å benytte en mono-LP og justere antiskating til du har lyd mitt mellom høyttalerne.
Kommer du ikke i mål med SMEens ytterpunkter for slik justering er ett eller annet feil i signalkjeden.

Min første mistenkte ville da vært pickupen som du sjekker med å bytte rød mot hvit og blå mot grønn.

Lykke til.
Gunnar Brekke
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hei,
har du prøvd å krysskoble pu'n dvs bytte om venstre og høyre kanal?? Litt kronglete hvis du ikke har avtagbar pu, men kan være verd forsøket. ..... Hvis ikke problemet da hopper tilsvarende over fra v til h høyttale, kan du glemme pu'n, stiften og antiskatingen som årsak.
 

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
192
Antall liker
23
Ang. Delos / Oracle / SME : Har i alle fall delvis løst problemet med skjevt lydbilde. Justert antiskating en del ganger, finjustert Azimuth, byttet om kablene
til phonoforst.. Dette har hjulpet en del, faktisk. Tilkoblingskablene fra SME-armen til Delos er veldig trange - vil helst slippe å fikle med dette hvis jeg
ikke absolutt må ! Økning av stifttrykket hadde ingen virkning - og er vel ikke særlig lurt på Delosen har jeg fått råd om. Men jeg har oppdaget en annen
ting: "Grammofon" nevnte lytteavstanden / plassering av høyttalerne. Innser nå at dette er veldig viktig med mine 2 sett Proac høytt. D 80 og D 28.
Beveger man seg en del nærmere fra " normal " lytteposisjon forsvinner skjevheten faktisk ! Høytt. må også " tiltes" helt nøyaktig.
Alt i alt ser det ut til at jeg er nokså nær en 100% løsning. Venter derfor litt med å fikle med kablene til Delosen. Takker igjen for mange gode råd !!!
Mvh
,
 
Topp Bunn