Problem med lydgjennomgang mellom to stuer

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vi har flyttet fra hus til leilighet - og begynner å bli oppmerksomme på et lite problem m.h.t. lydgjennomgang mellom stuen og kjøkken/spisestue/TV-stue. Det eneste som skiller disse to rommene er en tofløyet dør - se bilde:

Med terskelfri løsning, blir det ca. 2 cm åpning mot gulvet. Ingen tetningslister heller - og dørene er vel helt standard innerdører. I praksis er det ingen lyddemping mellom de to rommene. Selv bak lukkede dører, kan jeg sitte i stuen og høre nyhetene bli lest opp når kona ser på Dagsrevyen - og tilsvarende den andre veien: man går ikke glipp av veldig mange musikalske detaljer.

Dørbladene er 30 og 72 cm - jeg er åpen for å sette inn noe som demper lyden bedre - en smal sak, selve jobben. Antar at jeg må ha noe med terskel + tetning. Men hva? En glassdør ville ha vært fint - det skaper litt romfølelse og kontakt mellom stuene.

Takknemlig for alle innspill - dette begynner å bli et lite stressmoment her hjemme.

Vedlegg

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Hei.
Regner med veggen er tilstrekkelig isolert også? Kjedelig å bruke penger på en flott dør hvis veggen lekker...
Det er terskler og tettelister som gjelder ja. Du kommer langt opp ved å sette inn terskel og tetningslister på de du har. Koster lite å prøve. Glass er mulig, men er litt mer kostbart enn standard innerdører i tilfelle. Men jeg skjønner poenget med å se mellom rommene.

Med vanlige dørblader kan du få lydreduksjonstall Rw opp til 38dB vel.
Som er nok. Det går an å få dører med doble anslag og doble tetningslister også. Det er viktig å isolere mellom karm og vegg, og fuge godt. 35dB er feks standard lyddør mellom leilighet og korridor i en typisk boligblokk.

Jeg ville hørt med en lokal dørprodusent hva de kan tilby av dører med feks 33dB evt 35dB
Jeg bruker Gilje eller Nor-Dan fordi de er lokale for meg, men du kan iallefall høre med dem. De lager dører med lydklasse på mål og spesifikasjon.

Eivind

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk for innspill!

Jeg får prøve meg frem med litt provisorisk tetning av de dørene jeg har - terskelfritt er åpenbart ikke så bra, nei. Men en skikkelig dør koster vel ikke allverden.... Det er kan hende like greit, det. Familiefreden er en viktig ting.

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Familiefreden er veldig viktig, nesten viktigst. Det er absolutt verdt mye.

Det er jo som vanlig bassen som er vanskelig å dempe nok, der vil nok tetting av eksisterende dør falle igjennom.

En dobbel dør med lydklasse og glass koster ikke allverden, men det kommer an på hva du sammenligner med. Vil tippe du nærmer deg dac-2 der kanskje.
Som ikke er all verdens for en knakande god dac...

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ikke allverden for en knakende god dør heller........

Jeg får ta meg et par runder og sjekke markedet. Jeg merker at det blir litt stress for kona når hun skal se på TV, og hun føler at hun forstyrrer - og det gjør hun jo også. Jeg er på en måte vant til å forstyrre - men er på den annen side ikke vant til å bli forstyrret slik jeg blir her. Så jeg blir unektelig litt småstresset, jeg også.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Vi har dobbeltdør i loftstua med glassvindu, tetningslister og terskel. Den er mer solid enn en vanlig innedør - nesten som en lett verandadør. Den tar ikke all lyd, men jeg synes den fungerer bra nok.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.621
Et moment å vurdere før en tetter; kan det påvirke ventilasjons anlegget?
Vi har såkalt "balansert ventilasjon" i huset vårt som betinger åpning på et par cm under dørene - slik har jeg forstått det i hvert fall. Kanskje verd å sjekke først?

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
ch skrev:
Et moment å vurdere før en tetter; kan det påvirke ventilasjons anlegget?
Vi har såkalt "balansert ventilasjon" i huset vårt som betinger åpning på et par cm under dørene - slik har jeg forstått det i hvert fall. Kanskje verd å sjekke først?
Enig. Flyttet i fjor inn i et hus fra 2002. Stusset over hvor lytt det var fra rom til rom også opp og ned fra 1 til 2 etg. Alle dører har glipe på noen cm under. Dette er pga. ventilasjonsanlegget som alltid skal stå på minumum 1. Moderne hus er tettere enn gamle. Anbefaler samtidig å alltid ha ventilene i vinduene åpne for å få nok frisk luft inn. (Dette er også bra for vinduene)

Endre

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Hvis man trenger luftflytting mellom to rom uten å smitte lyd finnes det løsninger på det.
Ventil i vegg med lydfelle.
Da kommer det an på hvor lang man vil trekke det, men det finnes ok enkle ventiler som demper 35dB.
Fresh f.eks har ventiler av alle slag. www.fresh.no

E

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ventilasjon er absolutt et poeng som man må ta hensyn til - det tenkte jeg ikke på. Men etter å ha undersøkt litt m.h.t. hvordan ventilasjonen fungerer i leiligheten, ser jeg at dette antageligvis ikke vil skape problemer i mitt tilfelle. Med en tett dør mellom stue og TVstue vil luften fra stuen suges ut gjennom avtrekket i de to badene, og luften fra TVstuen vil suges ut via kjøkkenet. Men jeg bør muligens teste dette først. Noen meter med maskeringstape, kanskje?

Topp Bunn