Problem med CD-spiller - ønsker råd/hjelp

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Antall liker
48
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Min ellers så eminente eSound CD-5 sign.etd. har plutselig begynt å rote det til. Ved avspilling høres det ut som om platene er fulle av hakk. Telleverket går helt jevnt, men man kan høre at 'noe skjer' inni spilleren. Er derfor takknemlig dersom noen har teorier om hva som kan være galt.

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Antall liker
48
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Sv: Problem med CD-spiller - ønsker råd/hjelp

Linserens ved hjelp av CD'en fra Clas Ohlsson er forsøkt, uten resultat. Bør jeg åpne spilleren og gå manuelt til verks med q-tips, eller kan det være større problemer? Hvilke? (boksen er kun et halvt år gammelt så jeg har vanskelig for å forestille meg at laseren allerede er sååå møkkete til tross for flittig bruk)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.424

Hvis spilleren er kun et halvt år gammel er det jo en garantisak.

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Antall liker
48
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9

Den er direkteimportert fra andre siden av kloden, ergo forekommer det meg å kunne bli noe tidkrevende å evt. kjøre garantisak...

Har "feilsøkt" ytterligere og funnet ut, ved avspilling uten forsterker påslått, at det er helt tyst (mekanisk) fra spilleren. Ergo virker det ikke som om laseren hopper frem og tilbake, noe telleverket også indikerer. Med signal på høyttalerne høres det dog ut som om CD-spilleren leser ujevnt, eller nesten som om det skulle være kontaktbrudd et sted. Har testet både XLR og RCA, og svineriet er det samme uavhengig av utgang.

Ingen som har noen idéer?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm

Ikke annet enn at laseren av en eller annen årsak har kommet ut av posisjon, og må justeres.. Har den f.eks. fått seg en trøkk eller smell..?

Eugen

Medlem
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
0

Hmmm høres ikke ut som feil på laser. tror mer på feil på utgangen til spilleren. Har spilleren digital ut? har du en da konverter eller en surround forsterker med innebygd DA du kan prøve den på?
Siden telleverket går fint tyder det på at laseren sporer riktig.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5

Prøv høyre kanal for seg, deretter venstre kanal for seg. Er det ulyd ved begge tilfeller?

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Antall liker
48
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9

Jepp.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5

vsk skrev:
Min ellers så eminente eSound CD-5 sign.etd. har plutselig begynt å rote det til. Ved avspilling høres det ut som om platene er fulle av hakk. Telleverket går helt jevnt, men man kan høre at 'noe skjer' inni spilleren. Er derfor takknemlig dersom noen har teorier om hva som kan være galt.
vsk skrev:
Den er direkteimportert fra andre siden av kloden, ergo forekommer det meg å kunne bli noe tidkrevende å evt. kjøre garantisak...

Har "feilsøkt" ytterligere og funnet ut, ved avspilling uten forsterker påslått, at det er helt tyst (mekanisk) fra spilleren. Ergo virker det ikke som om laseren hopper frem og tilbake, noe telleverket også indikerer. Med signal på høyttalerne høres det dog ut som om CD-spilleren leser ujevnt, eller nesten som om det skulle være kontaktbrudd et sted. Har testet både XLR og RCA, og svineriet er det samme uavhengig av utgang.

Ingen som har noen idéer?
Hmmm, altså lyd i CD-spilleren når effektforsterkeren står på, men ikke når den er av.

Kjenner ikke denne CD-spilleren. Går den rett i effekttrinnet (uten pre)?

Høres ut som om du får signal fra effekttrinn inn på CD-spilleren. Har du prøvd et annet effekttrinn?

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Antall liker
48
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9

Mulig jeg har uttrykket meg klosset; den er koblet til en integrert forsterker. Med tyst uten forsterker påslått i.e. uten lyd fra høyttalerne mente jeg kun å påpeke/illustrere at CD-spilleren går helt jevnt og stille uten noen form for skippelyder eller annen mekanisk ulyd (som jo kan være tilfelle dersom laseren er på bærtur).

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
547
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4

Dessverre en av ulempene med direkteimport. Høres ut som laser eller drivverk har fått seg en smell under transport og et eller annet er kommet ut av posisjon.
Spesielt ved cd-spillere eller andre ting med drivverk har jeg alltid vært skeptisk til direkteimport, men får håpe det bare er en bagatell.

Topp Bunn