Problem med akustikk

Arnold777

Medlem
Ble medlem
29.10.2003
Antall liker
0
Hallo
Vet det er mange som har skrevet om dette tidligere, men orker rett og slett ikke å lete gjennom alle tidligere innlegg. Jeg pusset opp kjellerstua. Gips ble skrudd opp på eksisterende panel på vegger og tak og parkett ble lagt på murgulv. Har stort teppe på gulvet. Etter dette har lyden blitt helt bedrøvelig der nede. Høres ok ut ved rolig akkustisk musikk, men ved mere rocka musikk blir det grøtete og vokal forsvinner langt bak i lydbildet. Fikk tips om å forsøke å plassere glava i hjørnet bak høytalerne for å se hva som skjedde da. Det er skap på veggene og lerret på veggen bak annlegget. Noen som har noen gode tips for dette funker ikke i det hele tatt!!!!!

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
3.848
Ikke lett å gi råd før du gir litt mer info. Hvor stort er rommet? Hva spiller du på? Har du mulighet for å flytte rundt på høyttalerne?

Jeg har med stort hell innredet et rom spesielt for musikk, med teppegulv og vegger i tre og mur. Brukte Rockwool markplate trukket med stoff som bassdempere midt på veggen bak lytteposisjon og i hjørnene bak høyttalerne. Min erfaring er at høyttalerplassering er helt avgjørende. Prøv deg fram til du finner den beste lyden (helst godt unna vegger/hjørner), og finpuss ved hjelp av målebånd eller lasermåler. Nøyaktig avstand til lytteposisjon og vegger er viktigere enn man skulle tro.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.656
Torget vurderinger
96
Kan jeg tippe at rommet er rektangulært, og mellom 15-25 kvm et sted?
Det aller første du kan gjøre noe med, er å eksperimentere med høytt. plasseringen. Tips: prøv en plassering veldig fritt i rommet, dvs. laaaang
avstand til bakveggen, og helst en bit fra sideveggene. Kraftig eller lite vinkling, ingenting er korrekt/feil. Litt avhengig av hvor nakne/dempede veggene er. Prøv deg fram! Min erfaring er at med vanlige dynamiske kassehøyttalere gir en fri plassering, ofte med kraftig vinkling, desidert jevnest respons i mellomtone/diskant, og det beste perspektivet. Etter at du har funnet plasseringen du synes er best, kan du begynne å tenke på å dempe rommet. Det viktigste her vil være førsterefleksjonene. Søker du på "førsterefleksjoner" på HFS finner du garantert masse nyttig.
Vær tålmodig, ikke gi opp! I det rommet jeg har nå, en typisk kjellerstue på drøye 20 kvm, har jeg holdt på i 4 måneder for å finne den beste plasseringen for mine høyttalere, kombinert med akustisk demping og romkorreksjon. Det er mange som bytter utstyr i ett sett, og så er det rommet eller plasseringen det er noe galt med...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vanskelig å si hva som skjer fra beskrivelsen, men det kan virke som romresonansene tar overhånd et sted i bassen. Akustisk musikk har ikke så mye nivå lengst nede, mens rytmefundamentet i rock ligger rundt 100-200 Hz, med stortromme og sånt nede ved 50 Hz. Hvis du får altfor lang etterklangstid i det området, vil det romle ivei og bli grøtete, ja. I så fall kan et virkemiddel være bassfeller i hjørnene, men det blir et skudd i natten å begynne med sånne uten å vite mer om hvilket problem vi forsøker å løse.

Du må nesten måle litt, enten frekvensgang eller rom-dimensjoner. Frekvensgangen kan du måle med et håndholdt Radio Shack dB-meter, en test-CD fra Stereophile, papir og blyant. Da får du en indikasjon på hvilke frekvenser som er problemet. Vil du være mer fancy, finnes det avanserte måleverktøy å få kjøpt, men den enkleste løsningen holder lenge. Dimensjonene i rommet tar du med tommestokk, lengde x bredde x høyde, plassering av høyttalere og lytteposisjon.

Arnold777

Medlem
Ble medlem
29.10.2003
Antall liker
0
Hallo igjen og takk for svar
Rommet jeg snakker om er ca 4 x 5 x 2 meter, med et lite utspring der peisen er. Høytalerne står mot den korteste veggen. Høytalerne er av typen Patos 410 og jeg bruker en Marantz forsterker av eldre type og denne er nok ikke all verden (kjenner ikke til spesifikasjonene) Skjønner at det må brukes litt tid her for å finne den beste løsningen. Pga dører osv er jeg nesten nødt til å ha høytalerne mot den veggen hvor de står i dag....

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis de målene stemmer (2 meter under taket er ganske lavt), så vil du ha noen heidundrende stående bølger ved 86 og 172 Hz. Ved 86 Hz har du en stående halvbølge mellom gulv og tak, samtidig som du har en stående helbølge på tvers. Ditto ved 172 Hz, da har du en helbølge mellom gulv og tak, og to bølgelengder på tvers.

Kunsten da er å ikke erte opp de bølgene mer enn nødvendig. Unngå (f eks) å plassere høyttalerne 1/4 inn fra sideveggene. Hvis høyttalerne står akkurat der, 1,0 meter fra hver sidevegg, vil du drive den stående bølgen mellom sideveggene ganske så effektivt ved 172 Hz. Ved å flytte dem sidelengs bryter du opp den resonansen. Litt mer avstand til frontvegg (bak høyttaleren) vil også redusere bassnivået. Pass på at ikke avstand til sidevegg og til frontvegg blir lik.

Et startpunkt kunne være å sette høyttalerne 1,11 m fra sidevegg og 1,79 eller 1,41 m fra frontvegg - tall som ikke "går opp" i noen av romdimensjonene. Hvis det blir for langt ute på gulvet, kan du prøve med 1,24 m til frontvegg. Disse avstandene er fra sentrum av basselementet i høyttaleren, ikke fra nærmeste kant av høyttalerkassen. Det er bare ment som et startpunkt, prøv deg frem og lytt - det finnes dessverre ingen fasitløsning.

Hvis ikke det hjelper, er det på tide å prøve med absorbenter i hjørnene, og hvis det heller ikke hjelper, vil digital romkorreksjon gjøre jobben. (Det bruker jeg. Ikke si det til noen. ;))

Edit: Du kan også se her: http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf

Topp Bunn