ProAc SC1 - ødelagt diskant

SteelyDæn

Medlem
Ble medlem
15.07.2011
Antall liker
3
Hei, jeg har et par SC1 som jeg har hatt i mange år og som jeg er veldig fornøyd med. Ble kjøpt hos Lyric i 2009. Dessverre har diskanten sluttet å fungere, så jeg går ut fra at den er ødelagt. Importøren sier at diskanten (scan speak D2010/851300) er gått ut av produksjon hos produsenten. Er det noen som tilfeldigvis har en slik liggende til salgs, eller har forslag på annen løsning? er det mulig å sette inn et annet lignende diskantelement, uten at det går nevneverdig ut over lydsignaturen til disse høyttalerne?

takker for svar!

(prøvde å legge denne tråden under ProAcs venner, men fant ikke knapp for opprettelse av tråd her)

Halvor O

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.04.2025
Antall liker
84
Sted
Oppland
Scan Speak har en som vil fungere, oppgitt 1 dB høyere følsomhet, det kan justeres hvis nødvendig med en motstand eller to
Scan-Speak Classic D2010/852100
datablad

Datablad på den originale

Halvor O

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.04.2025
Antall liker
84
Sted
Oppland
Jeg hadde heller kjøpt de nye, så litt herpet ut de brukte der, ser at membran har vært trykket inn på den ene også

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
25.700
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Lydkonsept.no har erstatningsdiskanter til SC One, har nettopp byttet et par selv. Greit å bytte begge når du først er i gang, så låter de likt. Du trenger en Dremel eller liknende for å frese ut to små hakk i baffelen til terminalene da de ikke er så på samme sted som de originale. Diameteren er ellers lik. Elementet skal være en fullgod erstatning/oppgradering for det originale i følge ScanSpeaks hjemmeside. Jeg synes de låter flott.

SteelyDæn

Medlem
Ble medlem
15.07.2011
Antall liker
3
Lydkonsept.no har erstatningsdiskanter til SC One, har nettopp byttet et par selv. Greit å bytte begge når du først er i gang, så låter de likt. Du trenger en Dremel eller liknende for å frese ut to små hakk i baffelen til terminalene da de ikke er så på samme sted som de originale. Diameteren er ellers lik. Elementet skal være en fullgod erstatning/oppgradering for det originale i følge ScanSpeaks hjemmeside. Jeg synes de låter flott.
Takk for svar! Gjorde du dette selv, eller hadde du de inne hos tekniker?

Halvor O

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.04.2025
Antall liker
84
Sted
Oppland
Det er vel samme elemet som jeg linket til som lydkonset selger også: D2010/852100
Ja ser terminalene er på siden på disse, ikke bak som på de "gamle", så litt "spikking" må nok til ja.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.374
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hva er galt med diskanten da? Har du skrudd den ut og sjekket hva som er problemet? Dersom brent svingspole så finnes det erstatningsdiagrammer der ute (tror de er uorginale riktignok)

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
25.700
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Takk for svar! Gjorde du dette selv, eller hadde du de inne hos tekniker?
Gjorde det selv, tok under en time fra begynnelse til slutt. Du trenger en loddebolt, noe loddetinn og en grov halvmåneformet fil tror jeg vi endte opp med å bruke. Dremelen var vanskelig å få pene kutt med, filen spiste MDFen med bravur og laget pene kanter.

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
25.700
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Det er vel samme elemet som jeg linket til som lydkonset selger også: D2010/852100
Ja ser terminalene er på siden på disse, ikke bak som på de "gamle", så litt "spikking" må nok til ja.
Det stemmer, men hos Lydkonsept får du norsk garanti og reklamasjonsrett, det gjør du ikke hvis du kjøper fra soundimports.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
2.416
Sted
Sunndalsøra
Har et par liggende med skum som er smuldret opp så det kan erstattes med filt i steden for. Scanspeak D2010/8513.

Sist redigert:
Topp Bunn