ProAc Response 3.8 Trenger innspill?

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Kunne tenke meg å gi ProAc Response 3.8 (siden jeg kan få tak i den brukt) en sjanse hos meg i mitt nåværende oppsett bestående av:

Audio Analogue Maestro CD spiller
Gryphon Callisto 2200 Integrert forsterker

Lurte på om noen har noen meninger om hvordan det kan bli med tanke på elektronikk matching?

Lurte også på om Response 3.8 er vanskelig å plassere for å spille bra?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.473
Torget vurderinger
18
limvingen skrev:
Kunne tenke meg å gi ProAc Response 3.8 (siden jeg kan få tak i den brukt) en sjanse hos meg i mitt nåværende oppsett bestående av:

Lurte på om noen har noen meninger om hvordan det kan bli med tanke på elektronikk matching?

Jeg har aldri hatt din elektronikk så hvordan den matcher høyttaleren kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har imidlertid eid Response 3.8 og vil mene at en forsterker som Callisto 2200 er kraftig nok til å drive de tilfredstillende. Response 3.8 er ikke vanskelig å drive men dynamisk blir den aldri og en viss hengekøye vil jeg påsta at den har. Den er åpen og fin i mellomtonen og låter stort men den behøver også et stort rom for å ikke bli basstung. Den liker seg minst 1 meter fra bakvegg.
Jeg synes Respons 3.8 har endel meget sterke sider (vid åpen mellomtone og behagelig oppløst diskant) og fungerer ypperlig på endel musikk (rolig klassisk og jazz) men for min del ble den for baktung og manglet den dynamiske eksplosivitet som jeg liker. Jeg må her nevne at jeg sammenligner med store horn.
For rundt 20K synes jeg den er et godt bruktkjøp og for enkelte kan den være bedre enn etterfølgeren D38. D38 synes jeg har litt mindre "Proac magi" men er på den annen side noe mer livlig og strammere nedover. Smak og behag vil avgjøre der.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.473
Torget vurderinger
18
limvingen skrev:

Jeg ser du har Focal. Jeg kan i den sammenheng nevne at jeg foretrakk Proac Response 3.8 foran JM-Lab Electra 926 (som jeg også eide) og det med meget god margin.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
HC skrev:
limvingen skrev:

Jeg har aldri hatt din elektronikk så hvordan den matcher høyttaleren kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har imidlertid eid Response 3.8 og vil mene at en forsterker som Callisto 2200 er kraftig nok til å drive de tilfredstillende. Response 3.8 er ikke vanskelig å drive men dynamisk blir den aldri og en viss hengekøye vil jeg påsta at den har. Den er åpen og fin i mellomtonen og låter stort men den behøver også et stort rom for å ikke bli basstung. Den liker seg minst 1 meter fra bakvegg.
Jeg synes Respons 3.8 har endel meget sterke sider (vid åpen mellomtone og behagelig oppløst diskant) og fungerer ypperlig på endel musikk (rolig klassisk og jazz) men for min del ble den for baktung og manglet den dynamiske eksplosivitet som jeg liker. Jeg må her nevne at jeg sammenligner med store horn.
For rundt 20K synes jeg den er et godt bruktkjøp og for enkelte kan den være bedre enn etterfølgeren D38. D38 synes jeg har litt mindre "Proac magi" men er på den annen side noe mer livlig og strammere nedover. Smak og behag vil avgjøre der.
Som tidligere eier av 3.8 kan jeg bare applaudere ovenstående innlegg som stemmer utmerket med mine egne erfaringer :)
En super høyttaler som dessverre mangler noe dynamikk.
På alle andre områder er den særdeles bra!
Kan vel også legge til at jeg også har konvertert til hornhøyttalere etterhvert.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Hmmmm.... Av de to som har svart på min tråd, har begge gått fra 3.8 til store dynamiske horn høyttalere! Betenkelig, jeg skal iallfall ikke ha noen Avangarde Trio inn i min stue, så hvis det er det Proac 3.8 gjør med deg, så må jeg virkelig revurdere.... ;D

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
limvingen skrev:
Hmmmm.... Av de to som har svart på min tråd, har begge gått fra 3.8 til store dynamiske horn høyttalere! Betenkelig, jeg skal iallfall ikke ha noen Avangarde Trio inn i min stue, så hvis det er det Proac 3.8 gjør med deg, så må jeg virkelig revurdere.... ;D
Pudding ;D
Men da må du jo også finne deg i å leve med mid-fi resten av livet også da........... :p

O

OldBoy

Gjest
HC skrev:
Dette stemmer godt med mitt generelle inntrykk av ProAc, som har utrolig mange gode sider, men "eksplosiv" er ikke akkurat det rette ordet for å beskrive ProAc-klangen. Response 3.8 er intet unntak.

Riktig elektronikk kan imidlertid rette opp inntrykket ganske mye, etter min mening. Jeg har hørt ProAc med blant annet Dynamic Precision, foruten Bryston og Cary (som begge forhandles av Lyric Hifi som også forhandler ProAc), og om ikke det litt baktunge preget ble helt borte, ble det såpass bra at det slo meg at dette burde det gå an å leve med. Nå kjenner jeg ikke limvingens Gryphon-forsterker, men har en mistanke om at Gryphon har en lydsignatur som muligens kan passe godt til ProAc.

Kommer kanskje mest an på limvingens smak og behag og hva slags musikk han har tenkt å spille, dette.

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
limvingen skrev:

Har også eid 3.8 min, erfaring er at så lenge du forer den med nok krefter våkner den til liv! Høyttaleren blir heller ikke så bak tung som noen nevner lenger oppe i tråden. Ble i sin tid hos meg foret med BAT VK 200/500 samt VK5i.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
OldBoy skrev:
Kommer kanskje mest an på limvingens smak og behag og hva slags musikk han har tenkt å spille, dette.
Jeg hører mye på rolig og behagelig musikk som: Kari Bremnes, Norah Jones, Katie Melua, Eva Cassidy, Sigvart Dagsland, Chris Jones osv...

Men jeg er jo i Rocke humør av og til også ;D Og da blir det Pink Floyd, Dire Straits, Bruce Springsteen osv...

U

utgatt60135

Gjest
[/quote]

Jeg hører mye på rolig og behagelig musikk som: Kari Bremnes, Norah Jones, Katie Melua, Eva Cassidy, Sigvart Dagsland, Chris Jones osv...

[/quote]

Det er jo favorittmat til ProAc.. Jeg kjenner ikke selv 3.8 men mener å huske andre skrev at de har mindre dynamikk enn D38. Men som sagt hjeper det mye med riktig forsterker.

O

OldBoy

Gjest
limvingen skrev:
OldBoy skrev:

Men jeg er jo i Rocke humør av og til også ;D Og da blir det Pink Floyd, Dire Straits, Bruce Springsteen osv...
Da ville jeg ha sagt at ProAc er midt i blinken for deg.

Det er uansett ikke så stor risiko å prøve. Hvis du ikke betaler blodpris for dine Response 3.8, får du sikkert solgt dem til omtrent samme pris hvis du ikke blir fornøyd, og da kan det være verdt et forsøk.

Topp Bunn