Proac,Pmc og Spendor.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Hei

Kunne tenkt meg ein test mellom tre høyttalere i nåkelunde samme sjanger(tror eg) og prislasse fra merkene Proac,Pmc og Spendor.

Tenker da på:proac D15,Pmc Fb1+ og Spendor S8e.
Nåken som kjenner til dei forsjellige egenskapene,svakheter,fordeler etc...
Linker ,tips osv er ønskelig ;)

Mvh
T A Fonn

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Ja Terje, nå har du egentlig sagt A, da for du vel egentlig bare selge 803D å kjøpe alle tre settene og komme med en konklusjon om hvem som er best ;D

Forhåndsgjetting:
PMC er litt kjedelig, men går dypt, litt vanskelig å drive med rør..
Spendor har flott mellomtone og behagelig oppover, men ikke så kraftig i bunn som du ønsker..
ProAc er nydelig hele veien, men savner trøkket / dynamikken..

Hysj, hørte jeg noen snakke om at Klipsch RF-82 burde vært med på den testen.?
Hmm.. Slettes ikke umulig at RF-82 kan spille temmelig bra sammen med Cary amp'en hjemme hos deg.?
Om RF-82 blir for mye i lytterommet så kan du jo teste RF-62.?
Seriøst, så skulle det vært moro om du hadde testet Klipsch RF-5 eller RF-82 hjemme hos deg, jeg vet jo litt hvor skoen trykker i det oppsettet du har i dag, så jeg har litt tro på Klipsch hos deg..
Hadde du ikke bodd så langt vest, så skulle du fått låne mine noen dager..
PS: det tar jo grusomt lang tid å spille inn Klipsch :-[

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Spendor har flott mellomtone og behagelig oppover, men ikke så kraftig i bunn som du ønsker..
Hei Rotekroken...

Har du hørt Spendor i virkeligheten? Eller bare gjetning?

Jeg bare spør fordi jeg akkurat er i ferd med å skaffe meg s8e.

mvh

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hei Rotekroken...

Har du hørt Spendor i virkeligheten?  Eller bare gjetning?

Jeg bare spør fordi jeg akkurat er i ferd med å skaffe meg s8e.

mvh
Nei, jeg har ikke hørt dem..
Det er derfor jeg skrev som jeg skrev..

Jeg kjenner litt til "problemene" som ducati har med sitt oppsett, og etter det jeg har hørt av andre så er ikke Spendor S8e den helt rette matchen, rent teoretisk..
Men teori og praksis er IKKE det samme.!

Jeg har heller ikke hørt ProAc D15 eller PMC FB-1 bare så det er sagt..
Mine gjettinger er basert på hva jeg har lest og hørt fra andre, det har ikke noe med mine egne opplevelser å gjøre..

Spendor S8e har 8 ohm nominell impedanse, går fra 43 til 20 khz og har en følsomhet på 89dB, ikke den beste teoretiske komboen til rør amp som sliter med å holde kontroll på B&W 803D..

ProAc D-15 har 8 ohm nomiell impedanse, går fra 30 til 30 khz og har en følsomhet på 88dB, heller ikke her så er dette en lett last for rør..
Det jeg har hørt av ProAc er nydelig.!! Men svak fokus på det som ducati leter etter, mer dynamikk / trøkk..

PMC FB-1 har 8 ohm nominell impedanse, går fra 22 til 25 khz og har en følsomhet på 90dB, heller ikke her så er det skikkelig mat for rør..

Så jeg har ikke tatt mine gjettinger helt uti det blå, men åssen dette er i virkeligheten er noe helt annet..
Vi vet også at nominell impedanse ikke er det samme som gjenspeiles hele veien, slik som B&W 803D som ducati har fra før er 8 ohm nominell, men har minimum 3.0 ohm, hvis jeg ikke husker helt feil så fant vi ut at de lå på ca 3,4 ohm ved 120 hz og det er jo ikke så heldig med rør, da skal du ha litt power og kvalitet for å få frem godsakene i bunn, dette er som sagt en del av hva ducat sliter med og som jeg forstår så trenger han noe som er mer lettdrevent enn som så..

U

utgatt60135

Gjest
Det ante meg at du ikke har hørt hverken ProAc D15 og Spendor ja, du burde være mere forsiktig med gjetningene dine. D15 og s8e er i en helt annen klasse en RF82, ingen vits å sammenligne med den. D15 har god dynamikk forresten, mistenker at du forveksler dynamikk med trøkk.

Hadde vært spennende å teste mot Spendoren (har hørt den med AVI som jeg også har testet).

Det hadde vært interessant om en med erfaring og kritisk sans hadde testet PMC. Er Golden Age Music greie med utleie? Ser det på hjemmesiden står at de skal bygge showroom i Oslo.

http://www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/no.htm

GB1

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Dette blir spennende.

Hvis jeg ikke tar helt feil,så tror jeg Spendor S5e er stjernen som gir mest for pengene i den serien.

PMC har jeg heller ikke hørt,men tror også at dette er et meget godt merke.Etter å ha lest testen på PMC EB1(ca75000kr) i siste Hi-Fi Choice hvor denne foretrekkes fremfor B&W800D!!!

Proac D15 mangler litt trøkk,men ellers så er dette en 100% ekte high-ender,som lar detaljer og musikken forenes på en ypperlig måte.

Selv ville jeg muligens valgt en løsning bestående av Proac Tablette8 Signature og en Rel Storm5 sub.

Da beholder man Proacs egenskaper og samtidig fører til  ekstra dynamikk,trøkk og solid dypbass ned til 20Hz som Proac D38 spiller med.

Med andre ord blir denne komboen prismessig uslåelig i forhold til ytelse.(noe Stereophile mener).

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Antall liker
0
Hei! Jeg har hatt ProAc respons 1.5 i mange år. Dette er forløperen til D15, med veldig lik lydsignatur. Jeg var veldig fornøyd med denne. Jeg vil beskrive den som behagelig, ikke pågående, dyp men ikke veldig stram bass. Ypperlig til Jazz, men ikke den beste partner til Rock.

Jeg har nå byttet til Spendor s8e. Denne er bedre på alle punkter, synes jeg. Mer "slam" og dynamikk. Fast og kontant bass. Den samme behagelige mellomtonen, men litt mer pågående og mer detaljer i lydbildet. Dette er en all-round høyttaler som er ypperlig til alle sjangere synes jeg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette blir spennende.

Hvis jeg ikke tar helt feil,så tror jeg Spendor S5e er stjernen som gir mest for pengene i den serien.
Nja... det spørs vel på rom og på utstyr forøvrig det da. Ingen av de nye Spendorene trives veldig godt med rørforsterkere forresten. Imo.

Ang EB1; jeg leste testen i HFC; kan ikke huske å ha sett at de foretrakk den foran 800D. Derimot så sa de vel at den sto seg godt i konkurransen selv mot dyrere ht'ere som 802D... de sa jo ikke at de foretrakk EB1...?

Med riktig elektronikk er de nye Spendorene en hel del kvikkere, raskere og har mer PR&T enn D-serien fra ProAc imo. Sistnevnte har imidlertid lettere for å livne til med enklere elektronikk; og i så måte virker de friskere med mindre, integrerte ting og f.eks mindre rørforsterkere.
Det betyr bare at de passer bedre i en slik setting, men at Spendor'ene nok har et større potensiale til syvende og sist, især sammen med utstyr som har gode egenskaper på PR&T-siden (f.eks Naim). Imidlertid er det liten vits i å kjøpe en høyttaler for dens teoretiske potensiale; det som låter best på det utstyr man skal bruke den på, ja det er vel best det :)

Mvh Vidar P

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Nja... det spørs vel på rom og på utstyr forøvrig det da. Ingen av de nye Spendorene trives veldig godt med rørforsterkere forresten. Imo.

Ang EB1; jeg leste testen i HFC; kan ikke huske å ha sett at de foretrakk den foran 800D. Derimot så sa de vel at den sto seg godt i konkurransen selv mot dyrere ht'ere som 802D...

Med riktig elektronikk er de nye Spendorene en hel del kvikkere, raskere og har mer PR&T enn D-serien fra ProAc imo. Sistnevnte har imidlertid lettere for å livne til med enklere elektronikk; og i så måte virker de friskere med mindre, integrerte ting og f.eks mindre rørforsterkere.
Det betyr bare at de passer bedre i en slik setting, men at Spendor'ene nok har et større potensiale til syvende og sist, især sammen med utstyr som har gode egenskaper på PR&T-siden (f.eks Naim). Imidlertid er det liten vits i å kjøpe en høyttaler for dens teoretiske potensiale; det som låter best på det utstyr man skal bruke den på, ja det er vel best det :)

Mvh Vidar P
Det stemmer at de ble sammenlignet 802D og ikke 800D.
Lenge siden jeg leste testen.Men den var såpass intresang at PMC høyttalere vil jeg høre mer om.

Pussig tråd dette,da Proac,PMC og Spendor er de tre høyttalermerkene som jeg intereserer meg mest for.

Proac har jeg,mens de 2 andre har jeg enda ikke hørt.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Hei
Har kjøpt meg eit par brukte rf62 for å ha å spelle på gjennom sommeren,så får vi sjå om det er noke til greier.
Skal prøve å få lytta til Proac og Pmc i løpet av sommeren(ferien),så får eg sjå om dette kan vere nåke å satse på til hausten.
Kan jo hende Klipsch fell i smak da,men er vel kansje ikkje heilt overbevist på forhånd i allefall.
Kjøpte mest på grunn av forviteskap og for å ha nåke rimeligt spelle på i sommer.Kjem i posten til helgo.

Mvh
T A Fonn

Ja Terje, nå har du egentlig sagt A, da for du vel egentlig bare selge 803D å kjøpe alle tre settene og komme med en konklusjon om hvem som er best ;D

Forhåndsgjetting:
PMC er litt kjedelig, men går dypt, litt vanskelig å drive med rør..
ProAc er nydelig hele veien, men savner trøkket / dynamikken..

Hysj, hørte jeg noen snakke om at Klipsch RF-82 burde vært med på den testen.?
Hmm.. Slettes ikke umulig at RF-82 kan spille temmelig bra sammen med Cary amp'en hjemme hos deg.?
Om RF-82 blir for mye i lytterommet så kan du jo teste RF-62.?
Seriøst, så skulle det vært moro om du hadde testet Klipsch RF-5 eller RF-82 hjemme hos deg, jeg vet jo litt hvor skoen trykker i det oppsettet du har i dag, så jeg har litt tro på Klipsch hos deg..
Hadde du ikke bodd så langt vest, så skulle du fått låne mine noen dager..
PS: det tar jo grusomt lang tid å spille inn Klipsch :-[

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Det ante meg at du ikke har hørt hverken ProAc D15 og Spendor ja, du burde være mere forsiktig med gjetningene dine. D15 og s8e er i en helt annen klasse en RF82, ingen vits å sammenligne med den. D15 har god dynamikk forresten, mistenker at du forveksler dynamikk med trøkk.

Hadde vært spennende å teste mot Spendoren (har hørt den med AVI som jeg også har testet).

Det hadde vært interessant om en med erfaring og kritisk sans hadde testet PMC. Er Golden Age Music greie med utleie? Ser det på hjemmesiden står at de skal bygge showroom i Oslo.
Hei Lyngen..

Som jeg startet med i den posten så ville jeg at ducati skulle ta alle høyttalere og teste hjemme..
Så gjettet jeg meg frem til hvordan dette vil spille hjemme hos ducati på hans oppsett..
Men jeg skjønner at jeg skrev dette litt galt slik at ting kunne misforstås, det var ikke meningen..
Men leser du min post slik jeg forteller dette, så får dette en helt annen mening..

Hvordan de forskjellige modellene vil spille i en test, med et annet rom enn hva ducati har og på andre komponenter, det ville vært spennende..
Jeg har stor tro på ProAc og Spendor, men på annen elektronikk..
PS: ProAc og Spendor vil ikke funke hos meg på min elektronikk heller, jeg har valgt komponenter som spiller bra på lettdrevne høyttalere, samme som ducati har valgt..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hei
Har kjøpt meg eit par brukte rf62 for å ha å spelle på gjennom sommeren,så får vi sjå om det er noke til greier.
Skal prøve å få  lytta til Proac og Pmc i løpet av sommeren(ferien),så får eg sjå om dette kan vere nåke å satse på til hausten.
Kan jo hende Klipsch fell i smak da,men er vel kansje ikkje heilt overbevist på forhånd i allefall.
Kjøpte mest på grunn av forviteskap og for å ha nåke rimeligt spelle på i sommer.Kjem i posten til helgo.

Mvh
T A Fonn
Hei Terje..

Hvis du tar deg tid til å spille inn RF-62 og gir dem en sjanse, så er det slettes ikke umulig at du blir bitt av Klipsch-basillen ;)
Har du først fått Klipsch under huden så slipper den ikke så lett 8)

Sett gjerne spilleren på auto og forsterker på "full guffe" når ingen er hjemme eller når du er alene hjemme, det tar veldig lang tid å spille inn Klipsch og de er ikke redd for å få "bank" under innspillings tiden..
Jeg spilte så høyt at jeg fikk "vondt i kroppen-følelse" når jeg fikk RF-5 i hus..

Uansett hva du ender opp med til høsten, så håper jeg du får testet dette i eget oppsett slik at du får noe som matcher resten og at dette spiller slik du ønsker..

U

utgatt60135

Gjest

Mvh Vidar P

Jeg hørte s8e på horten messa matchet med nøytrale AVI. Det var en kort seanse og ikke noen nøye vurderinger i et godt rom men alikevel må jeg si jeg ikke ble videre imponert over høyttaleren i forhold til min egen. Jeg tenkte for meg selv at den ikke helt matchet D15 men som sagt det hadde vært noe annet å sammenligne direkte under kontrolerte forhold. Jeg fikk igjen et intrykk av at Spendor spiller med en fyldigere og mykere klang enn ProAc. At den er kvikkere en D15 stusser jeg litt på. Mener du i bassen? Jeg syntes D15 var littegrann svak og treg i bassen før, men med Cary spilleren i hus forsvant denne anmerkningen.

Jeg kan tenke meg Spendoren passer bedre til rock enn ProAc (som ikke er dens styrke). ProAc tror jeg er lett å matche (bare de er av god kvalitet) mens jeg kan tenke meg PR&T er viktig for Spendor.

Det jeg lurte litt på er hvilke ProAc modeller du har hørt Vidar, og med hvilke forsterkere/spillere?

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Interessante betrakninger, Lyngen.

Men er du sikker på at Spendorene var skikkelig innspilt?

Har forresten erfart det samme med D15 som du sier...endrer klangbalanse alt ettersom hva de spiller sammen med, på en kameleonaktig måte.

Håper en gang å få testet S8e i hjemlige omgivelser (mot D15).

mvh

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Hei igjen

Lytter for det meste på rock,prog,metal og gjerne lit pop.
Kansje Proac,en komer til kort da? :-/?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Da skjønner jeg ikke hvorfor du bytter ut 803S. :-[

Ville vel selv testet ut Cary rørene mot en kraftig klasse A eller A/B forsterker.

F.eks så er min Coda Unison Ultra forsterker ikke så ulik rørforsterkere,men den er kraftigere,mer dynamisk og har volsom trøkk i hele bassområdet. :D

En forsterker som matcher 90% av det som finnes der ute av høyttalere,uansett om de har 84dB eller 94dB. :D

U

utgatt60135

Gjest
Ja da tror jeg du har bedre alternativer. Da tror jeg Klipsch kan være et ok valg. Hør med Vidar P hva han mener om Spendor vs andre valg for disse sjangerne.
Usher kan kanskje være et bra valg også?

Denne kanskje? (enig med Jonas ang, B&W)

Usher 6371, 25k  (kke match mot lyse komponenter og forsterkere som er runde i bassen tror jeg)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.153
Torget vurderinger
29
Hvordan kan du si at din Coda er mer ..... enn en rørforsterker? Det kommer vel ann på rørforsterkeren?

U

utgatt60135

Gjest
Nei sorry, tviler på at Usher passer helt til Cary/Hegel.
Sjekket ikke signaturen din før nå :-/..

Hvorfor tenker du på å bytte ut 803s egentlig?

U

utgatt60135

Gjest
Interessante betrakninger, Lyngen.

Men er du sikker på at Spendorene var skikkelig innspilt?

Har forresten erfart det samme med D15 som du sier...endrer klangbalanse alt ettersom hva de spiller sammen med, på en kameleonaktig måte.

Håper en gang å få testet S8e i hjemlige omgivelser (mot D15).

mvh
Jeg antar at Hallvar ikke tok med seg lite innspilte høyttalere til messa. Han sa ingenting om det.

Ja ProAc synes jeg er sånn omtrent midt i leiren analytisk/myk slik at de kan matches begge veier.
I tillegg er de en grei last for de fleste forsterkere (dog ikke direkte lettdrevne)

Hvordan bassen oppfører seg er som med de fleste andre ganske så avhengig av basskvaliteten i resten av anlegget og ikke minst rommet. Hvor mange høyttalere har ikke fått en merkelapp som kanskje tilhører forsterkeren mon tro  ::)..

Hadde vært interessant om du hadde fått testet dem mot hverandre (jeg er usikker på resultatet, men kanskje litt smak og behag kommer inn også ettersom jeg tror de har litt ulik spillestil (ikke mye).

(Har hatt s5e hjemme på test, men den passet ikke med Creek, antagelig ikke strømsterk nok)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det jeg lurte litt på er hvilke ProAc modeller du har hørt Vidar, og med hvilke forsterkere/spillere?
Mine opplevelser er mine egne, og skriblerier omkring de basert på subjektiv synsing for egen del.
Når det så er sagt; jeg har vært glad i ProAc høyttalere siden 80-tallet, og har hørt nesten alle modeller de har hatt, ved ett eller annet høve.

Av de nye har jeg hørt D15, D25 og D38. Og jeg har brukt begrepet "kameleon" om ProAc før, så jeg er godt kjent med at de har denne evnen til å respondere på innsignalet.

Uansett; jeg føler ikke noe behov for å "forsvare" hva jeg måtte synes om hverken den ene eller den andre høyttaler; vi er alle subjektive i slike vurderinger. Jeg liker ProAc'er veldig godt; de har mange gode kvaliteter; men PR&T har aldri vært en av de. Aldri. De siste D-serie Response'r er noe bedre enn de gamle i så måte.

Når det gjelder Spendor, så får enhver høre selv; jeg må ærlig innrømme at hva folk liker og ikke liker av høyttalere er meg revnende likegyldig. Dessuten er det hele et spørsmål om å passe rom etc..
Men jeg har en veldig distinkt følelse av at et merke som Spendor krever langt mer av den som setter de opp enn hva man skulle tro... og de kan veldig lett låte trege, myke og kjedelige; men, surprise, surprise; de kan også låte stikk motsatt! Veldig vanskelige høyttalere å få til 100%, men absolutt verdt det!

Mvh Vidar P

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Er det noen som tror at en varm klang fra transistor = rørlignende lyd.?
Ser også andre som forteller at CD spiller som vinyl..
Kanskje på tide og A - B teste transistor mot rør og CD mot vinyl.?

U

utgatt60135

Gjest
Men jeg har en veldig distinkt følelse av at et merke som Spendor krever langt mer av den som setter de opp enn hva man skulle tro... og de kan veldig lett låte trege, myke og kjedelige; men, surprise, surprise; de kan også låte stikk motsatt! Veldig vanskelige høyttalere å få til 100%, men absolutt verdt det!

Mvh Vidar P

Det er noe av den negative siden du nevner her jeg har hørt (bare i liten grad), men jeg har stor respekt for dine uttalelser Vidar så jeg tror deg på at potensialet er høyt.

Angående PR&T, så er det et begrep jeg ikke er særlig fortrolig med (jeg beskriver enkelte forsterkere og høyttalere er trege og sidrumpa).
Jeg hører hvordan vokaler og instrumenter formidles. Jeg har aldri tenkt på at rytme og fart ikke er så god med ProAc ærlig talt. Jeg ønker ikke å fremstå som at jeg ikke er åpen for kritikk men jeg klarer ikke å legge merke til det når jeg hører på musikk. Gitarstrenger klinger i samme tempo som jeg opplever gitaristen gjør det til. Noen ganger er tempoet lavt andre ganger er det full fres. At høyttalerne ikke helt henger med har jeg aldri lagt mere til. Rytmen bestemmes av musikerne og instrumentet. Jeg prøver bare å være ærlig nå.

U

utgatt60135

Gjest
Er det noen som tror at en varm klang fra transistor = rørlignende lyd.?
Rør kan spille som transistor og transistor kan spille som rør, er det ikke slik endel ganger også?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hvordan kan du si at din Coda er mer ..... enn en rørforsterker? Det kommer vel ann på rørforsterkeren?
I prisklassen opp til 35k vil jeg høre den r-forsterkeren som overgår Codaen på krefter,dynamikk og trøkk.

J

Jurassic

Gjest
Finnes ikke noen bedre forsterker enn din Coda uansett pris.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
I prisklassen opp til 35k vil jeg høre den r-forsterkeren som overgår Codaen på krefter,dynamikk og trøkk.
nå ligger jo codaen på 43k veil. da så det blir jo en dum sammenligning, pmaudio har vel tilbud på unison ultra nå til 30k.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.153
Torget vurderinger
29
Jeg har ikke sagt at forsterkeren din ikke er best i klassen på disse parametrene. For meg hørtes det ut som du mente den overgikk alt av rørkonstruksjoner på nevnte områder, uansett pris og størrelse. Jeg var bare ute etter en presisering. Kjenner ikke forsterkeren og skal sånn sett ikke uttale meg.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg prater ikke om helheten av en forsterker,når jeg nevner Codaens styrke.Dynamikk er VELDIG viktig,men det er jo så mange ting som skal stemme for at en forsterker nettopp passer deg perfekt.

En nærmest uskreven regel hos produsentene er at prisen på forsterkere fra samme merke fordobler seg når effekten(Watt) fordobler seg.

Sånn sett er en for og effekt løsning genialt.Trenger man mer kraft,men vil beholde samme klangkarakteren er det bare å spe på med mer krefter og penger.

Det finnes garantert en forsterker der ute til halve prisen av Codaen som spiller ringene av nærmest hva som helst.Men jeg er likevel godt fornøyd med min.

Poenget mitt var jo hvorfor kvitte seg med en ref høyttaler som B&W N803s pga at rørforsterkeren ikke har nok krefter.

Legg til at trådstarter er metal head og muligens digger å skru volumet mot kl3.

Selv ville jeg da muligens beholdt N803s og testet ut f,eks en Coda forsterker som ikke sier nei til å være oppe til 3.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
En nærmest uskreven regel hos produsentene er at prisen på forsterkere fra samme merke fordobler seg når effekten(Watt) fordobler seg.
.
det flotte med coda sine integrerte er at de koster stort sett det samme alle sammen. Bruker selv den på 300w.

R

Rojoh

Gjest
Legg til at trådstarter er metal head og muligens digger å skru volumet mot kl3.

Selv ville jeg da muligens beholdt N803s og testet ut f,eks en Coda forsterker som ikke sier nei til å være oppe til 3.
Nå kjenner jeg ikke de høyttalerne det her snakkes om, men hvis prog og metal står på programmet, så bør man ikke ende opp med en for dvask kombo. For å ikke prate om ting jeg ikke har greie på, så vrir jeg meg over på Triangle. Dette er høyttalere jeg syntes fungerte utmerket til denslags musikk, men siden disse høyttalerne har såpass "karakter", så må nok oppfordringen bli å vurdere/prøve/teste nøye før endelig avgjørelse.

Mvh. Johan

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Det største problemet jeg opplever med rock og metal er at så få innspillinger kommer positivt ut i et godt/dyrt oppsett.

Det høres tøft ut hos mine kompiser,men da slipper vi jo også å lytte etter detaljer og dumme ting som sentrering i lydbilde osv.

Jeg hører selv også en del på metal.Derfor har det hatt stor betydning på mine valg av komponenter.

U

utgatt60135

Gjest
Det største problemet jeg opplever med rock og metal er at så få innspillinger kommer positivt ut i et godt/dyrt oppsett.

Det høres tøft ut hos mine kompiser,men da slipper vi jo også å lytte etter detaljer og dumme ting som sentrering i lydbilde osv.

Jeg hører selv også en del på metal.Derfor har det hatt stor betydning på mine valg av komponenter.
I tillegg til dårlig dynamikk som igjen går utover trøkk i bassen i denne sjangeren? Jeg  hører ikke på hard rock/metal noe mere, men hvis jeg nesten utelukkende hadde hørt på rock og metal hadde jeg ikke valgt de komponentene jeg sitter med. Ei heller B&W 803s (har bare hørt 804s som er en meget god HT,imo) og Cary rørforsterker.

Da hadde jeg heller tenk i bane tilgivende diskant, stor dynamikk, fyldig mellomtone og masse trøkk i bassen. Og ikke tenkt så mye på fokus, detaljgjengivelse osv.

Noen synes kanskje det er litt drøyt å si, men jeg synes ikke dyrt utstyr er så viktig i denne sjangeren (f.eks kan CD spiller være av mindre betydning enn ellers). Men henger sammen med at rock er noe jeg hører på mens akustisk, vokaljazz, klassisk mm lytter jeg mere til. Ved å høre på musikk blir ikke kvalitetene så viktige mens lytting med lyset dempet i godstolen blir mange parametre viktige. Innlevelsen på metal/rock kan være like god men på en annen måte synes jeg.

Alikevel, hvordan ville en match mellom Coda og Dali Helicon 400 og f.eks en Rega spiller hvert?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
I tillegg til dårlig dynamikk som igjen går utover trøkk i bassen i denne sjangeren? Jeg  hører ikke på hard rock/metal noe mere, men hvis jeg nesten utelukkende hadde hørt på rock og metal hadde jeg ikke valgt de komponentene jeg sitter med. Ei heller B&W 803s (har bare hørt 804s som er en meget god HT,imo) og Cary rørforsterker.

Da hadde jeg heller tenk i bane tilgivende diskant, stor dynamikk, fyldig mellomtone og masse trøkk i bassen. Og ikke tenkt så mye på fokus, detaljgjengivelse osv.

Noen synes kanskje det er litt drøyt å si, men jeg synes ikke dyrt utstyr er så viktig i denne sjangeren (f.eks kan CD spiller være av mindre betydning enn ellers). Men henger sammen med at rock er noe jeg hører på mens akustisk, vokaljazz, klassisk mm lytter jeg mere til. Ved å høre på musikk blir ikke kvalitetene så viktige mens lytting med lyset dempet i godstolen blir mange parametre viktige. Innlevelsen på metal/rock kan være like god men på en annen måte synes jeg.

Alikevel, hvordan ville en match mellom Coda og Dali Helicon 400 og f.eks en Rega spiller hvert?
Dali har jeg aldrig hørt,men Coda og Rega liker det meste.Veldig nøytralt og stramt,men på den behagelige siden.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Bytter høyttalere på grunn av omprioriteringer utover våren og sommeren,og litt på grunn av liten plass,byttetrang(?) osv...
Har ikkje mulighet til å få plasert høyttalerne slik dei burde og får ikkje nytta dei opptimalt,men håpar på eige lytterom med tiden , slik at det går an å styre på som man vil ;D (snakker ikkje samme språket meg og sambo)
Satser på no nytt til hausten og da tenkte eg på nåken av dei tre som det er snakk om her i tråden,men er selfølgelig åpen for tips.
Skal prøve å få hørt på desse i løpet av sommeren.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
By the way...eg trur ikkje eg er "metalhead" som spiller grisehøgt,men spilte mykje metal tidlegere og har difor mange plater i samlingen. ;)
Eg vil tru 30% av musikken eg spiller er metal.
Pink Floyd,Porcupine Tree,The Watch,Minor Majority,Pearl Jam,Donald Fagen,Rush,Black Sabbath,Led Zeppelin,Katie Melua+filmmusikk er vel det som blir spilt mest.
Så er det sagt. :)

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hadde vært morsomt å få testet ut din cary forsterker på mine Focal electra 1007Be.

Tror det var i stereophile da de testet Focalene at det ble nevnt om god matching med rørforsterker(cayin?).

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Kor du holde til da? ;)

Hadde vært morsomt å få testet ut din cary forsterker på mine Focal electra 1007Be.

Tror det var i stereophile da de testet Focalene at det ble nevnt om god matching med rørforsterker(cayin?).

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Det begynner og slutter på o.

Om du ikke er innflytter,så bor vel du et godt stykke unna?

Topp Bunn