ProAc D28 vs Triangle Antal/Celius

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Hei.
Er på søken etter meir trøkk og fylde i bassen og håpar noken som kjenner nevnte høytt om å gi ein beskrivelse i forhold til ein an. Er jo litt vanskelig med demo her i Bergens området. Er meget fornøyd med diskant og mellomtone på mine Antal,men dei er meget slank i bassen.
Mvh T A F

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg har Proac D28 men har ikke hørt de andre du nevner. Det jeg kan si er at jeg oppgraderte fra B&W Nautilus 803 og forskjellen er som natt og dag. B&W har 2 basselementer som er større enn den ene i Proac men dypbassen var totalt fraværende i B&W mens Proac har skikkelig dyp og fyldig bass. Lyric Hi-Fi pleier å være villig til å låne ut høyttalere så hvis du får låne de andre så kan du jo sammenligne selv.

mvh,
OS

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har testet Triangle Altea hjemme og hørt Celius noen ganger hos forhandler. Har lillebroren til D28.

D28 er i en helt annen prisklasse og låter naturlignok mye bedre. Spesielt mellomtonen. De går dypt og har fyldig bass. Men jeg tror kanskje ikke de er aller beste valg for bass trøkk på rock om det er det du søker. D28 låter mer "naturlig" enn Triangle.

Som alltid er det vanskelig å gi gode råd før du forteller om rommet ditt, preferanser for lyd og musikksmak.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
75
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Hmm. Jeg opplever ikke bassen i Antal som "meget slank", men det er helt klart avhengig av plassering. På langveggen i et rom på rundt 25 kvadratmeter så opplever jeg bassen som fyldig. (Uten å sammenligne med Proac forøvrig.) Kan muligens ha sammenheng med forsterkeriet også. Jeg kjører 2x200W, og har ikke merket noe til at Triangle er spesielt lettdrevne.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Lyngen skrev:
Jeg har testet Triangle Altea hjemme og hørt Celius noen ganger hos forhandler. Har lillebroren til D28.

D28 er i en helt annen prisklasse og låter naturlignok mye bedre. Spesielt mellomtonen. De går dypt og har fyldig bass. Men jeg tror kanskje ikke de er aller beste valg for bass trøkk på rock om det er det du søker. D28 låter mer "naturlig" enn Triangle.

Som alltid er det vanskelig å gi gode råd før du forteller om rommet ditt, preferanser for lyd og musikksmak.
Rommet er ca 25 kvm og kvadratisk. Liker veldig godt Triangle,men savner bass,fylde,trøkk. Har på heimlån ein sub (Triangle Meteor 0.5) og det hjalp enormt med fylden og fundamentet i bassen,men det blir så mykje "kabel og stæsj" her i stova i følge sambo. :(
Min musikk smak spenner fra Katie Melua,Morphine,SteelyDan via Roger Waters,Rush,Genesis til Tool,Opeth,Dimmu Borgir. Spelar også ein del filmusikk/komposisjoner.

T A F

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Hvorfor akkurat ProAc og Triangle?

Selv gikk jeg nylig fra D15 til Neat Momentum 4i og jeg skal si det ble andre boller. Her har bassområdet et helt annet driv og tempo enn ProAc. Og så går de dypt, -3dB ved 20 Hz. Opplever i det hele tatt disse nye høyttalerne fra Neat som mye mere engasjerende. Større lydbilde også.

2 stk. 6,5 tommere sitter i bunnen og leverer godsakene. Diskanten er forøvrig fra JM Lab og er virkelig superoppløst, men allikevel ørevennlig.

Så dersom du vil slippe "kabler og stæsj" bør du virkelig lytte på disse..

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
Hva med fyldighet og homogenitet? Hvordan er mellomtonen? "Naturlig" klang? Dybde?

Vet du hvilke Focal modeller som bruker denne diskanten eller om de er laget bare for Neat?
Er de lette å drive?

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Hva med fyldighet og homogenitet? Hvordan er mellomtonen? "Naturlig" klang? Dybde?

Vet du hvilke Focal modeller som bruker denne diskanten eller om de er laget bare for Neat?
Er de lette å drive?
Virker som de skiller bedre mellom gode og dårlige innspillinger. Mere monitoraktige, altså. Virker som ProAc farger lyden mer, mer fokus på mellomtone. Neat har en mer homogen klang. Og ved gode opptak briljerer de med et virkelig flott lydbilde, større enn ProAc både i dybde og bredde.

Diskanten er en modifisert titanium-dome fra Focal. Mellomtone og bass lages kun til Neat.

De er lette å drive, omtrent på samme nivå som ProAc. Men de er nok mere dynamiske. Der jeg tidligere justerte volumet mellom kl. 9 og 10 på pre'en, justerer jeg nå mellom 1/2 9 og 11, om du forstår...Hører større forskjell om CD'ene er høyt eller lavt innspilt.

Dessuten skiller de mere på parametre som mørkt/lys klang. Noe jeg vil hevde kommer av mindre egenlyd.

Jeg har vel spilt i 100 timer nå snart, så er vel ikke helt ferdig innspilt...

Mvh

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
costello skrev:
Hvorfor akkurat ProAc og Triangle?

Selv gikk jeg nylig fra D15 til Neat Momentum 4i og jeg skal si det ble andre boller. Her har bassområdet et helt annet driv og tempo enn ProAc. Og så går de dypt, -3dB ved 20 Hz. Opplever i det hele tatt disse nye høyttalerne fra Neat som mye mere engasjerende. Større lydbilde også.

2 stk. 6,5 tommere sitter i bunnen og leverer godsakene. Diskanten er forøvrig fra JM Lab og er virkelig superoppløst, men allikevel ørevennlig.

Så dersom du vil slippe "kabler og stæsj" bør du virkelig lytte på disse..

Mvh
Fordi eg har Triangle sjølv, i kombinasjon med Cary SLI 80 Signature som eg synes låter bra,men med mangel på fylde og trøkk i bassen. Litt slank nedover synes eg da.
Leser veldig mykje skryt om ProAc og da også i kombinasjon med Cary SLI 80. Derfor så lurer eg på dei store forsjeller i bass,mellomtone,topp og 3D o.s.v.

Den Neat Momentum 4i virka veldig interesann. Skal sjekka den ut. ;)

T A F

Topp Bunn