ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Interessant, må jeg si.... Jeg har alltid trodd at store ProAc måtte rykke noen desimeter ut fra veggen bak for hvert nummer man gikk opp i størrelse. Det aktuelle rommet er 5x8m - det er jo stort nok for de fleste formål - men høyttalerne må like fullt holde seg nærmest klistret inntil veggen bak. Hvis en slik plassering fungerer greit, ja da kan man aldri vite.... Takk for nyttig info.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Det er blitt hevdet, husker ikke hvor i farta, at konstruksjonen med bassrefleks porten i bunnen og ut mot sidene har gjort D28, D38, D80 og D100 mer plasseringsvennlige. Men med 40 kvm og så gunstige proporsjoner på rommet så tror jeg du kan få nesten hva som helst av store beist til å spille bra Ulf-B. :)

    Mvh
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - hadde jeg bare kunne plassere disse store beistene optimalt i rommet, hadde det ikke vært noen kunst. Men i overskuelig fremtid ligger det fortsatt an til at høyttalerne må stå inntil veggen - og det bekymrer meg som sagt litt. Ble litt mer beroliget av det du sier om sideveis bassrefleksåpninger - men det spørs om ikke teorien må prøves ut i praksis før jeg eventuelt kjøper noe større. Bildet til luthic ga dog en viss grunn til fornyet optimisme - hvis man kan bruke et slikt ord om et stort potensielt pengesluk.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Pengesluk fru blom.. det kommer vel an på hvem som styrer budsjettet..? :) Men jeg tror nok også at jeg ville vært skeptisk til å investere såpass tungt om jeg ikke hadde en viss frihet i plasseringen. Dumt å ikke få utnyttet tingene best mulig. Mine D80 trives best omkring 1,3 meter ut fra frontvegg i mitt rom på 5 * 4 meter. Ville gjettet på at selv D100 tjener på relativt fri plassering et stykke ut fra frontveggen selv om de sikkert også spiller bra noe nærmere.

    Mvh
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - akkurat det med budsjettet er heldigvis ikke noe problem her hjemme. Kona og jeg har lenge holdt oss til at jeg ikke trenger å vite hva hennes greier koster, og hun trenger ikke å vite hva mine greier koster. Etter at barna flyttet ut og alle lån er nedbetalt, er cash-flow det minste problemet vi har. Jeg tenkte helst på pengesluk i forhold til en investering som ikke blir så vellykket som man tenkte seg i utgangspunktet - som må lappes på med ny og bedre elektronikk - o.s.v. o.s.v.. Ny runde à la den jeg nettopp har vært gjennom for ett til to år siden med begge mine ProAc oppsett. Prøving, feiling, bytting etc. etc. i ett sett. Strevsomt - i tillegg til at det blir dyrt.

    Derimot er det med plassering et fastlåst punkt. Ikke et omdebattert punkt - det er bare bestemt at stereoanlegget - hvis det skal stå i stuen - ikke skal stikke seg mer frem enn det det gjør nå. Høytalerfronten skal ikke stikke lenger ut fra veggen enn ca. 45 cm - det er spillereglene. Når du sier 1,3 meter ut fra veggen - ja, jeg tror gjerne det kan være et fornuftig avstand å sikte seg inn på - da sier du samtidig at dette ikke er verdt å tenke på.

    Men det var dette bildet til luthic, da. Vanskelig å slutte å tenke på det.....
     

    kaajola

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Stakkars meg som bor i ei "Krasafaren Steinbu" og rommet mitt er bare 3,4 * 4,6. Når jeg leste at Toref D80 høyttalere stod ca 1,3 meter fra veggen tenkte jeg at det måtte vel være i nærheten av det jeg hadde. Ja - Ikke så galt - mine stod 1,23 m fra veggen. Avstand til sideveggene er 40 cm. Høyttalerene mine står ganske mye vinklet innover.

    Jeg inbiller meg at denne plasseringen har mer med rommet enn med høyttalerene for de jeg hadde før (Infinety Renaissance 90) stod omtrent på samme plassen

    Hva mener dere om vinkling?

    Hadde Tor på besøk og han ville straks vri høyttalerene slik at de pekte rett i mot deg. Det var bare så vidt jeg fikk stoppet han. Så mye vinklet er de altså ikke.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Når det gjelder plassering så tror jeg at optimal plassering er bestemt mest ut i fra rommets dimensjoner og deretter typen høyttaler. Dette har med hvilken plassering som vekker færrest akustiske romnoder og dermed forårsaker minst problematikk med stående bølger. Men i tillegg betyr jo selve høyttaler konstruksjonen en del - samt typen elementer. En høyttaler med dipol-bass er visstnok ofte enklere å plassere i små rom. Men det er nok noen forskjeller blant dynamiske høyttalere også. Dette har antakelig mest med spredning i mellomtone og diskant å gjøre og dermed innvirkning på reflekser i sidevegger etc. Mine står også omtrent 40 cm fra sidevegg forøvrig (alt målt omtrent fra senter av diskant-domen).

    Jeg fant ut at vinkling sånn at jeg såvidt ser den innerste flaten av kabinettet passet meg best. Best dynamikk og ypperlig presisjon og bredde på lydbildet. Men det vil sikkert variere litt hva folk foretrekker. Forøvrig er det jo temmelig enkelt å leke med slikt med D80 da. De er da ikke tunge. Stakkars de med D100.. :)

    Mvh
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    kaajola skrev:
    Hva mener dere om vinkling?

    Hadde Tor på besøk og han ville straks vri høyttalerene slik at de pekte rett i mot deg. Det var bare så vidt jeg fikk stoppet han. Så mye vinklet er de altså ikke.
    Det med vinkling varierer fra høyttaler til høyttaler. Noen produsenter anbefaler en viss vinkling - andre fraråder det. Det er jo bare å prøve seg frem.

    Av broren min fikk jeg tips om å vinkle høyttalerne mine slik at de peker mot skuldrene - og det fungerer fint hos meg. Dog skal det sies at jeg ikke er av de mest bredskuldrede, da - så det blir nesten som å sikte på nesen.
     

    luthic

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Jeg har mine D100 ca 15cm fra bakveggen skråstilt ... så de stikker ca 70 cm ut i rommet - men dette er mest pga at det skal være mulig og gå forbi høytaleren for og komme til sofa'en :)

    Men jeg sliter ikke med noe romlig eller lignende i bassen - men hadde jeg plass så hadde det kanskje blitt enda friere med og stå lenger ut ... selv om jeg ikke savner noe på det området
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke led meg inn i fristelser - jeg kan gå selv!

    70 cm kan likevel bli litt i drøyeste laget - det er liksom ikke noe man kan forvente å slippe unna med uten at det blir lagt merke til.
     

    luthic

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    En vanlig stereo benk er jo normalt 50-55 cm dyp så med ett par cm bak så jo det nesten på linje med 70 cm ... (frist)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hadde jeg bare hatt en vanlig stereobenk.... Hos meg er det en 40 cm dyp veggseksjon som gjelds - uten så mye som en eneste centimeter bak. Derav behovet både for en litt sær høyttalerplassering og valg av elektronikk. Mange effekttrinn og forforsterkere som har falt ut som kandidater på innkjøpslistene mine bare p.g.a. feil størrelse.

    Det er fare for at jeg må tenke på saken, ja.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Oi oi.. Kan høres ut som om diplomatiet må på banen Ulf-B? For det virker som om en spire er sådd.. ;)

    Mvh
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe -spire sådd? Jo, jo ....men kanskje på steingrunn.

    Jeg har en bestemt følelse av at D80 kanskje er det største som det skal være mulig å lure inn her. Nåja - ikke akkurat lure. D80 er ingen dverg, den heller. Diplomati, sier du? Fungerer ikke i Midt-Østen - fungerer sikkert ikke her heller. Det må nok sterkere lut til. Eller en god, gammeldags ommøblering. Ut med pianoet og den ene sittegruppen. Brøyte seg plass til hifien.

    D38 er nok det safeste. Den kan jeg nesten bare kjøpe - og så sier jeg "ooooops! - den ble visst litt større enn jeg hadde tenkt meg. Vi kan naturligvis sende den tilbake eller selge den - men da taper vi en masse penger...." Er det noe kona ikke liker, så er det å tape en masse penger. Sikker vinner - bortsett fra det ikke blir D80- eller D100-lyd ut av det.

    Som du skjønner: jeg jobber med saken.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Hehe -spire sådd? Jo, jo ....men kanskje på steingrunn.

    Jeg har en bestemt følelse av at D80 kanskje er det største som det skal være mulig å lure inn her. Nåja - ikke akkurat lure. D80 er ingen dverg, den heller. Diplomati, sier du? Fungerer ikke i Midt-Østen - fungerer sikkert ikke her heller. Det må nok sterkere lut til. Eller en god, gammeldags ommøblering. Ut med pianoet og den ene sittegruppen. Brøyte seg plass til hifien.

    D38 er nok det safeste. Den kan jeg nesten bare kjøpe - og så sier jeg "ooooops! - den ble visst litt større enn jeg hadde tenkt meg. Vi kan naturligvis sende den tilbake eller selge den - men da taper vi en masse penger...." Er det noe kona ikke liker, så er det å tape en masse penger. Sikker vinner - bortsett fra det ikke blir D80- eller D100-lyd ut av det.

    Som du skjønner: jeg jobber med saken.
    Bare pass på og logge deg av når du går fra PC'en, vi har jo sett slike "planlegginger" blitt avslørt før......

    noen som vet hvor den tråden har blitt av forresten?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det har vært litt stille her nå.

    Derfor kan det passe å meddele at mens jeg tenker så det knaker på et par større ProAc enn mine D25 - uten å ha blitt avslørt det aller minste - har jeg likså godt akkurat sendt en mail til Tor Aa på Lyric Hifi og bestilt et par Response D1 i svart ask. Han må selv bestille dem fra ProAc - så da får vi bare se hva de kommer til å koste og når de eventuelt er å få i hus.

    PS: Fikk akkurat tilbakemedling fra Tor Aa om at jeg var den første i Norge til å bestille et par Response D1 av ham. Hvis han ikke sier det til alle som bestiller, er det jo litt gøy, da.
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Hei Ulf-B;
    D1??? Ikke som substitutt for D25'ene, vel? Og jeg som har sittet på gjerdet og betraktet "uroen" din - og halvveis ventet D38. Minst. Uansett: av ulike årsaker avventer også jeg spent resultatet, når det nå en gang manifesterer seg i form av ankomne forundringspakker og derpå følgende innspilling. Lykke til!
    mvh
    Stavros;
    - som etter hvert har fått sine D28 til å spille akkurat som ønsket, i hovedsak grunnet kabelskifte.....Og som, for sin del, også har opprettholdt kontakten med pushervennen Tor Aa siden sist: i forrige uke ankom et sett Stax til heimen i nord.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Å, nei - ta det helt rolig. Men bestillingen av D1 innebærer at mine små Response 1SC i TVstuen kommer til å få avløsning. Ikke det at de absolutt trenger avløsning - men her tenker jeg litt langsiktig. Kanskje smekker jeg sammen de to finanleggene mine en vakker dag til et slags surroundanlegg - og da er det greit å være føre var. Sorte ProAc fronter kombinert med like sorte ProAc surroundhøyttalere - skal det være, så skal det være. Og skulle det nå vise seg at jeg ikke smekker dem sammen - vel, da var det moro lell. Forandring fryder, er det ikke så?

    Hva slags kabler byttet du til, forresten? Alltid spennende å høre om noe som kan få ProAc til å spille slik man vil - ikke det letteste, det. Det har både du og jeg erfart.
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Forandring fryder! Definitivt!
    A propos kabelskiftet: Jeg hadde behov for 2x4 meter istedet for 2x2, men fruen ville definitivt ikke akseptere 2x4m tykk, svart Cardas som visuell forurensing. 4 meter måtte det imidlertid være og fort måtte det skje, så jeg kjøpte de nødvendige metrene helt blindt i form av Soundstring - en av de rimelige som "matchet parketten best" - rett og slett for å få ProAc'ene best mulig plassert hurtigst mulig. Bedre kabler kan en alltids kjøpe senere, tenkte han. Nå viste dette seg altså - nærmest ved et lykketreff - å være en LANGT, LANGT mer optimal match i mitt oppsett enn mine fordums og langt dyrere Cardas'er. Av og til har en mer flaks enn en regner med.....
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - får håpe at de som pleier å skrive i kabeltrådene ikke leser dette. Da er h.. løs før vi vet ordet av det. Men oss i mellom: interessant. Selv bruker jeg en meter lang Wireworld kabel på mine D25, og på mine 1SC en veldig spesiell semi solid core kabel som Raymond Celius lagde til broren min for mange, mange år siden - 10-15 år siden. Funker bra begge to.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Redigerer... :)

    Har lyst til å prøve røreffekttrinn for å drive ProAc 2.5. Jeg hører stort sett på klassisk av alle valører, jazz og akustisk musikk. Håper noen har erfaringer med kombinasjoner og har forslag om effektforsterker som passer mitt oppsett og min musikksmak, samt kan drive Response 2.5 (som kanskje er litt krevende - Stereophile oppgir 83 db (ProAc 86 db) og høyttaleren sier 25 - 200 watts programming) - men dette er vel overflødig info, kanskje..

    Og, for å være kjedelig, men realistisk, som kan skaffes på bruktmarkedet til rundt 10.000 kroner...

    http://www.proac-loudspeakers.com/datasheets/NewPDFS_March06/ProAc_Response_2pt5_Leaflet.pdf
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Takk for tips, luthic!

    Skjebnen ville ha det slik at det plutselig ble til salgs en Conrad-Johnson MV50 her på bruktbørsen - og den fungerer aldeles bra med sine 2X45 rørwatt (EL34). Den løste faktisk veldig mange av mine innsigelser for anlegget slik det lød med min transistoreffekt.

    Ikke for det, jeg har selv hørt anlegg med ProAc og transistorforsterkere som har fungert veldig bra, men det var altså ingen god match med Alchemist Forseti...

    Så for min del; ProAc og rør er en god løsning!!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Endelig i hus!! Mine nye ProAc Response D1 ble hentet i dag. Aller første par Response D1 som ble levert fra Lyric Hifi. Tor Aamot ba pent om at jeg åpnet esken i butikken, slik at han fikk kastet et blikk på den nye modellen. Lot meg ikke be to ganger, jeg - like spent som han var, det var bare forbokstaven.

    Samme høyde, 10mm smalere, 25mm dypere og 1kg tyngre - det er den nye Response D1 i et nøtteskall - sammenlignet med forgjengeren Response 1 SC.

    Rett fra butikken:




    Gammel og ny - side om side. D1 er den sorte til høyre - 1SC er den kirsebærfargede til venstre:




    Men lyden, spør dere kanskje?? Lyden, ja. Annerledes. Tightere - sånn ved første prøvelytting. Mer detaljert. Den gamle 1SC virker noe varmere og lunere i klangen - den nye D1 kanskje litt mer frempå, men det er rett fra esken. Vi får la dem få noen måneder på seg med innspilling, så får vi se.
     

    Vedlegg

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Se der, ja; far fikk pakken sin! Vel bekomme! Når de nå får noen aktive dager/uker på baken regner jeg med du melder inn erfaringer vs. forgjengerne. Jeg har en jr. som vurderer samme D1......
     

    Zed

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    642
    Antall liker
    3
    Gratulerer :)....håper at du er fornøyd. Jeg brukte ProAc Response 1 SC en del år og var veldig fornøyd med dem, men byttet dem ut med Acousti Energy AE-1 Signature. ;D En enda bedre høyttaler,....så de også gikk ut ;D............for en hobby ::)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Stavros: Hehe - far fikk pakken sin til slutt, ja. Vel verdt å vente på. Vanskelig å si noe annet enn at jeg er fornøyd. Om man går for de nye D1 eller de "gamle" 1SC, tror jeg likevel blir et spørsmål om smak og behag. De nye D1 låter - rett fra esken - mer nøytrale og litt "kaldere". Vil nok passe veldig bra til litt varmtklingende elektronikk. Rør, EC og slikt. Rent umiddelbart virker D1 som en bedre match til min litt ulne Primare surroundprosessor enn 1SC - men jeg skal ta nykomlingene en runde rundt i huset og teste dem sammen med både Densen og Mark Levinson før jeg uttaler meg mer bastant. Jeg kan likevel allerede nå antyde at det kan gå ganske lang tid før din junior kommer over noen brukte D1 på bruktbørsen. Sånn sett gjør han ikke noe galt om han går for 1SC - som forøvrig er å få tak i splitter nye hos Lyric Hifi til en veldig hyggelig pris i disse dager. Tor Aamot nevnte sånn i forbifarten at han har tatt inn et lite lager av disse. Noen D1 har han ikke fått på lager ennå - hvis jeg forsto ham riktig.

    zed: Takk, takk - jeg er godt fornøyd. Famous last words i denne røverbransjen. Vi får se hvor lenge det varer......
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    patro skrev:
    Takk for tips, luthic!

    Skjebnen ville ha det slik at det plutselig ble til salgs en Conrad-Johnson MV50 her på bruktbørsen - og den fungerer aldeles bra med sine 2X45 rørwatt (EL34). Den løste faktisk veldig mange av mine innsigelser for anlegget slik det lød med min transistoreffekt.

    Ikke for det, jeg har selv hørt anlegg med ProAc og transistorforsterkere som har fungert veldig bra, men det var altså ingen god match med Alchemist Forseti...

    Så for min del; ProAc og rør er en god løsning!!
    Hva opplever du som de største forskjellene ved bytte fra Alchemist til C-J?

    Har selv en av Alchemists mindre integrertforsterkere stående (Kraken Aniversary) Den spiller forrykende godt på et par gamle Royd Minstrel, men får raskt åndenød når den blir koblet til ProAc 2.5 Den har utrolige egenskaper i forhold til romfølelse, og stemmer henger nesten litt "vektløst" i rommet, men i bassområdet har den ikke stort å melde i forhold til Xindak'n som har overtatt. Xindak'n spiller med en helt annen autoritet og gir liksom et mer "naturlig" og stødigere perspektiv. Har selv vurdert Prima Luna's rørforsterker som et alternativ til å drive ProAcene med, men C-J kunne kanskje være veien å gå...? (Liker svært godt deres nøkterne og tidløse design.)
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer med nye høyttalere Ulf-B! Ser ganske små og søte ut, men regner med at ProAc lokker fram mye godlyd fra disse elegante smykkene. :)

    Mvh
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Da får jeg melde meg inn i ProAc's venner jeg også, STOR takk til Ulf-B som var innom med sine "gamle" 1 SC!

    Har ikke fått koblet dem opp her hjemme men har hatt en prøvelytt hos Ulf-B tidligere i år og det låt bra med det oppsettet de skal spille sammen med (Logitech Transporter som kilde/forforsterker og Lyngdorf SDA 2175 effektforsterker). Dette blir anlegg nr 2 som brukes når hovedanlegget/stuen er opptatt til andre formål.
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Da melder jeg meg på her :)

    Har nettopp gått fra et 15 år gammelt Onkyo/Mission anlegg til ProAc SC1 med Cairn Fog CD-spiller og Nait 5i forsterker ;D Jeg har i flere år nå tenkt å ta spranget til noe bedre innen lyd, nå fikk jeg endelig tatt tak i tingene.

    Det er vel mange måter å beskrive overgangen, men det illustreres kanskje best ved å si at TV'en ikke har vært på på en uke :)

    Jeg har nå en Naim 150x/202 til hjemlån i fjorten dager, så får vi se om ting kan bli enda bedre :)

    t
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer Torry! :) Du får hive inn noen bilder av herligheten. Vært for lite av det i ProAc tråden en stund nå.

    Mvh
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    toref: Søte og små, ja - men stor lyd. Godlyden i de nye Response D1 er under utvikling - det er ganske opplagt.

    Bare i løpet av de to dagene jeg har hatt høyttalerne, har bassen gått seg merkbart til. Det låter ikke fullt så spisst lenger. I stedet for å spille med volumet på "17", kan jeg nå gå ned til "12-13". Suben er justert ned - både i nivå og volum. Det er noe som er i ferd med å skje - ingen tvil om det. Spent på hvor lenge jeg må vente før de slår ut i full blomst. Nå står de nye D1 og spiller ganske høyt en 7-8 timer i døgnet. Jeg har etablert meg med hjemmekontor - og straks kona er avgårde om morgenen, slår jeg på anlegget i TVstuen, lukker døren og begynner å jobbe i en annen del av huset. Slik står det og durer hele dagen - helt til kona kommer hjem igjen.

    Takket være Terka - som altså kjøpte min gamle 1SC - må jeg stole på hukommelsen når jeg etterhvert skal sammenligne D1 med forgjengeren. Inntrykket i skrivende stund er at D1 - to dager gammel - begynner å ligne mer på forgjengeren enn den gjorde rett ut av esken. Fortsatt virker det som om D1 har en tightere klang og en noe strammere bass, men den begynner å få litt mer av den kjente, kjære ProAc-klangen som jeg liker.

    Terka: Det blir spennende å høre hvordan du får 1SC til å spille i ditt lille anlegg nr. 2. Vi testet alt sammen hjemme hos meg før du kjøpte mine 1SC - men selv om utgangspunktet burde være bankers, har du en liten jobb å gjøre m.h.t. å myke opp akustikken i det du kaller "furterommet" - hvor anlegget skal stå. Men den utfordringen ville du ha hatt uansett hvilken høyttaler du hadde valgt - ikke noe spesielt med 1SC sånn sett.

    Et lite bilde til slutt - som viser hvor de nye D1 har funnet sin plass. I bokhyllen. Den kirsebærfargede klossen foran til høyre er en ProAc ER1 sub - lavt tunet - men helt nødvendig for å få lyden slik jeg vil ha den. Funker bra med D1 i hyllen - slik det gjorde med 1SC på samme plassen - mot alle odds og advarsler.
     

    Vedlegg

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    novgarod skrev:
    Hva opplever du som de største forskjellene ved bytte fra Alchemist til C-J?
    Forseti fikk prøvd seg på ProAc 3.8 og 2.5 før den ble solgt. Med ProAc 3.8 var det som om ingenting fungerte, som om det var noe feil med utstyret. ProAc 2.5 klarte den betydelig bedre, men det var fortsatt tynt og lite organisk. Særlig toppen slet den ganske betydelig med, den var tynn, klemt og flisete, noen ganger til og med skingrende.

    Når røreffekten kom ble såpass mye forandret at det er vanskelig å klarere ut hva som var det viktigste; ro, luft, dynamikk og jevnhet i klangen. Likevel - siden toppen var det som sjenerte meg mest med Forseti, var luftig, elegant og uanstrengt høyde den første og klareste forbedringen jeg merket med C-J. Ikke så rart kanskje...

    Men det skal Forseti ha, romfølelse/lydbilde var det ikke så store forandringer på mellom den og C-J. Det er jeg veldig glad for; "rombilde" har vært høyt prioritert når det gjelder anlegg. På det området gir forsåvidt ikke ProAc ved dørene, det er det mange som har nevnt og det fikk jeg selv erfare, men når man prøver ordentlig finner man fram til slutt...
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Hva har dere under D-80 og D-100 ?
    Jeg vurderer granitt/steinheller på grunn av ujevnt gulv .
    Men hvor lange,brede og tykke bør de være ?

    Noen som har anbefalinger
     

    luthic

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    monosapiens skrev:
    Hva har dere under D-80 og D-100 ?
    Jeg vurderer granitt/steinheller på grunn av ujevnt gulv .
    Men hvor lange,brede og tykke bør de være ?

    Noen som har anbefalinger
    Hei,

    Jeg har erstattet de orginale spikene som kom med Proac D100 med Finite Elemente Cera Ball

    http://www.finite-elemente.de/en/zubehoer/ceraball/technische_daten

    Ville nok ha anbefalt de større modellene, som Cera Puck eller Cera Base for D100, men det fungerer fint med de jeg har og. Brukte de samme da jeg hadde D80 og det fungerte like fint der og. Det synes ikke så godt i linken jeg har lagt med, men disse kommer med gjenger og skrus inn i høytaleren på samme måte som spikesene så de sitter godt og gjør det lett og flytte på selv så store høytalere alene uten og stresse med merker på gulvet.

    Dette har jeg rett på ett parkettgulv uten at det er blitt noen merker - synes det fungere bedre og er stødigere enn en plate på gulvet.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    monosapiens skrev:
    Hva har dere under D-80 og D-100 ?
    Jeg vurderer granitt/steinheller på grunn av ujevnt gulv .
    Men hvor lange,brede og tykke bør de være ?

    Noen som har anbefalinger
    Har prøvd mye forskjellig. Jeg har endt opp med en løsning bestående av tykt sitteunderlag, betongheller, tynt sitteunderlag og D80. Meget fornøyd. Sokkelen er et par cm bredere enn plinten på D80. Sokkelen er også 10-12 cm dypere enn plinten på D80. Det gir kjærkommen beskyttelse mot støvsugere og annet faenskap som kunne komme til å lage riper og hakk i treverket. Sokkelen løfter dessuten høyttalerne omtrent 6-7 cm som passer perfekt da jeg har litt høye vanger på sofaen og en lyttestol som er litt høyere enn vanlig. Jeg har tregulv i min leilighet. Naboene i etasjen under mener også at bassen er svært stram og kontant. ::) :D

    Mvh
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I dag er det ganske nøyaktig en måned siden de nye små-ProAc’ene – Response D1 – gjorde sitt inntog i TVstuen. På tide med en ny tilstandsrapport:

    Om det er jeg som er blitt innspilt, eller det er høyttalerne, skal jeg ikke ha alt for bastante meninger om. Et ”subjektivt faktum” er likevel at dette nå begynner å låte som om det er verdt alle nyprispengene og vel så det. D1 gjør alt et hørbart hakk bedre enn ProAc-forgjengeren Response One SC. Klangen er mer distinkt og luftig – dog umiskjennelig ProAc – men ikke minst har ProAc rettet opp den mest markante svakheten med One SC, nemlig den litt slappe bassen. Med D1 får man både smekk og rikelig antydning til dypbass – jeg har tilgode å høre noe lignende fra en så liten høyttaler. Her har ProAc beveget seg på kanten av naturlovene – med et ytterst vellykket resultat.

    Med Response D1 aner jeg en ny klassiker fra ProAc - vel verdig til å overta arven etter One SC. Denne skal det bli tøft å overgå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn