ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    luthic skrev:
    Hei,

    Da ramlet det inn en kar fra Tollpost med ett par D100 i døra ... skal legge ut litt bilder da jeg får satt de opp :)

    Gleder meg "en smule" :)
    Gratulerer! Blir spennende å høre om lytteinntrykk osv. Husk at de trenger en del innspillingstid hvis de er nye. E.I.A. snakket om innspillingen av D80 i et tidligere innlegg (#304) i denne tråden. Pøs på med bilder! :)

    Mvh
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    OS skrev:
    Skal si bruktmarkedet er dødt for tiden. Har planer om å oppgradere til D38 og la sist søndag ut mine D28 til salgs her på sentralen. Annonsen har hittil blitt klikket på over 600 ganger men ingen har meldt sin interesse! Er det finanskrisen som slår inn mon tro?

    mvh,
    OS
    Tror nok man må påregne litt mer enn 3-4 dager for å få solgt utstyr i denne prisklassen og oppover. Slapp av, ta deg en øl og lytt til musikk mens du venter ;).
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Gjorde et kjapt søk. Later til å være blandet erfaring med ProAc og Naim. Mulighet til å teste hjemme?

    Mvh
     

    Nølle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.07.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    1
    luthic skrev:
    Hei,

    Da ramlet det inn en kar fra Tollpost med ett par D100 i døra ... skal legge ut litt bilder da jeg får satt de opp :)

    Gleder meg "en smule" :)
    Gratulerer så mye luthic, jeg var selv hos Tor og hentet mine D80 og D center i går kveld ;D
    Sitter nå og lytter på de, de er en drøm å høre på allerede i fra starten av.
    Kommer med flere inntrykk etterhvert.

    Nølle
     

    luthic

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Gratulerer så mye !!! Jeg har lurt litt på en Proac senter kanal selv, er du fornøyd med din ?

    Hva slags forsterker kjører du på D80?

    Jeg brukte en VTL ST-150 (150 watt) og en Goldmund Mimesis 28 - begge spilte veldig bra ... og veldig forskjellig på D80 :)

    PS du får legge ut noen bilder .....
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    I og med konjukturene svinger litt hardt for noen måtte jeg bytte høyttalere men fordelen er jo at jeg kan skrive meg inn i Proac-tråden! :D

    Her er mine nye gamle Proac's
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte dem i Oslo, selgeren kaller seg vel Linus. Det er Proac studio3, sikkert tyve år gamle. Var etter sigende i produksjon i kun tre år hvor ATC som produserer både 9" bassen og 3" mellomtonen overtok modellen og førte den videre i sin proffserie. Selges i dag som ATC SCM 50 pro, men etter det jeg kan skjønne kun i aktiv utgave. Lyden oppleves som utrolig dynamisk i mellomtonen, stram bass uten partykul og snill diskant. Bassportene er foran, de kan nok plasseres nærme bakvegg uten større problemer men jeg får godt resultat ca en meter utpå gulvet grunnet skråtak bak høyttalerne. Skal forsøke å løfte dem ytterligere noen cm med blokker under stativene evt tilting da jeg tror de kan vokse på det mer enn bare fysisk. ;D
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    eet179 skrev:
    Tenker selv å oppgradere til D38. Har for salg SC ONE/proac sub. Ingen alvorlige henvendelser hittil. Har problemer med å kvitte meg med de for knapper og glansbilder. Hadde flere henvendelser for et par mnd.siden. Tror ikke på finanskrise i foreløbig. Det blir andre kriser etter at jeg har fått D38 i hus.
    OS skrev:
    Skal si bruktmarkedet er dødt for tiden. Har planer om å oppgradere til D38 og la sist søndag ut mine D28 til salgs her på sentralen. Annonsen har hittil blitt klikket på over 600 ganger men ingen har meldt sin interesse! Er det finanskrisen som slår inn mon tro?

    mvh,
    OS
    For en som er lykkelig eier av et par Response 1SC i kombinasjon med ProAcs sub, er det vanskelig å forstå at dette ikke skulle være salgbart. En bortimot perfekt ProAc-løsning for de ikke altfor store lytterommene - la oss si rom på 15-25 kvm. Det er fristende å si løp og kjøp! Hvis man har elektronikk som matcher, vel å merke. Ellers kan ProAc bli en stor nedtur.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Basert på mine egne erfaringer med ProAc tror jeg, som tidligere nevnt, at en porsjon tålmodighet er nyttig også for de som skal selge ProAc. Jeg tror ikke ProAc passer for alle heller, de spiller nå engang med sin signatur som ikke er spesielt prangende. Dessuten svarer de tydelig på forskjeller i elektronikken foran da. Så det kan gjøre at man ender opp med å bruke noe mer på kilde og forsterker enn man først hadde tenkt - uten at dette er noe negativt i seg selv. ;)
    Mvh
     
    E

    eet179

    Gjest
    Til Ulf B
    Jeg er enig i at det høres bra ut. Synes etterhvert at det begynner å bli noe rotete med kabler, og høytalere som aldri får stå i ro. SC ONE må et stykke ut fra veggen for ikke å slafse i bassen.(ifølge sikre/relevante kilder). Så kommer i tillegg suben som trives best midt på gulvet. Tenkte en stund å kjøpe en sub i tillegg til den jeg har. Har aldri vært fornøyd med plasseringen av/med en sub. Ble umiddelbart nedstemt. Leser at D38 er mer plasseringsvennlige, selv om de minner meg om noe jeg helst ikke vil tenke på. Hører gjerne om erfaringer med samme oppsett.
    Ulf-B skrev:
    eet179 skrev:
    Tenker selv å oppgradere til D38. Har for salg SC ONE/proac sub. Ingen alvorlige henvendelser hittil. Har problemer med å kvitte meg med de for knapper og glansbilder. Hadde flere henvendelser for et par mnd.siden. Tror ikke på finanskrise i foreløbig. Det blir andre kriser etter at jeg har fått D38 i hus.
    OS skrev:
    Skal si bruktmarkedet er dødt for tiden. Har planer om å oppgradere til D38 og la sist søndag ut mine D28 til salgs her på sentralen. Annonsen har hittil blitt klikket på over 600 ganger men ingen har meldt sin interesse! Er det finanskrisen som slår inn mon tro?

    mvh,
    OS
    For en som er lykkelig eier av et par Response 1SC i kombinasjon med ProAcs sub, er det vanskelig å forstå at dette ikke skulle være salgbart. En bortimot perfekt ProAc-løsning for de ikke altfor store lytterommene - la oss si rom på 15-25 kvm. Det er fristende å si løp og kjøp! Hvis man har elektronikk som matcher, vel å merke. Ellers kan ProAc bli en stor nedtur.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Mine 1SC står 4 cm fra veggen bakk. I en bokreol blant leksikon og annen oppbyggelig litteratur. Slafsete i bassen?? Ikke tale om. Men så koster det. En stram DAC à la Benchmark pluss et superstramt effekttrinn à la Krell KAV150a - fra i kveld Bryston 4B SST - og vekk er all bass-slafsing. Suben min står en halv meter foran høyttalerne - ved siden av sofaen - nesten som et lite salongbord i forlengelse av sofaen. Kona har lagt en duk på den og bruker den som avlastningsbord. Perfekt?? Sikkert ikke, men du verden som det spiller! Selv kjennere gir seg ende over når jeg spiller f.eks. Massive Attack eller Rammstein.
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    eet179 skrev:
    ..... D38 er mer plasseringsvennlige, selv om de minner meg om noe jeg helst ikke vil tenke på.
    Synes ikke D38 ligner på noen annen høyttaler og tar seg deskret ut i stua. Er ikke D38 pene da ???
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Lexluthor skrev:
    eet179 skrev:
    ..... D38 er mer plasseringsvennlige, selv om de minner meg om noe jeg helst ikke vil tenke på.
    Synes ikke D38 ligner på noen annen høyttaler og tar seg deskret ut i stua. Er ikke D38 pene da ???
    Som nevnt ovenfor så vurderer jeg også å oppgradere til D38 men du er vel enig i at de ser litt hjemmelagde ut? Jeg har en kamerat som har Dali Helicon og jeg har selv hatt B&W Nautilus og finishen på kabinettene på dem i forhold til Proac er som natt og dag. Skulle ønske Proac gjorde noe med dette.

    mvh,
    OS
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    OS skrev:
    D38 men du er vel enig i at de ser litt hjemmelagde ut?
    Hjemmelagd ::)

    Finishen på mine D38 står i hvert fall til 10 ;D . Finering, materialvalg, toleranser på kanter, avslutninger, skruer, terminaler (fra Mitchell), etc. er helt topp.

    Hvis du tenker på design så er jo saken smak og behag - selv foretrekker jeg en plain søyle fremfor eye catching R2D2 uten å nevne merker. Har selv hatt Avantgarde-horn og synes det visuelt ble ganske distraherende.... og ProAc ga meg litt mer sjelero. Mange snakker om WAF men man skal jo like det selv også...... :p
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Minimalistisk design, slik man forventer en høyttaler skal se ut! Ganske lei av Usher-Dali-Kina-Whatewer-glossy-greier som ser ut som de har blitt dratt rett ut av lakkhallen til Chip Foose :p
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Enig, la en høyttaler se ut som en. Hvorfor koste på en masse design greier? Er det bare for å fordekke en altfor høy pris? eller er Proac allerede dyre nok? Hmmm, hva kan fremtiden bringe? Lyd som vi kan ta rett inn i hodet uten noen form for duppeditter. Dvs, vi har sikkert da hodet fullt av elektronikk og hva er vi da? Jo, roboter! Forventer ikke noe svar.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Støtter denne - for meg kan gjerne en høyttaler gå i ett med tapeten - minst mulig synlig er ingen ulempe. Når det er sagt, er det greit nok at høyttaleren har en form og design som er bestemt ut fra lydmessige kriterier. Sånn sett synes jeg ProAc har en grei, minimalistisk tilnærming. De av mine gjester som ikke vet at de står og ser på et kvalitetsprodukt når de ser mine høyttalere, trenger ikke å vite det.


    M.h.t. pris har jeg endret oppfatning de seneste 10 årene. I min ungdom regnet jeg alltid ProAc som dyre og uoppnåelige - men nå synes jeg de er billige. Det kan tenkes at denne helomvendingen har en viss sammenheng med at min cash-flow har økt kraftig i godt voksen og moden alder. Men jeg ser heller ikke bort fra at det er en klar sammenheng med at jeg faktisk har hatt ProAc noen år nå - uten antydning til verken lyttetretthet eller oppgraderingslyst - hvilket er noe nytt for meg. Det tyder på gode kvaliteter og at de gir mye for pengene..
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Hm, dette kjenner jeg meg ikke igjen i eet179. Jeg er ikke håndverker men ser ikke noe å utsette på finish eller kabinettet på mine i alle fall. Visst er det ikke pianoblank lakk men det er vel valgfritt hvilken finish man velger fra ProAc såvidt jeg vet. Mener du at det burde vært "krusseduller" som på et våpenskjefte på kabinettene? ::) Kom gjerne med et bilde som viser hva du mener er svakt på dine.

    Mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Skal ikke uttale meg om Thiel da jeg ikke har hørt dette eller sett det selv. Men om det er ProAc D80 du tenker på så er dette høyttalere som passer meg i alle fall. På nesten alt jeg har av musikk spiller de forryktende bra. Jeg kunne ønsket meg enda mer overskudd til å kunne spille realistisk høyt på kompleks orkestermusikk, det er tross alt begrenset hva man får presset ut av dobble 8-tommere som basselementer. De er heller ikke blant de mest pågående i diskanten. De holder litt igjen her. Så matching kan være avgjørende. De er dog krevende og skal ha muskler for å blomstre etter min mening. Jeg har svidd av ganske mange lapper på forsterker uten å angre. De svaret meget presist på plassering - og dette er faktisk en viss jobb med såpass tunge høyttalere. Dessuten er jeg smertelig klar over at jeg har et potensiale på kilde. I tillegg er det jo noen som synes D80 gjør for lite utav seg rent visuelt i forhold til pris. Men det er jo du som skal bli fornøyd, både med lyd og utseende. :)

    Det jeg vurderer som evt. oppgradering på høyttaler siden på lang sikt er (nødvendigvis brukte) ting av typen Wilson Maxx2, Revel Ultima Salon2, Rockport Aquila, JBL K2-9800SE. Men det får komme når jeg har betydelig mer penger tilgjengelig. :)

    Mvh
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil også være med i Proac's Venner! :D Kjøpte D28 hos Tor ganske nylig, og de låter bare nydelig sammen med min Accuphase E-450. Men jeg synes høyttalerne forandrer seg hele tiden, og lurer på hvor lang innspillingstid de trenger?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Velkommen i klubben! Jeg synes dette med innspilling er litt vanskelig. Jeg kjøpte mine ProAc brukt og jeg har all grunn til å tro at forrige eier hadde spilt de inn (tror det er 2005-modeller jeg har). Men jeg synes faktisk at de blir stadig bedre, enda jeg har hatt dem i snart 1 1/2 år. Synes det er vanskelig å forklare rasjonelt.. :) Innspillingstiden kommer vel an på hvor høyt du spiller også, men etter tre-fire uker med mye spilling burde de stabilisere seg. Etter dette er det nok lytteren som forandrer seg mest.. ;)

    Mvh
     
    H

    hobby

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Jeg vil også være med i Proac's Venner! :D Kjøpte D28 hos Tor ganske nylig, og de låter bare nydelig sammen med min Accuphase E-450. Men jeg synes høyttalerne forandrer seg hele tiden, og lurer på hvor lang innspillingstid de trenger?
    Du må regne med at de trenger 300-400 timer før de er innspilt.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Hva er minimum romstørrelse for D38, vil dere si?
    Mitt er 3,57 x 4,45 med takhøyde 2,05 - og jeg frykter det er for lite.

    På forhånd takk for svar!!

    E.
     
    H

    hobby

    Gjest
    erlandsen skrev:
    Hva er minimum romstørrelse for D38, vil dere si?
    Mitt er 3,57 x 4,45 - og jeg frykter det er for lite.

    På forhånd takk for svar!!

    E.
    Normalt ville du klart deg med D28 i et slikt rom, men om du gjør en del tiltak med rommet (demping osv) så bør du kunne få D38 til å spille bra. Anbefaler DaaD 4 og 3 moduler i hjørnene. Det vil hjelpe mye!
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Cappuccino skrev:
    erlandsen skrev:
    Hva er minimum romstørrelse for D38, vil dere si?
    Mitt er 3,57 x 4,45 med takhøyde 2,05 - og jeg frykter det er for lite.

    På forhånd takk for svar!!

    E.
    Normalt ville du klart deg med D28 i et slikt rom, men om du gjør en del tiltak med rommet (demping osv) så bør du kunne få D38 til å spille bra. Anbefaler DaaD 4 og 3 moduler i hjørnene. Det vil hjelpe mye!
    Takk for gode råd! Som du ser har jeg føyd på takhøyden, som heller ikke er voldsom...
     

    kaajola

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Det har vært spørsmål om hvor stort rom en må ha?

    Jeg har D80 på et rom som er 3,4 * 4,6 og 2,35 under taket. Jeg synes ikke det er noe problem. Rommet er imidlertid dempet med akustiske plater (Rockwool 5cm tykke) på hele bakveggen ca 1/3 av taket og litt her og der ellers. Videre er det tykke tepper på gulvet. Før jeg gjorde dette var rommet håpløst. Det fantes nesten ingen bass, og alt for mye jalling og resonans. Det må også sies at det er en åpning på ca 2.5 meter ut til et naborom som er over dobbelt så stort.

    Ellers er jeg meget godt fornøyd med D80

    Mine høyttalere har barlind finer. Jeg kjøpte de siste som fantes. Årsaken er hvisnok at det ble for mye vrak i produksjonen.

    Dersom bildet kommer med, vil jeg bare nevne at cd spilleren og forforsterkeren er byttet ut med Cary slp 05 og CD 306 SACD
     

    Vedlegg

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Enda en med D80! Kult! Men jeg stusset på det du sa over. Du dempet altså rommet og fikk mer bass? Sikker på at du ikke gjorde om på plassering etc. også samtidig? Er det EC250 du bruker som effekttrinn forresten?

    Mvh
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    toref skrev:
    Enda en med D80! Kult! Men jeg stusset på det du sa over. Du dempet altså rommet og fikk mer bass? Sikker på at du ikke gjorde om på plassering etc. også samtidig? Er det EC250 du bruker som effekttrinn forresten?

    Mvh
    Ser ut som monoblokker....
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    kaajola skrev:
    Det har vært spørsmål om hvor stort rom en må ha?

    Jeg har D80 på et rom som er 3,4 * 4,6 og 2,35 under taket. Jeg synes ikke det er noe problem. Rommet er imidlertid dempet med akustiske plater (Rockwool 5cm tykke) på hele bakveggen ca 1/3 av taket og litt her og der ellers. Videre er det tykke tepper på gulvet. Før jeg gjorde dette var rommet håpløst. Det fantes nesten ingen bass, og alt for mye jalling og resonans. Det må også sies at det er en åpning på ca 2.5 meter ut til et naborom som er over dobbelt så stort.

    Ellers er jeg meget godt fornøyd med D80

    Mine høyttalere har barlind finer. Jeg kjøpte de siste som fantes. Årsaken er hvisnok at det ble for mye vrak i produksjonen.

    Dersom bildet kommer med, vil jeg bare nevne at cd spilleren og forforsterkeren er byttet ut med Cary slp 05 og CD 306 SACD
    Hei igjen ! Artig å se igjen musikkrommet ditt. Var innom deg noen timer høsten 2006 sammen med Kim, som
    noen mndr. seinere sluttet hos Tor / Lyric. Ble veldig imponert over D 80, bestilte dem litt seinere og fikk dem endelig
    levert i mars 07. Veldig fornøyd med dem - i ei stue på 45 kvadrat og svært høyt under skråtaket. Bruker nå
    Bryston 28B SST monoblokker sammen med Pass Labs XO.2 forforst.. Har nettopp solgt Electrocomp. EMC 1 UP og venter
    på å få sendt Cary 306 SACD Pro fra Tor i Oslo. Ser at du fremdeles har de største EC blokkene. Lykke til med din
    gode musikk !
    Mvh
     

    kaajola

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Heisan

    Jøss det var artig og høre fra en som til og med har vært hjemme hos meg. Jeg snakket med Kim etterpå, og hørte at du hadde bestilt deg D80 - Gratulerer! Jeg fikk også greie på at det tok jæ... lang tid før du fikk dem. Jeg fikk heldigvis kjøpt de som Tor hadde i butikken. Det gjorde han hvisnok bare fordi yew finer skulle ut av sortimentet.

    Det er kanskje ikke så lett å se hva for komponenter anlegget består av men det er nå Cary cd 306 sacd og slp05 forforsterker og EC Nemo sluttrinn. Platespiller er Luxman PD 350, riaa'n heter AcousTech PH-1 og pickup er Benz LP. Før hadde jeg en Benz H2O og forskjellen opp til LP er kjempemessig. Armen er den gode gamle Fidelity Research. 64fx med sølvkabler. De øvrige kablene jeg bruker er Synergistic Research Apex Tesla og Wireworld Gold Eclipse. Høyttaler kabelen er Kimber Monocle XL.

    Det er en CD spiller som står i midten nede. En av verdens første! En gammel Phillips.

    Må bare nevne at jeg prøvde en annen forforsterker for noen dager siden en Conrad Johnson ET2. Den er ikke balansert slik som Cary'n og den koster omtrent halvparten, men den spiller minst like bra. Noen har ment bedre. Selv har jeg ikke riktig bestemt meg, for spillestilen er ganske forskjellig. CJ er nok det de fleste vil kalle typisk rør. Det er ikke SLP 05

    Det siste innslaget skulle kanskje vært skrevet hos Conrad Johnson's venner. Men det er gøy når en finner et produkt som spiller bedre enn forventet.
     

    Vedlegg

    kaajola

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Obs!

    Du dempet altså rommet og fikk mer bass?

    Ja toref jeg fårstår du er skeptisk, men det er faktisk tilfelle

    Jeg forsøkte først med flere forskjellige høyttalere i rommet. Høyttalere som spilte bass så det dundret andre steder ble redusert til fuglekasser nede i kjelleren. Det er der rommet befinner seg. (Dvs sånn 2/3 kjeller)

    Det eneste som fikk til bass i rommet var en gammel 15 tommers Velodyne subwoofer med egen 1000W forsterker. Jeg liker ikke subwoofere i hifi anlegg så jeg leverte den tilbake til han jeg hadde lånt den av.

    På loftet hadde jeg et tykt langhåret teppe fra Ege. Jeg tenkte det kanskje kunne dempe litt av den ekle klangen (litt baderumsklang) og det gjorde det, men hadde det ikke blitt litt mere bass også? Jeg hentet et teppe til det som synes på bildet og etter at de akustiske platene kom på plass så begynte det hele å høres ut som ett hifi rom.

    Demping av bakveggen tror jeg kan være fint uansett. Teorien er vel at når en ikke får refleksjoner fra bakveggen vil det bli som om rommer er uendelig stort bakover. Dette stemmer selvfølgelig ikke i praksis, men det hjelper.

    Så spørs det hvor pent å praktisk er det å gjøre noe slikt? Det er da det er fint å ha et rom i kjelleren.

    OK - Jeg laster opp et bilde av bakveggen. Noen lubbene negerdamer demper selvfølgelig akustikken de også.
     

    Vedlegg

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Vel, at du fikk mer bass etter demping skjønner jeg fortsatt ingenting av men det er trenger jo ikke bety at det ikke stemmer. :) Jeg har forøvrig også veldig god erfaring med akustikk tiltak i stua mi. Har ikke brukt fullt så mange plater som deg, men har 7 stykker nå, inkl. 2 i førsterefleksjon tak. Erfaringen min er at demping reduserer etterklangen dramatisk og det gir et bra løft på dynamiske egenskaper - mer smell og fart med andre ord. Bruker også en diger Helmholz kasse for å dempe dypbass, fungerer som bare det. Kortere etterklangstid og bedre dynamikk. Og jeg tror nok at jeg måtte hatt temmelig mange, og vesentlig større negerdamer i rommet enn deg for å gitt samme effekt. ;)

    Mvh
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Litt undring, bare...

    Jeg fikk akkurat spørsmål om hvor dypt ProAc suben min går. Så da slo jeg opp på ProAcs hjemmeside - jeg har forlengst skrinlagt alle ambisjoner om å gå rundt å huske på slikt. Der sto det hvitt på mørkeblått: 18-120 Hz (minus 6 dB ved 18 Hz).

    Nåvel - inspirert av dette, tenkte jeg at jeg skulle sjekke mine Response D25 også. Når jeg først var i sving. Grei skuring. Stadig hvitt på mørkeblått: 20-30.000 Hz - men ingen dB-angivelse her.

    Fristende å tro at det er minus 6 dB i ytterpunktene her også - men er det noen som vet?
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Ulf-B skrev:
    Litt undring, bare...

    Jeg fikk akkurat spørsmål om hvor dypt ProAc suben min går. Så da slo jeg opp på ProAcs hjemmeside - jeg har forlengst skrinlagt alle ambisjoner om å gå rundt å huske på slikt. Der sto det hvitt på mørkeblått: 18-120 Hz (minus 6 dB ved 18 Hz).

    Nåvel - inspirert av dette, tenkte jeg at jeg skulle sjekke mine Response D25 også. Når jeg først var i sving. Grei skuring. Stadig hvitt på mørkeblått: 20-30.000 Hz - men ingen dB-angivelse her.

    Fristende å tro at det er minus 6 dB i ytterpunktene her også - men er det noen som vet?
    Jeg vet desverre ikke men en rask sjekk på D28 og et par til avslører at de oppgir 20Hz som nedre grense på alle! Proac er kjent for å ha dyp bass men dette kan vel neppe stemme?

    EDIT: Sjekket testen av D28 i Stereophile fra i fjor og fra kurvene der ser det ut til at de er ca. -20dB ved 20Hz. Dette stemmer bra med min opplevelse også. Det har masse dyp bass men ikke så mye under 40-50Hz.

    Jeg har også hatt D25 tidligere og syntes de gikk litt dypere enn mine D28.

    mvh,
    OS
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    -20 dB er jo helt hinsides. Det gir ingen mening å snakke om 20 Hz eller noe i nærheten av det hvis det er -20 dB som gjelder.

    Nåja - mine D25 spiller så dypt som de spiller - og det er både dypt nok og greit nok. Jeg var bare litt nysgjerrig - når jeg først var inne på ProAcs hjemmeside.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn