ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • luthic

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Hei,

    Hvis noen har noen gode forslag til forsterkere som burde være på bør / må høres lista for og drive D100 - så mottas de med takk :)
     
    J

    JAE

    Gjest
    luthic skrev:
    Hei,

    Hvis noen har noen gode forslag til forsterkere som burde være på bør / må høres lista for og drive D100 - så mottas de med takk :)

    Bør vel kanskje sjekke ut Bryston 28B SST ;)
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Helt enig. Mine Bryston 28B SST monoblokker funker svært bra til mine D80 !!
    Mvh
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    luthic skrev:
    Hei,

    Hvis noen har noen gode forslag til forsterkere som burde være på bør / må høres lista for og drive D100 - så mottas de med takk :)
    Jeg kjører to stk Accuphase A-30 på mine D28 så da kan du kanskje gå for to Accuphase M-6000? Hvis du har handlet D100 hos Tor får du sikkert god pris.

    mvh,
    OS
     

    Vedlegg

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Da var det store steget tatt - og D100 er nå bestilt.
    Gratulere med det store spranget Luthic. Håper du har lagt inn en diamantring til fruen i budsjettet, da det kan bli alt annet en jul med din glede i heimen, når det kommer ramlende to 130 kg tunge telefonkiosker inn gjennom døra i førjulsstria ;D
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Hehe.. skal godt gjøres å smyge noe sånt inn i stua ubemerket ja. Her er forøvrig en illustrasjon av omfanget av en stk D80 eske. :)



    Regner med at D100 ikke er pakket noe dårligere - og når man tenker på at den er vesentlig større enn D80 så... håper du har noen sterke venner - som jeg heldigvis hadde i nærheten. :)

    Mvh
     

    Vedlegg

    luthic

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Og her er ett bilde av D80 i Ebony uten eske :)






    toref skrev:
    Hehe.. skal godt gjøres å smyge noe sånt inn i stua ubemerket ja. Her er forøvrig en illustrasjon av omfanget av en stk D80 eske. :)



    Regner med at D100 ikke er pakket noe dårligere - og når man tenker på at den er vesentlig større enn D80 så... håper du har noen sterke venner - som jeg heldigvis hadde i nærheten. :)

    Mvh
     

    Vedlegg

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Herlig finish og fine bilder luthic! D80 er ikke små, men de virker ikke akkurat ruvende i rommet ditt. Kanskje spesielt i forhold til takhøyden - hvor stort er rommet ditt? Tipper D100 vil komme til å spille forrykende hos deg!

    Mvh
     

    luthic

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Hei,

    Rommet er 7 * 4 meter - med 3 meter under taket.

    Det blir spennende og se hvordan D100 blir her ... skal legge ut noen bilder da de kommer :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nydelig finish - veldig gode høyttalere. Gratulerer så mye :D.
     

    Nølle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.07.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    1
    Hei ProAc's venner!

    Håper dere kan hjelpe meg litt med deres erfaringer, jeg vurderer å kjøpe det ProAc D 80 paret som for tiden ligger til salgs på HFS.
    Spørsmålet er om jeg har elektronic som er godt nok for høytalerne, om det blir handel så er det lenge til økonomien tilater nye elektronic. Så det bør bør matche bra allerede i fra starten av.
    Jeg har Cary 303/300 CD spiller, Cary SLP 03 preamp og Rogue Audio M-150 monoblokker.

    Han jeg kjøpte monoblokkene av hadde ProAc 3.8 høytalere, jeg syntes det låt bra hjemme hos ham. Hadde ikke så lange lytteseansen, men la spesielt merke til at bassen var fremtredende i lydbilde, har ikke merket det på samme måten med hverken mine gamle Klipsch RF-83 eller mine nåværende Monitor Audio GS 60. Selvfølgelig kan det være rommet, men tidligere eier hadde de også i en stor åpen stue.
    Selv har jeg ca. 50 kvm2 som høytalerne skal fylle.

    For litt over 1 år siden lånte jeg D 25 av TAA import, jeg syntes de spillte bra, men de virket litt for små for rommet. Den samme følelsen har jeg med mine GS 60.

    Håper noen kan gi meg en pekepinn på hva jeg kan forvente av høytalerne om jeg bestemmer meg for å handle.

    På forhånd takk for hjelpen.

    Nølle
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Etter min mening virker det som et velbalansert system du ender opp med her Nølle. Men som med alle høyttalere (kanskje foruten horn) så trives også D80 på strømsterke forsterkere. Litt smak og behag dette. I et 50 kvm rom tipper jeg du ender opp med et relativt jevn frekvensrespons. Jeg slet litt med bass i starten men det lot seg fikse (mitt rom er 20 kvm).

    Mvh
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Er der nogen der kan fortælle mig, hvor meget et sæt ProAc Response D Two koster.

    Jeg kan ikke finde prisen på Lyrics hjemmeside.

    Og den danske ProAc importør er desværre meget lidt meddelsom.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Ble det ProAc D80 på deg Nølle? Ser at paret på brukbørsen er solgt? I så fall gratulerer!

    Mvh
     

    Nølle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.07.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    1
    Desverre ble de på bruktbørsen solgt dagen før jeg skulle ringe Audioroyal og kjøpe de.

    Var desverre for tvilende til å ta en rask avgjørelse.

    Reiste inn til Tor i dag, har fått en fin pris på nye høytalere, samt en brukt som har Ebony finnish. Noe du kjenner til ? Send meg gjerne en PM.

    Spørsmålet som jeg må finne svar på i løpet av kvelden er D38 eller D80, samt valg av farge.

    Kunne fått en pangpris på brukte D38 i lys farge som han har inne, men jeg må ha en mørk farge som passer inn i stua.

    Har aldrig hørt verken D38 eller D80, har bare lyttet til D25 og 3.8. Men ut i fra hva jeg forstår her i denne tråden, så er D80 en betydelig bedre høytaler en D38. Selv om den igjen er mye bedre en D25 som jeg har hørt i min egen stue. D25 ble for liten for mine 50kvm2.

    Forhåpentligvis blir dette mitt siste høytalerkjøp på flere år. Så magefølelsen sier D80, selv om jeg tror at også D38 ville gjøre en utmerket jobb.

    Jeg har et kombinert HIFI og Hjemmekino system, så høytalerne må fungere bra der også. Tror dermed at D80 vil bli best, men det er mulig at D38 sammen med et par subber vil gjøre det enda bedre. Kjøper jeg D80 så vil det gå minst 1 år før økonomien tillater kjøp av subber.

    Er det noen som har erfaring med ProAc og hjemmekino?

    Nølle
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Nølle skrev:
    Har aldrig hørt verken D38 eller D80, har bare lyttet til D25 og 3.8.
    En ProAc-forhandler (i utlandet) jeg snakket med syntes 3.8 var bedre enn D38. Han hadde D38 i butikken, men spilte på 3.8 hjemme hos seg selv.

    Noen som har testet dem mot hverandre på HFS?

    PS. Og dette er ikke noe jeg kommer med for at jeg har 3.8 selv ;D
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Hva med litt flere bilder folkens? Her er et bilde tatt med ultravidvinkel av mitt oppsett:
     

    Vedlegg

    Nølle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.07.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    1
    Etter samtale med kona, ser det ut til å stå i mellom Cherry og Mahogny og Sort finish.

    Hvor mye rødfarge er det i høytalerne med Mahogny finish ?

    Om noen kan laste opp klare bilder av ProAc høytalere med Cherry, Mahogny og sort finnish så hadde det passet perfekt. Da jeg må bestemme meg i løpet av morgendagen.

    Takk!

    Nølle
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Hei ! Gå tilbake til 15. april på denne tråden, der finner du bilder av mine D 80 i mahogny. Denne tresorten
    virker faktisk lite dominerende i rommet, i alle fall hos meg. Siden bildene ble tatt er racket skiftet
    ut til Finite Pagode E 15 ( 5 hyller ) og forforsterkeren er nå i en mye høyere divisjon: Pass Labs
    XO.2 . Sammen med Bryston 28B SST fungerer dette meget bra, men på litt sikt vurderer jeg Cary
    306 Pro Cd / SACD. Har også ProAc D28 i samme oppsettet. Komm. ang plassering finner du samme sted
    ( 15. /4 og 16/4 ). Går du tilbake til juni 2007 finner du D 80 i andre tresorter. Lykke til.
    Mvh
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Nølle skrev:
    Etter samtale med kona, ser det ut til å stå i mellom Cherry og Mahogny og Sort finish.

    Hvor mye rødfarge er det i høytalerne med Mahogny finish ?

    Om noen kan laste opp klare bilder av ProAc høytalere med Cherry, Mahogny og sort finnish så hadde det passet perfekt. Da jeg må bestemme meg i løpet av morgendagen.

    Takk!

    Nølle
    Mine D28 er i Cherry. Se innlegget rett før ditt. Som du ser er de ganske lyse og litt lysere enn f.eks B&W Nautilus 803 i Cherry som jeg hadde før.

    mvh,
    OS
     

    Nølle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.07.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    1
    O.P.K. skrev:
    Hei ! Gå tilbake til 15. april på denne tråden, der finner du bilder av mine D 80 i mahogny. Denne tresorten
    virker faktisk lite dominerende i rommet, i alle fall hos meg. Siden bildene ble tatt er racket skiftet
    ut til Finite Pagode E 15 ( 5 hyller ) og forforsterkeren er nå i en mye høyere divisjon: Pass Labs
    XO.2 . Sammen med Bryston 28B SST fungerer dette meget bra, men på litt sikt vurderer jeg Cary
    306 Pro Cd / SACD. Har også ProAc D28 i samme oppsettet. Komm. ang plassering finner du samme sted
    ( 15. /4 og 16/4 ). Går du tilbake til juni 2007 finner du D 80 i andre tresorter. Lykke til.
    Mvh
    Takker for innfoen !
    Jeg har tittet på bildet av din D80 flere ganger, har tom. kopiert og forstørret bilde for å muligens kunne få fram fargen bedre. Men jeg har litt problemer med å se om den heller mot rødt eller brunt. Har du noen klarere bilder som du har mulighet til å sende meg på PM eller legge inn her.
    Tusen takk for hjelpen så langt.

    Mine D28 er i Cherry. Se innlegget rett før ditt. Som du ser er de ganske lyse og litt lysere enn f.eks B&W Nautilus 803 i Cherry som jeg hadde før.

    mvh,
    OS


    Dette var interesant, på de fleste bilder av lyse ProAc høytalere ser fargen nesten lik ut. Hadde selv for et drøyt år siden B&W N 804 i cherry, så da har jeg en viss anelse om hvor lys den er.

    Etter å ha søkt på forumet og Googlet etter ProAc så har jeg enda ikke sett et bilde av høytalere i sort finish, er dette meget skjelden ?
    Hadde tidligere Klipsch RF-83 i sort, de er noe mindre i størrelse, men jeg syntes de var akseptable i denne fargen.
    Har noen sett de i sort, eller enda bedre har et bilde av dem som de kan laste opp.

    Jeg synes websiden til ProAc er skremmende dårlig når det gjelder fargegjenngivelse. Avbildet høytaler burde skifte farge etter hva man ønsket å se.

    Nå begynner det å nærme seg tiden for å ta en besluttning. ::)

    Nølle
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det er sagt før, men ProAc-høyttalerne blir mørkere og varmere i fargen over tid, bl.a. pga. fotokjemiske prosesser i treet. Det sees spesielt lett på noen år gamle høyttalere når du tar av stoffronten som fungerer som solfaktor 8)

    Synes faktisk de bare blir penere med tiden. Spesielt Burr-Oak gikk fra ganske lys til markant mørk.



    Nølle skrev:
    O.P.K. skrev:
    Hei ! Gå tilbake til 15. april på denne tråden, der finner du bilder av mine D 80 i mahogny. Denne tresorten
    virker faktisk lite dominerende i rommet, i alle fall hos meg. Siden bildene ble tatt er racket skiftet
    ut til Finite Pagode E 15 ( 5 hyller ) og forforsterkeren er nå i en mye høyere divisjon: Pass Labs
    XO.2 . Sammen med Bryston 28B SST fungerer dette meget bra, men på litt sikt vurderer jeg Cary
    306 Pro Cd / SACD. Har også ProAc D28 i samme oppsettet. Komm. ang plassering finner du samme sted
    ( 15. /4 og 16/4 ). Går du tilbake til juni 2007 finner du D 80 i andre tresorter. Lykke til.
    Mvh
    Takker for innfoen !
    Jeg har tittet på bildet av din D80 flere ganger, har tom. kopiert og forstørret bilde for å muligens kunne få fram fargen bedre. Men jeg har litt problemer med å se om den heller mot rødt eller brunt. Har du noen klarere bilder som du har mulighet til å sende meg på PM eller legge inn her.
    Tusen takk for hjelpen så langt.

    Mine D28 er i Cherry. Se innlegget rett før ditt. Som du ser er de ganske lyse og litt lysere enn f.eks B&W Nautilus 803 i Cherry som jeg hadde før.

    mvh,
    OS


    Dette var interesant, på de fleste bilder av lyse ProAc høytalere ser fargen nesten lik ut. Hadde selv for et drøyt år siden B&W N 804 i cherry, så da har jeg en viss anelse om hvor lys den er.

    Etter å ha søkt på forumet og Googlet etter ProAc så har jeg enda ikke sett et bilde av høytalere i sort finish, er dette meget skjelden ?
    Hadde tidligere Klipsch RF-83 i sort, de er noe mindre i størrelse, men jeg syntes de var akseptable i denne fargen.
    Har noen sett de i sort, eller enda bedre har et bilde av dem som de kan laste opp.

    Jeg synes websiden til ProAc er skremmende dårlig når det gjelder fargegjenngivelse. Avbildet høytaler burde skifte farge etter hva man ønsket å se.

    Nå begynner det å nærme seg tiden for å ta en besluttning. ::)

    Nølle
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Hei folkens!

    Det kribler litt i oppgraderingsfoten for tiden og jeg vurderer å oppgradere fra D28 til D38 evt. D80. Noen som har hørt alle disse som kan kommentere? Nå er jeg klar over at D80 er en nesten dobbelt så dyr HT som D38...

    mvh,
    OS
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Det var en kar på den forrige versjonen av hifisentralen kalt "E.I.A." som hadde noen gode betraktninger rundt dette. Han var innom de fleste modellene, med unntak av D100 såvidt jeg minnes. Men jeg husker ikke hvor jeg finner innleggene hans lenger. :-\

    Edit: De ligger jo her, selvsagt... vel vel. Han skriver litt i dette innlegget, bl.a.

    E.I.A. skrev:
    Har hatt D38 og har nå D80 .
    Forskjellen på D38 og D80 er faktisk større enn jeg først trodde . Grunnen er at den lille stunden jeg hadde begge hjemme var D38 innspillt og D80 helt fersk fra fabrikken . D80 trenger veldig lang innspillings tid ,faktisk føler jeg at den fremdeles forbedrer seg .

    D38 er en vannvittig bra høytaler som bare ble bedre og bedre den korte stunden (4-5 mnd) jeg hadde den hjemme . Jeg likte den faktisk så godt at jeg flere ganger var på nippet til å avbestille D80 .

    Den korte stunden jeg hadde D38 hjemme prøvde jeg litt forskjellig utstyr på den . Accuphase E213 ,Accuphase E408, Accuphase Dp57,Accuphase Dp67 ,Bryston Bp 26 ,Bryston 4B SST og Cary 303/300 .

    D38 spiller veldig forskjellig allt etter hva som er koblet foran . Med Bryston spillte det oppløst og med stålkontroll ,men kanskje litt for perfekt??
    Personlig likte jeg best lyden med Accuphase E408 og Dp67 ,lyden fikk en gylden klang og musikalitet over seg som var ..........hm magisk. Og her tror jeg ProAc sin sterke side er , på atmosfære og naturlighet snarere enn pinlig nøyaktighet . D38 er på mange måter storebror til D25 ( ;D ) den spiller større går dypere og har en fyldigere klang uten og bli pløsete . Følte selv at den likte godt med krefter ,da kvitterte den med en mer lettflytende måte og spille på .

    D80 :)
    Sammenligningen som ble gjort kort tid etter oppakking er egentlig ikke vits å rippe opp i . Rett ut av esken spillte ikke D80 like sømløst og avslappet som D38 (innspillt).Den var (for) stram og litt tam i bassen , men det var noe i mellomtonen som var enda litt mer organisk og realistisk . Jeg visste jo av erfaring at bassen ville løsne ettervert så jeg pakket ned D38 . Det ble for tungt og løfte dem frem og tilbake .............
    Etter 2-3 uker med småspilling hadde fremdeles ikke bassen i D80 begynt å løsne og jeg tok meg selv i å savne bassen i D38 ,hm noe måtte gjøres . Jeg fikk sistemann ut av huset til å sette anlegget på "fest" volum vær dag i 14 dager ,mens alle var på jobb /skole 8) Det ble ca 50T med hardkjør . Og det var det som skulle til . Nå begynnte D80 og våkne til liv , og bassen ble både dyp og autoritær . Føler nå D80 er en god del bedre enn D38 på alle parameter , og det beste ,med mitt nåværende utstyr kan jeg spille nesten all musikk med et glis rundt ørene uten og irritere meg over slitsom lyd . Dette skyldes nok ikke bare D80 alene ,men også McIntosh 602 og Cary 306/200 cdspiller .

    Mvh
     
    H

    hobby

    Gjest
    Det kommer visst en ny utgave av D100 også i 2009, uten at jeg vet noe mer detaljer enn det...
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Har fått låpne noen single-wire høyttalerkabler på prøve i dag og prøver nå å feste dem på mine D28. Kablene har spader i begge ender og jeg kan ikke fatte hva Proac har tenkt på som har laget koblingen bak på høyttalerene. Dere skjønner hva jeg mener? Proac er forberedt på bi-wiring og mellom terminalene på baksiden står det en tynn pinne. Problemet er at pinnen og spadene må være akkurat like tykke for å kunne feste begge. Jeg må nå lage meg en "lask" vha. en kabel jeg har liggende og banaplugger for å få dette til.

    Proac burde greie bedre enn dette på en høyttaler til over 40 tusen.

    mvh,
    OS
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Hei;
    Jada, jada, OS....JEG skjønner ihvertfall. Jeg har hatt noen par ProAc etter hvert, og det første jeg fjernet ved hvert bytte var "pinnene" (har med et unntak kun brukt singel-wire) til fordel for jumpers. Et ganske så unødvendig irritasjonsmoment, om enn lite.
     
    H

    hobby

    Gjest
    Cappuccino skrev:
    Det kommer visst en ny utgave av D100 også i 2009, uten at jeg vet noe mer detaljer enn det...
    Og med annerledes, mer moderne design/rundere linjer etter hva jeg har hørt.
     

    Tøffe

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2008
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Leser dette forum med et smil.
    Mye nyttig informasjon.

    Har vært og hørt på D25 og D28. Disse ble prøvet med Bryston B100
    og Bryston BCD-1.
    Jeg syntes at D25 var varmere og dupere i bassen. D28 gikk noe høyere i diskanten.
    Fikk en annen som var innom til også å lytte. Han var helt enig.
    Har noen erfaring med D25/D28 med McIntoch utstyr. ???
    Tøffe
     

    Tøffe

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2008
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Er det noen der ute som vet hva den villedene prisen
    på D25 var.

    Tøffe
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Tøffe skrev:
    Er det noen der ute som vet hva den villedene prisen
    på D25 var.

    Tøffe
    Da jeg kjøpte dem høsten 2006 mener jeg veil pris var 48 tusen for kabinett i kirsebær.

    mvh,
    OS
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Skal si bruktmarkedet er dødt for tiden. Har planer om å oppgradere til D38 og la sist søndag ut mine D28 til salgs her på sentralen. Annonsen har hittil blitt klikket på over 600 ganger men ingen har meldt sin interesse! Er det finanskrisen som slår inn mon tro?

    mvh,
    OS
     

    luthic

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Hei,

    Da ramlet det inn en kar fra Tollpost med ett par D100 i døra ... skal legge ut litt bilder da jeg får satt de opp :)

    Gleder meg "en smule" :)
     
    H

    hobby

    Gjest
    Hehe hvis han ramlet inn døra får vi håpe det gikk bra med ham for D100 er vel ikke de minste høyttalerne å få over seg;)

    Grattis!!
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Hmm, det var to stk store Proac som forsvant ut døra fra Lyric i går kveld. Må ha vært disse. Tungt, ja, hjalp til med å bære. Misunnelig, jaaaaaaaaaa!!!!!!!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn