Pro-Ject Xtension 9 - Ny strømforsyning

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.217
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Har noen her erfaring med disse strømforsyningene på ebay?

Denne er oppgitt å være for Debut modellen, men har fått bekreftet at den passer Xtension: Den er på 15V og 0.8A - samme som den "veggvorta" som fulgte med.
Det er flere sånne bokser til salgs på ebay, hadde tenkt å prøve en til rundt 1000-1500. Hvis noen har erfaringer med disse, eller kanskje vet om noen som skrur sammen noe slikt her hjemme hadde det vært sjef-olainen :)

Grunnen til denne trangen til å oppgradere er enkel: det ser ut til at veggvorta mi gjør noe ugagn. Jeg har vært i kontakt med Pro-ject etter å hatt flere opplevelser av at spilleren plutselig bare stopper. Den låser seg helt, ikke mulig å skru på igjen før strømmen kuttes. Så kan den spille i ukesvis, av og til måneder før det skjer igjen. Veldig rart. Pro-Ject mente det er strømforsyningen.

Pro-Ject har sin egen superforsyning "Power Box RS Uni 1-Way TT" som er tilpasset Xtension og de andre spinnerne som går på 15V- men den koster nærmere 5000, penger jeg heller vil legge i en ny pickup etterhvert.
Så, hva sier dere? Kinabay eller veggvorte?! :unsure:
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.747
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om ikke en anbefaling så i det minste en idé:
Da jeg hadde Sota Sapphire som skulle ha 28-30 VDC kjøpte jeg en medical grade-forsyning hos Elfa Distrelec til den. Tror forsyningen kostet meg 600 kroner eller så.

Det ikke sikkert at Pro-Ject har rett i at det er veggvorta som har skylden men man får ikke testet hypotesen uten å bytte den ut.
 
Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Jeg skiftet til Project "Speedbox" på min project spiller. Noe forandring på Pianoklangen og I lydbilde. Sikkert fått noe forbedring ved å bytte ut vegg vorte med en beskyttelsestrafo fra noratel. Sånn rundt 15v/16v DC tror jeg det var. Er borte på ferie nå :)

I lydbilde
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.217
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Takker for innspill så langt, Elfa Distrelec er jeg kjent med- fast leverandør av bomullspinner til husholdningen her 👌 😁
Søket fortsetter i høvelig tempo.

Min spiller (Xtenstion) har visst Speedbox innebygd. Problemet kan være med den kanskje? Det at den plutselig stopper og må resettes. Bare så pussig at det skjer sånn uten videre- kan som sagt gå uker eller måneder mellom hver gang.

Har skiftet reim ca. en gang i året, etter anbefaling. Smurt lager med rett type fett. Har målt med RPM på mobilen og den har helt OK w&f tall, og korrekt fart.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.747
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Problemet kan godt være ombord.
Anekdotisk: Min 49 år gamle Thorens TD 125 Mk. II kunne finne på å stoppe. Det er en av de aller første spillerne som genererte AC til motordriften selv. Etter at den fikk splunknytt elektronikkort (det har likeretter og Wienbro-oscillator og innspenningsvelger til den) har spilleren ikke stoppet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.747
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Der TD 125 Mk II sollt nicht mit dem Tiger II verwechselt werden. Men den tåler endel ja.
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.217
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Hallois igjen, vil bare oppdatere denne tråden med at jeg har fått en slags løsning.
Hvis andre får samme problem, så kan dette ligge her og kanskje være til hjelp.

Har som sagt hatt problem med Pro-Ject Xtension 9 som kan plutselig finne på å stoppe. Nå er det lenge siden det er har skjedd. Hvorfor?
Jeg har beplantet avspillingsområdet!

1677512313775.jpeg


(Har kommet mer grønt til etter dette bilde ble tatt) :D

Løsningen kom fra Henley Audio i UK. Dette innlegget, i en tråd på vinyl engine dukket opp litt langt bak hos google:

"Although on an exceptionally small number of cases (we have only had one instance in the UK), the issue can arise in areas where there is exceptionally low humidity or high use of central heating causing an internal static issue.
There is a modification that can be done which, combined with humidity control, will resolve the issue."


project xtension 9 stops- Vinyl Engine
 
Sist redigert:
Topp Bunn