Pro-Ject SpeedBox SE. Erfaringer?

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
Jeg har en Nottingham Analogue Spacedeck som går litt for fort, og lurte litt på om jeg kan bruke en Pro-Ject Speed Box SE til å bøte på problemet. Er det noen som har erfaring med å bruke en slik sammen med Nottingham platespillere?

Er det noen som har en Speed Box SE? Hvordan er tilslutningen for platespilleren bak på boksen? Aksepterer den et vanlig rundt jordet støpsel, eller tar den bare slike flate eurostøpsel som man finner på billigere komponenter (slik det kan se ut for ut fra brukermanualen)?

P

paradigm

Gjest
Du kan ikke benytte SE-versjonen sånn uten videre. Men kanskje det er mulig å lage en overgang eller sette på en euro-kontakt på platespilleren? Sjekk hvor mange watt spilleren din trekker, da Speed Box'en tåler en belastning på maks 3 watt. Regner med at NAS har AC-motor?
Ellers har NAS en Wave Mechanic Power Supply, men denne koster $1,599. Kan du ikke ta kontakt med forhandler og spørre om råd aller først?

P

paradigm

Gjest
Men er det ikke slik at VPI SDS kun fungerer på 120 Volts AC motorer: http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=HW-SDS
Og er det tilkobling for rundt jordet støpsel som trådstarter spurte om? Det er vel flere her på HFS som har en SDS og som kan svare på dette?

Jeg synes ekstern motorstyring har mye for seg, men ville først ha undersøkt om problemet kunne løses med f.eks ny motor. Dette kan jo ikke koste all verden i forhold til motorstyring som er forholdsvis dyrt.

Ellers står det mye nyttig info angående hastighet/motorstyring av NAS på: http://www.aslgroup.com/nottingham/WaveMechanic.pdf

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når du seier det...eg meiner du har rett - SDS-boksen går på kva som helst, men leverer til 120V tilpasning.

Har ikkje motorstyring ein lydmessig gevinst også? Må innrømme å ha høyrt VPI-spelarar både med og utan SDS, men eg har ikkje hatt høve til å gjere direkte samanlikning heime.

P

Parelius

Gjest
Men er det ikke slik at VPI SDS kun fungerer på 120 Volts AC motorer: http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=HW-SDS
Og er det tilkobling for rundt jordet støpsel som trådstarter spurte om? Det er vel flere her på HFS som har en SDS og som kan svare på dette?
Har ikke tenkt så mye over dette, siden jeg har TT fra VPI, men det skal gå an å justere spenningen ut. Nærmere opplysninger om dette finner en vel her:
http://www.vpiindustries.com/manuals/CALIBRATION MODE FOR SDS.doc
Støbselproblemet er et ikke-problem. Det er en løs ledning mellom SDS og vegguttaket, så her kan du til og med sette inn strømkabler til 14.000 kroner om du føler for det...

P

paradigm

Gjest
Støbselproblemet er et ikke-problem. Det er en løs ledning mellom SDS og vegguttaket, så her kan du til og med sette inn strømkabler til 14.000 kroner om du føler for det...
Det er ikke helt det som er problemet :)
Det trådstarter lurer på er om man han kan plugge strømkabelen fra spilleren og inn i Speed Box eller for den saks skyld SDS'en. Han har jordet støpsel på spilleren. Hva slags uttak er det fra SDS'en og til platespilleren?

P

Parelius

Gjest
Da er jeg ikke helt med. Du plugger ikke strømkabelen fra spilleren (slik den kom fra guds hånd) inn i noe annet enn vegguttaket. Jeg trodde vi snakket om motorstyring her.  Ingen - så vidt jeg vet - plugger strømkabellen fra spiller inn i noen motorstyring. Men jeg kan ta feil. Sankker vi ikke om en kontroll til motoren i spilleren? Om jeg forstår deg riktig så er det et spørsmål om å koble til en motorkontroll til en motorkontroll - nesten. Det er en dårlig løsning... (har i det minste ikke prøvd noe slikt selv) Det er sent nå og kanskje rørere jeg, men jeg tviler.

P

paradigm

Gjest
Da er jeg ikke helt med. Du plugger ikke strømkabelen fra spilleren (slik den kom fra guds hånd) inn i noe annet enn vegguttaket. Jeg trodde vi snakket om motorstyring her.  Ingen - så vidt jeg vet - plugger strømkabellen fra spiller inn i noen motorstyring. Men jeg kan ta feil. Sankker vi ikke om en kontroll til motoren i spilleren? Om jeg forstår deg riktig så er det et spørsmål om å koble til en motorkontroll til en motorkontroll - nesten. Det er en dårlig løsning... (har i det minste ikke prøvd noe slikt selv) Det er sent nå og kanskje rørere jeg, men jeg tviler.
Baksiden på en Pro-Ject Speed Box SE ser slik ut.

Det følger med en egen 16 Volts veggvorte som kobles til Input. De fleste Pro-Ject spillerne kommer også med en 16 Volts strømforsyning. Men ved bruk av SE'en utelates denne til fordel for medfølgende kabelen som da kobles inn på "Output 16 Volt" og til platespilleren.

Slik jeg har forstått det så kan man også benytte seg av andre platespillere som har 220-240 Volts strømforsyning, men disse må ikke trekke mer enn 3 Watt. Euro-kontakten fra platespilleren, f.eks Pro-Ject 6.1, plugges da inn i Output ~??V. Så på en måte så blir det vel en motorstyring inn i en annen motorstyring :)

Men hvordan ser baksiden ut på en en SDS? Noen som gidder å legge ut bilde?

P

Parelius

Gjest
Kommer ikke hjem før mandag, men legger gjerne ut bilder av SDS-en da (om ikke andre har gjort det)

P

Parelius

Gjest
Her har du baksiden på VPI's SDS:

Til venstre er inngangen fra veggutaket inn i en vanlig apparatkontakt. Til høyre uttaket som går til motoren. Inntaket på motoren er vanlig apparatkontakt.

Ser ikke helt poenget med å ha en ekstra motorkontroll ved bruk av denne, i det minste.

Ps. Kom hjem litt tidligere enn ventet, og fant masse støv ...

P

paradigm

Gjest
Takk for bildet! Dersom Spacedeck'en har løs nettledning til motoren og denne er en A/C-motor så er det kanskje mulig å benytte en SDS? For SDS styrer bare A/C-motorer, eller?

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
Du kan ikke benytte SE-versjonen sånn uten videre. Men kanskje det er mulig å lage en overgang eller sette på en euro-kontakt på platespilleren?
Sier du med dette at du vet at SE'en kun aksepterer flate euro-støpsel, og at jeg ikke kommer noen vei med mitt runde jordete støpsel? Selvsagt er det mulig å jukse til en overgang eller noe sånt, men det blir liksom ikke helt det samme ...

Sjekk hvor mange watt spilleren din trekker, da Speed Box'en tåler en belastning på maks 3 watt. Regner med at NAS har AC-motor?
Yes, Spacedeck har AC-motor. Jeg vet egentlig at SE'en funker med spilleren. Jeg var i kontakt med en kar i USA som har brukt SE'en på sin Hyperspace med godt resultat, og Nottingham bruker samme motor på alle spillerne sine. I USA har de naturlig nok ikke eurostøpselproblematikken ..

Ellers har NAS en Wave Mechanic Power Supply, men denne koster $1,599. Kan du ikke ta kontakt med forhandler og spørre om råd aller først?
Jeg er meget godt klar over NAS Wave Mechanic, men her tenkte jeg at det var (mange) tusenlapper å spare på å bruke en Pro-Ject SpeedBox SE.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg kan se ihvertfall er det ingenting i veien med å koble en Nottingham til en Speedbox SE.
Om støpselet er rundt eller avlangt betyr vel ikke en "damn shit" så lenge spenningen er riktig (230V) og avstanden mellom pinnene er lik ::)
Hva koster forresten en sånn SSE?

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
Om støpselet er rundt eller avlangt betyr vel ikke en "damn shit" så lenge spenningen er riktig (230V) og avstanden mellom pinnene er lik  ::)
Nei, du har for så vidt rett i det. Det er bare det at ordet "overganger" klinger dårlig i mine ører ;), så jeg hadde håpet å unngå noen kvasikoblinger her.

Prisen er ca. 3500,- NOK.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nei, du har for så vidt rett i det. Det er bare det at ordet "overganger" klinger dårlig i mine ører  ;), så jeg hadde håpet å unngå noen kvasikoblinger her.

Prisen er ca. 3500,- NOK.
Hvis avstanden mellom pinnene er lik behøver man vel ikke noen overgang ???

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
Hvis avstanden mellom pinnene er lik behøver man vel ikke noen overgang  ???
OK, jeg tror jeg skjønner hva du mener, og jeg har kanskje vært litt uklar i mitt spørsmål. Jeg er jo klar over at avstandene mellom pinnene er det samme på alle norske støpsel, men det jeg spør om er om noen vet hvordan den fysiske utformingen er rundt hullene som pinnene skal inn i. Er kontakten bak på SE'en utformet slik at man kun kommer til med eurostøpsler, f.eks. ved at hullene står i en eurostøpseltilpasset forsenkning, eller at det på annen måte er fysiske hindringer som gjør at et vanlig rundt jordet støpsel ikke lar seg tilslutte? Det er samme problematikken som med at et ujordet støsel ikke lar seg tilslutte en jordet veggkontakt: Den fysiske utformingen av veggkontakten gjør dette umulig. Skjønner du hva jeg mener?

Jeg skulle kanskje gjort slik det ble gjort med VPI SDS'en ovenfor: Er det noen som kan legge ut et bilde av baksiden på en Pro-Ject Speed Box SE?

Halveis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
34
Noen mente det er stor fordel ha speedbox, for å ha mest mulig nøyaktig hastighet.
Er der andre speedboxer i dag, eller noe annet utstyr man kan bruke til det?

Topp Bunn