Pro-Ject Debut III

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Har akkurat bestilt en slik. Det sies at den skal være bra, men jeg ser at det sitter en Ortofon OM5E. Dette er en billig sak som koster 250 kr på HiFi Klubben.

Er det noen som har erfaring med denne spilleren og inntrykk, samt hvilken pick up bør jeg skifte til for å få en hørbar forbedring?

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
426
Torget vurderinger
1
Tror du skal nyte vinyl på den pickupen en stund før du vurderer å bytte den ut, den er langt bedre enn prisen tilsier.

Les hva Gunnar Brekke skriver i siste Fidelity....

Destiny.. :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.955
Sted
Kongsberg
Hei

Nå var det streng talt Audio Technica AT-95E jeg omtalte i siste Fidelity - et utmerket valg til en ProJect spiller - men Ortofon OM-5E bør også være en grei PU til denne spilleren. Ortofon OM-5E har i tillegg den fordelen at den enkelt kan oppgraderes. Ved bytte av stift man man oppgradere pickupen til OM-10, OM-20 eller OM-40.

Ortofon OM-40 bør være et godt alternativ. Da vil du klangmessig få mye av den samme lyden du har i dag - men med markante forbedringer på alle hifi-parametre.

Et annet godt alternativ kan være Goldring 1042. Denne vil gi en litt lysere klangkarakter enn Ortofonene med mer fokus på diskanten.

Garrot P-77 er også et meget godt alternativ - om du klarer å få tak i en - da disse har gått ut av produksjon.

Et annet og veldig spennende alternativ kan være Fidelity Research MC-201 som jeg ser det ligger et par av på bruktbørsen. Dette er høykompliante low-output MC pickuper som faktisk kan fungere meget bra i denne armen.

Husk å være pinlig nøyaktig med justeringen av HTA osv. da alle disse har meget skarpe nåleslipinger.

Grado kan også vurderes men disse gir mye mer varme - og langt slappere bass en de tidliger nevnte PUer.

Lykke til. ;)
Gunnar Brekke

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
426
Torget vurderinger
1
Sorry....

Her var det teflonbrainen som slo til, det var som Gunnar sier AT-95E som han beskrev i siste Fidelity...

Destiny.. :)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.739
Sted
Holmestrand
Jeg spiller på nevnte ProJect og PU. Bare moro. Særlig prisen tatt i betraktning!

Topp Bunn