Et par kommentarer for å utdype:
Utfordringen med P2 er egentlig at ved litt volum så blir hele huset en mikrofon og jeg kan knapt nok bevege meg uten at anlegget stresses i bassen. Og dette til tross for at spilleren er festet i loddpipa.
Edit: Ser jo at den allerede er festet til pipa. Da forstår jeg ikke hvorfor det skulle gjøre noen forskjell at du beveger deg rundt i rommet?
Er du sikker på at det er
til tross for? Min erfaring er at platespillerens egenskaper, plassering, underlag og så videre er ganske uforutsigbart. Alt handler om hvorvidt resonansfrekvensene ''treffer' hverandre eller ikke. Jeg hadde en gang en Rega P25 stående på et IKEA Corras nattbord. Funka som bare det på flytende parkett over betongsåle støpt rett på bakken. Så byttet jeg til en VPI Scoutmaster og satt den på akkurat samme sted. Det er noe av det dårligste jeg har hatt av lyd hjemme siden den defekte rackspilleren fra skikkelig gamle dager. Et par eksperimenter senere, IKEA slakteblokk og Tema isolator, og VPI'en rettferdiggjorde praktisk talt dobling av prisen. Alt i huset resonnerer ved en eller annen frekvens, gulvet, veggene, også pipa. Det handler om at man enten må eksperimentere seg fram til godt resultat, eller måle og analysere seg fram til det samme (jeg kan ikke bedre enn å prøve meg fram). Det at du opplever hele huset som en mikrofon med litt volum på anlegget er for meg en ganske sterk indikator på at spilleren ikke er plassert der den trenger å være.
Det kan godt hende at en annen spiller vil funke helt strålende med samme plassering som du bruker nå. Det kan hende at det ikke funker. Men det koster noen kroner å teste en ny spiller, og det er 'gratis' å eksperimentere med plassering. Jeg er ganske sikker på hva jeg ville prøvd først.
Det er flere av oss som har kjørt gode platespillere inn i AD inngangen til Groundsound DSP uten at man har mistet transparens. Er derfor ikke bekymret for AD konvertering.
AD-konvertering kan vel gjøres godt og dårlig, på samme måte som alle andre operasjoner? Jeg husker den heller lunkne mottagelsen phonotrinnet og AD-konverteringen i den første generasjonen til Devialet. Hvis jeg ikke husker feil, så kalte HiFiNews den for en 'afterthought' og påpekte utilstrekkelig lavpassfiltrering av det analoge signalet, som igjen medførte at det var en del aliasfrekvenser ute og gikk.
AD kan selvsagt gjøres veldig bra, men det er ikke gitt at det er tilfelle her.