Pro-Ject 2Xperience og Ortofon 2M Black

Tollak

Fersking
Ble medlem
17.06.2012
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Har leitet litt uten å finne det jeg søker. Kort fortalt: har en Pro-Ject 2Xperience med Ortofon 2M Black på hånden. Pent brukt og lite spilt - er det gode sjanser for at jeg blir fornøyd? Forlater Rega P3 m/2M Bronze pga følsomt plint og litt for lite luft, for mørkt lydbilde og....hva skal jeg si....jeg blir ikke engasjert nok. Uff, sikkert et håpløst spørsmål, men 15 000 er mange penger å legge ut uten å ha lyttet. Ellers: NAD M12 og Beolab 5. Glad for all hjelp og synspunkter.

PS! Er det kanskje digital RIAA i M12 som er problemet? Kan løftet ligge i en separat boks?

Tollak

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror ikke jeg hadde erstattet en Rega med en Pro-Ject i noenlunde samme prisklasse uten å hørt først. Dette er du nesten nødt til å finne ut av selv. Du har åpnet Pandoras boks, og fanboyene kommer til å fortsette sin utmattelseskrig her som de har gjort i så mange andre tråder.

Beste rådet jeg kan gi er i det minste å oppsøke en forhandler og sammenligne mest mulig like modeller direkte med hverandre.

Det kan selvsagt være svakheter i din forforsterker. Om det i så fall ligger i eventuell AD-konvertering (fant ikke helt ut av hvordan den gjør tingene på siden til hifiklubben) eller analog platespillerforsterker tør jeg ikke en gang å gjette om. Men om du har muligheten, lån en RIAA og test den mot en av de vanlige analoge linjeinngangene. Kanskje det du leter etter ligger her. Kobler du den digitalt til høyttalerne, forresten?

Sist redigert av en moderator:

Tollak

Fersking
Ble medlem
17.06.2012
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Ang RIAA så vet jeg at NADen sampler alle analoge signaler inn med 200-og-ett-eller-annet kHz / 24 bits oppløsing før all digital signalbehandling. Utfordringen med P2 er egentlig at ved litt volum så blir hele huset en mikrofon og jeg kan knapt nok bevege meg uten at anlegget stresses i bassen. Og dette til tross for at spilleren er festet i loddpipa. Jeg er ganske sikker på at jeg trenger bedre demping i selve chassiset. Og med Bronze er altså lyden ..... kjedelig..... ikke noe spretten dynamikk og liv - men traust og litt mørk hverdag. Jajaja..... :)

Tollak

Z

Zomby_Woof

Gjest
Prøvd å plassere spilleren et annet sted? Det er ikke automatisk gitt at det du tror er det mest solide og ubevegelige er det. Flytt litt rundt på det, og hør om du finner et sted som funker bedre.

Jeg forstår det sånn med NAD'en at den uansett AD-konverterer alle analoge signaler uavhengig av om du bruker analog eller digital utgang? I så fall kan selve AD-konverteringen være et svakt ledd. Eventuelt kan det også være sånn at phonoinngangen forsterkes og eq-es til linjesignal før AD-konvertering, og at dette kan være sånn passe utført i det analoge domenet. Jeg ville for nysgjerrighetens skyld prøvd å få lånt en RIAA og testet om det ble bedre.

Rega P3 og Ortofon 2M Bronze burde ikke låte slapt og kjedelig. Om du eventuelt hadde likt Pro-Ject bedre er en annen sak, og det kan godt hende.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Har en 2Experience med 2M red og den låter knall. Å få på en "Black" må være fantastisk. Har sikkert hatt 7-8 Regaer opp igjen årene. 2-ere, 3-ere og 25. Har liksom aldri helt fått de til å spille helt som jeg hadde forventa. Eineste var da en 17D2 fra Dynavector blei satt på, da løsna det for Rega også. Med Rega pu-er og "normale"pu-er var det ikke noe å skrive hjem om. De aller fleste låt tamme og med lite liv.Mulig de nyere modellene har blitt bedre. Ville i hvertfall valgt pro-ject.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.177
Torget vurderinger
10
Enig i innlegg no 2. De spillerne er i samme gate.

Mitt umiddelbare inntrykk er at du er såpass kresen at du trenger en tyngre spiller med en god MC pickup.

Det er flere av oss som har kjørt gode platespillere inn i AD inngangen til Groundsound DSP uten at man har mistet transparens. Er derfor ikke bekymret for AD konvertering.

Regner med at platespillerinngangen på M12 er god men det skader ikke å prøve en god ekstern riaa.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
For 15 lapper er det mye fint å velge mellom. Spesielt hvis man følger med litt på bruktmarkedet. Selv er jeg langt fra en Rega-mann, men jeg hadde nok ikke byttet ut en P3 med en 2Xperience selv.

Mala Audio har en demomodell av Funk Firm "Little Super Deck" på Torget nå, til 13 lapper inkludert Funk Achromat. Hadde jeg hatt 15 lapper som jeg skulle bruke til platespiller nå, ville jeg lagt pengene på bordet der og forsøkt å prute til meg denne med en Audio Technica AT-150Sa for dem. :) Man må være litt frekk innimellom! :)

Sist redigert:

Nissen1

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
14
Utfordringen med P2 er egentlig at ved litt volum så blir hele huset en mikrofon og jeg kan knapt nok bevege meg uten at anlegget stresses i bassen. Og dette til tross for at spilleren er festet i loddpipa.
Har du mulighet for å montere platespilleren på veggen? Det vil i hvert fall gjøre at du kan bevege deg fritt i rommet. Hvis du i tillegg har problemer med brum, har nok det med måten platespilleren er jordet på å gjøre. Her burde eventuelt forhandler kunne hjelpe deg med å feilsøke.

Edit: Ser jo at den allerede er festet til pipa. Da forstår jeg ikke hvorfor det skulle gjøre noen forskjell at du beveger deg rundt i rommet?

Sist redigert:
K

Kleine Freiheit

Gjest
Mener du at basselementene blafrer?
Har evt M12 subsonisk filter som ikke er aktivert?

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Har leitet litt uten å finne det jeg søker. Kort fortalt: har en Pro-Ject 2Xperience med Ortofon 2M Black på hånden. Pent brukt og lite spilt - er det gode sjanser for at jeg blir fornøyd? Forlater Rega P3 m/2M Bronze pga følsomt plint og litt for lite luft, for mørkt lydbilde og....hva skal jeg si....jeg blir ikke engasjert nok. Uff, sikkert et håpløst spørsmål, men 15 000 er mange penger å legge ut uten å ha lyttet. Ellers: NAD M12 og Beolab 5. Glad for all hjelp og synspunkter.

PS! Er det kanskje digital RIAA i M12 som er problemet? Kan løftet ligge i en separat boks?

Tollak
Har hatt samme spiller selv og synes beskrivelsen av lyden du gir passer ganske godt med det jeg selv opplevde. Har også hørt Pro ject spilleren du nevner som jeg syntes spilte noe bedre. Men mitt tips vill være enten Rega RP6 eller Funk Firm hos Mala Audio. Ny Riia vil neppe være nok, var ihvertfall ikke det hos meg.

U

utgatt25555

Gjest
Behold Rega´n og sett heller en Black på den kombinasjonen du har, på Bronze og Black kan man bytte internt stylus uniten, for en mindre peng enn ny Black og absolutt mindre enn 15K for bytte av rigg...

Bruker selv 2M Black på en rigg som er for langt dyrerer og mer eksotiske MC´s, Black funker glimrende, en av de bedre MM´s...

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Et par kommentarer for å utdype:

Utfordringen med P2 er egentlig at ved litt volum så blir hele huset en mikrofon og jeg kan knapt nok bevege meg uten at anlegget stresses i bassen. Og dette til tross for at spilleren er festet i loddpipa.
Edit: Ser jo at den allerede er festet til pipa. Da forstår jeg ikke hvorfor det skulle gjøre noen forskjell at du beveger deg rundt i rommet?
Er du sikker på at det er til tross for? Min erfaring er at platespillerens egenskaper, plassering, underlag og så videre er ganske uforutsigbart. Alt handler om hvorvidt resonansfrekvensene ''treffer' hverandre eller ikke. Jeg hadde en gang en Rega P25 stående på et IKEA Corras nattbord. Funka som bare det på flytende parkett over betongsåle støpt rett på bakken. Så byttet jeg til en VPI Scoutmaster og satt den på akkurat samme sted. Det er noe av det dårligste jeg har hatt av lyd hjemme siden den defekte rackspilleren fra skikkelig gamle dager. Et par eksperimenter senere, IKEA slakteblokk og Tema isolator, og VPI'en rettferdiggjorde praktisk talt dobling av prisen. Alt i huset resonnerer ved en eller annen frekvens, gulvet, veggene, også pipa. Det handler om at man enten må eksperimentere seg fram til godt resultat, eller måle og analysere seg fram til det samme (jeg kan ikke bedre enn å prøve meg fram). Det at du opplever hele huset som en mikrofon med litt volum på anlegget er for meg en ganske sterk indikator på at spilleren ikke er plassert der den trenger å være.

Det kan godt hende at en annen spiller vil funke helt strålende med samme plassering som du bruker nå. Det kan hende at det ikke funker. Men det koster noen kroner å teste en ny spiller, og det er 'gratis' å eksperimentere med plassering. Jeg er ganske sikker på hva jeg ville prøvd først.

Det er flere av oss som har kjørt gode platespillere inn i AD inngangen til Groundsound DSP uten at man har mistet transparens. Er derfor ikke bekymret for AD konvertering.
AD-konvertering kan vel gjøres godt og dårlig, på samme måte som alle andre operasjoner? Jeg husker den heller lunkne mottagelsen phonotrinnet og AD-konverteringen i den første generasjonen til Devialet. Hvis jeg ikke husker feil, så kalte HiFiNews den for en 'afterthought' og påpekte utilstrekkelig lavpassfiltrering av det analoge signalet, som igjen medførte at det var en del aliasfrekvenser ute og gikk.

AD kan selvsagt gjøres veldig bra, men det er ikke gitt at det er tilfelle her.

Sist redigert av en moderator:

Nissen1

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
14
Det at du opplever hele huset som en mikrofon med litt volum på anlegget er for meg en ganske sterk indikator på at spilleren ikke er plassert der den trenger å være.
Ja. Enten det er mikrofoni, bevegelser i gulv/vegger, eller brum som er mest ødeleggende for lyden. Å kjøpe nytt før du vet hva som foregår gir i hvert fall ingen mening.

Tollak

Fersking
Ble medlem
17.06.2012
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Blir ydmyk av så mange perspektiver på min tråd. Vedr plassering så er jeg egentlig bundet - det MÅ funke på loddpipa..... Derfor tenkte jeg at et chassise med oppheng burde gi et bedre utgangspunkt. Subsonisk filter finner jeg ikke på M12 - det alene hadde kanskje løst DET problemet. Vet det finnes RIAA trinn med slikt filter. Men samtidig minst mulig i signalveien. Så til selve lyden, hadde for mange år siden en Pink Triangle med Scorpio Cyalene arm og ortofon MC 3000. Min nåværende RP3 er selvsagt ikke i nærheten av dette, det er heller ikke min forventning. Men litt mer detaljer, litt lysere og mer spenstig lydbilde hadde jeg likt - Beolab 5 er veldig nøytrale og litt "farge" kan jeg leve med. Men til tross for at de bevarer dynamikken selv på lave volum er det når jeg drar litt på at de virkelig kommer til sin rett. Og da blir selvsagt veeeeldig problematisk at alt annet i huset blir plukket opp.

Er åpen for andre komboer drivverk/arm/PU til rundt samme prisen.

PS! Lever godt med at rådene spriker litt - som kjent, smaken er som baken: delt :)

Tollak

Z

Zomby_Woof

Gjest
Prøv med ei skjærefjøl og noen myke føtter mellom vegghylle og spiller. Det kan være alt som skal til.

Topp Bunn