Juss og økonomi Privatmegleren

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei,
jeg har akkurat kjøpt leilighet, etter en lang og uryddig prosess hvor jeg har måttet forholde meg til to meglere, selger og leietaker om hverandre. Når jeg nå sender mail til megleren får jeg svar fra selger, som tydeligvis er en kompis av megleren (selger er også megler). Dette er gjennom Privatmegleren i Stavanger.

Jeg ønsker kun å advare mot å bruke Privatmegleren, da denne opplevelsen kun bekrefter inntrykket jeg fikk første gang jeg kjøpte leilighet, også den gang gjennom Privatmegleren, i en annen by. Det var også en rotete prosess og de betalte ut penger til selger som var holdt tilbake pga mangler, uten min godkjenning.

Fra google:
Sigbjørn avslørte meglerbløff - VG Nett om Boligmarkedet
Nedre Romerike tingrett dømte megleren til seks måneders fengsel for grovt bedrageri

131/12 Meglers vederlag | Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester
Klageren mener dette er i strid med god meglerskikk, og at det er svært uprofesjonell oppførsel.


Privatmegleren avviser kravet - Aftenbladet.no
- I konklusjonen fra nemnda heter det at «innklagede har opptrådt i strid med god meglerskikk ved utforming av kjøpekontrakten og for sen tinglysing av skjøtet.»

Anmeldte egen megler for prisjuks | rb.no
Ved å «pynte» på takstrapporten og alliere seg med selgerens samboer, som la inn fiktive bud på huset, sørget eiendomsmegleren for å presse prisen opp.

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article399860.ece

- Det kan tenkes det er en del svarte penger der ute, men det vet jeg ikke, sier Privatmeglerens Marius Berger.

http://www.aftenposten.no/bolig/Boligkjopere-ikke-beskyttet-mot-konkurs-5586269.html
Megleren gjorde alvorlige feil, og så lenge som 16 måneder etter kjøpet var skjøtet ikke tinglyst. Meglerfirmaet fikk kraftig refs av Kredittilsynet for flere brudd på loven og god meglerskikk.


De er nok ikke eneste meglerhus med svin på skogen, men treffene på google bekrefter de dårlige erfaringene med de og jeg kan prise meg lykkelig for at de ikke har gjort noe verre enn å være uprofesjonelle.
 
Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Dette er ikke noe annet enn monkeybusiness. Egenerfaringer:

Privatmegleren Oslo skrev at ferdigattest forelå; gjorde ikke det, hvor megleren repliserer "er det så farlig"?

DNB Nor Oslo som ble forbanna for å motta et bud med for kort frist (45min). Og en annen gang ba takstmannen øke verditaksten med 100.000 (takst er helt meningsløst mao)

ABC senter Arendal som noen få uker tilbake ba om litt mer penger på bordet tross prisantydning var møtt. Dette var helt seriøst dagen etter artikkelen om brudd på bransjenormen i Aftenposten. Konfrontert med saken så skjøv megler selgeren foran seg.

En kamerat som måtte igjennom både ting- og lagmannsretten for å få hevet kjøpet etter at megler hadde annonsert en 1-roms som 2-roms. Megler skjøv selger foran seg.

Ihus Oslo: en kamerat skulle selge leiligheten. Da det gikk litt trått med salget så tenkte han at neste visning ville han se hvor mange som møtte opp. Satte seg derfor på andre siden av veien på cafeen før visningstidspunkt. Megler kom, men hadde tydeligvis glemt nøkkelen til leiligheten, og forsvant i retning av meglerkontoret. Men uten å komme tilbake! Da kameraten etter visningstidspunktet gikk ned på meglerkontoret og spurte hvordan visningen hadde vært, blir han ljugd rett opp i trynet med at "jo greit, men lite folk" Når han deretter, rimelig sprekkeferdig, konfronterer megler med at han så hva som skjedde, at visning aldri ble holdt, fikk han ikke engang en beklagelse. Tvertimot faglig leder på kontoret tok megler i forsvar. Helt sykt!
 
Sist redigert:
Topp Bunn