Privatfly
Det er forventet att Quiet Aviation blir ferdig med utviklingen i sommer, men sikkert er det jo ikke da... att det blir noen i norge.
Ombyggingen koster ca 45 - 50 tusen dollar om jeg ikke tar feil, så må man jo ha ett 172 fly i tillegg da... i brukbar stand, og det koster jo lett opp mot en mill det...
Dristofforbruket er på 50% bare av det man vil ha med en Lycoming 180hk motor...
Du oppnår lett 180hk med v8 motoren + at tennpluggene er på toppen, det gjør den mye mer driftsikker og motstandsdyktig mot feiltenning i lufta, eller motorstopp da... for Lycoming har jo sine tennplugger plassert slik att de vender oppover. Dette har seffern sin grunn, egentlig ...
Egentlig hadde det beste vært en helaluminium Oldsmobile 455, for den har en dreimomentskurve som er slik att den kan brukes uten reduksjonsgearboks (eller, mer effektivt rpm område...)... dvs rpm band blir akkurat der propellen vil ha mest effektivt område. Men en slik motor alene vil jo gå løs på 30 til 60 tusen dollar, som custom... En crate alu chevy koster jo under 10 lapper dollar...
Men, dette er langt fra det villeste....
For innen industrien nå om dagen er det slik att det selges færre nyere fly (etter finanskrisa...), så aftermarket segmentet og modifikasjoen av eksisterende fly har begynt å få en oppsving.
Hvilket gjør att jeg forventer meg att Rolls Royce innen kort tid kommer til å konstruere enn litt større 250 turbinmotor...
Taket nå er 300 - 650 SHP shaft horse power.. Hvor 450 er cruise effekten... Hvis de makter å lage en litt større motor..
Si en med 500 til 900 SHP range, så kommer de til å selge som gress av denne!
Den veier bare 105kg!!! 450 SHP varianten!!! Klarer de å mekke en som holder seg under 130-140kg og yter 900 SHP, så tror jeg de har lagt ett gullegg!
Turbopropp har begynt å bli varmt som vetebrød nå om dagen... Grunnen er jo som sagt att markedet har snudd helt siden 2006... Mindre nye fly, mye mer av ommbygginger, og mye mer turbiner i drift også helt ned i privateide entusiastfly!
Blandt annet designteamet bak Thrust SSC, verdensrekordholderen vettu med jetbil på landjorda, de designer nå om dagen fly som flyr sinnsvakt fort, langt og økonomisk, med turbopropp...
Det sykeste jeg har sett er laget av ett spesialfima i USA, De går ut ifra Lancar IV, som er ett karbonfiber fly egentlig med 350HK lycoming, så døtter de en 900 SHP turbopropp i fronten...
Disse fly fortere enn WW2 jagerflya... De ligger på 365 til 370 kts cruise!!! Det er 685km/t ... rett frem i time etter time....
Og det villeste er jo att disse flya kommer med fallskerm, som gjør att går noe virkelig galt... så lander flyet i fallskjerm!!!
Jeg kødder ikke!!!! Begynner å bli villt dette nå... Flere hundre fly er reddet av disse fallskermene allerede..
Som ellers hadde most i bakken...
Disse fallskjermene kan man montere i mange flytyper, sikkert og i små Cessnaer.
Og seffern, fordi det nå er tigjengelig slike fallskjermer, for de lov til å bygge villere og villere "over there" ...
Fremtiden er ganske spennende!
Her er en Lancar med Wankelmotor.... De er klin gæerne i USA om dagen...
Det er en Mazda 20B trekamret Wankel...
Lancair får man i byggesett, de koster 250k dollar +++ ...
Da får man ett hurtigbyggd fly 14-15 ukers byggetid, 900hk turboproppmotor, og som sagt, ballistisk fallskerm... (kall det airbag for fly...), du flyr i over 600km/t ved 65 til 75% gasspådrag.. , topphastighet? Fortere...
Til 2 mill altså, hvis vi sier det da,har man ett sportsfly, som gruser alt som finnes der ute...
Fejjajjien ble plutselig ikke så kul lenger... :
Turbopropp i småfly er forresten litt av en pain... det er ikke for nybegynnere..
Bare se den vidden her... om bl.a start prosedyren.... komplekse saker!
mvh