Privatfly ...tweakbare... hehe.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Yes, we like... Cessna 340 med 2 stk rolls royce turboprop motorer.
2600km (13-1400 nautiske mil...) ... rekkevidde i 450km/t hastighet... så å si hele europa...
Kan lande på 160m, ta av på rett under 200m. Vridbare propeller...
Yes... I got one... in my dreams I do! Disse er veldig dyre...
...
Litt mer rimelig er jo single motorutgaven Cessna 210 med en stk RR 250 turboprop... O&N Silver Eagle I/II (trykkabin...i I)
Vi snakker opp mot 250 -300 mil rekkevidde. Det er ganske villt.

Hva koster slikt da? Tja mellom 7 og 900 lapper dollarsis. 4.5 - 6.5 mill.
Kan sendes i en bilcontainer... verden over. Eller fly i opptil 7-8000m høyde.
Hysterisk billige å fly, hysterisk dyre å kjøpe.

Det koster ca 2500kr å fylle tanken,og da kan du fly i 400km/t i over 7timer... dvs 360kr i timen.
Oslo - bergen tar 45 min. Tromsø til Lemans (Frankrike) går akkurat og tar rundt 7 timer... (i luftlinje).. 260mil (1400 nautiske)

Yeah yeah, ting koster vel litt mer enn bare fuel,men dog...

mvh (my wings work...)

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Privatfly

Flyr du selv?

Eller planespotter?

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Privatfly

Jeg synes denne nedenfor ser tøff ut. Lurer på om det støyer mye innvendig med de to turboprop motorene flyet har.

Oops, jeg linka til feil variant først. Dette er en eller annen variant av Beechcraft King Air:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Privatfly

Rocke-Rolf skrev:
Flyr du selv?

Eller planespotter?
Har flydd siden 80 tallet. Men det er i simulatorer. Men, jeg er jo rimelig kapabel for å si det slik da.. ::)
Har blitt noen tusen timer bak spakene over åra.. (oh how childish!! bragging about... ;D )
Får gjøre noe med hugen etter det tenker jeg.
Vurderer "fly lappen" snart. Den koster fra ca 60 lapper og oppover. Hadde jo vært morro det! (Småfly cert.. )
"Pilot" koster tja fra 370 lapper og oppover..
Vinner jeg i lotto kjøper jeg meg vel ett O&N Silver Eagle fly tenker jeg...

Turbopropp er ganske støyfritt. ca 73 db ved takeoff.. iallefall i ett Cessna P210 med Rolls Royce 250 turbin og 3 bladers propp.
Stempelfly bråker ganske mye mer..

Beechcraft King Air bruker Pt6 (pratt & whitney) også det en skikkelig arbeidshest blandt turbopropp'erne i det mindre leisure craft segmentet. Men drivstofforbruket og servicebehovet er større enn hos Rolls Royce 250 motoren...
Ved siden av audiofili,har jeg alltid vært motorgæern, alle former for motorer... Alt som laget lyd... you dig..? ;D

Det koster ca 1300/1400 pr time å drifte ett småfly med RR 250 motor.. altså turbopropp.
Så helt billig er jo en slik "hobby" ikke. Den summen har alt innebygd i seg - Ikke flyplassavgifter da...

Men uansett,det er jo flyklubber i norge da. Man kan ha flyet stående der, så kan man ha sånn "timeshare" nermest på det..
Det er klubber og eller hangar til og med flere steder i norge.
Så det er jo ikke slik att man kjøper ett fly,setter det i garasjen, hva er morro med det da?
Nei, dele på godene,det er vel tradisjonen i norge tro jeg.

Så man trenger jo ikke kjøpe ett fly, man kan kjøpe seg inn i ett anndelslag,som i hest og alt dette..
Behøver ikke bli så ille dyrt. Det koster vel en rett over 1000 lappen pr time å fly med fly som er i "klubber" i norge, ca cirkus tror jeg.

Det er flest stempelfly i norge, innefor privat/klubbsfæren, det er jo det. Turbopropp er svindyrt å annskaffe prismessig...

Selvsagt, i sommer kommer det ett morsomt alternativ... til Cessna 172....
430hk i ett Cessna 172? Climbrate vil jo være hysterisk!!! Dette flyet vil kunne stige i 45% vinkel eller deromkring...
Waddayathink? :eek:

Can you say... o'boy o'boy o'boy!! goooosh! :p

mvh

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Privatfly

Corvette V8 i en skyhawk? Galskap, I like :)
Men ser for meg det blir få slike i Norge?

Vet ikke hvor du bor, men det finnes jo fler og fler mikroklubber i Norge. Har flydd det en gang, men det gav ikke mersmak. Den vektgrensen gjør vel at det spares inn på alle deler, og jeg vil ikke fly i noe som er skrudd sammen for å være lettest mulig for å passe et lite realistisk, upraktisk Norskt regelverk. Men jeg ser at dette regelverket er under arbeid, og det skjer forandringer.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Privatfly

Det er forventet att Quiet Aviation blir ferdig med utviklingen i sommer, men sikkert er det jo ikke da... att det blir noen i norge.
Ombyggingen koster ca 45 - 50 tusen dollar om jeg ikke tar feil, så må man jo ha ett 172 fly i tillegg da... i brukbar stand, og det koster jo lett opp mot en mill det...

Dristofforbruket er på 50% bare av det man vil ha med en Lycoming 180hk motor...
Du oppnår lett 180hk med v8 motoren + at tennpluggene er på toppen, det gjør den mye mer driftsikker og motstandsdyktig mot feiltenning i lufta, eller motorstopp da... for Lycoming har jo sine tennplugger plassert slik att de vender oppover. Dette har seffern sin grunn, egentlig ...
Egentlig hadde det beste vært en helaluminium Oldsmobile 455, for den har en dreimomentskurve som er slik att den kan brukes uten reduksjonsgearboks (eller, mer effektivt rpm område...)... dvs rpm band blir akkurat der propellen vil ha mest effektivt område. Men en slik motor alene vil jo gå løs på 30 til 60 tusen dollar, som custom... En crate alu chevy koster jo under 10 lapper dollar...

Men, dette er langt fra det villeste....
For innen industrien nå om dagen er det slik att det selges færre nyere fly (etter finanskrisa...), så aftermarket segmentet og modifikasjoen av eksisterende fly har begynt å få en oppsving.

Hvilket gjør att jeg forventer meg att Rolls Royce innen kort tid kommer til å konstruere enn litt større 250 turbinmotor...
Taket nå er 300 - 650 SHP shaft horse power.. Hvor 450 er cruise effekten... Hvis de makter å lage en litt større motor..
Si en med 500 til 900 SHP range, så kommer de til å selge som gress av denne!
Den veier bare 105kg!!! 450 SHP varianten!!! Klarer de å mekke en som holder seg under 130-140kg og yter 900 SHP, så tror jeg de har lagt ett gullegg!

Turbopropp har begynt å bli varmt som vetebrød nå om dagen... Grunnen er jo som sagt att markedet har snudd helt siden 2006... Mindre nye fly, mye mer av ommbygginger, og mye mer turbiner i drift også helt ned i privateide entusiastfly!

Blandt annet designteamet bak Thrust SSC, verdensrekordholderen vettu med jetbil på landjorda, de designer nå om dagen fly som flyr sinnsvakt fort, langt og økonomisk, med turbopropp...

Det sykeste jeg har sett er laget av ett spesialfima i USA, De går ut ifra Lancar IV, som er ett karbonfiber fly egentlig med 350HK lycoming, så døtter de en 900 SHP turbopropp i fronten...
Disse fly fortere enn WW2 jagerflya... De ligger på 365 til 370 kts cruise!!! Det er 685km/t ... rett frem i time etter time....
Og det villeste er jo att disse flya kommer med fallskerm, som gjør att går noe virkelig galt... så lander flyet i fallskjerm!!!
Jeg kødder ikke!!!! Begynner å bli villt dette nå... Flere hundre fly er reddet av disse fallskermene allerede..
Som ellers hadde most i bakken...
Disse fallskjermene kan man montere i mange flytyper, sikkert og i små Cessnaer.
Og seffern, fordi det nå er tigjengelig slike fallskjermer, for de lov til å bygge villere og villere "over there" ...
Fremtiden er ganske spennende! :D

Her er en Lancar med Wankelmotor.... De er klin gæerne i USA om dagen...
Det er en Mazda 20B trekamret Wankel...

Lancair får man i byggesett, de koster 250k dollar +++ ...
Da får man ett hurtigbyggd fly 14-15 ukers byggetid, 900hk turboproppmotor, og som sagt, ballistisk fallskerm... (kall det airbag for fly...), du flyr i over 600km/t ved 65 til 75% gasspådrag.. , topphastighet? Fortere...

Til 2 mill altså, hvis vi sier det da,har man ett sportsfly, som gruser alt som finnes der ute...
Fejjajjien ble plutselig ikke så kul lenger... ::)

Turbopropp i småfly er forresten litt av en pain... det er ikke for nybegynnere..
Bare se den vidden her... om bl.a start prosedyren.... komplekse saker!
mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
La meg bare i fleng nevne, Luftfartstilsynet, Luftfartstilsynet, Luftfartstilsynet og Luftfartstilsynet!!

Å få slikt registrert i Norge er ikke bare enkelt, selv om det er enklere med fly enn med modifiserte biler! Og det er dyrt!!

Å fly en C172 eller Pa28 koster vel realistisk sett i dag mellom 1200,- og 1500,- pr time. Da jeg tok lappen i 75-76 kostet en time 150,- inkludert instruktør!!

Skal man ha en "cabin klasse" twin i dag er vel det mest realistiske en brukt Pa31 Navajo. Men å få timeprisen noe under 6-7,5K Kr er nok i overkant optimistisk. Selve flyet kan man få for 1,5 mill og oppover avhengig av totalt timetall på skrog, motorer og propeller samt utstyrsnivå.

Vinner man "uforskammet mye" penger er vel en Piper Cheyenne et fornuftig valg, man kan fly den selv, alene, den cruiser i FL350 og klarer 350KTS. Men det er MYE billigere å fly Norwegian eller SAS !!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Da jeg tok lappen kunne jeg med én passasjer i flyet, fly Kjeller- Ålesund eller Kjeller - Bergen billigere en SAS. Men etter at billettprisene stupte, måtte jeg finne andre unnskyldninger for å fly småfly. ;D
Du er NORDMANN Oddgeir, og siden tidenes morgen har det vært slik nordmannen har funnet grei nok grunn i det enkle faktum at HAN KAN DET! Dette er historisk sett en almengyldig grunn for det meste for norrønafolket. Hva enten det gjaldt ran, drap og kidnapping av irske kongsdøtre for noe over ett millenium siden, eller noe så enkelt som å sette seg inn i sin flyvemaskin og titte ned på UP som skattelegger landsmenn på E6 ! :D

Topp Bunn