Alt til hus og bolig Prismatch strøm - en enkel forklaring? Noe å vurdere?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.133
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Registrerer både på jobb og sosiale media at der snakkes om og diskuteres heftig rundt temaet Prismatch strøm.

Foreløpig har jeg ikke tatt meg bryet med å lese meg nok opp på temaet, så lurer på om noen vil gjøre et forsøk på å forklare det på en enkel måte? Hvordan fungerer det? Er det i det hele tatt noe å vurdere?

mvh
Proffen

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
183
Torget vurderinger
7
Følg med på tv2 hjelper deg ikveld. De tar opp dette. Lett å bli lurt Inn i dårlige avtaler.

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
26.067
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Blir ikke lurt med prismatch. Jeg finner et bedre tilbud hos en annen leverandør, så matcher strømselskapet dette tilbudet i en eller flere mnd. De siste 2 årene har jeg hatt avslag på stotprisen på rundt 25øre.

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
183
Torget vurderinger
7
Var som jeg trodde. Som forbruker rådet sa. Prisgaranti er en garanti om at du betaler mer enn spotpris som er den som anbefales. Say no more.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.582
Var som jeg trodde. Som forbruker rådet sa. Prisgaranti er en garanti om at du betaler mer enn spotpris som er den som anbefales. Say no more.
Det er strengt tatt kun to avtaletyper som bør vurderes

- spotpris
- fastpris

Den andre (altså fastpris) vil erfaringsmessig ikke lønne seg, men det kan gjøre det innimellom og da potensielt mye som i disse tider og kanskje til vinteren. Har man stram økonomi er det absolutt noe å vurdere. For de langt fleste er prisene (så langt) i høst noe ala oppvaskmaskinen ryker. Irriterende, men ikke noe som velter lasset på noen måte. Min strømregning er vel en tusenlapp høyere enn hva den pleier å være på disse tider. En tusenlapp jeg gjerne ikke skulle betalt, men ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om.

Kjører alene i bilen hjem fra opphavet til Oslo i morgen. Bilen er full av ved;)

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.133
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Føler at jeg kjenner igjen mange gode argumenter for å stå over prismatchgalloppen fra egne tanker om saken....
Ethvert kraftselskap vil selvsagt og naturlig nok "finne opp nye" måter å tjene mer penger på, deriblant ideen om prismatching.
Det låter jo innbydende ut, men kraftselskapene ville jo aldri innført noe slikt, dersom de ikke var sikre på å øke inntjeningen.
Så da kan man jo like godt fortsette med å forholde seg til spotpris i stedet.

mvh
Proffen

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
De selger nok strømmen, det er ikke snakk om å gi den bort.

Men hva med strømmen vi gir bort for å eksportere gass til Easington? Det er en betydelig mengde energi som går med for å få gassen over til UK.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
selvsagt får de betalt, men vi gir vekk vårt konkurransefortrinn som er billig strøm. Nå skal de bruke den strømmen til batterifabrikk i Storbritannia fremfor i Norge.

Gassen bruker vi ikke selv, så den er best å eksportere.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
Men du bruker nå 200MW med strøm for å få den over fjorden.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
selvsagt får de betalt, men vi gir vekk vårt konkurransefortrinn som er billig strøm. Nå skal de bruke den strømmen til batterifabrikk i Storbritannia fremfor i Norge.

Gassen bruker vi ikke selv, så den er best å eksportere.
Beklager å bryte inn i klovneriet - men hva tenker du forskjellen i pris på et elbilbatter er mellom:
a) Stort batteri bygd på fabrikk - ladet med "gitt vekk" norsk strøm.
b) Stort batteri bygd på fabrikk - ladet med strøm til markedspris?

edit: Hva med bilindustrien - vi kunne jo solgt mye billigere elbiler produsert i Norge fordi det er så mye billiger å lade opp batteriet her" I utlandet kan det jo fort koste opp i mot 100 kroner, mot kanskje halvparten i Norge for store biler - og den 50 lappen er jo vårt store konkurransefortrinn!

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Forskjellen i pris på elbilbatterier?

Tror ikke helt du forstår hva det handler om. Det handler om arbeidsplasser på norsk jord. Det handler om norsk industri som Yara og Norsk Hydro.

Norges konkurransefortrinn mot f.eks. kina er vår stabile og billige elektrisitet. Den konkurransefortrinnet gir vi nå vekk til storbritannia og Europa, fordi noen blåruss på toppen har finni ut at det er penger å tjene på å selge vår strøm til utlandet fremfor å bruke den her på norske jobber.

Topp Bunn