Prising av kabler

O

om.s

Gjest
realist skrev:
om.s skrev:
Greven skrev:
Ved nærmere ettertanke mener jeg jo faktisk at folk blir lurt (og da tenker jeg ikke på garvede audiofile) da de tror dette er nødvendig.
Lenge siden sist jeg leste om noen som hadde mindre tanker om sine HiFi venner og ditto større om seg selv,..


Right on the nail, greven! ;D
Ja det var jo en stor overraskelse at du slengte deg på her, nå forsvant nattesøvnen gett, not!! ;) ;D

mvh
 
O

om.s

Gjest
realist skrev:
Viking skrev:
realist skrev:
om.s skrev:
Greven skrev:
Ved nærmere ettertanke mener jeg jo faktisk at folk blir lurt (og da tenker jeg ikke på garvede audiofile) da de tror dette er nødvendig.
Lenge siden sist jeg leste om noen som hadde mindre tanker om sine HiFi venner og ditto større om seg selv,..


Right on the nail, greven! ;D
Jepp om.s, mange her inne som tror de kan og vet alt ::)
Lurer på hvor mange ekstra plater jeg kan kjøpe, for ikke å snakke om øl for de pengene jeg sparer? For folk med limited cach må av og til velge, "skal jeg tulle bort pengene på kabler, eller skal jeg bruke de på plater/øl". Lett valg for meg iallefall.
For meg kan det virke som om du allerede har kjøpt for mye øl, og for lite kabler, om jeg skal tolke svarene dine ;) ...

mvh
 
O

om.s

Gjest
Viking skrev:
realist skrev:
om.s skrev:
Greven skrev:
Ved nærmere ettertanke mener jeg jo faktisk at folk blir lurt (og da tenker jeg ikke på garvede audiofile) da de tror dette er nødvendig.
Lenge siden sist jeg leste om noen som hadde mindre tanker om sine HiFi venner og ditto større om seg selv,..


Right on the nail, greven! ;D
Jepp om.s, mange her inne som tror de kan og vet alt ::)
;)

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Viking skrev:
realist skrev:
Viking skrev:
realist skrev:
om.s skrev:
Greven skrev:
Ved nærmere ettertanke mener jeg jo faktisk at folk blir lurt (og da tenker jeg ikke på garvede audiofile) da de tror dette er nødvendig.
Lenge siden sist jeg leste om noen som hadde mindre tanker om sine HiFi venner og ditto større om seg selv,..


Right on the nail, greven! ;D
Jepp om.s, mange her inne som tror de kan og vet alt ::)
Lurer på hvor mange ekstra plater jeg kan kjøpe, for ikke å snakke om øl for de pengene jeg sparer? For folk med limited cach må av og til velge, "skal jeg tulle bort pengene på kabler, eller skal jeg bruke de på plater/øl". Lett valg for meg iallefall.
Hvis det er motivet så erdet forståelig, for meg er det best lyd som er målet. 2 forskjellige mål tydeligvis.
Personlig så tror jeg ikke at jeg gir avkall på noe som helst, egentlig, men så er jeg jo en uforbederlig inoist ;)

Har du forresten sett denne fra kommende Stereophile...?:
Har vel sett værre OT, så jeg tar sjansen.

 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
om.s skrev:
realist skrev:
Viking skrev:
realist skrev:
om.s skrev:
Greven skrev:
Ved nærmere ettertanke mener jeg jo faktisk at folk blir lurt (og da tenker jeg ikke på garvede audiofile) da de tror dette er nødvendig.
Lenge siden sist jeg leste om noen som hadde mindre tanker om sine HiFi venner og ditto større om seg selv,..


Right on the nail, greven! ;D
Jepp om.s, mange her inne som tror de kan og vet alt ::)
Lurer på hvor mange ekstra plater jeg kan kjøpe, for ikke å snakke om øl for de pengene jeg sparer? For folk med limited cach må av og til velge, "skal jeg tulle bort pengene på kabler, eller skal jeg bruke de på plater/øl". Lett valg for meg iallefall.
For meg kan det virke som om du allerede har kjøpt for mye øl, og for lite kabler, om jeg skal tolke svarene dine ;) ...

mvh
Med nok øl innabors, så kan whatever kabler duge, no? ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Musikk eller god lyd?
Jatakk!

Både kabler og cd'er er på veg i posten...
8)

Ferie på familien blir det også.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
om.s skrev:
Lenge siden sist jeg leste om noen som hadde mindre tanker om sine HiFi venner og ditto større om seg selv,..
Synes dette og lignende uttalelser fra deg og Viking er ganske så unødvendig... ::)

Trådens tema er prising av kabler til HiFi. Trådstarter sier noe sånt som at folk må få betale det de vil. Dette er jeg helt enig i. Pris styres av tilbud og etterspørsel, ikke hva som teoretisk sett burde være en fornuftig pris. Derfor vil jo alle salg ha "rett pris".

Poenget er jo at jeg har inntrykk av fra min egen erfaring i bransjen, at "vanlige folk" blir overtalt av selgerne til å kjøpe dyre spesialkabler. De blir ofte fortalt at de ellers ikke vil få noe særlig ut av nyinvesteringen. Derfor mener jeg at de ofte tar valg på feil grunnlag og derfor blir lurt til å legge penger i et ledd som mildt sagt er omdiskutert.

Jeg tror ikke jeg er noe smartere eller vet mer en deg og viking og kan ikke helt se hvorfor mine innlegg blir tolket i den retning. Jeg presiserer jo også at audiofile ofte lytter (går ut fra at dette gjelder deg og Viking og at dere derfor ikke blir lurt) og tar valg basert på dette. Min erfaring er imidlertid at mye av salget av HiFi kabler gjøres til vanlige folk som ofte ikke engang lytter til de aktuelle kablene.
 
O

om.s

Gjest
Greven skrev:
om.s skrev:
Lenge siden sist jeg leste om noen som hadde mindre tanker om sine HiFi venner og ditto større om seg selv,..
Synes dette og lignende uttalelser fra deg og Viking er ganske så unødvendig... ::)

Trådens tema er prising av kabler til HiFi. Trådstarter sier noe sånt som at folk må få betale det de vil. Dette er jeg helt enig i. Pris styres av tilbud og etterspørsel, ikke hva som teoretisk sett burde være en fornuftig pris. Derfor vil jo alle salg ha "rett pris".

Poenget er jo at jeg har inntrykk av fra min egen erfaring i bransjen, at "vanlige folk" blir overtalt av selgerne til å kjøpe dyre spesialkabler. De blir ofte fortalt at de ellers ikke vil få noe særlig ut av nyinvesteringen. Derfor mener jeg at de ofte tar valg på feil grunnlag og derfor blir lurt til å legge penger i et ledd som mildt sagt er omdiskutert.

Jeg tror ikke jeg er noe smartere eller vet mer en deg og viking og kan ikke helt se hvorfor mine innlegg blir tolket i den retning. Jeg presiserer jo også at audiofile ofte lytter (går ut fra at dette gjelder deg og Viking og at dere derfor ikke blir lurt) og tar valg basert på dette. Min erfaring er imidlertid at mye av salget av HiFi kabler gjøres til vanlige folk som ofte ikke engang lytter til de aktuelle kablene.
Selvsagt synes du at slike uttalelser er unødvendige, på samme måte som jeg synes din lille kommentar om at "alle audiofile vil bedras", også det en unødvendig kommentar i denne sammenghengen, (man diskuterer på jo tross ett kabelhjørne på en HiFi sentral), men.....intet nytt under solen m.a.o.... ;) 8)...

mvh
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
om.s skrev:
Selvsagt synes du at slike uttalelser er unødvendige, på samme måte som jeg synes din lille kommentar om at "alle audiofile vil bedras", også det en unødvendig kommentar i denne sammenghengen, (man diskuterer på jo tross ett kabelhjørne på en HiFi sentral), men.....intet nytt under solen m.a.o.... ;) 8)...

mvh
Jeg har da ikke sagt noe om at "alle audiofile vil bedras" i denne tråden? Bare påpekt at det kanskje er litt uetisk å pushe dyre kabler på uvitende kunder.

Foreslår at du leser gjennom side 3 en gang til for flere unødvendige kommentarer i forhold til topic.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg vet det aldri kommer til å skje, men en av de mest interessante artikklene jeg kunne tenke meg å lese i et hifiblad er om hva det virkelig koster en kabelprodusent å lage sin kabeltoppmodell.
Jeg er rimelig sikker på at det i virkeligheten er begrenset med vitenskapelig utprøving og research. Det handler mer om å finne en råkabelprodusent som kan produsere den kabellayouten man ønsker.
Prisen på kobber eller sølv er jo mer eller mindre konstant, så toppmodellenes pris kan ikke vere et resultat av råvarepriser. terminering gjøres vel i hovedsak av maskiner hos de store merkene, plugger koster ikke allverden når man kjøper i enorme kvanta. Jeg vil nesten tro at de fancy eskene/koffertene endel high-end kabler koster like mye som innholdet.
Litt gravende journalestikk om hvor noen av de store produsentene kjøper sine kabler fra og hvordan kostnadsforholdet ser ut i løpet av produksjonen inkludert markedsføring hadde vert spennende.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
wotg skrev:
Jeg vet det aldri kommer til å skje, men en av de mest interessante artikklene jeg kunne tenke meg å lese i et hifiblad er om hva det virkelig koster en kabelprodusent å lage sin kabeltoppmodell.
Jeg er rimelig sikker på at det i virkeligheten er begrenset med vitenskapelig utprøving og research. Det handler mer om å finne en råkabelprodusent som kan produsere den kabellayouten man ønsker.
Prisen på kobber eller sølv er jo mer eller mindre konstant, så toppmodellenes pris kan ikke vere et resultat av råvarepriser. terminering gjøres vel i hovedsak av maskiner hos de store merkene, plugger koster ikke allverden når man kjøper i enorme kvanta. Jeg vil nesten tro at de fancy eskene/koffertene endel high-end kabler koster like mye som innholdet.
Litt gravende journalestikk om hvor noen av de store produsentene kjøper sine kabler fra og hvordan kostnadsforholdet ser ut i løpet av produksjonen inkludert markedsføring hadde vert spennende.
Mye synsing fra en person som alltid krever beviser i kabeldebatten. ;)
 
O

om.s

Gjest
Greven skrev:
om.s skrev:
Selvsagt synes du at slike uttalelser er unødvendige, på samme måte som jeg synes din lille kommentar om at "alle audiofile vil bedras", også det en unødvendig kommentar i denne sammenghengen, (man diskuterer på jo tross ett kabelhjørne på en HiFi sentral), men.....intet nytt under solen m.a.o.... ;) 8)...

mvh
Jeg har da ikke sagt noe om at "alle audiofile vil bedras" i denne tråden? Bare påpekt at det kanskje er litt uetisk å pushe dyre kabler på uvitende kunder.

Foreslår at du leser gjennom side 3 en gang til for flere unødvendige kommentarer i forhold til topic.
Mulig jeg er helt ute her, men jeg leser nå denne teksten slik som tidligere nevnt:

Sitat.

"Ved nærmere ettertanke mener jeg jo faktisk at folk blir lurt (og da tenker jeg ikke på garvede audiofile) da de tror dette er nødvendig."

Sitat slutt.

For å gå tilbake til topic, så synes jeg også det er å undervurdere mange HiFi interesserte i å hevde at de blir lurt, ofte, ikke alltid! vil imo, en kabel investring på noen xtra hundre lapper være verdt pengene og utgjøre en oppgradering.
Fersk eller ikke, dette tror jg også den som har bestemt seg for å legge noen kroner på HiFi klarer å ta avgjørelser på selv, uten at de bedras av sleipe kabel forhandlere.

At derimot pris/ytelse ikke alltid henger sammen, er ett annet spm...

mvh
 
O

om.s

Gjest
wotg skrev:
Jeg vet det aldri kommer til å skje, men en av de mest interessante artikklene jeg kunne tenke meg å lese i et hifiblad er om hva det virkelig koster en kabelprodusent å lage sin kabeltoppmodell.
Jeg er rimelig sikker på at det i virkeligheten er begrenset med vitenskapelig utprøving og research. Det handler mer om å finne en råkabelprodusent som kan produsere den kabellayouten man ønsker.
Prisen på kobber eller sølv er jo mer eller mindre konstant, så toppmodellenes pris kan ikke vere et resultat av råvarepriser. terminering gjøres vel i hovedsak av maskiner hos de store merkene, plugger koster ikke allverden når man kjøper i enorme kvanta. Jeg vil nesten tro at de fancy eskene/koffertene endel high-end kabler koster like mye som innholdet.
Litt gravende journalestikk om hvor noen av de store produsentene kjøper sine kabler fra og hvordan kostnadsforholdet ser ut i løpet av produksjonen inkludert markedsføring hadde vert spennende.
Som ett ex, det er ikke lenge siden jeg la ved en link til hvordan Jorma lager sine kabler, det er riktig nok "bare" ett enmanns foretak, men det gir da litt innsyn. Tror den linken er å finne på nye hfs.
(Når det er sagt så anvender jeg IKKE Jorma´s kabler selv)

mvh
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Viking skrev:
wotg skrev:
Jeg vet det aldri kommer til å skje, men en av de mest interessante artikklene jeg kunne tenke meg å lese i et hifiblad er om hva det virkelig koster en kabelprodusent å lage sin kabeltoppmodell.
Jeg er rimelig sikker på at det i virkeligheten er begrenset med vitenskapelig utprøving og research. Det handler mer om å finne en råkabelprodusent som kan produsere den kabellayouten man ønsker.
Prisen på kobber eller sølv er jo mer eller mindre konstant, så toppmodellenes pris kan ikke vere et resultat av råvarepriser. terminering gjøres vel i hovedsak av maskiner hos de store merkene, plugger koster ikke allverden når man kjøper i enorme kvanta. Jeg vil nesten tro at de fancy eskene/koffertene endel high-end kabler koster like mye som innholdet.
Litt gravende journalestikk om hvor noen av de store produsentene kjøper sine kabler fra og hvordan kostnadsforholdet ser ut i løpet av produksjonen inkludert markedsføring hadde vert spennende.
Mye synsing fra en person som alltid krever beviser i kabeldebatten. ;)
Skulle egentlig gi Viking a piece of my mind, men gidder ikke...
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
om.s skrev:
wotg skrev:
Jeg vet det aldri kommer til å skje, men en av de mest interessante artikklene jeg kunne tenke meg å lese i et hifiblad er om hva det virkelig koster en kabelprodusent å lage sin kabeltoppmodell.
Jeg er rimelig sikker på at det i virkeligheten er begrenset med vitenskapelig utprøving og research. Det handler mer om å finne en råkabelprodusent som kan produsere den kabellayouten man ønsker.
Prisen på kobber eller sølv er jo mer eller mindre konstant, så toppmodellenes pris kan ikke vere et resultat av råvarepriser. terminering gjøres vel i hovedsak av maskiner hos de store merkene, plugger koster ikke allverden når man kjøper i enorme kvanta. Jeg vil nesten tro at de fancy eskene/koffertene endel high-end kabler koster like mye som innholdet.
Litt gravende journalestikk om hvor noen av de store produsentene kjøper sine kabler fra og hvordan kostnadsforholdet ser ut i løpet av produksjonen inkludert markedsføring hadde vert spennende.
Som ett ex, det er ikke lenge siden jeg la ved en link til hvordan Jorma lager sine kabler, det er riktig nok "bare" ett enmanns foretak, men det gir da litt innsyn. Tror den linken er å finne på nye hfs.
(Når det er sagt så anvender jeg IKKE Jorma´s kabler selv)

mvh
Jorma er vel langt fra en av de "store" kabelprodusentene.
La oss se på kostnadsfordeling fra f.eks Tara Labs, MIT eller Nordost.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
om.s skrev:
Mulig jeg er helt ute her, men jeg leser nå denne teksten slik som tidligere nevnt:

Sitat.

"Ved nærmere ettertanke mener jeg jo faktisk at folk blir lurt (og da tenker jeg ikke på garvede audiofile) da de tror dette er nødvendig."

Sitat slutt.

For å gå tilbake til topic, så synes jeg også det er å undervurdere mange HiFi interesserte i å hevde at de blir lurt, ofte, ikke alltid! vil imo, en kabel investring på noen xtra hundre lapper være verdt pengene og utgjøre en oppgradering.
Fersk eller ikke, dette tror jg også den som har bestemt seg for å legge noen kroner på HiFi klarer å ta avgjørelser på selv, uten at de bedras av sleipe kabel forhandlere.

At derimot pris/ytelse ikke alltid henger sammen, er ett annet spm...

mvh
Jeg sier jo nettopp at folk med enorm interesse for HiFi (gjelder vel de fleste her inne) ofte har nok bakgrunnskunnskap til å ønske seg de kablene de vil. Imidlertid har jeg det inntrykket fra egen erfaring i bransjen, at mange av de som kjøper kabler ikke har denne interessen. En typisk kunde i en HiFi foretning kan være et middelaldrende par som vil ha et nytt musikksystem. De blir da fortalt at de selvfølgelig også må kjøpe disse kablene for å få noe ut av anlegget. Og de kjøper også disse kablene, ofte uten å engang ha hørt de. Jeg vil anslå at disse kundene står for 50-70% av kabelomsettingen og derfor bidrar til å opprettholde denne myten (og kanskje er de det, men det er uansett en annen diskusjon) om at kabler er nødvendig for optimal lyd.

Jeg vil også legge til at jeg mener kabelomsetningen i aktuell butikk, ville vært tilnærmet null om ikke selgerne aktivt hadde "pushet" kabler.

Håper det da er oppklart at jeg ikke henger ut de audiofile som prioriterer kabler og kan ikke helt forstå hvordan du har klart å missforstå dette.
 
L

lark

Gjest
Jeg har sagt det før, og jeg vil gjenta det til det kjedsommelige: Mange kabler er enormt overpriset. Det er med kabler som med alt annet i hifi-sammenheng. Når det oppdages at noe har betydning for lydgjengivelsen, går det med en gang inflasjon i prisene. Ta f.eks en strømkabel til 20 000,- . Jeg er ikke i tvil om at en sånn kabel helt klart forbedrer lyden, men mest sannsynlig er et slikt beløp mye bedre anvendt et annet sted i anlegget. Jeg har ogå inntrykk av at for enkelte er apparatene nesten likegyldige bare kablene er iorden. Jeg regner med at jeg med disse påstandene terger på meg en del medlemmer på forumet, men det får stå sin prøve. ;D
 
O

om.s

Gjest
Greven skrev:
om.s skrev:
Mulig jeg er helt ute her, men jeg leser nå denne teksten slik som tidligere nevnt:

Sitat.

"Ved nærmere ettertanke mener jeg jo faktisk at folk blir lurt (og da tenker jeg ikke på garvede audiofile) da de tror dette er nødvendig."

Sitat slutt.

For å gå tilbake til topic, så synes jeg også det er å undervurdere mange HiFi interesserte i å hevde at de blir lurt, ofte, ikke alltid! vil imo, en kabel investring på noen xtra hundre lapper være verdt pengene og utgjøre en oppgradering.
Fersk eller ikke, dette tror jg også den som har bestemt seg for å legge noen kroner på HiFi klarer å ta avgjørelser på selv, uten at de bedras av sleipe kabel forhandlere.

At derimot pris/ytelse ikke alltid henger sammen, er ett annet spm...

mvh
Jeg sier jo nettopp at folk med enorm interesse for HiFi (gjelder vel de fleste her inne) ofte har nok bakgrunnskunnskap til å ønske seg de kablene de vil.

Håper det da er oppklart at jeg ikke henger ut de audiofile som prioriterer kabler og kan ikke helt forstå hvordan du har klart å missforstå dette.
Mulig jeg er litt overfølsom her, men ligger det ikke noe i det jeg oppfatter som en liten undertone i dine budskap, (uthevet av meg) du insinuerer at man har en vilje til at det skal være en Audiofilgreie å kjøpe dyre kabler, skitt samme om det er reelt el ikke, den tonen liker jeg vel helt enkelt ikke, og da blir det som det blir, så korriger meg bedre, om du mener jeg fortsatt misforstår...

mvh
 
O

om.s

Gjest
lark skrev:
Ta f.eks en strømkabel til 20 000,- . Jeg er ikke i tvil om at en sånn kabel helt klart forbedrer lyden, men mest sannsynlig er et slikt beløp mye bedre anvendt et annet sted i anlegget.
Det beror vel mye på anlegget denne kabelen plugges i, selvsagt er betydningen av 20K strømkabel relativ, hvilket mange synes å glemme....

mvh
 
L

lark

Gjest
om.s skrev:
Det beror vel mye på anlegget denne kabelen plugges i, selvsagt er betydningen av 20K strømkabel relativ, hvilket mange synes å glemme....
mvh
Et blodtrimmet anlegg til flere hundretusen vil nok sannsynligvis nyte bedre av en 20K kabel enn ett billigere anlegg.
På mitt eget anlegg hadde jeg klar positiv effekt av en Xindak PC-03 strømkabel til skarve kr. 300,-
Hvis lydforbedring følger prisnivå, kan man bare drømme om hva en 20K strømkabel ( signal eller ht-kabel for den saks skyld) kan gjøre med lyden. Men slik er det dessverre ikke. ( Det er de siste detaljene man er ute etter som svir mest i pungen). ;) Jo mer man investerer, jo mindre får man for hver krone. :'(
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
For nyskjerrighetens skyld....Hvor var det du jobbet mange år Greven med hifi ?
 
O

om.s

Gjest
lark skrev:
om.s skrev:
Det beror vel mye på anlegget denne kabelen plugges i, selvsagt er betydningen av 20K strømkabel relativ, hvilket mange synes å glemme....
mvh
( Det er de siste detaljene man er ute etter som svir mest i pungen). ;) Jo mer man investerer, jo mindre får man for hver krone. :'(
Mye min erfaring også ;) :) .....

mvh
 

tasta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.03.2005
Innlegg
60
Antall liker
0
Det største problemet jeg har med kabler er at jeg ikke får lånt de med meg hjem for prøvelytt :(

Ikke lett å bedømme en kabel på et annlegg du ikke kjenner i et rom du ikke kjenner.... Og kanskje med en masende selger som skal forklare deg ditt og datt.

Kabler kan godt koste litt, men ikke uten at jeg har prøvd de hjemme!
 
O

om.s

Gjest
tasta skrev:
Det største problemet jeg har med kabler er at jeg ikke får lånt de med meg hjem for prøvelytt :(

Ikke lett å bedømme en kabel på et annlegg du ikke kjenner i et rom du ikke kjenner.... Og kanskje med en masende selger som skal forklare deg ditt og datt.

Kabler kan godt koste litt, men ikke uten at jeg har prøvd de hjemme!
Da har du valgt "feil" sjappe! ellers helt enig i dine betraktninger ang ukjente anlegg og kabler, forsøk å finne en mer "seriøs" forhandler av samme kabel du er interessert i å låne, om mulig....

mvh
 

tasta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.03.2005
Innlegg
60
Antall liker
0
Og der har du et problem igjen. Stavanger flyter ikke over av gode seriøse hifi butikker.

Mange merker er i tillegg ikke tilgjengelig i det hele tatt :(

Men nå har jeg tatt en råsjangs og bestilt noe Cardas fra USA, sparte dermed også ca 40% i forhold til utsalgspris i Norge ;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Siden jeg har lagt inn etterfølgende innlegg også i en anne tråd, så vil jeg også paste det inn her, angående prising generelt.

Hei!


Her er et bilde av to ting jeg i senere tid har kjøpt.




Det lille blanke lokket på størrelse med et syltetøylokk, bare at det er plastikk er til "verktøyholderen" på motorsykkelen min, som jeg nylig mistet. Pris 470.- (sikkert ikke håndlaget) ::)
Det andre er et filter til kjøkkenvifta mi og for meg så ser det ut som en ca. 1cm tykk "luftig" skumgummi bit i sirkelform, det er kanskje noe kullfiber? Pris 65-70 kroner ::) Koster det over 1 krone å lage det, eller kanskje 10 øre i Kina.
 

Vedlegg

L

lark

Gjest
Man skal ikke se bort i fra at en hvilken som helst kabel låter bedre jo høyere utsalgspris man setter på den 8)
(Au au, nå starter tredje verdenskrig...................).
 
O

om.s

Gjest
lark skrev:
Man skal ikke se bort i fra at en hvilken som helst kabel låter bedre jo høyere utsalgspris man setter på den 8)
(Au au, nå starter tredje verdenskrig...................).
Om du har linken i forrige post i tankene så har du nok feil ;) :) ....

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
Bare som en liten personlig observasjon ang, pris/ytelse...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,3923.0.html

mvh
Hei!
Jeg har ikke sett denne tråden før (nå).
Har ikke tid til å lese mer enn første side, men fantlikevel denne uttalelesen fra Ola S som høyst merkverdig og selvmotsigende ::)

Redan nu är kabel lika bra som det bästa jag testat på markanden. Jag har haft bland annat haft samma jämförelsekabel som om.s och tycker mina diy utklassa Cardasen. Mao, den är mer än good enough. Kablar i sig inverkar dessutom väldigt lite totalt sett, nästan försumbart.
På den ene siden så utklasser den cardas, mens det er en konklusjon på at det nærmest er "försumbart" og han skriver også at han ikke skjønner at folk bryr seg som de gjør med/om kabler.
Vel,vel.
Mvh.KW
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
KW skrev:
om.s skrev:
Bare som en liten personlig observasjon ang, pris/ytelse...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,3923.0.html

mvh
Hei!
Jeg har ikke sett denne tråden før (nå).
Har ikke tid til å lese mer enn første side, men fantlikevel denne uttalelesen fra Ola S som høyst merkverdig og selvmotsigende ::)

Redan nu är kabel lika bra som det bästa jag testat på markanden. Jag har haft bland annat haft samma jämförelsekabel som om.s och tycker mina diy utklassa Cardasen. Mao, den är mer än good enough. Kablar i sig inverkar dessutom väldigt lite totalt sett, nästan försumbart.
På den ene siden så utklasser den cardas, mens det er en konklusjon på at det nærmest er "försumbart" og han skriver også at han ikke skjønner at folk bryr seg som de gjør med/om kabler.
Vel,vel.
Mvh.KW
Jepp, tvetydig og merkelig kommentar. Han gjør hva som helst for å forfekte synspunktene til LTS, HELE tiden ::)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Viking skrev:
KW skrev:
om.s skrev:
Bare som en liten personlig observasjon ang, pris/ytelse...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,3923.0.html

mvh
Hei!
Jeg har ikke sett denne tråden før (nå).
Har ikke tid til å lese mer enn første side, men fantlikevel denne uttalelesen fra Ola S som høyst merkverdig og selvmotsigende ::)

Redan nu är kabel lika bra som det bästa jag testat på markanden. Jag har haft bland annat haft samma jämförelsekabel som om.s och tycker mina diy utklassa Cardasen. Mao, den är mer än good enough. Kablar i sig inverkar dessutom väldigt lite totalt sett, nästan försumbart.
På den ene siden så utklasser den cardas, mens det er en konklusjon på at det nærmest er "försumbart" og han skriver også at han ikke skjønner at folk bryr seg som de gjør med/om kabler.
Vel,vel.
Mvh.KW
Jepp, tvetydig og merkelig kommentar. Han gjør hva som helst for å forfekte synspunktene til LTS, HELE tiden ::)
Lts driver med god lyd til rimelige penger, mens de i den andre leiren er mest opptatt av tweak til ufattelige summer..... ;D
 
O

om.s

Gjest
realist skrev:
Viking skrev:
KW skrev:
om.s skrev:
Bare som en liten personlig observasjon ang, pris/ytelse...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,3923.0.html

mvh
Hei!
Jeg har ikke sett denne tråden før (nå).
Har ikke tid til å lese mer enn første side, men fantlikevel denne uttalelesen fra Ola S som høyst merkverdig og selvmotsigende ::)

Redan nu är kabel lika bra som det bästa jag testat på markanden. Jag har haft bland annat haft samma jämförelsekabel som om.s och tycker mina diy utklassa Cardasen. Mao, den är mer än good enough. Kablar i sig inverkar dessutom väldigt lite totalt sett, nästan försumbart.
På den ene siden så utklasser den cardas, mens det er en konklusjon på at det nærmest er "försumbart" og han skriver også at han ikke skjønner at folk bryr seg som de gjør med/om kabler.
Vel,vel.
Mvh.KW
Jepp, tvetydig og merkelig kommentar. Han gjør hva som helst for å forfekte synspunktene til LTS, HELE tiden ::)
Lts driver med god lyd til rimelige penger, mens de i den andre leiren er mest opptatt av tweak til ufattelige summer..... ;D
DET, var vel ikke konklusjonen i tråden jeg henviste til......

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
DET, var vel ikke konklusjonen i tråden jeg henviste til......

mvh

Bare en kommentar til vikings siste sprell.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
realist skrev:
DET, var vel ikke konklusjonen i tråden jeg henviste til......

mvh

Bare en kommentar til vikings siste sprell.
"Sprell"? Ola S. forfekter små forskjeller på kabler, men samtidig knuste hans DIY Cardas GR, logisk? I don`t think so ;) Som så meget annet fra den kanten.
 

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Innlegg
296
Antall liker
114
tasta skrev:
Og der har du et problem igjen. Stavanger flyter ikke over av gode seriøse hifi butikker.

Mange merker er i tillegg ikke tilgjengelig i det hele tatt :(

Men nå har jeg tatt en råsjangs og bestilt noe Cardas fra USA, sparte dermed også ca 40% i forhold til utsalgspris i Norge ;D
Prisen i Norge er satt kraftig ned på Caradas kabler se link:

http://www.audioart.no/cardas.php
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Viking skrev:
realist skrev:
DET, var vel ikke konklusjonen i tråden jeg henviste til......

mvh

Bare en kommentar til vikings siste sprell.
"Sprell"? Ola S. forfekter små forskjeller på kabler, men samtidig knuste hans DIY Cardas GR, logisk? I don`t think so ;) Som så meget annet fra den kanten.
Hvis en kabel koster 100 (eller1000) og den andre 10000, og det er liten eller (les ingen!) ingen forskjell, så er det KNUSING, sånn er det bare, viking... ;) dette er meeget logisk for meg, iallefall!

Har vel og merke ikke her tatt høyde for den prisavhengige FG-følelsen mange her har....
 
O

om.s

Gjest
realist skrev:
Viking skrev:
realist skrev:
DET, var vel ikke konklusjonen i tråden jeg henviste til......

mvh

Bare en kommentar til vikings siste sprell.
"Sprell"? Ola S. forfekter små forskjeller på kabler, men samtidig knuste hans DIY Cardas GR, logisk? I don`t think so ;) Som så meget annet fra den kanten.


Har vel og merke ikke her tatt høyde for den prisavhengige FG-følelsen mange her har....
Nå blander du "kablene" igjen, FG er ikke nødvendigvis prisavhengig, imo.....

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
om.s skrev:
realist skrev:
Viking skrev:
realist skrev:
DET, var vel ikke konklusjonen i tråden jeg henviste til......

mvh



Bare en kommentar til vikings siste sprell.
"Sprell"? Ola S. forfekter små forskjeller på kabler, men samtidig knuste hans DIY Cardas GR, logisk? I don`t think so ;) Som så meget annet fra den kanten.


Har vel og merke ikke her tatt høyde for den prisavhengige FG-følelsen mange her har....
Nå blander du "kablene" igjen, FG er ikke nødvendigvis prisavhengig, imo.....

mvh
Tror nok subjektivistene er kraftig overrepresentert høy pris/FG....
 
O

om.s

Gjest
realist skrev:
om.s skrev:
realist skrev:
Viking skrev:
realist skrev:
DET, var vel ikke konklusjonen i tråden jeg henviste til......

mvh



Bare en kommentar til vikings siste sprell.
"Sprell"? Ola S. forfekter små forskjeller på kabler, men samtidig knuste hans DIY Cardas GR, logisk? I don`t think so ;) Som så meget annet fra den kanten.


Har vel og merke ikke her tatt høyde for den prisavhengige FG-følelsen mange her har....
Nå blander du "kablene" igjen, FG er ikke nødvendigvis prisavhengig, imo.....

mvh
Tror nok subjektivistene er kraftig overrepresentert høy pris/FG....
Muligens men min kobling varat FG ikke nødvendigvis er prisavhengig...

mvh
 
Topp Bunn