Priser hinsides all fornuft

Status
Stengt for ytterligere svar.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Valentino skrev:
unodostres skrev:
Valentino skrev:
Jeg vet at JR har et egetkonstruert inngangskort og at de på noen nyere modeller har et slags "strømforsyningsforsteg" som sitter mellom nettet og ICEpowermodulen.
Ok, takker for info. Men selve modulene er de samme eller hur?
Kan ikke huske å ha lest annet.
Oki - burde være en ganske sterk kandidat til trådens tema da kanskje...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
unodostres skrev:
Valentino skrev:
unodostres skrev:
Valentino skrev:
Jeg vet at JR har et egetkonstruert inngangskort og at de på noen nyere modeller har et slags "strømforsyningsforsteg" som sitter mellom nettet og ICEpowermodulen.
Ok, takker for info. Men selve modulene er de samme eller hur?
Kan ikke huske å ha lest annet.
Oki - burde være en ganske sterk kandidat til trådens tema da kanskje...

Med den vekta er det vel ikke modulene, om det er de som sitter der, om anndre ting også som koster. JR sier selv INSPIRERT av ICE, ikke hvilke moduler det konkret er.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.360
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
JR har gått over til ICE moduler på effekt siden.
På de "rimeligere" modellene (201,501) er det asx moduler med en Lundahl inspirert inngang (trafo).
På de dyrere er det helt egne PSU (analoge tror jeg) som står for strøm og spenning til modulene.

Synes ikke prissettingen til JRDG er hinsides i forhold til masse annet der ute.
Har selv eid en JRDG forsterker og den var ikke akkurat kjip innvendig. Det var riktignok en eldre type, totalt anderledes oppbygd enn de nye.
Men altfor dyrt er det uansett.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
HCS skrev:
Med den vekta er det vel ikke modulene, om det er de som sitter der, om anndre ting også som koster. JR sier selv INSPIRERT av ICE, ikke hvilke moduler det konkret er.
Vekt er billig. Kabinettet er muligens den tyngste delen av en slik forsterker, uten at jeg har tittet oppi. Mener å huske fra et beøk på Lyric at noen av de større modellene hadde speparate power, men det begynner å bli en del år siden nå.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.385
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
På 300-serien ser det ut som at JR har plassert en diger lineær strømforsyning mellom 220V og ICEpower-modulen (som faktisk ser ut som en stor ASX2). Slikt skaper vekt, ja.
Det er vel ASP-modul på 201 og 501 og ASC på 102?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.360
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Innsiden av en JRDG 102 (stereo effektforsterker)

Kabinett frest ut av ett stykke alu.

Pris er (var) ca 10k. Sikkert dyrere nå grunnet dollakursen.

Fronten

Og hvordan en av 301 er bygget opp:

De er heller ikke redde for å "avsløre" oppbyggingen av sine produkter.

Synes edge og noe av fm acoustics virker mere "tomt" inni.

Men kanskje de har skjønt noe. "Less is more" ?

M

musicus

Gjest
swans skrev:
musicus skrev:
swans skrev:
å ja...
forklar deg.
hva er du ute etter. ???
Ikke annet enn å si at jeg har også snakket med folk som ikke gidder hfs lengre fordi det er blitt ett sted for skeptikere & kritikere og ikke ett sted å dele hifi erfaringer.

Foklar meg? forklar deg selv!, det synes jo faen meg nesten som om du ikke vet selv hva du mente med det qoutede utsagnet.

mvh
derfor spørsmålshodet.
mot deg tok jeg feil. ser ut til at vi er enige. jeg tolket det faktisk andre veien. sry.
men jeg fikk jo det jeg ba om.
nb. er ikke redd for verken å dumme meg ut eller å ta feil eller misforstå.
oppklaring følger som regel.
takker og bukker.
;)

mvh

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
unodostres skrev:
HCS skrev:
Vekt er billig. Kabinettet er muligens den tyngste delen av en slik forsterker, uten at jeg har tittet oppi. Mener å huske fra et beøk på Lyric at noen av de større modellene hadde speparate power, men det begynner å bli en del år siden nå.
Sant nok, vekt er ikke det som burde koste all verden. Men så var det det med eierglede over et vakkert produkt. Samt at JR låter godt synes jeg. Og for disse to faktorene vil en jo gjerne betale litt. Om dette er hinsides er som sagt mange før , opp til ens egen lommebok og fornuft å avgjøre. Er nok eksempler på andre produkter som er mer far out enn JR i min bok. :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.385
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
JR ser ut som det koster litt. Byggekvalitet. Presise sammenføyninger. Høye krav til underleverandører. Slikt noe.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
HCS skrev:
Sant nok, vekt er ikke det som burde koste all verden. Men så var det det med eierglede over et vakkert produkt. Samt at JR låter godt synes jeg. Og for disse to faktorene vil en jo gjerne betale litt. Om dette er hinsides er som sagt mange før , opp til ens egen lommebok og fornuft å avgjøre. Er nok eksempler på andre produkter som er mer far out enn JR i min bok. :)
Absolutt. Sier ikke det er galt å kjøpe en slik om man vil, designet er sikkert snasent for de som liker slikt - ikke helt min kopp te, men smaken er som baken osv. Men det er muligens greit å være klar over hva man faktisk kjøper, slik at man vet hva man betaler for - om det bør medføre om man kjøper eller ikke, får bli opp til den enkelte.

Men bevares - jeg har sett grellere eksempler enn dette.

R

Roysen

Gjest
Selv om det ikke er direkte lydrelatert - hva tror dere det koster å produsere den frontplaten? En annen produsent kunne fortelle at han hadde undersøkt fordi han ønsket å lage noe lignenede på sine produkter men ha la bort tanken og kommenterte at han ikke skjønte hvordan JR kunne selge sine forsterkere til den prisen med slike frontpanler.

Mvh
Roysen

V

vredensgnag

Gjest
Er vel like greit å ta med teksten i den artikkelen i TechRadar, der en som leder et HiFi firma skjeller ut hifipressen for å ikke kritisere det lureriet som foregår, og gir mange eksempler på ting som selger for godt over 4000 pund som inneholder deler til rundt femtilappen:
http://www.techradar.com/news/audio...-boss-slams-rip-off-industry-162930?artc_pg=1

Most hi-fi systems on sale worldwide are so heavily marked up that the majority of customers are being scandalously ripped off. That's what AVI hi-fi chief Ashley James said in an interview conducted with Tech.co.uk last Friday at the Bristol Sound & Vision Show .

He also said that companies are selling inferior products for extortionate prices, and that the magazine industry is supplying unhelpful and inaccurate reviews which allow the hi-fi manufacturers to get away with it.

"I'm not going to mention the name of a company which sells an AV processor for several thousand quid. You boys with computers will know perfectly well that if you want Dolby 5.1 you can get a PC card for £7.50 with the same chipset in it," he said.

"We had a customer who came to see us last week, [who paid] £4,000 for a power supply from this company, but it hummed like buggery and it drove him up the wall so he took the lid off of it. And what was in it? One transformer, two capacitors and a regulator! Forty quid's worth of bits in a box that cost £4,000."
Rampant rip-offs

James said that this practice is rife in the industry, and that the rip-off hardware includes many types of loudspeaker as well as CD players, amplifiers, tuners and power supplies.

He said: "If you go to [major player in the hi-fi industry; name removed] to buy a 50 watts per channel amplifier - bearing in mind that you would need 500 watt peaks for most modern recordings at normal listening levels - you would be asked to pay around £750. A CD player could be £850. If you want a radio then that's more money, and if you wanted a pair of speakers that could be an additional £850."

"So for £3,000 you've got a pretty mediocre system and I think it would be difficult to argue that they were in anyway superior to a [much cheaper] system you might buy from Richer Sounds - Cambridge Audio or something like that.

"That's the truth, and I think the fact is that there are lots of companies who do the same sort of thing - and behind the scenes most people realise that. And I think that most of the public at large feel the same way."

James said that the failure of the major hi-fi magazines to point out these massive price discrepancies is leading to buyers being severely ripped off.
Poor journalism

"The magazines have not been very discerning. And as a result they haven't been able to tell people if things are very good value for money."

"The fact of the matter is that loudspeakers can be sold in sufficiently large quantities to certain shops, for the discounts to be up to 80 per cent. Now I've never seen a review in a magazine which says [that the retail price] isn't very good value for money. And yet I bet the manufacturers are still making a profit out of the £1,000 pair of speakers they sold discounted for £200.

"So we've got a load of crap loudspeakers out there, the reviews of which help nobody. We've got no attempt being made as to whether something is value for money or not. We've got an £850 50 watt per channel amplifier, and another one from Cambridge Audio for £200 which was better specified."

James said later in the interview that some of the top-end hi-fi equipment that is sold for many thousands of pounds is worth nowhere near that amount, and isn't great quality in the first place.

"It's no good and it's ridiculously priced. They're very nice people in a room down the hall [at the Bristol hi-fi show] but their amplifier for £4,500 [he shakes his head in disdain]... I don't know how much the rest of it is, but it's utterly ridiculous."

According to James, hi-fi magazines in the UK and US, with one or two exceptions, have had every opportunity to change the tide; intelligent readers have written in and pointed out the "obscene" quality-to-price ratios.
Never-ending

But instead of taking heed, the magazines have apparently only responded by inviting replies from the "lunatic fringe" manufacturers in order to stir up controversy. And that's as far as it goes, which means the hi-fi companies can continue charging whatever they like, unchecked.

"I just think that [listening to music and buying hi-fi gear] is an intelligent pursuit. And I think at the moment large numbers of people are being denied hi-fi by shops that are reluctant to accept that [these intelligent people] exist, and by magazines that haven't even considered that they might exist," James said.

"You've got some hi-fi systems with £80 worth of components inside being sold for £2,750. And the magazine reviewers are just not good enough to tell the difference."

Ashley James got his first job in the audio industry in the 1950s. He later became an instrument engineer, a watch and clock maker and a restorer of automobile engines. He eventually receiving formal training and becoming a manager before settling at AVI.
By James Rivington

R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Er vel like greit å ta med teksten i den artikkelen i TechRadar, der en som leder et HiFi firma skjeller ut hifipressen for å ikke kritisere det lureriet som foregår, og gir mange eksempler på ting som selger for godt over 4000 pund som inneholder deler til rundt femtilappen:
http://www.techradar.com/news/audio...-boss-slams-rip-off-industry-162930?artc_pg=1

Most hi-fi systems on sale worldwide are so heavily marked up that the majority of customers are being scandalously ripped off. That's what AVI hi-fi chief Ashley James said in an interview conducted with Tech.co.uk last Friday at the Bristol Sound & Vision Show .

He also said that companies are selling inferior products for extortionate prices, and that the magazine industry is supplying unhelpful and inaccurate reviews which allow the hi-fi manufacturers to get away with it.

"I'm not going to mention the name of a company which sells an AV processor for several thousand quid. You boys with computers will know perfectly well that if you want Dolby 5.1 you can get a PC card for £7.50 with the same chipset in it," he said.

"We had a customer who came to see us last week, [who paid] £4,000 for a power supply from this company, but it hummed like buggery and it drove him up the wall so he took the lid off of it. And what was in it? One transformer, two capacitors and a regulator! Forty quid's worth of bits in a box that cost £4,000."
Rampant rip-offs

James said that this practice is rife in the industry, and that the rip-off hardware includes many types of loudspeaker as well as CD players, amplifiers, tuners and power supplies.

He said: "If you go to [major player in the hi-fi industry; name removed] to buy a 50 watts per channel amplifier - bearing in mind that you would need 500 watt peaks for most modern recordings at normal listening levels - you would be asked to pay around £750. A CD player could be £850. If you want a radio then that's more money, and if you wanted a pair of speakers that could be an additional £850."

"So for £3,000 you've got a pretty mediocre system and I think it would be difficult to argue that they were in anyway superior to a [much cheaper] system you might buy from Richer Sounds - Cambridge Audio or something like that.

"That's the truth, and I think the fact is that there are lots of companies who do the same sort of thing - and behind the scenes most people realise that. And I think that most of the public at large feel the same way."

James said that the failure of the major hi-fi magazines to point out these massive price discrepancies is leading to buyers being severely ripped off.
Poor journalism

"The magazines have not been very discerning. And as a result they haven't been able to tell people if things are very good value for money."

"The fact of the matter is that loudspeakers can be sold in sufficiently large quantities to certain shops, for the discounts to be up to 80 per cent. Now I've never seen a review in a magazine which says [that the retail price] isn't very good value for money. And yet I bet the manufacturers are still making a profit out of the £1,000 pair of speakers they sold discounted for £200.

"So we've got a load of crap loudspeakers out there, the reviews of which help nobody. We've got no attempt being made as to whether something is value for money or not. We've got an £850 50 watt per channel amplifier, and another one from Cambridge Audio for £200 which was better specified."

James said later in the interview that some of the top-end hi-fi equipment that is sold for many thousands of pounds is worth nowhere near that amount, and isn't great quality in the first place.

"It's no good and it's ridiculously priced. They're very nice people in a room down the hall [at the Bristol hi-fi show] but their amplifier for £4,500 [he shakes his head in disdain]... I don't know how much the rest of it is, but it's utterly ridiculous."

According to James, hi-fi magazines in the UK and US, with one or two exceptions, have had every opportunity to change the tide; intelligent readers have written in and pointed out the "obscene" quality-to-price ratios.
Never-ending

But instead of taking heed, the magazines have apparently only responded by inviting replies from the "lunatic fringe" manufacturers in order to stir up controversy. And that's as far as it goes, which means the hi-fi companies can continue charging whatever they like, unchecked.

"I just think that [listening to music and buying hi-fi gear] is an intelligent pursuit. And I think at the moment large numbers of people are being denied hi-fi by shops that are reluctant to accept that [these intelligent people] exist, and by magazines that haven't even considered that they might exist," James said.

"You've got some hi-fi systems with £80 worth of components inside being sold for £2,750. And the magazine reviewers are just not good enough to tell the difference."

Ashley James got his first job in the audio industry in the 1950s. He later became an instrument engineer, a watch and clock maker and a restorer of automobile engines. He eventually receiving formal training and becoming a manager before settling at AVI.
By James Rivington
...lurer på om han har vært ute og måket snø jeg? I hvert fall så burde han ta en tur til. Flere Underbergere også. Maken til uverifierbart oppgulp skal man lete lenge etter.

Mvh
Roysen

V

vredensgnag

Gjest
Roysen skrev:
Selv om det ikke er direkte lydrelatert - hva tror dere det koster å produsere den frontplaten? En annen produsent kunne fortelle at han hadde undersøkt fordi han ønsket å lage noe lignenede på sine produkter men ha la bort tanken og kommenterte at han ikke skjønte hvordan JR kunne selge sine forsterkere til den prisen med slike frontpanler.

Mvh
Roysen
Ca. 20 kroner platen, siden du spør. Disse maskinfreses, utfra computer CADCAM-tegninger, helt kurant, om man har tilgang til maskinen, og det finnes hundreder av dem i Kina. Slikt vet jeg litt om, etter å ha fått ørene tutet fulle av en business partner hvis far har drevet fabrikker som arbeider med aluminium til bilundustrien.

R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Ca. 20 kroner platen, siden du spør. Disse maskinfreses, utfra computer CADCAM-tegninger, helt kurant, om man har tilgang til maskinen, og det finnes hundreder av dem i Kina. Slikt vet jeg litt om, etter å ha fått ørene tutet fulle av en business partner hvis far har drevet fabrikker som arbeider med aluminium til bilundustrien.
Ja vel, litt annen info enn jeg har fått da, men hva vet vel jeg. Mulig du har rett.

Mvh
Roysen

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
unodostres skrev:
HCS skrev:
Absolutt. Sier ikke det er galt å kjøpe en slik om man vil, designet er sikkert snasent for de som liker slikt - ikke helt min kopp te, men smaken er som baken osv. Men det er muligens greit å være klar over hva man faktisk kjøper, slik at man vet hva man betaler for - om det bør medføre om man kjøper eller ikke, får bli opp til den enkelte.

Litt sånn hypotetisk, hva synes du at JR burde koste ? Når en "vet" hva som er inne ... Det er jo et par kostnader til her...Produktutvikling, markedsføring, garantiansvar, matriell kostnader, logistikk... Er litt for enkelt at ting bude koste mindre fordi vi vet hva de inneholder synes du ikke ? Ta et annet eksempel, Audio Note. "Alle" vet hva de inneholder, men noe av det de lager er jo realtivt dyrt... Men musikk spiller det som bare f.. Men er dette produkter "hinsides" all fornuft ? Hva med en hjemmekino reciver til 5000. Koster kanskje ikke mer enn en 100 lapp å lage den.. Er det hinsides ?

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Roysen skrev:
...lurer på om han har vært ute og måket snø jeg? I hvert fall så burde han ta en tur til. Flere Underbergere også. Maken til uverifierbart oppgulp skal man lete lenge etter.

Mvh
Roysen
Det ser ikke ut som han er den eneste som mener det i alle fall.... skal man forstå deg slik at ting stort sett er rimelig priset i denne hobbyen? Han har jo drevet med HiFi i en årrekke, noen spesiell grunn til at man skal feste større lit f.eks til ditt syn på sakene enn hans?

Jeg regner med / håper / antar du har fått noen klekkelige rabatter relativt til listepris på innkjøpene dine, det gir jo en liten indikator på hvor mye markup det er i siste ledd i verdikjeden, de selger neppe med tap. De kan sikkert gi klekkelige rabatter til kunder som enten strekker seg langt for å få råd til produktene de ønsker eller vet at forhandlere gjerne har mye å gå på. Det kan de muligens gjøre fordi det også er kunder som bare kommer inn, slenger plastikk av edel farge på disken og tar med seg et komplett anlegg utav butikken uten å dvele for mye ved hva tingene koster.

V

vredensgnag

Gjest
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Vil du lures, skal du lures, tydeligvis.
Uverifisert? Det er ikke så vanskelig å sette inn merkenavnene han refererer til. Og vi har vel selv sett et enda verre eksempel på Edge, som det tok tid for folk å akseptere var autentisk innmat.

At det gjøres innkjøp til kjeder av høyttalere til 20% av utsalgspris er vel heller ikke noe nytt?

Så påpek gjerne hva som er uverifisert. Hvorfor skulle sjefen for dette firmaet - http://www.avihifi.co.uk/ - ønske å gjøre seg til løgner? Han vil vel heller få folk til å se på hvordan de blir grunnlurt.

R

Roysen

Gjest
HCS skrev:
unodostres skrev:
HCS skrev:

Litt sånn hypotetisk, hva synes du at JR burde koste ? Når en "vet" hva som er inne ... Det er jo et par kostnader til her...Produktutvikling, markedsføring, garantiansvar, matriell kostnader, logistikk... Er litt for enkelt at ting bude koste mindre fordi vi vet hva de inneholder synes du ikke ? Ta et annet eksempel, Audio Note. "Alle" vet hva de inneholder, men noe av det de lager er jo realtivt dyrt... Men musikk spiller det som bare f.. Men er dette produkter "hinsides" all fornuft ? Hva med en hjemmekino reciver til 5000. Koster kanskje ikke mer enn en 100 lapp å lage den.. Er det hinsides ?
Det er da flere kostnader enn som så - lønn, produksjonsutstyr, lokaler, strøm etc.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Vil du lures, skal du lures, tydeligvis.
Uverifiert? Det er ikke så vanskelig å sette inn merkenavnene han refererer til. Og vi har vel selv sett et enda verre eksempel på Edge, som det tok tid for folk å akseptere var autentisk innmat.

At det gjøres innkjøp til kjeder av høyttalere til 20% av utsalgspris er vel heller ikke noe nytt?

Så påpek gjerne hva som er uverifisert. Hvorfor skulle sjefen for dette firmaet - http://www.avihifi.co.uk/ - ønske å gjøre seg til løgner? Han vil vel heller få folk til å se på hvordan de blir grunnlurt.
Uverifiserbart (ikke uverifisert) - vi har ingen mulighet til å sjekke om dette faktisk er tilfelle. Vi har sett et eksempel fra en leverandør - eller er det noe som har gått meg hus forbi.

Mvh
Roysen

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
det har du rett i Roysen..ikke fått i meg nok kaffe ennå.... takk :)

V

vredensgnag

Gjest
Roysen skrev:
vredensgnag skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Ja vel, litt annen info enn jeg har fått da, men hva vet vel jeg. Mulig du har rett.

Mvh
Roysen
Da jeg ble jaget på telefonen av Edge-importøren, vedr. CD-G, fikk jeg samme argument - "vet du hva det koster å lage det aluminiumskabinettet" - jeg svarte at i det tilfellet kunne det være snakk om et par hundre norske kroner, maksimum. Og så snakket vi ikke mer om det.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
HCS skrev:
Jeg vet ikke. Men sannsynlgivsi mindre enn 150k for paret ;)

Å lage slike kabinetter tipper jeg er gaske billig, selv om det ser fancy ut. Det er industripouksjon av slikt, man sender noen tegniger til en fabrikk med CNC-fres som nok fikser slikt greit og til en rimelig penge i østen. Matrialkostanden er nok ikke det som driver. Jeg <i>tipper</i> det er markedsføring og "prissegment" som bestmmer mye. Garantiansvaret, logistikk og slikt er vel heller ikke større enn hva det er for andre produsenter av lignende saker.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Roysen skrev:
HCS skrev:
unodostres skrev:
HCS skrev:

Det er da flere kostnader enn som så - lønn, produksjonsutstyr, lokaler, strøm etc.

Mvh
Roysen
renteutgifter, arbeidsgiveravgift, merverdiavgift, bedriftsbeskatning, personalforsikring, andre forsikringer, obligatoriisk tjenestepensjon, styrehonorarer, egenkapitalavkastningskrav, service ved reklamasjon...

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
unodostres skrev:
HCS skrev:
Jeg vet ikke. Men sannsynlgivsi mindre enn 150k for paret ;)

Å lage slike kabinetter tipper jeg er gaske billig, selv om det ser fancy ut. Det er industripouksjon av slikt, man sender noen tegniger til en fabrikk med CNC-fres som nok fikser slikt greit og til en rimelig penge i østen. Matrialkostanden er nok ikke det som driver. Jeg <i>tipper</i> det er markedsføring og "prissegment" som bestmmer mye. Garantiansvaret, logistikk og slikt er vel heller ikke større enn hva det er for andre produsenter av lignende saker.
Ja, hvem vet. Uansett, spm mitt gjaldt også low end segmentet. Kan det ikke være sånn at en betaler like prosentvis for en billig masseprodusert reciver som en gjør for en forsterker ifra de største high-end levrandørene ? Er ikke dette isåfall like "hinsides" ?

V

vredensgnag

Gjest
Vi er inne på noe som behøver å presiseres. Skal vi nyte godt av at en virksomhet samler kompetanse og utvikler samme, må vi også finne oss i å betale mer enn bare delekost på komponenten, det er mange elementer som kommer til.

MEN - vi sitter med et gammeldags inntrykk av hvordan produksjonen foregår. Der den tidligere skjedde meget konsentrert, og ofte med proprietære komponenter, så skjer den i dag i stor ustrekning som "parts assembly." Og i noen tilfeller skjer produksjonen virtuelt, dvs at selskapet kun administrerer design, mens all produksjon skjer hos anbydere, som også forestår shipping til grossistledd. I slike tilfeller er det gigantiske OEM-fabrikker (sjekk Flextronics) som gjør alt, og som tom tilbyr innmaten til dem som er så skrupelløse at de bare pakker et fint skall rundt standard innmat. Så kan man velge fra Flextronics meny hva man vil ha av "skreddersøm" - f.eks. en egen strømforsyning til 20 kroner, siden det er alt som skal til for å få folk til å bla opp tusenlapper.

Har du en grei idé til en HiFi-komponent kan du gå gjennom Flextronics i Norge, og få designet, bygget, sendt samme. Det er utrolig enkelt.

http://www.flextronics.com/en/default.aspx

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
HCS skrev:
Ja, hvem vet. Uansett, spm mitt gjaldt også low end segmentet. Kan det ikke være sånn at en betaler like prosentvis for en billig masseprodusert reciver som en gjør for en forsterker ifra de største high-end levrandørene ? Er ikke dette isåfall like "hinsides" ?
Tja - mange av "nøkkelkomponentene" - da særlig i digitalteknologi er nok i mange tilfeller dønn like uansett hvor mye produktene koster. Det er ikke så mange produsenter av f.eks drivverkmekanismer, DAC-chiper, surrounddekodingchipper, bildeskaleringschipper og slikt i verden og det sier seg selv at å ha egen utvikling og produskjon av slikt for mange er helt umulig eller irrasjonelt eller begge deler.

Min antaglese er at produkter i mer "normal" prisklasse (la oss si opp til 10k pr komponent bare for å slenge ut et tall) er billige(re) fordi produksjon, distribusjon og slikt er mye mer effektiv <i>og de selges til et helt annet marked</i>. Det er ikke mulig å selge DVD-spillere til 50k til massemarkedet, det betyr ikke automatisk at en DVD-spiller laget av en "anerkjent" produsent ti 50k er særlig mye bedre. Det <i>kan</i> være tilfelle, men det er ikke automatisk det. Siden du nevner recievere, så er jo modellene fra High-end-produsenter rene teknologisinkene sammenlignet med hva man får fra Yamaha, Denon og Pioneer for å nevne noen. I dette produktet er det i de store, trauste produsentene utviklingen skjer, ikke hos små nisjeprodusenter. Forsåvidt logisk nok.

V

vredensgnag

Gjest
HCS berører noe viktig, og det er at det er total disproporsjonalitet mellom utviklings- og salgspris på det meste i dag, og at det kanskje ikke er sluttsummen, men proporsjonen mellom kost og salg som vi burde la oss opprøre av.

Dog - i lav/mellom segmentene er konkurransen hardere, og marginene som regel mindre; mens man i toppsegmentene kan finne at det er rom for å ta en dobling av prisen man mente man ville ta, uten at det opprører det lille markedet man sikter seg inn på.

Liten historie fra Åre. Russer med kjæreste i skishop, som etter å ha kjøpt på seg full utrustning til begge får vite hva det koster, og som blar opp beløpet i dollar, og blir snurt når han får høre at det var svenske kroner. Det var for billig.
Den mekanismen, som gjør oss dumme i noen sammenhenger, er det som er i bruk her.

Pga at folk nå kan shoppe via internett, og fordi mellomleddene er i ferd med å forsvinne, så ser vi at hele mellomsegmentet i markedet er i ferd med å forsvinne. Det blir "greit" prisede komponenter i bunn, og så blir det et stort sprang opp til det som fortsatt har et preg av "bespoke engineering" over seg, og der det er fantasipriser ute og går, fordi kundene vil at det skal være dyrt.

I Edge-eksemplet kan man forestille seg at proporsjonen fra delekost til utsalgspris er ca. 1:110, det er ganske godt gjort! I Klasse-A analog markedet, fra merker som Shindo Labs, for eksempel, er nok proporsjonen nede i 1:5 i noen tilfeller ...

R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Vi er inne på noe som behøver å presiseres. Skal vi nyte godt av at en virksomhet samler kompetanse og utvikler samme, må vi også finne oss i å betale mer enn bare delekost på komponenten, det er mange elementer som kommer til.

MEN - vi sitter med et gammeldags inntrykk av hvordan produksjonen foregår. Der den tidligere skjedde meget konsentrert, og ofte med proprietære komponenter, så skjer den i dag i stor ustrekning som "parts assembly." Og i noen tilfeller skjer produksjonen virtuelt, dvs at selskapet kun administrerer design, mens all produksjon skjer hos anbydere, som også forestår shipping til grossistledd. I slike tilfeller er det gigantiske OEM-fabrikker (sjekk Flextronics) som gjør alt, og som tom tilbyr innmaten til dem som er så skrupelløse at de bare pakker et fint skall rundt standard innmat. Så kan man velge fra Flextronics meny hva man vil ha av "skreddersøm" - f.eks. en egen strømforsyning til 20 kroner, siden det er alt som skal til for å få folk til å bla opp tusenlapper.

Har du en grei idé til en HiFi-komponent kan du gå gjennom Flextronics i Norge, og få designet, bygget, sendt samme. Det er utrolig enkelt.

http://www.flextronics.com/en/default.aspx
Jeg tror (legg merke til at jeg tror) at det er her vi kommer inn på high-end og vanlig hyllevare. High-end baserer seg i større grad på å bestille/designe deler som som møter egne krav for så å sette ut produksjonen av delene for til slutt å foreta assembly selv. Hyllevare er enten ren assembly eller virtuelt.

Mvh
Roysen

V

vredensgnag

Gjest
Jeg gjentar setningen jeg la til på seneste innlegg:
I Edge-eksemplet kan man forestille seg at proporsjonen fra delekost til utsalgspris er ca. 1:110, det er ganske godt gjort! I Klasse-A analog markedet, fra merker som Shindo Labs, for eksempel, er nok proporsjonen nede i 1:5 i noen tilfeller ...

Slik sett kan man absolutt være tjent med å gå etter esoterica, småserieproduksjon, og sære produktkonsepter - fordi man da får en kombinasjon av sterkt grunnkonsept, manuell bearbeiding og eksklusivitet -- og det er helt naturlig at slikt skal koste.

Om en BMW-eier hadde sett hvor mye av bilen som lages av maskiner er det ikke sikkert man ville funnet prisen like rimelig; mens Aston Martin har en langt høyere andel håndarbeid, fortsatt.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Roysen skrev:
Jeg tror (legg merke til at jeg tror) at det er her vi kommer inn på high-end og vanlig hyllevare. High-end baserer seg i større grad på å bestille/designe deler som som møter egne krav for så å sette ut produksjonen av delene for til slutt å foreta assembly selv. Hyllevare er enten ren assembly eller virtuelt.

Mvh
Roysen
Jeg tor (legg merke til at også jeg tror) at utvikling av dyre Hi-fi-produkter er betydelig mindre romantisk enn hva vi entusiaster liker å tro. Jeg tror dette fordi man nok i stor grad svømmer i kjent farvann. Prinsipper som har vist seg å funke osv. Det har blitt laget radioer, forsterke, CD-spillere og så videre i mange, mange år, så jeg tipper at bakgrunnskunnskapen hos de som driver med slikt er ganske omfattende.

Det finnes glade (og dyktige) amatrøer som designer sine egne rørforsterkere fra scratch og bygger de selv. Så det er muligens ikke SÅ vanskelig for de som kan dette.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg orker ikke lese så mye i disse krangletrådene, men har et lite innspill til dette med billigvarer i fancy innpakning. Edge-spilleren er ikke noe enestående eksempel. Det var jo blant annet noen Wadia drivverk i sin tid som var 100% kliss likt som Marantz (til en tidel av prisen). Det var ikke engang kopier, det var produsert av Marantz og pakket inn av Wadia. Samme med Goldmund, som hadde noe billigutstyr i en tung innpakning.

Branding er en viktig greie også for Hifi-industrien. Litt på samme måte som at Starbucks har klart å lure verden til å tro at de selger god kaffe. Det er viktig å tilegne seg litt kunnskap om hva som er på innsiden, mener nå jeg. Det gjelder alle typer luksusvarer, også hifi.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ja, hva ting koster er en ting. Hva de burde koste er noe helt annet. Og der gjør jo enkelte medlemmer noe lurt. De kjøper dyre ting, til mye lavere priser enn det som blir foreslått av importør/forhandler. Så har de produktene en periode før de igjen selger, kanskje ikke med fortjenste, men en nullbutikk... Det synes jeg er fornuftig ;)

Vi kan konstantere at ting til tider er hinsides dyrt, men gjør det noen forskjell om vi skriver opp og ned i mente her inne...Hmmm...Når jeg tenker meg om så er det ok å rette en pekefinger mot priser. Skal vi greie å rekruttere nye medlemmer så kan vi ikke BARE ha produkter i drømmepris klassen...Så det er vel selvoppholdelses driften som gjør seg gjeldende her. Personlig synes jeg årets messer er en tragedie stort sett ifht å verve nye folk, men fint for oss konverterte lyd-nerder... Et par hederlige unntak, men ellers blir det sånn gigant-syke...

V

vredensgnag

Gjest
Men - UnDosTres - jeg tror at din kritikk i Roysens tråd kanskje var feilsatt, gitt at Roysen sikter seg inn på esoterica, i den milde grad, der man ser at det i noen tilfeller bare finnes noen få enheter av komponenter han ønsker seg. Slik sett er han i Dimora Motors segmentet - where cost is no object, i noen tilfeller.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Men - UnDosTres - jeg tror at din kritikk i Roysens tråd kanskje var feilsatt, gitt at Roysen sikter seg inn på esoterica, i den milde grad, der man ser at det i noen tilfeller bare finnes noen få enheter av komponenter han ønsker seg. Slik sett er han i Dimora Motors segmentet - where cost is no object, i noen tilfeller.
Jeg innser det. Jeg kom skjevt ut fra hoppkanten og hadde et dårlig svev med en landing som Arne Scheie ikke hadde skrevet lyrikk om.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
For en del år tilbake, da jeg fremdeles hadde dilla og hang på alle Hi-Fi forum på nettet, utvekslet jeg e-mailer over en lengre periode med en profilert (han var det da og jeg antar fremdeles, men det begynner å bli år siden jeg leste noe videre om Hi-Fi) designer/konstruktør av forsterkere; inkludert high-end segmentet. Ifølge ham (han sa jeg kunne sitere i vilden sky, men ikke nevne navn) visste han ikke om en eneste solid state forsterker som ikke kunne selges for $5.000 - med profitt - gitt at man var garantert å kvitte seg med ca. 1000 stk. Dette var inkl. alle modeller fra Krell, ML og you name it.

Det ga meg en heftig bakoversveis (hadde ennå litt hår på den tiden), men jeg har aldri sett hva han hadde å tjene på å slå en plate og tar det selv derfor for god fisk. Jeg tipper dette var rundt 1998-1999 eller så og konstruksjon og produksjon har vel kun blitt enklere og billigere siden da.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Litt oppfølging til mitt eget spm om prissettinger.. Er det slik at vi som forbrukere lettere lar oss lede av bransjen enn motsatt ? Nettopp fordi det er en kaotisk/herlig blanding av teknikk og følelser denne hobbyen består av ?? Bare tenker feks ifht bil. En bil kan vinne så mange tester den vil og bransjen kan si at det er en av de beste, men jeg kjører uansett det JEG liker. Men får vi høre at noen kabler er svinaktig bra av en kompis vi tror på så MÅ vi jo teste de... 8). Og har vi dagen så lyder de like godt hos oss.. Selvom de koster litt da... ;)

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
det er da merkelig at alle dere som kritiserer priser ikke begynner å produsere selv.
dere burde jo bli millionærer på ett øyeblikk. halver prisene på alle produkter i forhold til alle andre produsenter. det er jo masse fortjeneste igjen.
og til de som "har greie på priser på alle mulige deler"
det finnes andre mennesker (som meg ) som har annen informasjon.
etter besøk hos flere produsenter, hørt historien bak spesielle ting, ( som eks : front til power ) så er det ikke i næheten av 20kr stk nei.
etter alle kostnader på forhånd, kansje i nærheten.
er det ikke pussig at flere produsenter går dukken selv etter fantasifortjenesten.
jeg tror rett å slett at enkelte ikke har peil på utvikling og kostnader. prøv selv.
nb. selvsakt er det unntak. man skal ikke være naiv og blåøyd.
ber bare alle å ha ett mere nøkternt syn på ting.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn