Hos meg var det en stor lydmessig oppgradering å gå fra Lynx 2B til APL Dac-S..
Hvis forskjellen er virkelig stooor ved å gå fra Lynx Two-B til en annen DAC, så må jeg si at jeg mistenker at den er farget i gjengivelsen. Ellers har jeg til gode å oppleve noe.Hos meg var det en stor lydmessig oppgradering å gå fra Lynx 2B til APL Dac-S..
Opplever at ingen av de er farget, men dette må du nesten oppleve selv. Har valgt å beholde begge to, da jeg bruker Lynx til akustiskmålinger.Hvis forskjellen er virkelig stooor ved å gå fra Lynx Two-B til en annen DAC, så må jeg si at jeg mistenker at den er farget i gjengivelsen. Ellers har jeg til gode å oppleve noe.Hos meg var det en stor lydmessig oppgradering å gå fra Lynx 2B til APL Dac-S..
Lynx sin Hilo er derimot kanskje på nivå med de aller beste og koster betydelig mindre og du får en hodetelefonforsterker med på kjøpet
.
Jeg benytter Lynx Hilo i mitt oppsett. Hilo erstattet Electrocompaniet PD1 etter kun få dager med lytting. Siden den også er AD så er det en fryd å kunne rippe favorittvinylen. Musikk på sene kvelder med Beyerdynamic T5p er også et gode med denne kombinerte hodetelefonforsterkeren og DAC/ADC.Lynx sin Hilo er derimot kanskje på nivå med de aller beste og koster betydelig mindre og du får en hodetelefonforsterker med på kjøpet
.
Tommelen opp for den. Har stått øverst på ønskelista mi i lang tid. Den er svært fleksibel også. Tror det er et godt kjøp. Den er jo så vakker at den tar seg godt ut i hifi miljøer også. Har du hørt den, orso?
Mvh. Bergfinn
Impuslrespons, både amplitude og pre-/post-ringing er med på å farge lyden. F. eks. så vil linear filtere ha både pre- og post-ringing. Dersom det blir mye av det i nivå og tid så vil lyden oppleves mykere og snillere da impulsene tjuvstarter og og fortsetter etter at de skal. Med minimal phase så er det mer og lengre post-ringing. Tenk på det som om noe aksellerer fra 0-100-0 (optimalt) kontra 15-100-15 (pre/post) og 0-100-25 (post). Presisjon i analogtrinnet er også med på å farge lyden. Dersom det ikke er presist nok så får du over/under shoot på impulsresponsene og enten overdreven dynamikk eller for lite dynamikk. I tillegg så kan man få forvrengning fra filterne ved at de slipper igjennom aliasing (speilbilder) som ligger over 1/2 av samplingfrekvensen.Spørsmål:
-hvordan "farger" man lyden på Dacer? Dacer har ofte lavere forvrengning enn de beste forsterkerene.
-hva er det mest transparente digitalfilteret? Flere dacer har jo både linjær og minimumsfaseforløp på filtrene.