Digitale avspillere Pris/ytelsesforhold på digitale avspillere - hva skjer?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hos meg var det en stor lydmessig oppgradering å gå fra Lynx 2B til APL Dac-S..

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis forskjellen er virkelig stooor ved å gå fra Lynx Two-B til en annen DAC, så må jeg si at jeg mistenker at den er farget i gjengivelsen. Ellers har jeg til gode å oppleve noe.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hvis forskjellen er virkelig stooor ved å gå fra Lynx Two-B til en annen DAC, så må jeg si at jeg mistenker at den er farget i gjengivelsen. Ellers har jeg til gode å oppleve noe.
Opplever at ingen av de er farget, men dette må du nesten oppleve selv. Har valgt å beholde begge to, da jeg bruker Lynx til akustiskmålinger.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.656
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Lynx sin Hilo er derimot kanskje på nivå med de aller beste og koster betydelig mindre og du får en hodetelefonforsterker med på kjøpet
.

Tommelen opp for den. Har stått øverst på ønskelista mi i lang tid. Den er svært fleksibel også. Tror det er et godt kjøp. Den er jo så vakker at den tar seg godt ut i hifi miljøer også. Har du hørt den, orso?

Mvh. Bergfinn

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.292
Sted
Tromsø
Lynx sin Hilo er derimot kanskje på nivå med de aller beste og koster betydelig mindre og du får en hodetelefonforsterker med på kjøpet
.

Tommelen opp for den. Har stått øverst på ønskelista mi i lang tid. Den er svært fleksibel også. Tror det er et godt kjøp. Den er jo så vakker at den tar seg godt ut i hifi miljøer også. Har du hørt den, orso?

Mvh. Bergfinn
Jeg benytter Lynx Hilo i mitt oppsett. Hilo erstattet Electrocompaniet PD1 etter kun få dager med lytting. Siden den også er AD så er det en fryd å kunne rippe favorittvinylen. Musikk på sene kvelder med Beyerdynamic T5p er også et gode med denne kombinerte hodetelefonforsterkeren og DAC/ADC.

Benytter PC, Logitech Squeezebox Touch, Clearaudio Concept og Electrocompaniet Emp2 gjennom den. EMP2 går også balansert inn i 4.9

Det eneste jeg kunne ha ønsket meg på den i tillegg er en skikkelig fjernkontroll. Det å styre den via USB-tilkobling blir ikke helt det samme i det daglige.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Spørsmål:

-hvordan "farger" man lyden på Dacer? Dacer har ofte lavere forvrengning enn de beste forsterkerene.
-hva er det mest transparente digitalfilteret? Flere dacer har jo både linjær og minimumsfaseforløp på filtrene.

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
642
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Spørsmål:

-hvordan "farger" man lyden på Dacer? Dacer har ofte lavere forvrengning enn de beste forsterkerene.
-hva er det mest transparente digitalfilteret? Flere dacer har jo både linjær og minimumsfaseforløp på filtrene.
Impuslrespons, både amplitude og pre-/post-ringing er med på å farge lyden. F. eks. så vil linear filtere ha både pre- og post-ringing. Dersom det blir mye av det i nivå og tid så vil lyden oppleves mykere og snillere da impulsene tjuvstarter og og fortsetter etter at de skal. Med minimal phase så er det mer og lengre post-ringing. Tenk på det som om noe aksellerer fra 0-100-0 (optimalt) kontra 15-100-15 (pre/post) og 0-100-25 (post). Presisjon i analogtrinnet er også med på å farge lyden. Dersom det ikke er presist nok så får du over/under shoot på impulsresponsene og enten overdreven dynamikk eller for lite dynamikk. I tillegg så kan man få forvrengning fra filterne ved at de slipper igjennom aliasing (speilbilder) som ligger over 1/2 av samplingfrekvensen.

Det skjer mye signalbehandling i det digitale domenet under konverteringen. Ville anbefale deg å lese deg opp på de forskjellige filterne, oversampling og konvertering i form av delta-sigma vs multiibit som er de vanligste typene i dag. Ladder brukes i mer eksotiske DACer, men er mindre interresant hvis man ikke er i high-end segmentet.

Vær obs på at de fleste målinger av DACer ikke fokuserer på hvor korrekt de gengir kompleks musikk fra en lydfil, men på isolerte parametere. Man kan hente ut noen hint om hvordan en DAC låter fra målinger, men gode målinger med dagens målemetoder betyr ikke nødvendigvis god lyd.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.716
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
@Orso. Jeg følger med på Whatsbestforum. En av de mest aktive deltagerne med erfaring fra et utall DAC byttet har byttet til Lynx Hilo. I tillegg bruker han en form for DSP.

Brukeren har hatt de fleste DAC' er i ekstrem klassen. Topprigger fra MSB, Totaldac osv. Det sier kanskje noe om utviklingen ift pris. Hvis han kan:D leve med Hilo over tid er det nok flere som kunne gjort det og spart mye penger.

Oppsummert, fra 35K USD til 2.5K USD og med bedre resultat.

Final

Topp Bunn