Pris på jumpers versus kabel - misforhold - eller helt greit?

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Må stille spm. over gitt dette som ligger på bruktbørsen:

1. "Black Magic Revelation Jumpers med Rhodium spader selges !
1500 kr."

2. "Strøkne Black Magic Revelation SP FP-202 Rhodium (banan) 2.5mtr selges eller byttes i Black Magic Revelation eller Giant med Spade/Spade eller Spade/Banan kontakter. Fortrinsvis 2.0 mtr eller 2.5 mtr. Kan evt betale mellomlegg ved bytte med Giant.
Ved salg ønskes kr 3500,-"

- mulig det er en pris diff på spader kontra bananer, men det er mulig å lage mange jumpere av 2,5m kabel. Hvor langt ute på jordet er jeg ifht. at jeg synes dette virker litt urimelig...?

Vet at terminering koster, men...

:)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
janb skrev:

1500 kr."

2. "Strøkne Black Magic Revelation SP FP-202 Rhodium (banan) 2.5mtr selges eller byttes i Black Magic Revelation eller Giant med Spade/Spade eller Spade/Banan kontakter. Fortrinsvis 2.0 mtr eller 2.5 mtr. Kan evt betale mellomlegg ved bytte med Giant.

- mulig det er en pris diff på spader kontra bananer, men det er mulig å lage mange jumpere av 2,5m kabel. Hvor langt ute på jordet er jeg ifht. at jeg synes dette virker litt urimelig...?

Det er kanskje mer relevant å sjekke differansen i ny pris?

Uansett: terminering koster, og spesielt når det er snakk om håndarbeid. Det er ikke særlig stor forskjell i tidsforbruk å lage en jumper vs en kabel av X meter når termineringen utføres manuelt og selve kabelen leveres som «halvfabrikat».

mvh
KJ

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
KJ skrev:
janb skrev:

1500 kr."

Det er kanskje mer relevant å sjekke differansen i ny pris?

Uansett: terminering koster, og spesielt når det er snakk om håndarbeid. Det er ikke særlig stor forskjell i tidsforbruk å lage en jumper vs en kabel av X meter når termineringen utføres manuelt og selve kabelen leveres som «halvfabrikat».

mvh
KJ
- tipper at tidsforbuket er relativt likt, eller helt likt. Psyologisk virker det uansett ikke helt riktig...selv om de rasjonelle argumentene er greie nok...men det er meg... :)

Mvh Jan B

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
janb skrev:
...

- tipper at tidsforbuket er relativt likt, eller helt likt. Psyologisk virker det uansett ikke helt riktig...selv om de rasjonelle argumentene er greie nok...men det er meg... :)

Mvh Jan B
Finnes det rasjonelle argumenter for å kjøpe kabler i denne klassen?

Sorry, jeg elsker billige poenger .... 8)

mvh
KJ

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
KJ skrev:
janb skrev:
...

Mvh Jan B

mvh
KJ
- he he, ikke uenig i det siste heller, men variasjon er bra ;D

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
KJ skrev:

>snipp
mvh
KJ
Nei, men jeg tror ikke vi mener det samme ;D

KJ skrev:
>snipp

mvh
KJ
Sorry, ikke et fullt så billig poeng, men det er ikke lett å dy seg når du setter det opp slik ;)

Mvh
Boden9

Ps.
En liten spøk. Er litt lei av alle som dytter sitt kabelhat på alle som stiller ok spørsmål. Har selv bl.a. Black Magic

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Boden9 skrev:
KJ skrev:

>snipp
mvh
KJ

KJ skrev:
>snipp

mvh
KJ
Sorry, ikke et fullt så billig poeng, men det er ikke lett å dy seg når du setter det opp slik ;)

Mvh
Boden9

Ps.
En liten spøk. Er litt lei av alle som dytter sitt kabelhat på alle som stiller ok spørsmål. Har selv bl.a. Black Magic
- hm, hvor kommer kabelhat inn i diskusjonen Boden? :)

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
janb skrev:
Boden9 skrev:
KJ skrev:

>snipp
mvh
KJ

KJ skrev:
>snipp

mvh
KJ

Mvh
Boden9

Ps.
Sorry, hat er et for sterkt ord (på trykk) og for lett å bruke :-[
Poenget er / var at dette er jo ganske entry level og da antyde at det ikke er forsvarlig å bevege seg opp de prisklassen blir bare litt for... ensidig og dessuten IMHO ganske OT.
MVh
Boden9

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Boden9 skrev:
janb skrev:
Boden9 skrev:
KJ skrev:

>snipp
mvh
KJ

KJ skrev:
>snipp

mvh
KJ

Mvh
Boden9

Ps.
Sorry, hat er et for sterkt ord (på trykk) og for lett å bruke :-[
Poenget er / var at dette er jo ganske entry level og da antyde at det ikke er forsvarlig å bevege seg opp de prisklassen blir bare litt for... ensidig og dessuten IMHO ganske OT.
MVh
Boden9
No hard feelings - ikke helt uenig heller ;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Dette er temmelig langt fra entry level for et stykke metall, bøyelig eller fast, som skal lede svakstrøm maksimalt 10 centimeter. Det må være lov å antyde at det ikke finnes tekniske eller økonomiske argumenter som kan forsvare et slikt innkjøp.

Hvis all prosjektstyring i Norge er basert på liknende vurderinger er det ikke rart at ting tar av kostnadsmessig.

Og jeg er redd for at det faktisk er tilfelle, folk er redd for å kjøpe noe annet enn det dyreste, både på jobb og til Hifi-alteret.

Det må være lov å si fra uten at h-ordet brukes.

K

knutinh

Gjest
Boden9 skrev:
Jeg er uenig i at 2500 for en jumper er "entry level". Det er mer enn jeg har brukt på kabler i hele mitt liv.

Trådstarter startet en diskusjon rundt pris kontra ytelse/produksjonskostnad for kabler vs jumpere. Da synes jeg ikke at posten du refererer til er voldsomt OT.

Jeg hater ingen, jeg idiotforklarer ingen. Å "hate" kabler ville være helt uhensiktsmessig så lenge jeg er helt avhengig av å ha kabler for å få lyd og bilde. Jeg har bare et annet syn på ting enn enkelte her inne.

-k

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Poenget med at det kunne være OT var ikke prisnivået. Det var heller ikke prisnivået eller som ble sagt "pris kontra ytelse/produksjonskostnad" som (IMHO) var spørsmålet. Det var den relative forskjellen mellom 15 cm og 2,5 m med kabel. janb svarte fort og effektivt på dette.
1. Se forskjell på ny pris (høyere forskjell) ikke på brukt
2. Termineringen (håndverk for BM) og plugger er vesentlige kostnadsdrivere i dette prisleiet

Når det så kommer inn kommentarer om prisnivået blir det ganske upresist og støyete. Det innrømmes vel også med kommentaren "elsker billig poenger".

Og som jeg prøvde å si i mitt første svar så var "kabelhater" vel upresist. Det er vel mer "en som misliker at andre har andre meninger (illusjoner?) om kabler, men liker å påpeke dette". Det er ikke alle som kan være en Stockmann ;)
Mvh
Boden9

K

knutinh

Gjest
Boden9 skrev:
Det er vel mer "en som misliker at andre har andre meninger (illusjoner?) om kabler, men liker å påpeke dette". Det er ikke alle som kan være en Stockmann ;)
Heldigvis er det ingen som har dommer-rollen og kan avgjøre hvem som er Stockmann og hvem som er røkla. Naturen til et forum som dette er at folk er uenige, og jeg har ikke noe problem med at forum-brukere "har andre meninger (illusjoner?) om kabler" enn meg selv, og sier ifra om det.

For å diskutere om det er meningsfylt at en jumper koster omtrent det samme som en 3 meter lang kabel så kan man ta flere utgangspunkt:
1. Hva er differansen i produsentens selvkost
2. Hva er differansen i lydmessig betydning
3. Hva er folk villig til å betale

For å ta det siste punktet først. Dersom folk er villig til å betale sum X for et produkt så er det deres vurdering av kost/nytte, og det er opplagt at grunnen til stor/liten prisforskjell da kan forklares med at folk (av grunner vi kan være enige eller uenige med) er villig til å betale X kronasjer for duppeditt 1 og Y kronasjer for duppeditt 2.

Differansen i lydmessig betydning er så minebelagt, og så vanskelig å diskutere med tekst at jeg ikke har mer å si.

Differansen i produsentens selvkost er interessant, men dersom begge produkter selges for mange ganger tilvirkningskostnaden, så er det rimelig at det er av underordnet betydning sammenlignet med f.eks forsknings og utviklingskostnader, markedsføringskostnader el. lign.

Uten å bestemme seg for hvordan man vurderer en dippedutts absolutte verdi og hva man ønsker å diskutere, så ser jeg ikke hvordan man kan ha en meningsfull diskusjon om temaet.

-k

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Her har du (knutinh) en (IMHO) et innlegg som er mer i henhold til topic. Jeg er helt enig at det er vanskelig å diskutere den relative prisforskjellen, men det var nå en gang det spørsmålet / diskusjonen skulle gå på.

Poenget med å beskrive det som OT var igjen det at prisnivået ikke var det relevante i spørsmålet. Innlegget fra KJ(!) var (nok en gang) en sleivete påstand, som lett kan oppfattes som at det er naturgitt/selvsagt at kabler ikke skal koste noe. Derav kommentaren om at dette for mange oppfattes som entry-level (som første nivå med ordentlig lyd, ikke det minste som kan brukes). KJs (i dette tilfellet) sleivete påstand får normalt stå ganske uimotsagte, mens (like) sleivete svar fort pådrar seg mange kommentarer. :)

Mvh
Boden9

N

nb

Gjest
Jeg <i>tipper</i> at råmaterialet for slike eller andre kabler er relativt sett svært rimelig og utgjør en tilnærmet insignifikant kostand i sluttprisen på produktet. Prisen blir da en funksjon av arbeidet med å lage varene (ganske likt for kabel og jumpers skulle jeg tro) og produsent/forhandlers fortjeneste. Jeg aner ikke hvor lang tid det tar å terminere en slik om man er dreven, men om man regner seg en "timebetaling" på noen hundrelapper så går takstameteret fort og prisen blir deretter.

Til ikke-HighEnd-standard koster en meter kobber ikke allverden, jeg tviler på at en kabelbprodusent betaler veldig mye for det som er inne i den fine strømpen uansett. Det er heller ikke mye som tyder på at råvarekostnad for HiFi-tilbehør er veldig relevant for hva produktet koster i butikken. På ELFA koster 2x4 kvadrat kobber ca 20 kroner pr meter om man som privatkunde vil ha 100 meter.

Om prisen på jumpers er "riktig" er kabelen for dyr og om kabelen har "riktig" pris er jumperene for billige. Trur eg.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
Boden9 skrev:
...
Innlegget fra KJ(!) var (nok en gang) en sleivete påstand, som lett kan oppfattes som at det er naturgitt/selvsagt at kabler ikke skal koste noe. Derav kommentaren om at dette for mange oppfattes som entry-level (som første nivå med ordentlig lyd, ikke det minste som kan brukes). KJs (i dette tilfellet) sleivete påstand får normalt stå ganske uimotsagte, mens (like) sleivete svar fort pådrar seg mange kommentarer. :)
[Flisespikkeri=på]
I mitt første inlegg viste jeg til at termineringen og graden av håndarbeid som inngår i denne typen kabelproduksjon i stor grad er en fast kostnad som er rimelig uavhengig av kabelaturets lengde, og sannsynligvis er en viktig bidragsyter til at prisdifferansen mellom jumpere og X antal meter kabel ikke er større i dette konkrete tilfellet. Jeg mener at mitt første innlegg ryddig og greit utkvitterer trådens spørsmålsstilling. Resten av tråden er etter min oppfatning litt O.t., men so what?

Mitt andre innlegg er en sleivete replikk og spørsmål direkte knyttet til trådstarters svar på mitt første innlegg, hel konkret denne biten av trådstarters svar: «Psyologisk virker det uansett ikke helt riktig...selv om de rasjonelle argumentene er greie nok...men det er meg... ». Min replikk var i seg selv ingen påstand fra min siden men simpel og billig retorikk, og fullstendig blottet for rafinement, men med en viss humoristisk intensjon. Jeg leser også en viss humoristisk intensjon ut av ditt første svar på denne replikkvekslingen. «Billigheten» av dette er forøvrig ikke relatert til noen form for «prisnivå» på noe som hels, men kun relatert til replikkvekslingen.
[Flisespikkeri=av]

At enkelte evt. mener at BlackMagic er «entry-level» på hifi-kabelfronten, er ganske illustrerende for hvor pervertert jeg mener at hifi-kabelmarkedet har blitt. Du og alle andre er selvfølgelig velkommen til å være riv ruskende uenige. Du kan godt kalle meg «hifi-kabelhater», men jeg ber om at du ikke tillegger betydningen at jeg «... misliker at andre har andre meninger (illusjoner?) om kabler, men liker å påpeke dette». Det er i det store og hele svært få meninger jeg «missliker», og pratisk talt ingen meninger som kun omfatter så kjedelige ting som hifi-kabler. Forøvrig har jeg en grunnleggende forventning om at alle mine utsagn vil kunne bli motsagt. Dette er forøvrig et relativt åpent og fritt forum, så utvekslingen av replikker og kommentarer er (heldig vis) i sin natur ganske tilfeldig (om enn også ganske forutsigbart).

mvh
KJ

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Kutt en snutt av dine høyttalerkabler og lodd de imellom istedet for jumpere. Gå inn i kabelbrønnen bak på høyttaleren for å finne loddepunkt. Hvis dette synes vanskelig så skaff hjelp.Bedre kontakt med lodding, da det ikke blir korrosjon imellom. Billig også.

J

Jurassic

Gjest
Forøvrig er det sannsynligvis en grunn til at så seriøse produsenter som Dynaudio og Respons ikke leverer høyttalere med biwire mulighet.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Auu.. stakkars han som kjøper et par brukthøyttalere med pålodda jumpere bak terminalen, som har tenkt og biampe med 4 Pass Aleph 2.. eller no. :D

Topp Bunn