Pris på EMC-1 UP

MNJ

Fersking
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Har begynt å kikke litt rundt etter en brukt EMC-1 (UP).

Hvor mye vil det være rimeligt å betale for en slik og hvor stor forskjell skal det være i prisen mellom en "standard" og en "UP". Dette avhenger vel selvfølgelig av både alder og stand, men dersom en går ut fra en normal brukt maskin i god stand og kanske 3-4 år gammel?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Etter hva jeg har sett og hørt ligger standard EMC-1 på rundt 12.000,- og UP på rundt 15-16.000,-.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Dette er et resultat av to ting;
1. Et produkt som har høy bruksverdi i forhold til pris.
2. Et produkt skjelden blir solgt som "special price for you my friend". Slik jeg forsto hadde gamle EC en ganske klar policy overfor forhandlere om at produktene ikke skulle selges med utrolige rabatter.
 

MNJ

Fersking
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Hvor stor betydning for prisen vil alderen på en UP-versjon ha? F.eks. en 2001-model i forhold til en 2003-modell?

Hvordan er holdbarheten på en EMC-1? Hvor oppstår feilene typisk? Er det noen spesielle "årganger" en skal unngå?
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
2003-modellen var vel uforandret i forhold til 2001-modellen. Har inntrykk av at det er veldig lite feil paa disse spillerne, saa alderen trenger ikke noedvendigvis aa ha saa mye aa si (saa lenge det ikke er den foerste typen). Forresten er etterspoerselen som regel hoey etter denne spilleren paa bruktmarkedet. Bruktprisen blir derfor gjerne hyggeligere for selgeren enn for kjoeperen. Hoesten 2005 laa bruktprisen paa ca. 20000, da de knapt var aa oppdrive paa bruktmarkedet. Fornuftig pris burde ligge paa 17k-18k, mener jeg (for et pent eks). Anbefaler forresten spilleren paa det varmeste!

Mvh. Frank (for tiden paa Ko Lanta (Thailand)).
 

Errevs

Medlem
Ble medlem
23.09.2004
Innlegg
12
Antall liker
0
hvis vi snakker rabatt på EC produkter så husker jeg at jeg kjøpte et stk aw60ftt og ec4.5 på Elnor(?) for 4500,- stk.
For aw60 er det nesten det samme som bruktprisen 7 år etter.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Hvor stor betydning for prisen vil alderen på en UP-versjon ha? F.eks. en 2001-model i forhold til en 2003-modell?

Hvordan er holdbarheten på en EMC-1? Hvor oppstår feilene typisk? Er det noen spesielle "årganger" en skal unngå?
Er ikke sikker på når CDproII drivverket kom, men det var nok senere enn 2001.  Spillere med dette drivverket vil være mer imøtekommende mot dual layer CD/SACD og "hjemmebrent.  Begge vil spille slike CD-er, men CDproI jobber gjerne litt før den begynner å lese CD'n. Min spilller tar alt av CD'er etter at jeg oppgraderte med spider og ny senterspidel.

Jeg har også lest på en amerikansk hjemmeside at "UP" utgaven fikk en oppgradering av PSU en gang (2001-2002?), og at spillere levert med denne oppgraderingen fikk "SE" etter serienummeret.  Om dette er noe som bare gjelder 110V produkter eller serien forøvrig, vet jeg ikke.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Hvordan er holdbarheten på en EMC-1? Hvor oppstår feilene typisk? Er det noen spesielle "årganger" en skal unngå?
Dette er en Tanks! Jeg har ikke hørt om typiske feil på den. Men jeg har hørt om en som fikk levert et eksemplar med krysskoblede utganger!
 
S

so

Gjest
Dette er en Tanks!  Jeg har ikke hørt om typiske feil på den.  Men jeg har hørt om en som fikk levert et eksemplar med krysskoblede utganger!  
Jeg solgte min up for ca 1,5 år siden for 19K. Kjøperen hadde eiet en tidligversjon og han fortalte det var mye feil på den. Termisk, dårlige loddinger som gjorde at den fusket. Mine har fungert perfekt.
Den er god, men kanskje litt oppskrytt?? ;)
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Jeg kjøpte min EMC-1 UP brukt i fjor høst for 16K. Den var da 3 år gammel, men hadde fått oppgradert strømforsyningen og Spider clamp.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte min EMC-1 UP brukt i fjor høst for 16K. Den var da 3 år gammel, men hadde fått oppgradert strømforsyningen og Spider clamp.
Ikke verst, jeg gir deg 15k for den:)
 

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Innlegg
108
Antall liker
0
Ga 12k for min (ikke UP) i år. Tror forresten at de tidligere modellene hadde noe fusk med spindelen. Den er skifta på min.

Ellers betyr det jo litt om du får med spider, bra strømkabel (som ikke følger med orginalt), etc.

Jeg er skikkelig fornøyd!

Får du en UP for 15k: klink til! :)

mvh
Ståle
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
får du en up for 15k vet ikke eieren hva han selger, eller han er veldig konkurs.

Etter min mening bør ikke siste upsampling før up gå for under 16, en up for ca 20.
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
hadde en liten feil på min å hvar bare at en av knappene hang seg opp ikke noe problem løsnet fronten å justert den å problematikken hvar løst har hatt den snart i 4 år å har ikke tengt tanken på å bytte den ut tror ikke du for noe bedre spiller til den prisen
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
får du en up for 15k vet ikke eieren hva han selger, eller han er veldig konkurs.

Etter min mening bør ikke siste upsampling før up gå for under 16, en up for ca 20.

Hei Ivar,

Den begynte vel først å hete UP etter at den fikk upsampling 24/192, før den tid het den vel bare EMC1

Vedrørende pris så leverte jeg min i innbytte, og regnet vel med at salgsverdien var ca 16 k da inklusiv oppgradering til Up samt spider.
Min var imidlertid en gammel utgave i utgangspunktet, men hadde vert problemfri.

Mvh
Geir :)
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Det ble nylig solgt Wadia 850 for ca 16000 kr. Hvordan er EC UP i forhold til Wadia? Jeg synes at EMC1UP er ovrepriset og at bruktpris burdde ikke være mer enn 10-11kk selv om den ser ut som tenk.
 
A

Affa

Gjest
Wadia 850 er totalt overlegen EMC1UP. De kan ikke sammenlignes. 2 forskjellige klasser. High end og mid fi.
 
O

om.s

Gjest
tror ikke du for noe bedre spiller til den prisen
Nå har jeg riktig nok ikke eide en selv, og det er en grunn til det, man får bedre spillere til den prisen, både som ny og brukt, IMHO 8)

mvh
 

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Innlegg
108
Antall liker
0
Wadia 850 er totalt overlegen EMC1UP. De kan ikke sammenlignes. 2 forskjellige klasser. High end og mid fi.

Vel, de koster omlag det samme i utlandet og begge har fått bra tester mhp pris. Det er vel litt smak og behag i denne klassen.

mvh
 

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
Jaså Affa , det kunne vært vanvittig interessant å bli
fortalt om de enorme lydmessige forskjeller på disse
spillerne. Genuin interesse da jeg har den ene og
kanskje skal kjøpe den andre.

Amund
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
får du en up for 15k vet ikke eieren hva han selger, eller han er veldig konkurs.

Etter min mening bør ikke siste upsampling før up gå for under 16, en up for ca 20.

Du har tydeligvis null peiling på pris ;-)
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Spilleren EMC1 koster nå veil 32400,- og spideren 2600,- Om du kjøper en brukt kan du levere den til service verkstedet til Elcomp i Oslo og få den sjekket opp. dvs hvem utgave det er, om den er montert korrekt, prisoverslag på oppgradering til siste versjon. vh
Har begynt å kikke litt rundt etter en brukt EMC-1 (UP).

Hvor mye vil det være rimeligt å betale for en slik og hvor stor forskjell skal det være i prisen mellom en "standard" og en "UP". Dette avhenger vel selvfølgelig av både alder og stand, men dersom en går ut fra en normal brukt maskin i god stand og kanske 3-4 år gammel?
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Hva var prisen på EMC1 da de kom på maked. Var det ikke 20k hvis jeg husker ikke helt feil. Jeg tror at prisen var samme som Sony 777ES.
 
A

Affa

Gjest
  Jaså Affa , det kunne vært vanvittig interessant å bli
fortalt om de enorme lydmessige forskjeller på disse
spillerne. Genuin interesse da jeg har den ene og
kanskje skal kjøpe den andre.

  Amund
Enorme forskjeller er det selvsagt ikke, men det gjelder alle CD spillere av en viss kvalitet. Wadia har en byggekvalitet og fremtoning som er helt i særklasse, dessuten kan den med fordel benyttes uten pre. Companiet er skranglete bygget selv om den er tung. Dessuten er det mye tull med dem. Wadia:Feit deilig lyd, noe tilbaketrukket. Companiet: Som en Sony spiller., men med dårligere mekanisk kvalitet.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hva var prisen på EMC1 da de kom på maked. Var det ikke 20k hvis jeg husker ikke helt feil. Jeg tror at prisen var samme som Sony 777ES.
Hei,

Prisen var som du sier 20k når den kom, fikk vel selv noen prosenter så inngangsprisen var lavere.

Etter dette så kom "up" og oppgradering til "up" var vel ca 5k, samt en generell prisstigning på alle EC produkter som mange selgere nyter godt av i dag.

Mvh
Geir :)
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Er det fortsatt mulig å oppgradere en vanlig til UP, står ingen ting om dette hos verken ec-holding eller electrocompaniet?
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Er det fortsatt mulig å oppgradere en vanlig til UP, står ingen ting om dette hos verken ec-holding eller electrocompaniet?
Hei,

Tror nok dette er mulig, i utgangspunktet er det ikke noen "avansert" oppgradering og jeg for min del kjøpte dac'en fra EC og så var det noen motstander etc som måtte skiftes som var med i settet. Leverte det inn til et lokalt elektronikkverksted og fikk det gjort der.

Ellers så gjør de det nok hos EC også vil jeg tro hvis man er mer fortrolig med dette.

mvh
Geir :)
 
Topp Bunn