Pris og ytelse

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Hei og hå.

Tenkte og spørre litt og erfaringer mellom pris og ytelse.

Min er at det ikke går ann og bryte spillet mellom pris og ytelse,
så lenge det ikke blir alt for dyrt da.

Jeg har prøvd utrolig mye utstyr, og har prøvd utallige ganger og bryte denne barieren, men det går desverre ikke.

Noen som føler du har klart det ?

Selvfølgelig blir forskjellene minde og minde desto mer man betaler.
Men er det noen som føler de sitter med produkter som er eksepsjonelle
til prisen.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Som en tommelfingerregel pleier jeg å si at man får et hakk bedre/høyere ytelse for hver gang man dobler prisen.
Og dermed koster det fort noen kroner når man har kommet et stykke opp på stigen.................. :'(

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jens skrev:
Som en tommelfingerregel pleier jeg å si at man får et hakk bedre/høyere ytelse for hver gang man dobler prisen.
Det er min tommelfingerregel og opplevelser også ja :)

Mvh Vidar P

B

brand-x

Gjest
Mener bestemt Tact/lyngdorf bryter pris-spiralen hvis man holder seg unna millenium.... (har ikke hørt den) kostbar er den uansett...

Har vesentlig dyrere utstyr i dag en hva ovennevnte koster og er fornøyd med nasjonalsymbolene jeg besitter...

Men alle gangene jeg har hørt nevnte dansker har de bidratt til etter min mening noe av det beste jeg har hørt...

mvh
Kjell P...

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
For min egen del kan jeg bare si: Sjekk bruktbørsen!

Det har jeg selv gjort i det siste. Sjekk min signatur - min FPB300cx er slettet og er erstattet med FPB 750mcx.

mvh

JackX

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Det vil nok forekomme at nykommere på banen bryter denne regelen. Det tar tid for et merke å bli anerkjent, og i starten er det flere produsenter som prøver å skaffe seg markedsandeler ved å selge til lav pris. Se f.eks. på endel av de kinesiske tingene. De etablerte merkene kan man gå ut i fra ikke gir spesielt gode pris/kvalitets forhold. Så lenge man bruker ørene til å bestemme hva man kjøper tror jeg de beste kjøpene gjøres blandt nykommerne på markedet.

Og som JackX nevner, kjøp brukt hvis du kan!

Mvh

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
JackX skrev:

Det har jeg selv gjort i det siste. Sjekk min signatur - min FPB300cx er slettet og er erstattet med FPB 750mcx.

mvh

JackX
Gratulerer!

For min egen del brøt jeg denne barieren ved å hendvende meg til fagfolk og gå over til aktiv deling.

Mvh

PK

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.495
Torget vurderinger
13
Synd å si det men ..........stort sett så får du hva en betaler for.

Har eid endel anlegg i mid-fi klassen.Ville dog at dem skulle låte som high-end men det var ikke før jeg tredoblet den totale summen på anlegget at det virkelig begynte å skje de store tingene.
Henger meg på anbefalingene om å kjøpe brukt.

MVH Johnny

O

omholt

Gjest
Vet om tre områder hvor man bryte dette:
1. DAC eller lydkort framfor CD spiller. Gir vanvittig mye mer for pengene.
2. Billige kabler framfor dyre. Ingen forskjell bortsett fra litt farging.
3. ICE/klasse D forsterkere er svært gode i forhold til prisen.

I tillegg tror jeg lydkorreksjon som man kan få gratis via PC, kan løfte anlegget mye. Det har jeg riktig nok ikke testet selv enda. Snakker ikke om romkorreksjon alá surroundreceivere.

Har derimot til gode å høre rimelige høyttalere med klare high-end egenskaper. Men det finnes også høyttalere som gir mye for pengene.

J

Jurassic

Gjest
omholt skrev:

I tillegg tror jeg lydkorreksjon som man kan få gratis via PC, kan løfte anlegget mye. Det har jeg riktig nok ikke testet selv enda. Snakker ikke om romkorreksjon alá surroundreceivere.

Har derimot til gode å høre rimelige høyttalere med klare high-end egenskaper. Men det finnes også høyttalere som gir mye for pengene.
1: Prisen av en dac er ikke nødvendigvis noe lavere enn en tilsvarende cd spiller. Har et 1500 kroners lydkort og en cd spiller til et par tusen er ikke noe dårligere enn det.

2. Kabeldiskusjoner har det vært nok av her på sentralen.

3: At ICE og klasse D er svært bra til prisen er vel opp til hver enkelt å bedømme. I mine øyne finnes det betraktelig mer vellydende forsterkere enn ICEpower til 17k men har en behov for kreftene så er det ikke nødvendigvis noe dumt valg.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Tja...stort sett så får man nok litt det man betaler for....men vil trekke frem noen produkter/løsninger jeg mener kommerer bedre ut en gjennomsnittet...

Brukt DP DAC (modifisert)
TVC preamp (forutsatt brukt sammen med en skikkelig kilde - gjerne den over)
PC Audio
DEQX/Tact/Aktiv deling og romkorreksjon
OVerkill Audio høytalere (greit nok at de koster en del, men gir veldig mye for pengene sammenlignet med andre high end varianter)

Mvh
OMF

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
* digital lydkorreksjon /aktiv
* Forenkle avspillingskjeden. High end bokser blir dyrt uansett. Man må ha et bra kabinett og en bra
strømforsyning og en del bra kontakter ut og inn uansett hva slags jobb boksen har.
* Bruke PC for det den er verdt. (dvs kilde, forforsterker, evt DAC. kinosentral, musikklager)
* klasse D forsterkeri (kanskje ikke det beste som finnes, men svært bra ytelse/pris.
* bygge høyttalere selv
* Kjøpe brukt elektronikk
* Oppgradere elektronikk
* Akustikktiltak i lytterommet.

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Jens skrev:
Det er min tommelfingerregel og opplevelser også ja :)

Mvh Vidar P
Akk Ja ,hadde det vært så enkelt men den kjøper jeg ikke :)
Jeg er sikker på at de som selger Dyr HiFi også er enig ;)

Humble hilsen

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
omholt skrev:

Kjempe bra inlegg.
Tror det du sier er veldig riktig.
Det eneste jeg ikke er så sikker på er ICE.
Du tenker da på lyngdorf, og Midgaard regner jeg med ?
Hvis så, er jeg ikke uenig med deg at disse er mye for pengene, men de er vel ikke
helt i high-end klassen.
Du må vel på Chapter sin integrerte for og nå opp i high-end klassen, og da er det
ikke så billig lenger.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
pks skrev:
JackX skrev:

mvh

JackX
Gratulerer!

For min egen del brøt jeg denne barieren ved å hendvende meg til fagfolk og gå over til aktiv deling.

Mvh

PK
Der er du inne på noe som de fleste ikke vil betale for, men som kan være det eneste riktige.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
I løpet av de siste ukene har jeg blitt mer og mer overbevist om at noe som må kunne kvalifisere til et meget godt pris/ytelsesforhold, er DIY-kabler.............. ;D

Tenker jaffal som så at investeringen jeg har gjort i DIY-kabler trolig er den beste og mest fornuftige investeringen jeg har gjort - så får kabelskeptikerne mene hva de vil............... :p

mvh
Proffen

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
nikosidis skrev:
Det eneste jeg ikke er så sikker på er ICE.
Du tenker da på lyngdorf, og Midgaard regner jeg med ?
Hvis så, er jeg ikke uenig med deg at disse er mye for pengene, men de er vel ikke
helt i high-end klassen.
Du må vel på Chapter sin integrerte for og nå opp i high-end klassen, og da er det
ikke så billig lenger.
Hva med Bel Canto e.One REF1000, f eks? Six Moons skriver, bl.a.
Though I've owned and reviewed a lot of solid-state amplifiers, I've always considered myself a tube guy. That's because it seems that it's always been tubes that truly lit my fire. While solid-state amplifiers did solidly serve their purpose, it's the tube amplifiers that evoked real passion in me. Until I heard Bel Canto's e.One REF1000s, that is. These are very special amplifiers. They are the first pair of solid-state amplifiers to ever truly excite me.
...
If you're in the hunt, do not miss out on trying these unique minis. I've just found my new high-power solid-state references.

Og så var det jo denne lyttetesten, da:
http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/icekrell1.htm
Legg spesielt merke til den aller siste setningen...

Generelt stiger kvalitetskurven bratt til å begynne med når prisen begynner å øke. Deretter blir den flatere og flatere. Noen komponenter, som f eks CD-spillere, flater ut raskt. Så snart man er over et visst prisnivå så blir forskjellene ganske små ved å legge i mer penger. Andre komponenter, som f eks høyttalere, har en slakkere stigning og flater ut senere. Mener jeg. (Ikke spør om hva jeg mener om pris/ytelse på kabler. :))

For å "slå" denne kurven, vel: Egenmonterte høyttalere fra Eltek er kanskje en av de sikreste måtene, enten det gjelder dynaBel Euforia eller rimeligere modeller som S33 og 2.5S. Som på IKEA; godt design, men kostnadsbesparing i mange ledd ved at kunden selv gjør monteringsjobben. Dessuten kjøper du rett fra konstruktøren, uten å gå via importør- og forhandlerleddene.

ICE- eller Hypex-baserte klasse-D-forsterkere er også en snarvei hvis du trenger mye krefter. Høyere effektivitet gjør at strømforsyningene ikke behøver å være så digre, og gjør det også enklere å kvitte seg med overskuddsvarmen. Forholdsvis enkelt å bygge en slik selv også, og da har du f eks en god 350-watter til 12-13000 kroner pluss noen timers hobbyarbeid. Jeg bygde mine selv med Hypex UcD 400 og UcD 700 forsterkermoduler.

Hjemmesnekrede kabler er også, som Proffen sier, et sikkert stikk. Sett deg inn hva som egentlig betyr noe, kjøp metervare og plugger på Elfa (http://www.elfa.se/no/index1.html), legg en time eller to på montering, og du har gode kabler i eksakt riktige lengder til et par hundrelapper.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Må si at noen av China forsterkerene har snudd litt påbegrepet lyd for pengene.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Meget nyttig tråd Nikosidis :D

Kan komme over mye snacks her ettervert + at det kan gi mange en ny <a-ha> opplevelse når det gjelder nytenkning på veien til nirvana.

Det finnes vel ingen utpregede gode kjøp i high-end, bortsett fra et godt brukt kjøp.

Det blir jo det samme som å kjøpe en ny bil. Kjempetap når varen er kjøpt ;)

Det svinger voldsomt i hvor produktet er kjøpt og om mulighetene for gode rabatter er til stede.

Det beste må vel være å komme over <drømmeproduktet> som demo mod til knallpris og full garanti.

Mitt beste tips (kun lest om det), må vel bli Linn Unidisk SC. Rene kinderegget :D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
God valuta får men vel først og fremst gjennom å:

1. Være veldig klar på hva slags lyd man ønsker.
2. Gjøre god research. (Egne ører - sikreste kilde)
3. Sette sammen anlegget på rommets premisser.
4. Prøve hjemme før kjøp om mulig

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Mine heteste tips må være som følger:

1. kjøpe lydkvalitet, ikke merkenavn/status...
2. Kjøpe det som lyder slik du liker det, ikke slik du tror andre mener det skal lyde...
3. kjøpe brukt...

B

Back_Door

Gjest
Om du tenker system i stedet for enkeltkomponent, kan sluttresultatet få et gunstig pris/ytelse forhold.
Tror en del setter sammen sitt anlegg bestående av svært dyre komponenter, men som sammen ikke evner å få ut sin fulle ytelse. Det er f.eks. ikke sikkert at komponent a, til ekstrem høy pris, sammen med resten av anlegget vil gi eieren en ytelse som forsvarer prisen. Om ting ikke matcher, hjelper det ikke samme hvor mye det koster.

O

om.s

Gjest
thomand skrev:
God valuta får men vel først og fremst gjennom å:

1. Være veldig klar på hva slags lyd man ønsker.
2. Gjøre god research. (Egne ører - sikreste kilde)
3. Sette sammen anlegget på rommets premisser.
4. Prøve hjemme før kjøp om mulig
Slenger meg på denne, i mine ører/øyne også, fornuftige prioriteringen....

mvh

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Back_Door skrev:
Om du tenker system i stedet for enkeltkomponent, kan sluttresultatet få et gunstig pris/ytelse forhold.
Tror en del setter sammen sitt anlegg bestående av svært dyre komponenter, men som sammen ikke evner å få ut sin fulle ytelse. Det er f.eks. ikke sikkert at komponent a, til ekstrem høy pris, sammen med resten av anlegget vil gi eieren en ytelse som forsvarer prisen. Om ting ikke matcher, hjelper det ikke samme hvor mye det koster.
Og så er det jo bare å snu det rundt, hvorfor skal det være enklere å matche billige anlegg?
Men så er det pris som vanlig, folk er litt for opptatt av det synes jeg. Ser du en rå Ferrari så gled deg over det, isteden for å tenke at Fiesta`n min får meg fra A til B den også! ::) :)

B

Back_Door

Gjest
SAL skrev:
Back_Door skrev:
Og så er det jo bare å snu det rundt, hvorfor skal det være enklere å matche billige anlegg?
Men så er det pris som vanlig, folk er litt for opptatt av det synes jeg. Ser du en rå Ferrari så gled deg over det, isteden for å tenke at Fiesta`n min får meg fra A til B den også! ::) :)
Ikke missforstå meg. Jeg innser at et godt anlegg i den øverste klasse, uvergelig vil måtte koste en del penger. ;)
Men selv i den klassen, må det være riktig å gjøre de fornuftige prioriteringer for å maksimere kost/kvalitetsforholdet?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Som regel IMO følger ytelsen prisen. Det en skjelden gang forekomme at ytelsen overstiger prisen men det er ikke ofte! Ellers enig i kjøp brukt! Mye mere for pengene.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Back_Door skrev:
SAL skrev:
Back_Door skrev:
Ikke missforstå meg. Jeg innser at et godt anlegg i den øverste klasse, uvergelig vil måtte koste en del penger. ;)
Men selv i den klassen, må det være riktig å gjøre de fornuftige prioriteringer for å maksimere kost/kvalitetsforholdet?
Enig! ;)

Topp Bunn