Høyttalere Prisøkning på Hifi pga svak krone

A

ANM

Gjest
Klart, i nedgangstider er det luksusprodukter som ofres først hos konsumentene. Markedet kan snu over natten og fremtvinge lavere priser for å bli kvitt lagerbeholdninger av tungsolgte ting, men i nisjebransjer som hifi er det nok begrenset hvor store rabatter produsentene kan leve med over litt tid.
Produksjonskostnadene er nok langt høyere hos high-end produsenter enn hos mid-fi produsenter, noe som utfordrer evnen til å ri av dype bølgedaler i dårlige tider.
Må innrømme at jeg ikke har god nok innsikt nå til å spekulere alt for mye om marginene, men tidligere når jeg var en mer aktiv forbruker, opplevde jeg å få mange "for you my friend" priser. Det får meg til å lure på om ikke noen av produsentene er mer tøyelige enn det de gir inntrykk av.
 
N

nysjerrigper

Gjest
hifiklubben, de som nesten aldri kjører tilbud og som både er importør og forhandler, hva tjener de per produkt kontra forhandlere, 2-3ganger mer? må vær husleia som svir.
en detalj er at de selger produkter ingen andre har, uten direkte konkuranse og kan da gjøre som de vil..
har elkjøp økt prisene? de tjener knapt penger i det hele tatt på kampanjene de kjører.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
En følge av prisstigningen bør jo være at Hi-Fi interesserte tenker seg om to ganger før de skaffer seg noe nytt og velger produkter de virkelig har bruk for og kan leve godt med. Egentlig er det en uting at folk øser på av sitt overskudd og bytter ut og bytter ut.....
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Prisøkning grunnet valuta er fair enough, så lenge det er samsvar mellom merkostnad for kjede og prisøkning ut til kunde. Vår bedrift (systemleverandør byggbransjen) måtte justere prisene etter nyttår grunnet valuta. Vi fryktet at snittprisen ville øke med ca 8%, men det viste seg at vi slapp unna med 5,5% snittøkning.
Det er flere prosesser involvert enn bare kursen mellom to valutaer, blant annet forhandlinger med produsenter osv.

La oss unngå å snu diskusjonen over på politiske idealer, det er en enveisbillett til dårlig stemning :cool:
Det er ikke butikkene jeg reagerer mest på, Klipsch og Tannoy har vel ikke hatt noe særlig prisøkning de siste årene, men McIntosh derimot hadde en kraftig prisøkning i fjor, øker de kraftig i år også så lurer jeg på hvorfor, nå som dollaren er så sterk så er det vel billigere for de å lage utstyret.
 
A

ANM

Gjest
Nå er prissetting litt markedsstrategi også da. Er ikke sikkert McIntosh yter en tøddel mer eller koster mer i råvarer og montering enn produkter til 1/3 av prisen. Det er i så tilfelle ikke unikt for hifibransjen.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Heldigvis har jeg nok hifi. Det var en tanke om å skaffe et noenlunde skikkelig bilde til, men det kan sikkert fortsatt ordnes på brukten.

Så får vi heller se om reduksjonen i kjøpekraft varer, eller om anlegget må vare i stedet.

Forresten. Hører dere på Tau? Nå er tiden inne. Det er arbeidssøkere i massevis på sørvestlandet, sikkert mange med svært relevant kompetanse også. Norske kroner og norsk arbeidskraft selges med 30% rabatt i det internasjonale markedet. Hva med å sette i gang med noen produkter i DP-linja?
 
Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: oct

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Prisøkning grunnet valuta er fair enough, så lenge det er samsvar mellom merkostnad for kjede og prisøkning ut til kunde. Vår bedrift (systemleverandør byggbransjen) måtte justere prisene etter nyttår grunnet valuta. Vi fryktet at snittprisen ville øke med ca 8%, men det viste seg at vi slapp unna med 5,5% snittøkning.
Det er flere prosesser involvert enn bare kursen mellom to valutaer, blant annet forhandlinger med produsenter osv.

La oss unngå å snu diskusjonen over på politiske idealer, det er en enveisbillett til dårlig stemning :cool:
Det er ikke butikkene jeg reagerer mest på, Klipsch og Tannoy har vel ikke hatt noe særlig prisøkning de siste årene, men McIntosh derimot hadde en kraftig prisøkning i fjor, øker de kraftig i år også så lurer jeg på hvorfor, nå som dollaren er så sterk så er det vel billigere for de å lage utstyret.
I beg to differ. Hvis jeg husker riktig kostet Klipsch Cornwall III ca. 30.000,- Nkr. paret i 2012 før Mono AS overtok agenturet. Når de tok over økte prisen til ca. 40.000,- pr. par. Nå har de hatt en prisøkning til, og ligger på rett under 50.000,- Nkr for paret. Det er en prisøkning på 20.000,- over ca. fire år på Cornwall. Og et par LS koster nå ca. 100k, og Khorn ligger på 160k.

Jeg syns faktisk det er en særlig prisøkning.

http://www.mono.no/Produkter/Klipsch/Heritage
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Det er bare så vanskelig som familiefar med hifidrømmer og vanlig inntekt å se prisene stige. Fortsetter sparringen og belager meg på langtidssparring:)
Den vanlige familiefaren finnes det ikke synd på: Det han må betale mer for hifien er mer enn tjent inn på den lave renten.
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Prisøkning grunnet valuta er fair enough, så lenge det er samsvar mellom merkostnad for kjede og prisøkning ut til kunde. Vår bedrift (systemleverandør byggbransjen) måtte justere prisene etter nyttår grunnet valuta. Vi fryktet at snittprisen ville øke med ca 8%, men det viste seg at vi slapp unna med 5,5% snittøkning.
Det er flere prosesser involvert enn bare kursen mellom to valutaer, blant annet forhandlinger med produsenter osv.

La oss unngå å snu diskusjonen over på politiske idealer, det er en enveisbillett til dårlig stemning :cool:
Det er ikke butikkene jeg reagerer mest på, Klipsch og Tannoy har vel ikke hatt noe særlig prisøkning de siste årene, men McIntosh derimot hadde en kraftig prisøkning i fjor, øker de kraftig i år også så lurer jeg på hvorfor, nå som dollaren er så sterk så er det vel billigere for de å lage utstyret.
I beg to differ. Hvis jeg husker riktig kostet Klipsch Cornwall III ca. 30.000,- Nkr. paret i 2012 før Mono AS overtok agenturet. Når de tok over økte prisen til ca. 40.000,- pr. par. Nå har de hatt en prisøkning til, og ligger på rett under 50.000,- Nkr for paret. Det er en prisøkning på 20.000,- over ca. fire år på Cornwall. Og et par LS koster nå ca. 100k, og Khorn ligger på 160k.

Jeg syns faktisk det er en særlig prisøkning.

http://www.mono.no/Produkter/Klipsch/Heritage
Ingen tvil om at det er en kraftig prisstigning, jeg har bare fulgt med de siste 15 mnd på Stereofil sine hjemmesider og Cornwall har ligget på 39 990,- hele tiden, noe den gjør i dag også, takk for opplysningen forresten.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Prisøkning grunnet valuta er fair enough, så lenge det er samsvar mellom merkostnad for kjede og prisøkning ut til kunde. Vår bedrift (systemleverandør byggbransjen) måtte justere prisene etter nyttår grunnet valuta. Vi fryktet at snittprisen ville øke med ca 8%, men det viste seg at vi slapp unna med 5,5% snittøkning.
Det er flere prosesser involvert enn bare kursen mellom to valutaer, blant annet forhandlinger med produsenter osv.

La oss unngå å snu diskusjonen over på politiske idealer, det er en enveisbillett til dårlig stemning :cool:
Det er ikke butikkene jeg reagerer mest på, Klipsch og Tannoy har vel ikke hatt noe særlig prisøkning de siste årene, men McIntosh derimot hadde en kraftig prisøkning i fjor, øker de kraftig i år også så lurer jeg på hvorfor, nå som dollaren er så sterk så er det vel billigere for de å lage utstyret.
I beg to differ. Hvis jeg husker riktig kostet Klipsch Cornwall III ca. 30.000,- Nkr. paret i 2012 før Mono AS overtok agenturet. Når de tok over økte prisen til ca. 40.000,- pr. par. Nå har de hatt en prisøkning til, og ligger på rett under 50.000,- Nkr for paret. Det er en prisøkning på 20.000,- over ca. fire år på Cornwall. Og et par LS koster nå ca. 100k, og Khorn ligger på 160k.

Jeg syns faktisk det er en særlig prisøkning.

http://www.mono.no/Produkter/Klipsch/Heritage
Ingen tvil om at det er en kraftig prisstigning, jeg har bare fulgt med de siste 15 mnd på Stereofil sine hjemmesider og Cornwall har ligget på 39 990,- hele tiden, noe den gjør i dag også, takk for opplysningen forresten.
Kanskje Stereofil fortsatt selger ut noen de har på lager til den gamle prisen, jeg antar at de også kommer til å sette opp prisen sin etterhvert. Better get'em while the getting's good.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Prisøkning grunnet valuta er fair enough, så lenge det er samsvar mellom merkostnad for kjede og prisøkning ut til kunde. Vår bedrift (systemleverandør byggbransjen) måtte justere prisene etter nyttår grunnet valuta. Vi fryktet at snittprisen ville øke med ca 8%, men det viste seg at vi slapp unna med 5,5% snittøkning.
Det er flere prosesser involvert enn bare kursen mellom to valutaer, blant annet forhandlinger med produsenter osv.

La oss unngå å snu diskusjonen over på politiske idealer, det er en enveisbillett til dårlig stemning :cool:
Det er ikke butikkene jeg reagerer mest på, Klipsch og Tannoy har vel ikke hatt noe særlig prisøkning de siste årene, men McIntosh derimot hadde en kraftig prisøkning i fjor, øker de kraftig i år også så lurer jeg på hvorfor, nå som dollaren er så sterk så er det vel billigere for de å lage utstyret.
I beg to differ. Hvis jeg husker riktig kostet Klipsch Cornwall III ca. 30.000,- Nkr. paret i 2012 før Mono AS overtok agenturet. Når de tok over økte prisen til ca. 40.000,- pr. par. Nå har de hatt en prisøkning til, og ligger på rett under 50.000,- Nkr for paret. Det er en prisøkning på 20.000,- over ca. fire år på Cornwall. Og et par LS koster nå ca. 100k, og Khorn ligger på 160k.

Jeg syns faktisk det er en særlig prisøkning.

http://www.mono.no/Produkter/Klipsch/Heritage
Elsker Klipsch men på nevnte produkter så blir det latterlig dyrt og overpriset. RF og RP gir fortsatt mye pr kr men øker de der også så vil nok Klipsch slite i fremtiden
 
G

Gasolin

Gjest
Det er bare så vanskelig som familiefar med hifidrømmer og vanlig inntekt å se prisene stige. Fortsetter sparringen og belager meg på langtidssparring:)
Den vanlige familiefaren finnes det ikke synd på: Det han må betale mer for hifien er mer enn tjent inn på den lave renten.
Har ikke påstått det var synd på meg. Sparer som du ser videre....
 

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
132
Antall liker
186
Torget vurderinger
3
Prisøkning grunnet valuta er fair enough, så lenge det er samsvar mellom merkostnad for kjede og prisøkning ut til kunde. Vår bedrift (systemleverandør byggbransjen) måtte justere prisene etter nyttår grunnet valuta. Vi fryktet at snittprisen ville øke med ca 8%, men det viste seg at vi slapp unna med 5,5% snittøkning.
Det er flere prosesser involvert enn bare kursen mellom to valutaer, blant annet forhandlinger med produsenter osv.

La oss unngå å snu diskusjonen over på politiske idealer, det er en enveisbillett til dårlig stemning :cool:
Det er ikke butikkene jeg reagerer mest på, Klipsch og Tannoy har vel ikke hatt noe særlig prisøkning de siste årene, men McIntosh derimot hadde en kraftig prisøkning i fjor, øker de kraftig i år også så lurer jeg på hvorfor, nå som dollaren er så sterk så er det vel billigere for de å lage utstyret.
I beg to differ. Hvis jeg husker riktig kostet Klipsch Cornwall III ca. 30.000,- Nkr. paret i 2012 før Mono AS overtok agenturet. Når de tok over økte prisen til ca. 40.000,- pr. par. Nå har de hatt en prisøkning til, og ligger på rett under 50.000,- Nkr for paret. Det er en prisøkning på 20.000,- over ca. fire år på Cornwall. Og et par LS koster nå ca. 100k, og Khorn ligger på 160k.

Jeg syns faktisk det er en særlig prisøkning.

http://www.mono.no/Produkter/Klipsch/Heritage
Elsker Klipsch men på nevnte produkter så blir det latterlig dyrt og overpriset. RF og RP gir fortsatt mye pr kr men øker de der også så vil nok Klipsch slite i fremtiden
Tror ikke Klipsch vil slite særlig pga prisene i et bitte lite marked som Norge.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Nå tenker jeg på norske forhandlere! Heritage serien vil jo få billigere konkurrenter
 

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
219
Antall liker
63
Er det hold i påstandene om at også skandinaviske merker som f.eks Dynaudio får en prisøkning nå 1.2.16? Burde jeg i så fall slå til før den tid? Snuser på en senterhøyttaler som jeg allerede synes er for dyr. ;)
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Det er bare så vanskelig som familiefar med hifidrømmer og vanlig inntekt å se prisene stige. Fortsetter sparringen og belager meg på langtidssparring:)
Den vanlige familiefaren finnes det ikke synd på: Det han må betale mer for hifien er mer enn tjent inn på den lave renten.
Har ikke påstått det var synd på meg. Sparer som du ser videre....
Nei, og jeg har heller ikke påstått at du har påstått :)

Poenget mitt er at man tjener på det ene og taper på det andre. De fleste av oss har vel bedre kjøpekraft nå enn hva vi historisk sett gjerne har hatt her i landet. Så får det heller være at vi betaler noe mer for noen varer, hi-fien utgjør tross alt ikke de helt store utleggene for de fleste av oss. Så finnes det selvsagt noen unntak som spiser havregrøt for å finansiere hundedyre oppsett.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det er bare så vanskelig som familiefar med hifidrømmer og vanlig inntekt å se prisene stige. Fortsetter sparringen og belager meg på langtidssparring:)
Den vanlige familiefaren finnes det ikke synd på: Det han må betale mer for hifien er mer enn tjent inn på den lave renten.
Har ikke påstått det var synd på meg. Sparer som du ser videre....
Nei, og jeg har heller ikke påstått at du har påstått :)

Poenget mitt er at man tjener på det ene og taper på det andre. De fleste av oss har vel bedre kjøpekraft nå enn hva vi historisk sett gjerne har hatt her i landet. Så får det heller være at vi betaler noe mer for noen varer, hi-fien utgjør tross alt ikke de helt store utleggene for de fleste av oss. Så finnes det selvsagt noen unntak som spiser havregrøt for å finansiere hundedyre oppsett.
Poenget er at det ikke bare er Hi-Fi som går opp, men alle importerte produkter, og for en stor del også hjemmeproduserte varer. Husholdningene får mindre å rutte med, og det er noe vi blir nødt til å leve med. Renta går ned og gjør det billig å låne, men noe sunnhetstegn er det neppe....
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ja, vi har det ganske ille i vårt unike paradis her i landet.

Kan hende på tide å vurdere å emigrere til Syria, eller noe sånt?

Det brukes ord som "krise" rundt omkring i verden - miljøkrise, finanskrise, flyktningkrise, you name it - og så snakker vi om hifi-k(p)riser?
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Ja, vi har det ganske ille i vårt unike paradis her i landet.

Kan hende på tide å vurdere å emigrere til Syria, eller noe sånt?

Det brukes ord som "krise" rundt omkring i verden - miljøkrise, finanskrise, flyktningkrise, you name it - og så snakker vi om hifi-k(p)riser?
Ulf-B er inne på noe vesentlig her.Vi her på "berget" har nok blitt vant til at alt går oppover.Vi skal bare ha mer av det som verden utenom Norge har måtte forsake
i de seneste åra.Og så tillater vi oss å sette et ord som krise på det.Er det virkelig noen "krise" at vi ikke får kjøpt det utstyret vi kanskje hadde tenkt oss? Det år jeg
blei født brukte min mor og far ca.70% av sitt budsjett på mat og klær.Hvordan så deres HiFi budsjett ut? Nei denne typen for luksus som vi har opplevd de siste åra
er gjenstand for en aller så liten ettertanke.Prøv og bytt ut ordet "krise" med ordet ettertanke.Da vil sikkert de fleste få kabalen til å gå opp.
Mvh Kenneth
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Har forsøkt å bytte ut, men flyktningeettertanke, miljøettertanke og finansettertanke blir vel litt rart?

Krisemaksimeringen er det helst dagspressen som står for. Selv i krisetider må det vel være lov til å være prisbevisst?
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Har forsøkt å bytte ut, men flyktningeettertanke, miljøettertanke og finansettertanke blir vel litt rart?

Krisemaksimeringen er det helst dagspressen som står for. Selv i krisetider må det vel være lov til å være prisbevisst?
Ja og dette bli innprentet i våre hoder hver dag.
Mvh Kenneth
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Samme valuta i flest mulig land; problem solved.
Lager nok andre problemer som er mye større. Bare se på euro - et idiotisk konsept drømt frem av politikere med begrenser kontakt med virkeligheten men store drømmer.

Nordmenn flest skal være glade for at krona har gått i dass. Ellers hadde det virkelig vært krise her i landet nå.
Den skjønte jeg ikke. Euro er jo et forsøk på å stabilisere priser og å hindre valutaspekulasjoner i Europa. Tenk om Texas skulle ha en annen valuta enn California? Slik som det er nå, går NOK opp og ned i forhold til andre valutaer, hele tiden. Hvis alle, for å ta den "helt ut", hadde samme valuta, så ville jo det vi snakker om her være et ikke-problem.
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.755
Antall liker
13.243
Den skjønte jeg ikke. Euro er jo et forsøk på å stabilisere priser og å hindre valutaspekulasjoner i Europa. Tenk om Texas skulle ha en annen valuta enn California? Slik som det er nå, går NOK opp og ned i forhold til andre valutaer, hele tiden. Hvis alle, for å ta den "helt ut", hadde samme valuta, så ville jo det vi snakker om her være et ikke-problem.
Nei, det er det ikke. Euro er et fransk politisk prosjekt innført grunnet en visjon om et enhetlig Europa, samt sørge for at Tyskland ikke fikk (enda) større innflytelse i EU. Du skal lete langt og lenge før du finner en fagøkonom som mener at Euro er, har vært eller noen sinne var en god idé om man har en økonomisk innfallsvinkel til det. Hvorfor? Europa, først og fremst nord vs sør har helt ulike økonomier som trenger ulike rentenivåer og ulike valutakurser. EU er valutaunion uten fiskal union, og dermed halter sammenligningen med USA - som er en fiskal union også. EU har ingen mekanisme for overføringer på tvers av stater, og tyskere er svært lite motiverte for å sende penger til grekere når det er motbakke der. Videre har USA langt høyere intern mobilitet i arbeidsstyrken, så folk flytter i mye større grad dit det er jobber. Logisk nok siden det er samme språk, samme land osv. Du får ikke grekere til å flytte til Finland i særlig stor grad for å ta seg jobb der.

Valutakurser er en fin måte å utjevne svinginger på - ref det som skjer i Norge nå. Krona svekker seg, noe som styrker norsk eksportindustri, turistnæringen innenlands osv osv. Taperene er de som lever av å importere varer. Når Hellas ikke hadde egen valuta så er denne mekanismen borte og løsningen for å opprettholde konkurransekraft blir fort å senke lønningene og følgelig dramatisk redusere kjøpekraften. Og galopperende arbeidsledighet følger gjerne med på kjøpet.

Euro-sonen (og enda mindre hele verden) er ikke enhetlige økonomier og trenger følgelig ikke lik rente, lik valutakurs osv. Da Euroen kom ble det mellom annet argumentert med at det skulle bli lettere å sammenligne priser over landegrenser. Alle som har vært på harrytur en lørdag skjønner hvor tåplig den begrunnelsen er, selv de enkleste av oss klarer å regne om fra en valuta til en annen stort sett.

Fra lokale boligbobler (Spania og Irland) til galopperende statsgjeld er den felles europeiske valutaen en sentral ingrediens for å forklare hva som gikk galt og hvorfor. Andre faktorer spiller selvsagt inn, men at euro er en veldig dårlig ide bør ha blitt ganske greit tydeliggjort de siste fem-seks årene. Tyskland som stor eksportør av kapitalvarer tjente stort på at Kina & co kom på banen mens søreuopeisk enkel industri (tenk tekstilproduksjon o.l.) nærmest har blitt utradert av samme grunn. Det har knappest vært en eneste gang siden Euro ble innført at det har vært et passende nivå for alle for rente eller valutakurs.

Dette ble jo litt OT, men det kan være greit å ha i bakhodet av svingende valutakurser ofte har en grunn og konskekvenser på begge sider av ligningen, hvorav de fletse er viktigere enn at importerte morrovarer stiger eller faller i pris målt i hjemmevaluta. For ganske mange av oss handler det om å ha en jobb til å i det hele kunne betale HiFIen...
 
Sist redigert:

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
"Du skal lete langt og lenge før du finner en fagøkonom som mener at Euro er, har vært eller noen sinne var en god idé om man har en økonomisk innfallsvinkel til det."

Da jeg kom hertil hoppede jeg av....


 

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
104
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
Bransjen graver sin egen grav....Mange produkter kommer fra land hvor kursen også har falt like mye ifht. US$.(Kinesiske Yuan har FALT ifht.NOK.Kanadiske dollar og New Newzealandsk Dollar har IKKE økt nevneverdig i pris..... Allikevel ser mange forhandlere sitt snitt til å sette opp prisene langt mere for å øke sin fortjenestemargin. Hifimarkedet er en av de mest useriøse og skrupuløse markeder som finnes, især i Norge. Her finnes det mange som driter en lang marsj ii alt som finnes av lover i Norge..Dessverre blir vår ytringsfrihet her på HFS kneblet.
Å si noe stygt om en sosiopat i Elverum eller en bestemt rørfascist f.eks. er fullstendig utelukket. Kjøp og salg derimot mellom privatpersoner er underlagt et strengt regime. Hvorfor ikke gi karakterer til "forhandlere".. Jeg gir en 7-er av seks mulige til Morten i Norsk Audioteknikk!! Han får gullpalmen! (og jeg har ikke handlet noe av ham på 20 år!!)

For de av oss, som skal selge brukt stereo er jo kursen bra..flere selger til det store utlandet nå!

Må gi meg nå.
 

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
104
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
Glemte å si det viktigste: Folk gidder til slutt ikke å kjøpe noe fra slike som bare setter opp prisen fordi de er så griske og grådige! Dessuten: Hvorfor skal vi hele tiden betale gildet? Hva med produsenten eller forhandleren?
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Den skjønte jeg ikke. Euro er jo et forsøk på å stabilisere priser og å hindre valutaspekulasjoner i Europa. Tenk om Texas skulle ha en annen valuta enn California? Slik som det er nå, går NOK opp og ned i forhold til andre valutaer, hele tiden. Hvis alle, for å ta den "helt ut", hadde samme valuta, så ville jo det vi snakker om her være et ikke-problem.
Nei, det er det ikke. Euro er et fransk politisk prosjekt innført grunnet en visjon om et enhetlig Europa, samt sørge for at Tyskland ikke fikk (enda) større innflytelse i EU. Du skal lete langt og lenge før du finner en fagøkonom som mener at Euro er, har vært eller noen sinne var en god idé om man har en økonomisk innfallsvinkel til det. Hvorfor? Europa, først og fremst nord vs sør har helt ulike økonomier som trenger ulike rentenivåer og ulike valutakurser. EU er valutaunion uten fiskal union, og dermed halter sammenligningen med USA - som er en fiskal union også. EU har ingen mekanisme for overføringer på tvers av stater, og tyskere er svært lite motiverte for å sende penger til grekere når det er motbakke der. Videre har USA langt høyere intern mobilitet i arbeidsstyrken, så folk flytter i mye større grad dit det er jobber. Logisk nok siden det er samme språk, samme land osv. Du får ikke grekere til å flytte til Finland i særlig stor grad for å ta seg jobb der.

Valutakurser er en fin måte å utjevne svinginger på - ref det som skjer i Norge nå. Krona svekker seg, noe som styrker norsk eksportindustri, turistnæringen innenlands osv osv. Taperene er de som lever av å importere varer. Når Hellas ikke hadde egen valuta så er denne mekanismen borte og løsningen for å opprettholde konkurransekraft blir fort å senke lønningene og følgelig dramatisk redusere kjøpekraften. Og galopperende arbeidsledighet følger gjerne med på kjøpet.

Euro-sonen (og enda mindre hele verden) er ikke enhetlige økonomier og trenger følgelig ikke lik rente, lik valutakurs osv. Da Euroen kom ble det mellom annet argumentert med at det skulle bli lettere å sammenligne priser over landegrenser. Alle som har vært på harrytur en lørdag skjønner hvor tåplig den begrunnelsen er, selv de enkleste av oss klarer å regne om fra en valuta til en annen stort sett.

Fra lokale boligbobler (Spania og Irland) til galopperende statsgjeld er den felles europeiske valutaen en sentral ingrediens for å forklare hva som gikk galt og hvorfor. Andre faktorer spiller selvsagt inn, men at euro er en veldig dårlig ide bør ha blitt ganske greit tydeliggjort de siste fem-seks årene. Tyskland som stor eksportør av kapitalvarer tjente stort på at Kina & co kom på banen mens søreuopeisk enkel industri (tenk tekstilproduksjon o.l.) nærmest har blitt utradert av samme grunn. Det har knappest vært en eneste gang siden Euro ble innført at det har vært et passende nivå for alle for rente eller valutakurs.

Dette ble jo litt OT, men det kan være greit å ha i bakhodet av svingende valutakurser ofte har en grunn og konskekvenser på begge sider av ligningen, hvorav de fletse er viktigere enn at importerte morrovarer stiger eller faller i pris målt i hjemmevaluta. For ganske mange av oss handler det om å ha en jobb til å i det hele kunne betale HiFIen...
Dette ble veldig OT, men jeg må nesten svare så kort jeg kan:

1. Å ha som mål å ha felles valuta må jo være ganske smart, med alle de fordeler det medfører (spesielt lavere kostnader og mindre byråkrati).

At det derimot er et lite helvete å gå fra egen valuta til en en felles med andre land vet vi jo, men det er en bøyg man over. Det sier seg jo selv; å valutaintegrere land med forskjellige økonomier (handelsbalanse, rentenivå, inflasjon, arbeidsledighet, bnp, osv.) er en kjempekomplisert oppgave. Men, skal man gi opp?

Felles valuta er i tillegg en unik mulighet, av mange, til å integrere folk og få arbeidsstokken til å bli mer mobil. At språk er en hindring, får mindre og mindre betydning. Det ser vi hver dag.

2. Å "trikse" med valutakurser og inflasjon er kun noe en stat kun kan gjøre på kort sikt; trykke opp statsobligasjoner eksempelvis (= trykke penger). Norges Bank driver med dette.

3. Hvorfor ikke strebe efter lik rente? Det må da være en fordel?

4. At vi er i stand til å regne om fra én valuta til en annen når vi er på "Harrytur", er ikke et argument mot felles valuta. I parentes: Sverige får Euro om et par år.

5. Når det gjelder USA, så er det vidt forskjellig næringsgrunnlag i de enkelte statene, fra korn til olje til elektronikk og mye annet. Og det fungerer utmerket. Og de har samme rente, inflasjon og valuta.

Så det som forundrer meg er at det jeg skriver ovenfor, motarbeides, i stedet for at man arbeider for et felles system på dette området.
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
553
Antall liker
285
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
De fleste handler i USD eller EUR , samme hvilke nasjon det er snakk om. Vi importerer hagemøbler fra Indonesia og Kina, og det er klart prisene rammes på lik linje med Hifi bransjen og de fleste andre bransjer. Norske hifisjapper har generelt sett gode priser i forhold til utenlandske priser, til tross for langt høyere kostnadsrammer. Hadde det vært så forbaska lett å drive hifisjappe i dette landet, ville de vært på hvert gatehjørne...
 

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
132
Antall liker
186
Torget vurderinger
3
Bransjen graver sin egen grav....Mange produkter kommer fra land hvor kursen også har falt like mye ifht. US$.(Kinesiske Yuan har FALT ifht.NOK.Kanadiske dollar og New Newzealandsk Dollar har IKKE økt nevneverdig i pris..... Allikevel ser mange forhandlere sitt snitt til å sette opp prisene langt mere for å øke sin fortjenestemargin. Hifimarkedet er en av de mest useriøse og skrupuløse markeder som finnes, især i Norge. Her finnes det mange som driter en lang marsj ii alt som finnes av lover i Norge..Dessverre blir vår ytringsfrihet her på HFS kneblet.
Å si noe stygt om en sosiopat i Elverum eller en bestemt rørfascist f.eks. er fullstendig utelukket. Kjøp og salg derimot mellom privatpersoner er underlagt et strengt regime. Hvorfor ikke gi karakterer til "forhandlere".. Jeg gir en 7-er av seks mulige til Morten i Norsk Audioteknikk!! Han får gullpalmen! (og jeg har ikke handlet noe av ham på 20 år!!)

For de av oss, som skal selge brukt stereo er jo kursen bra..flere selger til det store utlandet nå!

Må gi meg nå.
Seriøst?--------------------------??????????????????
 

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
132
Antall liker
186
Torget vurderinger
3
Glemte å si det viktigste: Folk gidder til slutt ikke å kjøpe noe fra slike som bare setter opp prisen fordi de er så griske og grådige! Dessuten: Hvorfor skal vi hele tiden betale gildet? Hva med produsenten eller forhandleren?
???????????????????????????------------------------------------
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Glemte å si det viktigste: Folk gidder til slutt ikke å kjøpe noe fra slike som bare setter opp prisen fordi de er så griske og grådige! Dessuten: Hvorfor skal vi hele tiden betale gildet? Hva med produsenten eller forhandleren?
Poenget med å drive butikk er å tjene penger.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Gjør oppmerksom på at jeg ikke deltar i denne diskusjonen lenger. Nesten en EU-diskusjon. Ingen gidder å lese slikt (gjelder mine innlegg). Og vi skriver jo for at andre skal fristes til å lese. Sett på en skive.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct
Topp Bunn