Prioriteringer!

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Må bare spørre om dette!

Har etter hvert sett anlegg der man har investert i kabler som er dyrere enn høytalerene! Her lurer jeg på hva som foregår? (ikke la det bli noen kabeldebatt) Greit nok, kabler kan gi en viss forskjell i lyden (vi tar utgangspunkt i dette, sant eller ikke ;) ). Men når man har kabler til 30000 og høytalere til 20000, er det noe som blir helt galt i mitt hue! Viss man hadde kjøpt kabler til 10000, kunne man investert 40000 i høytalere (og dette vil uansett!!! gi et bedre resultat! Kabler til 10k er bra nok for de fleste!) Eventuelt kan man oppgradere intern kabling i høytaler pluss delefilter, vis man førstes skal bruke såpass med penger!

Mener jeg så en med Helicon 400 med valhalla kabling all the way! Hva med MS-4?
Et godt eksempel på ekstrem feilprioritering imo.

Ønsker deres mening om dette! Jeg er forundret ???

Mvh

PK
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Mener å huske en tråd for ikke altfor lenge siden, hvor det dreide seg om prisforholdene mellom kilde/forsterkning/ht og kabling.Kan ikke huske at det var så mange av de som svarte der som hadde så skeive prioriteringer.
mvh
 
L

Ludo

Gjest
Vel, dersom lydforbedringen er verdt prisen på enheten - det være seg CD-spiller, signalkabel eller strømkabel eller sågar høyttalere så er det vel verdt sine penger :)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
De færreste har gjort noe med internkablingen, så signalet går fra standardledningen i forsterkeren ut til høytt. kablene til 20k, så inn igjen i standardkabelen i høytt..........morsomt : )
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Dette høres definitivt ut som en kabelvandrehistorie.
 
C

cpc

Gjest
Det finnes noen grelle eksempler her, f.eks:

CD-spiller 60.000,-
For/effekt 185.000,-
Høyttalere 95.000,-
Kabler inkl. nettkabel 230.000,-
Møbel/resonanskontroll 25.000,-
Nettfilter 25.000,-
Musikk 170.000,-


Hvis noen føler seg hengt ut, så er det så...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.918
Torget vurderinger
24
I noen tilfeller kan nok disse forholdene også bli litt skjeve fordi eier har lagt en plan for anleggets fremtid og utvikling. Da blir det naturlig at man kjøper ett og ett komponent, eller kabel. I sånne tilfeller kan man få ekstreme utslag på prioriteringen.

Ellers skal man være oppmerksom på at noen anlegg krever veldig mange kabler, og prisen blir sånn sett høy. Jeg for eksempel, har en BAM-modul til mine Merlin, den skal kobles i tape-loop, det var to ekstra signalkabler, så er det to kilder.... Da blir brøken skjev i forhold til det som er normalen. Men, det betyr ikke at jeg av den grunn mener at kabler er smarteste stedet å plassere pengene. Jeg tenkte at nå skal jeg ha "rund baut" og jeg skal ha de kablene jeg har mest tro på, så slipper jeg i hvert fall å tenke mer på det på en stund.

På generelt grunnlag er jeg imidlertid helt enig med deg, høyttaleren har mye mer å si enn kabler.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Mener jeg så en med Helicon 400 med valhalla kabling all the way! Hva med MS-4?
Et godt eksempel på ekstrem feilprioritering imo.

Ønsker deres mening om dette! Jeg er forundret  ???

Mvh

PK
Nå er akkurat det eksemplet litt missvisende. Da jeg antar det ikke er mange på sentralen med en kombinasjonen så, skrev denne personen om akkurat dette og han hadde mye mer musikkglede med halicon 400 enn betydelig dyrere Avalon høyttalere som han byttet fra.

Det er ikke bestandig det dyreste og største er det beste. Spesielt ikke når det kommer til høyttalere, da det er mye viktigere å ha et par som spiller godt i rommet det står i. Enn at prislappen og kubikkmeterfaktoren er størst mulig.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Det er ikke bestandig det dyreste og største er det beste. Spesielt ikke når det kommer til høyttalere, da det er mye viktigere å ha et par som spiller godt i rommet det står i. Enn at prislappen og kubikkmeterfaktoren er størst mulig.
Dette er noe av det aller beste jeg har lest på lang tid.!
Du kunne ikke truffet spikeren mer perfekt enn som så, skulle bare ønske at andre også skjønte dette, men de lærer vel en eller annen gang.!?!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Det finnes noen grelle eksempler her, f.eks:

CD-spiller       60.000,-
For/effekt     185.000,-
Høyttalere      95.000,-
Kabler inkl. nettkabel   230.000,-
Møbel/resonanskontroll      25.000,-
Nettfilter         25.000,-
Musikk      1700.000=,-


Hvis noen føler seg hengt ut, så er det så...
Sånn, nå ser det bedre ut ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Ser ikke hensikten med denne tråden jeg, det finnes mange veier til Rom. Og hvem er det som skal døme hva som er rett og galt.
Hei, vi er gutter og menn, ikke noen sladrekjærringer på en syklubb.
 
J

Jurassic

Gjest
De færreste har gjort noe med internkablingen, så signalet går fra standardledningen i forsterkeren ut til høytt. kablene til 20k, så inn igjen i standardkabelen i høytt..........morsomt : )
har du noen garanti for at lyden blir bedre med bytte av internkabel?
Høyttalere er jo utviklet med den internkabelen og er det sikkert at et skifte selv om en skifter til en med bedre kvalititet nødvendigvis vil gi bedre lyd?
Og hva er vitsen med å ha en hånlig holdning overfor folk som har lagt en god del penger i kabler?
Hvis de mener kablene er det som setter prikken over i'en så må de være vel unt hva det måtte være.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Skjønner det mange skriver her, og det kan godt hende at det tilfellet jeg så var med personen berg nevner. Tror kansje jeg så det i forbindelse med et salg, men er ikke sikker.
Er helt enig mtp høytaler i forhold til rom, men har du HT til 35000 tusen, så er det ikke verdt å ha kabler til 50000, da må det være likere å selge kablene, og evt bruke de på noe helt annet. cpc sitt innlegg ser man jo hvor galt det kan gå.. Er jo tydelig et referanseoppsett eieren av det anlegget har, men vis man "bare" hadde sagt 100000 til kabler, tenk hvor mye 130000 hadde gjort seg i et annet ledd? F.eks lagt alt i et nytt rom og eller ekstreme akustiske tiltak (noe som kan realiseres med et slikt budsjett).

Er vel litt grinete, og kansje misunnelig på at folk har råd, men undres over dette stadig vekk ;)
Men det er jo det som er litt morsomt også, og ikke skjønne noe altså ;D

PK
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
har du noen garanti for at lyden blir bedre med bytte av internkabel?
Høyttalere er jo utviklet med den internkabelen og er det sikkert at et skifte selv om en skifter til en med bedre kvalititet nødvendigvis vil gi bedre lyd?
Og hva er vitsen med å ha en hånlig holdning overfor folk som har lagt en god del penger i kabler?
Hvis de mener kablene er det som setter prikken over i'en så må de være vel unt hva det måtte være.
Ikke noen kabeldiskusjon vær så snill. Det her er en prioriteringsdiskusjon. Kabling er et eksempel.

PK
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Slenger meg på.. Jeg har høyttalere til 30000 og høyttalerkabler til 48000. Grunnen til at jeg har så dyre kabler, er at jeg kjøpte de brukt for 8000. Noe jeg syntes de var verdt..!
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
HAH. 50k i høyttalerkabler. godt du ikke betalte dette...
nesten flau på deres vegne..


verdens dyreste og beste antenne?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Bare vær flau du.. Syns på ingen måte at noen kabler er verdt så sinnsykt mye, men når man får de så billig kan jeg ikke la være.. Har prøvd mange billige kabler som ikke er bra nok for meg..! Men nå skulle ikke dette være en kabeldebatt....
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Prioriteringsmessig så er det vanskelig å si hva en høyttaler bør koste. Elektronikken trenger ikke være særlig bra før det er verdt å oppgradere til en høyttaler med seas excel elementer eller tilsvarende kvalitet. Men dette trenger ikke koste en formue. Gode høyttalere blir først dyre når man skal ha dyp og god bass. Men små kvalitetshøyttalere har like stor glede av god elektronikk som fullrange.

Når det gjelder kabler, så har jeg drevet for mye med DIY og modding til at jeg gidder bruke mye penger på det.

Det å oppgradere en strømforsyning, et delefilter eller et sett bedre diskanter vil i mange tilfeller koste småpenger i forhold til hva mange bruker på kabler. Sannsynligvis har kondensatoren som sitter i serie med diskanten et større oppgraderingspotensial enn kablene til høyttalerne.

Hvis dette blir for komplisert kan man kjøpe en kilo ull hos husfliden og bruke det til å erstatte skumgummien som sitter bak mellomtone-elementet. Det vil gi mye større forbedring i mellomtonen enn en hvilken som helst kabel. Så kan man eventuelt supplere dette med å lime på noen asfaltplater innvendig på de kabinettveggene som rører mest på seg. Eventuelle effekter av slike tweaks avhenger selvsagt av hvor dyre og bra høyttalerne er i utgangspunktet, man man skal et godt stykke opp i pris (mange 10-tusener) før slike enkle grep ikke virker.

Den lydmessige forbedring ved kabelbytte er småtteri i forhold til hva man kan oppnå med å oppgradere i høyttalere og elektronikk. Hertil kommer at en god strømforsyning, en god diskant osv alltid vil låte renere og bedre enn en simplere utgave, mens en "god" kabel ofte ikke glitrer like mye ved neste korsvei. Litt lengre opp i tråden er det en kar som kjøpte 50.000 kroners kabel til 8.000 kroner. Man får ikke like gode kjøp på brukt elektronikk eller brukte høyttalere av bra kvalitet, og dette er ingen tilfeldighet.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For å være litt kverulant.....
Man får ikke nødvendigvis en bedre høytaler for 50k kontra 30k.
Dette handler om prioritering og matching med andre komponenter og ikke minst rommet det skal spille i.

Men for de fleste av oss, er kabler i 15k klassen (nye) og oppover, en utopi.

Jeg personlig ser ikke vitsen i å absolutt skulle ha en "balanse" i hva de forskjellige komponentene i oppsettet koster.
For meg kan gjerne kablene koste 10kr/m bare de fungerer i mitt oppsett, altså gir meg det jeg er ute etter.
Det samme gjelder andre komponenter i oppsettet.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Kabler bir alt for dyre dels fordi selvpålagte teknokrater og synsere nærmest mobber emnet under teppet. Har de ikke råd til kabler av bra kvalitet kanskje? Det er liksom litt "hightech" å sitte med billig kabel.

Det er ingen som mobber en teknokrat som kommer drassende med høyttalere, rørsluttrinn og annet til flere hundre laken og en cd spiller til noen hundre kroner inkludert signalkabel til 40 spenn? Jeg har selv A-B testet cd spillere med minst 20 tusen i prisforskjell og faktisk ikke hørt forskjell. Så argumentet om A-B test mellom to kabler eller andre komponenter alene er nok ikke veien å gå, det er og blir summen av komponentene som gir annleggets kvalitet.

Jeg sier dermed IKKE at kabler nødvendigvis er verdt alle pengene, men det er fae... meg ikke mye annet dyrt som er det heller. Kjøp brannslanger folkens, det gir mye mere eierglede enn Biltemahyssing. Jeg har selv totalt kabler til ca 25-30K tenker jeg, en salig blanding av ferdig og DIY.

Money talks.
 

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
Må si meg enig i BX sitt innlegg. Er skremmende å se innmaten på til dels meget dyre ht. Mye elendige kondensatorer bl.a. som blir brukt for masseproduksjon. (Funker bra i beste fall bra i noen år, før de begynner og eldes) For den som skjønner seg på slikt kan man her hente masse på oppgradering av lyd versus investere i dyrere komponenter eller kabler. Har selv på egen erfaring med dette (mine Sneller har elendige kondensatorer, bl.a) begynt å lære meg litt om temaet, og merker enorm forandring i lydbildet. Foreløpig er det mellomtone og diskant som er oppbedring. For ett par lapper kom jeg veldig langt, lengre enn jeg ville gjort med å putte 10x mere inn i utstyr av noe art. Ble faktisk så fornøyd at nå er det basskassene til Snellene som skal skrues opp og gjennomgåes filteret der. Er også sikker på at for de med eldre Klasse A forsterkere, vil hente masse på lyd bare ved å bytte til nye identitske kondensatorer. (Vil også si at man skal ikke for enhver pris sette inn bedre kondesatorer f. eks. ikke sikkert det gir bedre lydbilde, men å bytte ut gamle "uttørkede" mener jeg har mye for seg uansett om vi snakker ht, forsterker, pre etc. Dårlige loddinger er vel ett annet kjent "problem" som ikke koster mye å utbedre ;-) Ellers enig med de som snakker om å tilpasse tingene til rommet man skal ha det i
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
En tommelfingerregel sier at kablene bør utgjøre ca. 10% av
anleggets totalsum.
Jeg er enig i at kabler generelt er overpriset, men det er vel
alt audioutstyr.
 
K

kbwh

Gjest
En annen tommelfingerregel sier 20%...

Man skal høre mye pjatt i hifisjapper før ørene faller av.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Spørs hvor mange tommelfingrer som lå til grunn når regelen
ble nedskrevet da vet du. 1 eller 2.
Kanskje vel blaut, men jeg fikk så lyst.
 
K

kbwh

Gjest
...og med 10 tommeltotter blir det bare ledninger!
Snakker om sort bakgrunn!  ;D
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
En annen tommelfingerregel sier 20%...

Man skal høre mye pjatt i hifisjapper før ørene faller av.
Den brøken der stammer vel muligens fra Russ Andrews? Husk, han lever av de marginene.........
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Det finnes jo folk som hevdes å ha 10 tommeltotter, men de
jobber for Monster.
Nei, nå skal jeg gi meg !
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Prioriteringer om hva som er viktigst innen hifi tror jeg neppe man noen gang kommer til å bli enige om. Veien å gå er vel heller å anerkjenne og forstå annerledeshetene, omtrent som når sosialantropologen kartlegger ukjent territorium ;)
 
O

om.s

Gjest
Min "regel" sier meg at dette med kabler og utstyr blir litt som å ha ett flott bilde man synes veldig mye om, man velger da en ramme til dette bildet som fremhever bildet og hever opplevelsen, ikke en ramme som er så stygg og feil at man overser skjønnheten i bildet....

Kabelene skal ramme inn, eller koble sammen helheten i anlegget!!!

mvh
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
En hyffsat vettig prioritering enligt mig är att lägga:
1/3 av budgeten på rummet
1/3 på högtalarna
1/3 på resten

Att folk håller på så extremt mycket med oväsentligheter tycker jag är extremt trisst, det verkar bara bli värre och värre för var dag som går dessutom. Begreppet: "Sila mygg och svälja elefanter" har väl aldrig förr varit så till stämt så väl, jag tycker det är sanslöst tragiskt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vil vei tippe at mange som sitter med uforhodsmessig dyre kabler i forhold til resten sitter igjen med kablene etter en nedskaliering av resten av oppsettet. (?)
 
B

Back_Door

Gjest
"Det hjelper lite med stor p..., dersom du ikke har en stor nok ræv til å drive den."

Vår alles kjære Ivar Løkken skal ha påstått at høyttalere bør utgjøre minst 70% av budsjettet.

Det er ingen ting som kan måle seg med det lydbilde en stor høyttaler evner å gi. Tenk f.eks. på bassen. Poenget er at rommet må være dimensjonert i forhold. Dersom en slik høyttaler blir plassert i et for lite rom, blir resultatet det stikk motsatte.
Forsterkeriet må da selvsagt være i stand til å gi slike høyttalere den kraft de krever. Ref. ordtaket i begynnelsen av mitt innlegg ;)

Er man henvist til rom som ikke tillater store høyttalere, vil man oppnå mer med å fokusere på bedre forsterkere og kilde.
De fleste kompromisser som er tydelig hørbare for det menneskelige øre, ligger dog i høyttaleren.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
Når noen påstår at høytaleren skal koste 70% av budsjettet høres det ut som han har lyst til å selge høytalere................ Og den svære ræva skal vel startes og stoppes? Høres ut som en umulig oppgave! :)
 
O

om.s

Gjest
Att folk håller på så extremt mycket med oväsentligheter tycker jag är extremt trisst, det verkar bara bli värre och värre för var dag som går dessutom. Begreppet: "Sila mygg och svälja elefanter" har väl aldrig förr varit så till stämt så väl, jag tycker det är sanslöst tragiskt.
Men så får man ikke glemme at det som er viktig for deg ikke behøver være like viktig for andre, det har bl.a litt med respekt for andres valg og prioriteringer å gjøre.
Det hele hadde vært veldig kjedelig om alle skulle valgt, og ment det samme som meg, f.eks...

Nei, det er mer spennende med mangfold og særegenheter, også innen HiFi ;) .......

mvh
 
O

om.s

Gjest
Veien å gå er vel heller å anerkjenne og forstå annerledeshetene....

Bifalles sterkt!....og skulle man alikevel ikke forstå, så er jo respekt for andres prioriteringer og valg en middelvei ;) ....

mvh
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Min "regel" sier meg at dette med kabler og utstyr blir litt som å ha ett flott bilde man synes veldig mye om, man velger da en ramme til dette bildet som fremhever bildet og hever opplevelsen, ikke en ramme som er så stygg og feil at man overser skjønnheten i bildet....

Kabelene skal ramme inn, eller koble sammen helheten i anlegget!!!

mvh
Det synes jeg var en flott metafor! Skal vel heller ikke stikkes under en stol at noen kabler kan ha en ornamental funksjon, omtrent som smykker på en kvinne...
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Men så får man ikke glemme at det som er viktig for deg ikke behøver være like viktig for andre, det har bl.a litt med respekt for andres valg og prioriteringer å gjøre.
Det hele hadde vært veldig kjedelig om alle skulle valgt, og ment det samme som meg, f.eks...

Nei, det er mer spennende med mangfold og særegenheter, også innen HiFi ;) .......

mvh
Precis, det är olika hobbies (min hobby är att njuta av musik medelst en anläggning med GOD ÅTERGIVNING*). Jämför med bantning till exempel. Vissa lägger om kosten till mer grönt och mindre fett medan andra köper magiska stenar hos det närmaste oraklet för att gå ner i vikt. Likheterna till hifimänniskorna är slående.......

Och det här flummeriet att vissa saker är viktigt för mig men inte för den andra blir jag inte klok på. Menar du att vissa lever i en värld med andra naturlagar då eller? Det må vara politiskt korrekt att anse att olika synsätt är lika rätt men så är det inte, vissa synsätt är verkligen helt huvudlösa.


*Det är ju helt uppenbart att detta uttryck inte innehåller någon subjektivitet.
 
O

om.s

Gjest
Och det här flummeriet att vissa saker är viktigt för mig men inte för den andra blir jag inte klok på. Menar du att vissa lever i en värld med andra naturlagar då eller? Det må vara politiskt korrekt att anse att olika synsätt är lika rätt men så är det inte, vissa synsätt är verkligen helt huvudlösa.
Dette har ikke noe med "annerledes" naturlover å gjøre, hvilket jeg tror du og vet meget godt, men det har kun med "smak o behag" å gjøre, og i denne sammenheng er det lyd/musikkreproduksjonen det gjelder.

Og der (hva smaken gjelder) er det jo som de fleste vet at "smaken er som baken....delt"....

mvh
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Når noen påstår at høytaleren skal koste 70% av budsjettet høres det ut som han har lyst til å selge høytalere................ Og den svære ræva skal vel startes og stoppes? Høres ut som en umulig oppgave! :)
Jeg sverger også til denne filosofien med å prioritere høyttalere og investere stordelen av budgettet her. Og det er jo ingen nødvendig sammenheng mellom størrelse og lettdrevenhet.

Ingenting kan kompensere for en utilstrekkelig høyttaler. Det kan sikkert sies om annet også, men man slipper bedre unna med rimeligere komponenter i elektronikken.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Dette har ikke noe med "annerledes" naturlover å gjøre, hvilket jeg tror du og vet meget godt, men det har kun med "smak o behag" å gjøre, og i denne sammenheng er det lyd/musikkreproduksjonen det gjelder.

Og der (hva smaken gjelder) er det jo som de fleste vet at "smaken er som baken....delt"....

mvh
Om man ser anläggningen som en ljudgenerator kan man möjligvis tala om tycke och smak, knappast annars.
 
Topp Bunn