Digitale avspillere Primare v Oppo

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Har en Primare BD32 bluray spiller, og valgte den fordi den lydmessig i stereo var på høyde med Hegel HD25 dac.
Det jeg mangler med spilleren er 1-2 HDMI innganger, som både toppspillerene fra Cambridge og Oppo har.
Er det noen som har testet og fått sammenlignet stereo lydelene til Primare BD32 opp mot nyeste Oppo 105D?

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.615
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Jeg har en Oppo 105D og lyddelen er det ikke noe å si på, men som alle andre Blueray drev så egner den seg ikke til CD-avspilling. Lyden fra CD spilt på min Oppo var vesentlig dårligere enn lyden fra min gamle Audiolab 8000 CDM transport spilt med Oppo brukt som dac. Jeg tror det er så enkelt som at BD-drev er ubrukelige til avspilling av redbook-CD på en skikkelig måte. Det var som sagt stor forskjell på lydkvaliteten på de to diskdrevene spilt gjennom Oppoens dac. Konsekvensen for min del er at det nå står en Ayre CX7-eMP cd-spiller i hylla ved siden av Oppo 105D. Jeg lar oppoen ta seg av alt annet av lyd bortsett fra CD. Det er som sagt ikke dac eller den analoge lyddelen som er problemet med den.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.134
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har en Oppo 105D og jeg er meget tilfreds med lyden derfra. Jeg brugte før en Marantz CD 17K.I.Sign. som drev med NLE digitalkabel til Audiolab processer 8200 AP, men Oppo 105D er bare bedre. Mere dynamisk. Man skal huske at slå komprimering fra i opsætningen. Oppo 105D bruges hos mig som drev forbundet med HDMI til Audiolab 8200 AP.
Men udviklingen går stærkt på billedsiden. Der sidder HDMI 1.4. Det burde være HDMI 2.0, og mon ikke det snart laves om. Der blev vedtaget nogle nye standarder i 2013. HDMI 2.0 og HEVC, der bruges til Net Flex 4K.

Sist redigert:

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Antall liker
192
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Jeg har en Oppo 105D og lyddelen er det ikke noe å si på, men som alle andre Blueray drev så egner den seg ikke til CD-avspilling. Lyden fra CD spilt på min Oppo var vesentlig dårligere enn lyden fra min gamle Audiolab 8000 CDM transport spilt med Oppo brukt som dac. Jeg tror det er så enkelt som at BD-drev er ubrukelige til avspilling av redbook-CD på en skikkelig måte. Det var som sagt stor forskjell på lydkvaliteten på de to diskdrevene spilt gjennom Oppoens dac. Konsekvensen for min del er at det nå står en Ayre CX7-eMP cd-spiller i hylla ved siden av Oppo 105D. Jeg lar oppoen ta seg av alt annet av lyd bortsett fra CD. Det er som sagt ikke dac eller den analoge lyddelen som er problemet med den.
Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i din beskrivelse. Jeg solgte min emc 1up fordi det var omtrent null forskjell på dem. Da kjørte jeg like kabler, og to like cd´er i spillerene, mens jeg svippet frem og tilbake mellom spillerene, som spilte den samme sangen på de samme platene. En som ikke kjenner anlegget mitt ,så godt som meg kunne nok ikke skilt spillerene ifra hverandre.

Uansett hvilke test du leser om oppo 105 så skriver de det samme som min erfaring. De skriver at den er vel så god som rene cd spillere i sin egen prisklasse og et godt stykke oppover.

M

MusicBear

Gjest
Innlegg som det her, aam01, uhyre lærerikt.

La forresten merke til (for en stund siden) at Audiolab 8000 CDQ nærmest ble erklært at det var det eneste man trengte som CD-spiller/DAC/forforsterker, i et eller annet blad. Ja, på den måten at de mente man skulle langt opp på prisskalaen før denne ble overgått innenfor de tre nevnte ting.

Før i tiden, et drøyt par tiår siden eller mer. Da var jo Audiolab så bra husker jeg. Kan være de fortsatt er det, selv om de ikke er mest på jungeltelegrafen om dagen.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Er bare redd for at oppoen ikke er i samme klasse som Primaren rent lydmessig. Hadde den hodt samme nivå som en dac i 12000kr klassen som Primaren, så ville det være 1 no brainer. Primare BD32 kostet vel ca 28000kr når den ble lansert.

Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i din beskrivelse. Jeg solgte min emc 1up fordi det var omtrent null forskjell på dem. Da kjørte jeg like kabler, og to like cd´er i spillerene, mens jeg svippet frem og tilbake mellom spillerene, som spilte den samme sangen på de samme platene. En som ikke kjenner anlegget mitt ,så godt som meg kunne nok ikke skilt spillerene ifra hverandre.

Uansett hvilke test du leser om oppo 105 så skriver de det samme som min erfaring. De skriver at den er vel så god som rene cd spillere i sin egen prisklasse og et godt stykke oppover.

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Antall liker
192
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Vel hos meg så holdt den nivået til emc1up, den koster 39.000kr. Så for meg så var det et enkelt valg..

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Prisen og lydkvaliteten på en eldre cd spillere (regner med at Emc1Up er av eldre mod) er vel det som har blitt mest "parkert" de siste 2-4 årene mener nå jeg.
Noe fantastisk har skjedd på dac fronten. Jeg testet Hegel HD20, som er god, men ikke i nærheten av HD25, opp mot en 6 år gammel SimAudio cd spiller til 75000kr, og HD20 var minst like god. Vil tro at også Primare BD32 er bedre, uten at jeg har mulighet til å sammenligne. Kunne du ha sammenlignet med en dac, så ville jeg forstått mer hvor i landet spilleren tilhørte.
EMC1UP er dritgod den, men nå er det lenge siden jeg hadde den og det var på helt annet utstyr.

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Antall liker
192
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Hvis du gidder så kan du jo lese tråden min emc1up vs? Der testet jeg cdspilleren imot 4 forskjellige testvinnende dac'er. På det tidspunktet så ble konklusjonen at cd spilleren var mer enn god nok..

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.615
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6

Vi snakker nok litt forbi hverandre her, les hva jeg skriver en gang til. Jeg sammenlignet BD-drevet i Oppo mot CD-drevet i Audiolab 8000 CDM (som for øvrig er et Philips CDM9-PRO) spilt gjennom dacen i Oppo. Her var forskjellen stor. Jeg sammenlignet ikke DAC og lyddel i Oppo mot noe annet slik du har gjort.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.615
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Innlegg som det her, aam01, uhyre lærerikt.

La forresten merke til (for en stund siden) at Audiolab 8000 CDQ nærmest ble erklært at det var det eneste man trengte som CD-spiller/DAC/forforsterker, i et eller annet blad. Ja, på den måten at de mente man skulle langt opp på prisskalaen før denne ble overgått innenfor de tre nevnte ting.

Før i tiden, et drøyt par tiår siden eller mer. Da var jo Audiolab så bra husker jeg. Kan være de fortsatt er det, selv om de ikke er mest på jungeltelegrafen om dagen.
Audiolab 8000 CDM var produsert i 1994, før de ble overtatt av TAG McLaren og senere gikk konkurs, gjenoppsto og ble kjøpt opp av kineserne. Hva de har produsert etterpå vet jeg ikke noe om.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.615
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Har en Primare BD32 bluray spiller, og valgte den fordi den lydmessig i stereo var på høyde med Hegel HD25 dac.
Det jeg mangler med spilleren er 1-2 HDMI innganger, som både toppspillerene fra Cambridge og Oppo har.
Er det noen som har testet og fått sammenlignet stereo lydelene til Primare BD32 opp mot nyeste Oppo 105D?
Svaret på spørsmålet ditt er at nei, det har jeg ikke gjort. Beklager at det første svaret mitt var litt på siden av hva du spurte om.

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Antall liker
192
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1

Vi snakker nok litt forbi hverandre her, les hva jeg skriver en gang til. Jeg sammenlignet BD-drevet i Oppo mot CD-drevet i Audiolab 8000 CDM (som for øvrig er et Philips CDM9-PRO) spilt gjennom dacen i Oppo. Her var forskjellen stor. Jeg sammenlignet ikke DAC og lyddel i Oppo mot noe annet slik du har gjort.
Tja leste litt forbi ja, men du skriver også at den ikke egner seg som en ren cdspiller, men at den fungerer bra sammen med et annet eksternt drivverk. Her har vi forskjellig erfaring, da jeg mener at den fungerer svært bra som ren cdspiller.

Topp Bunn