Primare I21 vs A30.2 og Pre30

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Er det en vesentlig forbedring med disse vs min I21? Bruker Cd D30.2 og HT SA1550. Kunne tenkt meg litt mer bass.

O

OldBoy

Gjest
Det spørs hva du mener med "vesentlig".

Mellom I21 og A30.2 er det ikke rare forskjellen i bassen, så lenge man holder seg til alminnelige greie høyttalere og ikke skal spille så taket løfter seg. Med A30.2 får man en litt mer detaljert klang, kanskje litt varmere også, men i ytelser ellers er det ikke så stor forskjell. PRE30 i seg selv gir jo ikke noe trøkk i bassen, men den gir deg muligheten til å koble på et så kraftig effekttrinn som lommebok og smak og behag tillater. Men i utgangspunktet: nesten ingen begrensninger.

Forøvrig er trøkk i bassen også avhengig av hva slags signalkvalitet du har i kilden din. Enkelte CD-spillere er ganske slappe i bassen, for å si det mildt.

Alternativet, som du kanskje har vurdert, er å skaffe deg en sub. Dette er det veldig delte meninger om her på HFS, men jeg har bare gode erfaringer.

Edit: PS. Sønnen min bruker en Primare D30.2 med en Bechmark DAC-1, og det er vesentlig forskjell på hvordan bassen oppleves med og uten DAC. Det er da man lurer på hvorfor man skal betale så mye for en CD-spiller.

O

OldBoy

Gjest
Ja, jeg så det etterhvert, derav mitt PS.

D30.2 er god sammenlignet med andre CD-spillere i samme prisklasse, men som sagt: Forskjellen med og uten den nevnte DAC'en var overraskende stor. Særlig i bassen.

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
0
Tror olboy roter litt med Primares modellbetegnelser her.

A30.2 er et effektrinn som er laget for å brukes balansert sammen med feks. Pre30

Ut fra hva han skriver så blander han A30.2 (som er et effekttrinn) med A30.1, som nå er oppgradert til I30, som er en integrert forsterker.

A30.2 er en veldig mye bedre forsterker enn I21, og I30 også for den saks skyld, den har vel omtrent dobbel strømforsyning i forhold til I30, og dette vil høres både i bassen og på kontrollen og dynamikken generellt.
I tillegg er kombinasjonen Pre30 og A30.2 mere balansert, detaljert og nyansert enn de intergrerte modellene.

O

OldBoy

Gjest
Uff, ja, her gikk det nok litt fort.

Det er riktig som du sier: PRE30 pluss Pimares effekttrin A30.2 er faktisk en bra kombinasjon.

Den integrerte A30.1, som jeg i farten omtalte som A30.2, beklager igjen, er ikke vesentlig annerledes enn I21, men det var jo ikke svaret på spørsmålet til okalles.

Men forøvrig tror jeg at det er blitt riktig, det jeg har skrevet i dag. Enkelte dager er det tydeligvis best å holde seg unna forsøk på tankevirksomhet.

O

OldBoy

Gjest
Vel prisen er grei nok, du får helt sikkert mye bedre lyd, og du får alltids igjen pengene dine hvis du ikke blir fornøyd og vil selge igjen. Men jeg er ikke så sikker på at du får løst bass"problemet" ditt. Høyttalerne dine er tross alt ikke blant dem som har mest trøkk i bassen i utgangspunktet. Spørs om ikke en god sub løser dette bedre enn å kjøpe ny elektronikk.

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Har vurdert det og, så det blir vel løsningen. Er det fordel og kjøpe sub fra samme produsent, SA altså?

O

OldBoy

Gjest
Ikke nødvendigvis. Men har du en forhandler av SA i nærheten, har du jo den fordelen at du lett kan få sjekket ut hvordan SA-sub'er fungerer sammen med SA1550. Helst hjemlån, så du får prøvd det hjemme hos deg, men en demo i butikken kan også gi en viss pekepinn.

Ellers har REL godt rykte på seg for å levere gode sub'er til musikk.

Hvis du finleser de mange tråder om suber her på HFS, får du sikkert enda flere tips.

S

sprett

Gjest
Jeg har en sp31 til salgs, hvis noen er hypp på det...

Mvh

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
32
Sted
Hordaland
OK, for gruble litt til. Er det sånn at man får litt ekstra driv på lavt volum om man har kraftigere strømforyning? ??? :-[ ???

O

OldBoy

Gjest
Jeg tror ikke at det noen slik sammenheng. Det lille ekstra drivet som man kan oppleve med enkelte forsterkere på lavt volum kommer mest sannsynlig av at enkelte forsterkere har en frekvenskurve som gir en svak loudness-effekt. Det vil si at diskant og bass har et litt høyere nivå enn helt nøytralt.

Til sammenligning, kan nok din Primare-forsterker oppleves som litt av det motsatte, i og med at den er litt avrundet i toppen i forhold til de spisseste i klassen, og det stemmer godt med det jeg hører Primare-eiere si: Primare må ha litt volum for å "våkne til liv".

O

OldBoy

Gjest
Lærer og lærer...Vær forsiktig nå: det er ikke sikkert at forklaringen min holder vann!.
:) :) :)

Men når det gjelder Primare ved lave lydnivåer er jeg sikker. På Primares intergrerte må man skru opp volumknappen et stykke før det blir skikkelig sus i serken.

Topp Bunn