Primare i21 ulyd. Hva må byttes?

TerminusXR

Medlem
Ble medlem
17.02.2021
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Haugesund
Hei, har en Primare forsterker stående på en hylle som jeg husker det var god lyd i og som ble brukt mye. Ble kjøpt 2006.

Mange år siden parkerte jeg den der pga en stygg ulyd..garantien var da utløpt for flere år side. Link til film av dette er vedlagt i innlegg.

Lyden kommer gradvis og stiger fra knapt hørbar til høy støy etterhvert og kan få variasjon i støyen ved å vri på volumvrideren. Det trenger ikke være lydkilder tilkoblet en gang, det kommer forsterker og ut i høyttalere.

Tenkte det kunne være forstyrrelser i mitt oppsett eller på EL anlegg, så jeg tok den med til Soundgarden der de fikk samme resultat. De prøvde med en veldig dyr strømkabel også men hjalp ikke.

De foreslo å sende den inn men jeg har ikke lyst å tenke på hva det blir i frakt med den tunge kolossen av en forsterker. :)

Kunne tenkt å fått den i stand men vet ikke hva denne ulyden skyldes, noen som har hørt det før?
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Har du mulighet til å måle bias? Kan være at det er dc på utgangen. Kan også skyldes defekt kondensator i psu.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
TerminusXR: Sprengte kondiser i PSU ser du lett- de har gjerne en liten "bulk" på toppen. Og så lekker de. Ellers ville jeg også kanskje fått sjekka jordinga. Men Haugesund har da folk som bør være kompetente til å fikse det der?? Hvis ikke: Det HAR skjedd ganske så utrolige ting på forsterkerfronten siden 2006- og kanskje spesielt i I21s klasse...Bladelius Tyr, for eksempel....til nå i hele TRE generasjoner.. Hvorav EN i ren klasse A. ;) Reparasjonen kan fort bli såpass dyr at det ikke lønner seg, annet enn ved salg som rep-objekt...
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Beste tips er å spørre @RJEL her på forumet. Han er veldig serviceinnstilt og godt kjent med Primare.
 

TerminusXR

Medlem
Ble medlem
17.02.2021
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Haugesund
Ikke så mye ting oppi denne boksen som man skulle tro ut fra vekten, men ingen bulende kondiser å se eller løse ting.
Vet ikke helt hvordan man måler bias men skal nevne det for en lokal reparatør:)
Får skru til litt på det som jeg kan og prøve igjen.
 

Vedlegg

TerminusXR

Medlem
Ble medlem
17.02.2021
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Haugesund
Hei, det virker som jeg fikk den i orden med 3 stk primitive verktøy, skrujern og leatherman og et 1,5mm umbrakoskrujern😄... Noen av skruene på de 2 blå sukkerbitene på PSU og den som er rett under hvit cableribbon som vises på bildet fikk jeg teitet en kvart tørn på med stjerneskrujern, der de gule ledningene gikk inn. Jordingstipset var nok den rette løsningen.

Demonterte også frontpanelet med knapper og volumkontroll og skrudde meg innover gjennom forskjellige størrelser muttere som festet panelet til forsterkeren. Da jeg fikk kretskortet ut var det mye rusk og støv der inne og volumvrideren fikk seg en dusj rens.
Den virket nå som ny!

Tidligere gikk volumet på displayet til null av seg selv da jeg skrudde opp, og levde sitt eget liv. Steg oppover av seg selv når ingen rørte den.

Nå har jeg hørt på musikk i et par timer og ulyden har forsvunnet, jeg er glad!!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
TerminusXR: Jording, ja? Thought so....De gule kablene der pleier å ha noe med den å gjøre, og hvis skruene ikke sitter, hva skjer? Dårlig forbindelse. Er lik brum og summing. Volumen din trengte nok en rens, og den kontrolleres etter det jeg husker av en pulsgiver som av og til kan oppføre seg omtrent slik du bekriver. Altså gi KONSTANTE pulser, uten påvirkning utenfra. Hvis den hadde så mye støv i seg, ikke rart den levde sitt eget liv...skjer det igjen, bytt! Kos deg med ampen, du..Beklager hvis jeg var litt "doom & gloom" her oppe. Tør man spørre hva du har koblet den opp på? Høyttalere og kilder? ;)
 
Sist redigert:

TerminusXR

Medlem
Ble medlem
17.02.2021
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Haugesund
Yeah😄 jeg var jo i ekstase når jeg fikk teitet jordingsklemmene littegrann for da fikk jeg håp om at det stemte mot det ene tipset her i tråden, kanskje ville det virke positivt inn på lyden. Lurer på om det faktisk var litt spindelvev rundt vrider-kretskortet og, lignet litt. Mye kan ha skjedd på de 10 åra!

Jeg kjøpte ampen sammen med et par høyttalere som de oppe på soundgarden mente spesielt passet sammen, var noe om at dette høyttalermerket ble bygd og utviklet mens de kjørte primare forsterkere på de, System Audio 1280MKII. Vet ikke ennå om det stemmer men jeg har fin lyd.

Primare ampen ville de ha 10.000 for, system audio høyttalerene var utgående modell så jeg fikk de for 6000 som var halv pris, så jeg var fornøyd!

Ville kjøpe CD spiller som var i samme design men budsjettet sa nei takk når de skulle faktisk ha 10.000 for CD spilleren også!

Jeg beholdt min Yamaha natural sound CDX-397 til cdplater, og til vinyl har jeg Denon DP-300F. Ikke noe fancy greier men de gjør grei jobb hjemme hos meg😊
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Så bra at den virker igjen. :) De gule lederne fra trafo er ikke jord, men ac. Du har en dobbel trafo hvor gul og rød går på hver sin likeretter. Sort er nullpunkt. Tror kanskje feilen kan ha vært støvet i frontpanelet. Støv og spindelvev leder strøm og kan lett ha vært årsak til overslag i signal. Eller så kan den ha mistet jordtilkobling i festeskruene til chassis vist dem var løse. Hadde du hatt null kontakt i den gule lederen ville den ene kanalen vært helt død.

Og en defekt kondensator bør absolutt ikke se defekt ut. De kan måle svært dårlig selv om den ikke lekker eller buler på toppen.
Mvh
Morten
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Terminus XR: Bra system, det der! Særs meddelsomt. Og nå som edderkoppene er hivd ut av huset sitt lever den nok noen år til ;) Vil du opp å streame med Primare, hent inn en Prisma NP5....Den har visst DAC også, slik at du kan bruke Yamaha som rein transport. Men med Primare-sound også fra den.
 

TerminusXR

Medlem
Ble medlem
17.02.2021
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Haugesund
Hehe, jeg har nok altfor lite kunnskap med elektroniske komponenter dessverre.
Jeg kan bare åpne og inspisere dem, og om jeg finner 2 kretskort som er smeltet sammen så kaster jeg driten og kjøper nytt. Lodder kanskje på plass igjen om jeg finner en løs ledning.. (valgfag elektro) 😊

Her var det noe diffust hva det kunne være for noe for alt virket helt og fint, men jeg har konstatert at det er volumvrider eller hele den enheten inni baki der som er utslitt.

Jeg har måttet bruke vrideren frempå amp ganske mye siden fjernkontrollen sa takk for seg ganske tidlig. (Eller var det IR-mottakeren inni ampen som gikk)... Dioden på fjernkontroll blinker hvertfall om man ser på den gjennom mobilkamera hvilket indikerer at den virker..

Ulyden kom tilbake så smått i kveld, men da jeg visste hvem synderen var tok jeg frem den lille umbrakoen og plukket av vrideren og løsnet opp mutteren bak denne. Litt vridning og riksing i denne enheten bak der fikk det tilbake til normalen. Blir nok bytte av den.

Har nå lært hva en slik lyd fra primare i21 forsterker betyr, og kanskje kan tråden løse andre som har en slik lyd.
Skikkelig irriterende var den.
 

Vedlegg

Topp Bunn