Primare i 20 uten lyd

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Fikk tak i en defekt primare i 20, som eg skal prøve å fikse.

Problemet i følge forrige eier er at den sluttet å sende lyd til høytallerene og han mente han muligens hadde overhetet den.

Har åpnet den og ser ikke noe umidelbar feil, forsterkeren får strøm og virker ellers fin.

Er ikke lett å finne skjema til denne, noen som har forslag?

Sist redigert:

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Har du sjekket poweret?
+/-7volt, +/-14volt, +5volt og +/-35volt. Disse målepunktene står trykt på kortet, så det er fort gjort å sjekke.
Ellers er det meget kjent at alle SMD kondensatorer er tørket ut før de er montert.....

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
552
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Spørs om det ikke må byttes kondensatorer, ja. Vanlig feil/problem med Primar.

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Skal ta å få sett på det i morgen. Hvilke kondensatorer er det snakk om , er det di største? Er det lett å få tak i nye som ikke vil gi noe forskjell i lyd?

A

audiosan

Gjest
dette har tydeligvis skjedd plutselig. så glem kondensatorer. gjelder det en kanal, eller begge?

N

nysjerrigper

Gjest
sluttet å sende lyd og virker ellers fint? skjønte ikke helt. men om utgangene er helt tyst ville jeg først målt transistorene. deretter relè, ICèr etc

A

audiosan

Gjest
det virker jo som at den ble tyst. men slår seg på og forblir på.
ellers er jeg veldig enig med nyskjerrigper. relèer sikringer på utgangen. og utgangs transistorer virker som synderen, om forståelsen av problemet er korrekt.

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Ingen av utgangene funker, ellers får den strøm og display og inngangsvalg og alt ellers ser bra ut.

Tar og poster et bilde senere.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Skal ta å få sett på det i morgen. Hvilke kondensatorer er det snakk om , er det di største? Er det lett å få tak i nye som ikke vil gi noe forskjell i lyd?
Det er selvfølgelig ikke ladelyttene. (de største)
Jeg sa SMD og det er alle de små aluminiums - kondensatorene som står rundt omkring i hele forsterkeren.
Den skikkelige servicen er å bytte ALLE og sette i vanlige lytter.

Men som sagt mål drivspenningene.....
Er ei av de feil bytt LM337 eller 317 regulatoren. Da har defekte lytter tatt knekken på regualtoren.

Kan jo også være sprengt utgang som jeg ser er nevnt. Men det er mere skjeldent på I20.....

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Det eneste eg kan se er en merkelig soyasaus aktig greie rundt di største kondensatorene nede, vet ikke om det skal være slik.

Hadde vært fint visst noen kunne fortalt meg hva som skal sjekkes hvis dere klarer å se det på bildene.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Har jo prøvd å sagt det i to innlegg lenger opp i tråden. +/-7volt, +/-14volt, +5volt og +/-40volt. Ser jo målepunktene på bildene dine.....
Sjekk om disse speninngene er korrekte.
Også kan du sjekke de runde orange printsikringene som står ved rekkeklemme for tilkobling av trafo. De står i sokkel så de er bare å nappe ut og ohme de.
Når det er sagt så er nok denne ampen ikke noe "nybegynner" prosjekt.
Blåse den rein for støv skader heller ikke.
Og skifte alle 20 SMD lytter er et must og sett i "vanlige" lytter som holder lengre.

"soyasausen" er lim og det skal være sånn.....

Er usikker på hvor mere tydelig det går an å gi tips.... Fram med multimeteret :)

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Har jo prøvd å sagt det i to innlegg lenger opp i tråden. +/-7volt, +/-14volt, +5volt og +/-40volt.
Fikk med meg det, tenkte mer på om noen kunne peke ut hvilke komponenter som skal sjekkes. Er såpass nybegynner at eg ikke vet hvordan disse relene og sikringene ser ut.

Så dette blir spennende.:)

Skal ta og sjekke det som er nevnt med multimeteret.

Enten går det bra ellers så blir forsterkeren enda mer ødelagt, kansje eg skulle bare levert den inn et sted og spurt hva en repersjon ville komt på. Noen som har tips til et sted i bergen som kan ta jobben?

Topp Bunn