Forsterkere Primare A32 v/s AW250-R

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Er det noen vesentlige forskjeller på A32 fra Primare og Electrocompaniet sin AW 250.R.
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Har ikke testet de samtidig og det er etterhvert en stund siden jeg har hørt de. Begge husker jeg likevell som varme, men Primaren er en del mer oppløst oppover i frekvensene. AW250R vil jeg karakterirese som pæreformet i klangen. Tung bass. Konstruksjonsmessig er Primaren også flere hakk forran. Topplokket på AW250R er spinkelt! Om jeg ikke husker feil blir begge forsterkerne veldig varme ved normal spilling.

Hvis du tenker å bruke forsterkeren sammen med Explorer hadde jeg definitivt gått for A32!
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.253
Antall liker
9.041
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Primare er som skapt for System audio så valget er enkelt således for min del.. :)
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Så er jo AW250-R en god del dyrere også. Tenkte pris hadde en del å si. Hvilke andre kandidater i (40k klassen brukt) skulle man vurdere som passer explorer?
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Har eid AW250R og testet A32. Hos meg var AW250R soleklart bedre. Men enig at byggekvaliteten virket som bedre på A32. Er jo som alltid litt system avhengig og hva slags preferanser man har men syns A32 ble litt kjedelig.

Holografi og nerve går solekart til AW250R.. Er en stund siden men mener at A32 var litt tightere i bassen
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hva med en brukt McIntosh effektforsterker? Hadde en integrert MA6900 til Mantra 60. Det låt meget bra faktisk.
Det er noe helt eget over McIntosh lyden. Og de dansende turkise VU-metrene er bare lekkert :)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Nja, både og. De litt nyere er ikke like varme som de litt eldre modellene. MA6900 gikk for å være varm, men jeg syns ikke jeg
manglet noe i toppen med den. Kjørte med Hegel HD20 dac. Så den veier nok litt opp. Ser du har HD20 og P10 selv.
Så tror ikke du ville fått noen problemer med for lite info i ovre leiet. Det jeg kan si er at McIntosh spiller på en helt egen
måte, så det må nesten bare høres. Det jeg fikk ut av mine Mantra 60 var fenomenalt. Aldri hørt Mantraene så sprek og
musikalske med andre forsterkere. Så derfor tror jeg også du ville fått en fin match med Masterne dine.
Har hørt folk som har hatt annet forsterkeri på Masterne og har prøvd McIntosh uten å se seg tilbake i ettertid :)
Men dette er et tips utfra mine erfaringer med MA6900, som til SA virket meget bra. Ble byttet ut fordi den ikke matchet
Dynaudioene like godt. Men til alt annet jeg testet den med ble det seier til MA6900.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Ok, det er explorer uten master eg har:rolleyes:, men det betyr vel mindre. Ka med Plinius, noen erfaringer der?
 

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Innlegg
389
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Hvilken PRE er det du har? Hvis du har en Hegel P10 som jeg ser i signaturen din, ville jeg oppgradert den i samme slengen. SA explorer + Rør-Pre og Primare eller EC er uansett en vinner. McIntosh ville jeg styrt unna. De er ikke "skikkelig bra" får du er oppi 1.2kw blokkene. Mener med det at det er MYE annet som gir mye mer bang for the buck.

Preampen har igrunn mer innflytelse på lyden enn effekten. Mange glemmer nettopp denne i oppsettet. Kjøper svindyr elektronikk her og der, og sitter på en kjip og sleten pre.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Ok, det er explorer uten master eg har:rolleyes:, men det betyr vel mindre. Ka med Plinius, noen erfaringer der?
Hva med å gå for en intergrert sak fra McIntosh? Selg unna det du har bortsett fra HD20 dacen?
Jeg tror faktisk det vil gi deg en forbedring alt i alt. En MA6900 eller en MA7000. De skal ikke være umulig å
oppdrive brukt. Ser de dukker opp i ny og ne. Evt en ønskes kjøpt annonse her på Sentralen kan hjelpe :)

Når det kommer til Plinius så har jeg ikke noe erfaring som gjør at jeg kan uttale meg der. Gjerne andre kan?

Mvh Øyvind
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.914
Antall liker
19.768
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ok, det er explorer uten master eg har:rolleyes:, men det betyr vel mindre. Ka med Plinius, noen erfaringer der?
Disse har jeg selv hatt. Primare passer selvsagt bra. Enda bedre er Arcam. Men aller best passet Chapter Precis.
 

BERG1

Medlem
Ble medlem
11.05.2013
Innlegg
7
Antall liker
1
Hadde a32 i flere år med MC220 som pre,byttet ut med moon 600i og det er ingen vei tilbake,strammere bass bedre klangfarger,større lydbilde og er perfekt til mine Audiovector RS6 AA
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Har ikke testet de samtidig og det er etterhvert en stund siden jeg har hørt de. Begge husker jeg likevell som varme, men Primaren er en del mer oppløst oppover i frekvensene. AW250R vil jeg karakterirese som pæreformet i klangen. Tung bass. Konstruksjonsmessig er Primaren også flere hakk forran. Topplokket på AW250R er spinkelt! Om jeg ikke husker feil blir begge forsterkerne veldig varme ved normal spilling.

Hvis du tenker å bruke forsterkeren sammen med Explorer hadde jeg definitivt gått for A32!

Angående det pæreformede lydbillede fra 250R (godt billede forresten:) så taler vi vel om de nyere modeller, Tau efter 2004? De gamle er ikke så bastunge. Har en af de gamle plus Explorer, ikke noget pæreformet der nej :)
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Hvilken PRE er det du har? Hvis du har en Hegel P10 som jeg ser i signaturen din, ville jeg oppgradert den i samme slengen. SA explorer + Rør-Pre og Primare eller EC er uansett en vinner. McIntosh ville jeg styrt unna. De er ikke "skikkelig bra" får du er oppi 1.2kw blokkene. Mener med det at det er MYE annet som gir mye mer bang for the buck.

Preampen har igrunn mer innflytelse på lyden enn effekten. Mange glemmer nettopp denne i oppsettet. Kjøper svindyr elektronikk her og der, og sitter på en kjip og sleten pre.
P10 hadde en ny pris på 40K da den kom og det sies at den er tett på P30. Regner med den holder, eller?
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
McIntosh er veldig bra på mye, men jeg må også dessverre fryktelig høyt opp i prisklasse for at definisjonen oppover faller på plass. Opplever ofte at de oppleves som strømsvake i forhold til oppgitte tall. Man ser svært ofte at folk liker Mc lyden, men at de trader seg oppover og oppver så fort de har økonomi til det. "Vil ha mer av det jeg liker" fenomenet,som jeg kaller det :) Skal innrømme at jeg har en drøm om å få Mc i hus en vakker dag, men det blir i anlegg nr2 tror jeg. Er nok gift med Hegel lyden i hovedoppsettet, iallefall inntil videre.

Med P10 er det vel nærliggende å tenke på H4SE eller H20. Jeg hørte Master versjonen mange ganger på 20 komboen til Hegel og det var glimrende! Explorer er ikke så grusomt tunge å drive. Med denne komboen trenger du ikke bruke så mye penger, men heller spare til det kommer en ny toppmodell DAC fra samme selskap.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Ok, det er explorer uten master eg har:rolleyes:, men det betyr vel mindre. Ka med Plinius, noen erfaringer der?
Hørt på Plinius 301, eller hva den heter, noen ganger. Et skikkelig beist med høy oppløsning og en fjellstø bass. En kamerat har den og vi har lekt oss med den mot bl.a Naim og Bladelius.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Nå er vel Explorer og Explorer Master 2 forkjellige høyttalere rent lydmessig? Masteren er ikke like hissig og frempå.
Hadde en lang prat med Soundgarden for en tid tilbake angående nettopp disse to og forskjellene. De sa disse to
ikke kunne sammenlignes når det kom til lydgjengivelsen. Der var Master lettere å få til og matche. Explorer måtte
visst matches med omhu for ikke å gi lyttetretthet. Så jeg antar utfra dette at Master kan med bedre hell kombineres
med Hegel enn vanlige Explorer? Liker selv Hegel meget godt, men kjenner de såpass vel at jeg ser dens begrensning
i match hvis høyttalerne er lystklingende. Men med det sagt så har jeg lest mange fornøyde SA og Hegel eiere.
Så det faller vel ut i smak og behag :) Selv falt jeg veldig for McIntosh og SA må jeg si. Manglet slett ikke på effekt
heller i MA6900. Den hadde solid grep på basselementene. Aldri hørt Mantra 60 spille så kontant og rytmisk ;)
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
McIntosh er veldig bra på mye, men jeg må også dessverre fryktelig høyt opp i prisklasse for at definisjonen oppover faller på plass. Opplever ofte at de oppleves som strømsvake i forhold til oppgitte tall. Man ser svært ofte at folk liker Mc lyden, men at de trader seg oppover og oppver så fort de har økonomi til det. "Vil ha mer av det jeg liker" fenomenet,som jeg kaller det :) Skal innrømme at jeg har en drøm om å få Mc i hus en vakker dag, men det blir i anlegg nr2 tror jeg. Er nok gift med Hegel lyden i hovedoppsettet, iallefall inntil videre.

Med P10 er det vel nærliggende å tenke på H4SE eller H20. Jeg hørte Master versjonen mange ganger på 20 komboen til Hegel og det var glimrende! Explorer er ikke så grusomt tunge å drive. Med denne komboen trenger du ikke bruke så mye penger, men heller spare til det kommer en ny toppmodell DAC fra samme selskap.
Har hørt P10 og H30 på Explorer og den sang fint på lavt volum, men det er den lyse toppen eg vil vekk fra. Når det gjelder ny dac fra hegel så er vel BD32 meget bra som kilde uten å gå via ekstern dac. Bruker ikke HD20 på den. Øyvind: Når det hjelder SA så blir det veldig snevert utvalg av elektronik å velge mellom om soungardens utalelse er fasit. Da må HT byttes også for å få annen og bedre lyd. Begynner å bli omfattende men jo flere innspill jo bedre. Det blir som en beholdning av fakta å ta av når man bestemmer seg
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Ja da er det mot den gamle drømmen min da, Explorer/A32/PRE30 eller PRE32. Da går du mot varmere klang. McIntosh MA7000 /MA8000, men da måtte jeg hatt Hegel dac forran... Primarekomboen gir utrolig mye strøm og lyd for pengene :)
 
Sist redigert:

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Ja, ender vel opp der, med Primare, men håper å kunne bruke P10. Kor tid kom den store strømforyningen til A32?
 

GrEmLiNgS

Medlem
Ble medlem
24.02.2008
Innlegg
38
Antall liker
12
Uten tvil A32 :)

Oi, det husker jeg ikke, men det er lenge siden

Her et bilde fra tidligere i vinter :)

1175672_679399915434853_1203583794_n.jpg
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Stor forskjel på den største på 2000 kva, og den små??
 
Sist redigert:
Topp Bunn