Ønsker anbefaling Preamp som matcher Oppo105D/Hypex Ncore

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Antall liker
46
Torget vurderinger
1
Hei

Har du forslag til/erfaring med forforsterker som matcher Oppo105D og Hypex Ncore. Må kunne kobles ballansert mellom
Oppo og Ncore. Må også ha HT-bypass funksjon.

Høyttalerne jeg bruker er XTZ Divine 100.49

Kjør på.....

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Antall liker
46
Torget vurderinger
1
Leste på et eller annet utenlandsk forum at Parasound P7 var super match med Oppo105.
Noen som har prøvd P7 opp mot Hypex Ncore eller andre klasse D forsterkere ?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
1.136
Det kan godt være at P7 er en god match, bare vær klar over at Parasound JC2 BP er en atskillig bedre preamp.

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Antall liker
46
Torget vurderinger
1
Ja du har nok helt rett i det. Men JC2 BP koster vel rundt 45k. Og det er nok uaktuellt.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.220
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det har slengt en og annen Pass Labs -pre på børsen...

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Antall liker
46
Torget vurderinger
1
Ser det ligger en Pass Labs XP10 på brukten.
Noen som kan si noe om Parasound kontra Pass Labs sammen med Hypex Ncore/annen klasse D ?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
1.136
Burde være mulig å få JC2 BP til rundt 25k hvis du importerer den selv.

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Vet ikke om dette er en sammenlignbar Hypex, men har prøvd min Hypex 180HG på 3 forskjellige forforsterkere

- Cary Audio SLP-03; MEGET bra, faktisk noe av det beste jeg har hørt
- Hegel hd20 DAC/pre; overraskende bra, men et lite stykke unna Cary'en
- Parasound P5; førsteintrykket var bra, men etthvert så merket jeg at dette var en dårlig match...

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.220
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Noen som kan si noe om Parasound kontra Pass Labs sammen med Hypex Ncore/annen klasse D ?
Har ikke sammenliknet DIN kombo, men det skulle vært extremt mangel på PassLabs (på verdensmarkedet) før jeg hadde handla Parasound...

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Antall liker
46
Torget vurderinger
1
Har ikke sammenliknet DIN kombo, men det skulle vært extremt mangel på PassLabs (på verdensmarkedet) før jeg hadde handla Parasound...
Kan du utdype forskjellene mellom PassLabs og Parasound ? Hvilke PassLabs modeller ville du foreslått ?

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Antall liker
46
Torget vurderinger
1
Hvor mange er det? (og hvilke har du råd til ;) )
Lurte på om det er noen merkbar forskjell i signaturen mellom Parasound og Passlabs, jeg har ikke hørt de,derfor spørsmålet.

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
352
Torget vurderinger
2
Tror jeg hadde brukt noe med rør til NCore. Hver eneste gang jeg har hørt klasse D forsterkere, har det liksom ikke blitt bra, før rør pre ble koblet til. Tror Passlabs også kan være veldig bra, men ikke hørt det sammen med klasse D.
Har bestanding følt at musikken ble litt sjelløs med klasse D, men mye ordnet seg når det kom rør inn i systemet. Det tilfører kropp og sjel til ellers gode produkter som mangler litt der.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Hei

Har du forslag til/erfaring med forforsterker som matcher Oppo105D og Hypex Ncore. Må kunne kobles ballansert mellom

Kjør på.....
Tror du bør si litt om hva slags lyideal du har?

Har du testet Oppo'en direkte mot Ncore? I så tilfelle, blir det for "sterilt" kan du kanskje gå for noe mer mykt og røraktig.
Liker du lyden rett fram, bør du se på noen nøytrale preamper.

Kan ikke hjelpe deg med hva du skal kjøpe, men jeg tror flere kan tipse hvis du gir litt info om smak og musikkvalg.

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Antall liker
46
Torget vurderinger
1
Hei

Kjør på.....
Tror du bør si litt om hva slags lyideal du har?

Har du testet Oppo'en direkte mot Ncore? I så tilfelle, blir det for "sterilt" kan du kanskje gå for noe mer mykt og røraktig.
Liker du lyden rett fram, bør du se på noen nøytrale preamper.

Kan ikke hjelpe deg med hva du skal kjøpe, men jeg tror flere kan tipse hvis du gir litt info om smak og musikkvalg.
Heisann
Liker nok lyden "rett fram" som du sier. Ren/klar mellomtone,luftig diskant som ikke stikker seg ut,stram tight bass(dette er vel det de fleste jakter på)
Lytter mye til singer/songwriter,rock(70-tallet) Ikke så mye kompleks,sammensatt musikk.
Er ut etter detaljer,plassering av aktører/instrumenter/bredde i lydbildet.

Det er et dedikert rom der jeg har jobbet mye med akustikk, og er jo veldig godt fornøyd. Men det var deet lille ekstra da...

Må ha preamp med ht-bypass da rommet også brukes til film.

Takk til alle som har deltatt så langt. Må suge til meg den erfaringen dere har for å prøve å lande trygt på et godt egnet produkt.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Du må ikke ha ht-bypass, det er mulig å bare sette volumet til riktig nivå!

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Antall liker
46
Torget vurderinger
1
Glemte å si at jeg bruker en Onkyo 818 reciever i kjeden. Vi fortsette med det på film for å få romkorreksjonsdelen med.

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Antall liker
46
Torget vurderinger
1
Nå synes jeg Ncore-folket må kjenne sin besøkelsestid her :) og gi noen gode råd.

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Antall liker
46
Torget vurderinger
1
Hei igjen

Vurderer Audio Research preamp. Enten MP-1 eller LS-27. Noen som kjenner til disse og kan komme med noen synspunkter ?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.577
Torget vurderinger
1
Det er mulig som en nødløsning, men det vil være direkte galskap å kjøpe en forforsterker uten HT-bypass når han skal bruke den sammen med et surroundoppsett.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Det er mulig som en nødløsning, men det vil være direkte galskap å kjøpe en forforsterker uten HT-bypass når han skal bruke den sammen med et surroundoppsett.
Skjønner ikke helt galskapen her?
Kan du forklare litt nærmere?
Kjører selv med 2 forforsterkere uten HT bypass med aktivt delefilter og 8 kanaler pr side i stereo, samt en blanding av aktive og passive høyttalere i 7.1.
Switcher også subbene I fronthøyttalerne mellom aktivt delefilter og signal fra LFE ettersom jeg spiller I stereo eller 7.1.
Det begynner kanskje å nærme seg galskap, men en pre uten HT bypass tror jeg er fullstendig mulig å leve med :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Enig Men EHED over her. HT bypass er mye lettere å ha med å gjøre. Men man trenger det ikke. Man kobler bare preout fra reciver inn på en vanlig inngang på 2 kanals forsterkeren. Og velger den inngangen. Setter volumet på max og kjører ny auto oppsett med reciver.

Når det er gjort, så velger du bare den inngangen når du skal se på film, drar volumet helt opp og kjører ivei. Problemet med denne løsningen er om du glemmer deg etter å ha sett film, og setter på musikk. Da står fortsatt forsterkeren på full guffe.

Så litt klarhet i toppen er greit om man velger den måten.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.577
Torget vurderinger
1
Det er ikke oppkoblingen som er problemet - den er like enkel som om du har HT-bypass.

Problemet ligger i daglig bruk. For det føreste krever et slikt oppsett i praksis at man er singel. Jeg ser for meg den som instruerer kona eller sin 4-årige sønn om prosedyren for å bytte mellom stereo og surroundbruk. For det andre er det uhorvelig tungvint. Men den kanskje aller mest alvorlige innvendingen er at man rett som det er i praksis får lydsjokk fordi man glemmer å skru ned volumkontrollen når man bytter over til stereo etter å ha sett film. Har du ikke vært singel før, blir du det fort da...
På en annen side kan det være ganske effektivt hvis du ønsker å bytte ut høyttalerne.

Alt dette kan noen selvfølgelig leve med hvis man har stereoforsterkeren fra før, og skal henge på en surroundreceiver. Men hvis utgangspunktet er at man skal kjøpe en stereo for(for)sterker til et kombinertoppsett, er det på grensen til galskap å ikke velge en av de utallige produktene med HT-bypass.

På en annen side - vi som dyrker denne hobbyen later til å ha en dragning mot galskap... :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Absolutt. Ser den. Trøbbelet er som du sier om man glemmer seg i det daglige.

Men forkjellen med å bruke HT bypass eller normal inngang er at ved normal inngang så må du styre med volumet. Det slipper du med HT bypass.

Man må fortsatt velge riktig inngang på den integrerte forsterkeren uansett hvilken løsning man går for. Så den egentlige forskjellen i hva man faktisk gjør er kun å vri volumet opp og ned manuelt uten HT-bypass.

Har selv hatt den løsningen (uten HT bypass) og måtte finne på noe annet pga samboer som var redd for å gjøre feil med volumkontrollen.

Og ja, vi har vel en dragning mot galskap som du sier. akkurat innenfor hobbyen vår, så kan det å være single kanskje være en fordel.... :confused:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.577
Torget vurderinger
1
Nei. Men det er noen andre.
Vil vel anta at P5 har samme funksjonen. Og så har jeg vært borti noen til, men husker ikke hvilke. Men mange er det ikke.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.166
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg er rimelig fornøyd med løsningen jeg bruker. Til film, tv, cd, squeezebox og PC bruker jeg en Denon receiver med pre out som jeg sender linjesignal til et sett aktive Dynaudioer. Når jeg virkelig skal nyte musikk går jeg digitalt rett til Dynaudioene, dette er det bare jeg som gjør i familien og derfor ikke noe problem med ekstreme volumer. Jeg bruker også en Harmony one fjernkontroll, så det blir enkelt å skifte mellom de ulike aktivitetene.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.577
Torget vurderinger
1
Veldig spennende oppsett. Bruker du AIR20 også til surroundkanalene?
Hvis jeg oppfatter det riktig kan du velge mellom analog og digital inngang på AIR20 med fjernkontrollen, og da blir vel dette like komfortabelt bruksmessig som med en stereoforsterker med HT-bypass. Det blir vel i praktisk bruk som om du har inngangsvelger med fjernkontroll på en effektforsterker.

En interessant og annerledes variant av konseptet prosessorinngang. Linn har også mulighet for en veldig annerledes variant av dette konseptet på de flest av DSM-produktene. Dette er digitale streamere med forforsterkere eller integrerte forsterkere innebygget, og HDMI-inngang som har mulighet for å videresende et multikanals signal til en surroundreceiver for gjengivelse av de andre kanalene enn L/R, og samtidig er det DSMen som styrer volumet på alle kanalene. Har ikke hatt mulighet for å prøve ut dette enda., men jeg forestiller meg at det er en interessant variant i kombinasjon med nettopp en Oppo 105, siden denne har så rike muligheter for å rute digitale signaler, og også har HDMI-inngang i tillegg til utgang.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En annen variant som jeg er i ferd med å gjør er å bruke HTPC, lydkort og software. Jeg tror det skal være mulig da og får en lydkvalitet som overgår selv de aller dyreste surround prosessorene til nåde film og musikk. Tilbakemeldingene til de som har sammenlignet (med f.eks Datasat) tilsier nemlig det. Vel og merke hvis man mener lavest mulig forvrenging og egenlyd er ensbytende med best lyd. Et high-end lydkort eller flerkanals DAC koster tross at ikke så mye i dag.

Ulempen er at man må bruke J River Media Center til alt pr dags dato (de jobber riktig nok med en løsning som vil fungere til alt i windows) og det går ikke med eksterne enheter (dekoder, Playstation osv.). Hvis det er interesse for det, så kan jeg etterhvert lage en guide for det.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg skal etterhvert i gang med et hjemmekino/stereo-oppsett i kjeller til vinteren. En guide, Orso, ville blitt satt stor pris på fra min side!

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Antall liker
46
Torget vurderinger
1
Tviler ikke på at det er mange veier til god lyd. Men i mitt tilfelle vil jeg fortsette med å spille flac via Sb med Oppo som dac. Ønsker også å koble
Oppo-Pre-Ncore via XLR(ballansert) da jeg har mulighet til det. Og HT-bypass.

Om dette er veien å gå for å hente ennå mere ut av potensialet til Divine er usagt men må prøves.

Pri 1 er lyd i 2-kanal. Men ser endel film også så derfor ht-bypass.

Orso: Du kjenner godt Ncore så kanskje du har noen konkrete tips til pre som matcher disse ?

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.166
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Veldig fornøyd i alle fall:) jeg bruker et par Gallo nucleus micro som bakhøyttalere som drives av Denonen.jeg kan velge mellom ca 20 ulike custom preset som jeg kan tilpasse som jeg vil med input og eq. Jeg kan velge direkte på høytalerene eller via en pcbasert kontrollprogram.

Veldig spennende oppsett. Bruker du AIR20 også til surroundkanalene?
Hvis jeg oppfatter det riktig kan du velge mellom analog og digital inngang på AIR20 med fjernkontrollen, og da blir vel dette like komfortabelt bruksmessig som med en stereoforsterker med HT-bypass. Det blir vel i praktisk bruk som om du har inngangsvelger med fjernkontroll .

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Antall liker
46
Torget vurderinger
1
Pass Labs xp-10 eller Hegel P30.
Ser at begge disse ligger på torget nå. Noen av dere som kjenner begge og kan gi meg råd ?

mvh

Topp Bunn