Preamp/RIAA til en Pro-Ject Debut Carbon m/OM10 pickup

Myndighetene

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2015
Antall liker
34
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg er ny her og har forsøkt å søke meg til svar uten og lykkes. Så jeg håper noen her kan hjelpe meg.
Jeg har nettopp kjøpt meg en Pro-Ject Debut Carbon DC med en OM10 pickup (MM).
Det jeg opplever nå er at jeg må temmelig høyt opp i volum på min Sony str-dh850 for å få et anstendig lydnivå.
Dette var ikke noe problem med min gamle Systemdek I spiller. Jeg benytter i dag en NAD PP2 RIAA.

Finnes det brukbare preamp'er hvor jeg kan få litt mere gain slik at jeg slipper å kjøre volumet opp så høyt?
Trenger forsåvidt bare en MM RIAA. Jeg kan strekke meg til omlag 1500-2000 kroner. Nytt eller brukt. Ser det ligger litt av hvert på finn.no

Takknemlig for alle svar og innspill.

Jørn

Sist redigert:

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.116
Hei
Med et budsjett på 1500.- tror jeg ikke du finner noe som er vesentlig bedre enn din PP2. Umiddelbart skulle det være nok gain med 4mV og Nad'ens 35dB. Jeg kjenner ikke din Sony, men gjør det noe at volum knappen står litt høgere enn vanlig? Løft pickup'en når du spiller med ønsket styrke, og lytt etter støy/brumm fra høyttaleren. Er det tyst er alt vel OK?
Steen

mean69

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
479
Sted
Hovdebygda
Torget vurderinger
14
Emotiva XPS-1 har 40db gain på mm delen mens Nad PP2 har 35db. Så den vil nok kunne bidra i riktig retning.
Pluss det er en bra Riaa til en overkommelig pris. Jeg valgte den over Pro-Ject PhonoBox S

Myndighetene

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2015
Antall liker
34
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Tusen takk for svar.
Jeg ser også at Pro-Ject Phono Box II har en gain på 40db. Men har blitt frarådet deres RIAA'er. Er usikker på hvor stor forskjell dette utgjør fra 35. Men poenget er altså at jeg var fornøyd med nivået på min gamle spiller. Og, Steen, det er støy i høyttalerne når jeg skrur opp volumet høyt. Fikk bort det meste av dette når jeg fysisk flyttet PP2'en og satt på andre kabler. Men det er fortsatt brum der.

Jeg har lest litt her inne og ser jo at de fleste her er i en helt annen liga enn jeg befinner meg i selv. I utgangspunktet var tanken bak en ny spiller kun å få glede av mine gamle 70, 80 og 90-talls plater uten og måtte punge ut alt for mye.
Jeg ser det ligger en Hanss PA-23 ute på finn. Noen som har erfaring med den? Vil den eventuelt gi meg litt mere output? Jeg har også fått tips om å bytte ut pick-up'en til en Ortofon 2m red.

mean69, hvor kjøpte du din Emotiva XPS-1? Kan ikke finne noen norske treff på den.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.595
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Musical Fidelity V90-LPS ser ut til å ha 40db for MM, og er et bra alternativ i den rimeligere prisklassen > kr. 1490,-.

Kan med fordel "oppgraderes" ved å bytte ut den medfølgende veggvorta til en noe kraftigere PSU (eks fra Clas Ohlsson; Mascot el.likn). Det vil gi et lydmessig løft.

Hvilke PU hadde du på Systemdek-spilleren?

Sist redigert:

Myndighetene

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2015
Antall liker
34
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei! Takk for svar og tips. På den spilleren satt det en Goldring Epic II. Den hadde en output på 5,5mv mot OM10'en sin 4mv. Så mye av forklaringen ligger vel der tenker jeg.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.595
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Ja, definitivt. Det var akkurat det jeg hadde i tankene:).

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.386
Torget vurderinger
1
Vær oppmerksom på at spec for utgangsspenning kan være ved ulike modulasjonsnivåer i platerillene. Mest vanlig er 5 cm/s, men det er ikke uvanlig å finne spec ved 3,54 cm/s som ut gjør en forskjell på kvadratrota av 2 eller 3 dB. For øvrig er forskjellen mellom 5,5 mV og 4 mV ikke mer enn 2,77 dB.

Med mindre du ikke får spilt så høyt som du ønsker så ser jeg ikke de store problemet med å «ratte» volumkontrollen til «11». På vanlige analog e volumpoter så er det bare en fordel å ha et så stort praktisk virkeområde som mulig. Det er alt for mange oppsett med for mye forsterking som resulterer i at volumkontrollen kun er brukbar i området kl 7-10.

mvh
KJ

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.116
........så er det bare en fordel å ha et så stort praktisk virkeområde som mulig. Det er alt for mange oppsett med for mye forsterking som resulterer i at volumkontrollen kun er brukbar i området kl 7-10.
Tiltredes 100%. Erfaringsmessig er det især bassgjengivelsen som blir mye mer "tilstede" når det skrues opp for volumet. Husk at det ideelle er et åpent potmeter.
Steen

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Antall liker
547
Sist redigert:

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Antall liker
547
Jeg har selv en Project Debut Carbon med 2M Red, jeg er kjempefornøyd med den. Å gå fra 4mV til 4,5mV er nok ikke løsningen på ditt lydnivåproblem i seg selv.

4mV/40dB gir et utsignal på 405mV. Å gå til 4,5mV/40dB gir 455mV.

Om du samtidig går opp til 44 dB blir utsignalet 850mV, dvs med 2M Red. Det er nok til å få de fleste nye forsterkere til å klippe.

Myndighetene

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2015
Antall liker
34
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Da falt avgjørelsen til slutt på en 2m Red og en Cambridge 651p og kan ikke si annet enn at jeg er svært fornøyd i forhold til hva jeg hadde. Fikk en betydelig økning i gain. Takk for alle innspill folkens!

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Da falt avgjørelsen til slutt på en 2m Red og en Cambridge 651p og kan ikke si annet enn at jeg er svært fornøyd i forhold til hva jeg hadde. Fikk en betydelig økning i gain. Takk for alle innspill folkens!
2m Red og Cambridge er en knallkombo, selv om det ikke koster nok penger for noen.

mean69

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
479
Sted
Hovdebygda
Torget vurderinger
14
Bestilte direkte fra emotiva.com. Eneste muligheten. Sikkert, raskt og pålitelig firma med god kundebehandling.

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Antall liker
547
Gratulerer, det er en bra oppgradering.

NAD PP-2 har faktisk bare 35 dB gain, mot Cambridge 651Ps 39 dB. Du har gått fra 225 mV med PP-2/OM10, til 400 mV med 651P/2M Red. Det er mer enn nok gain til å merke stor forskjell.

Topp Bunn