Forsterkere Preamp - Effektforsterker støy

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Heisan. Jeg har en Classe CP800 tilkoblet et par Rogue M150. Funker veldig bra. Suser endel, da klipsch høyttalerene er rimelig lettdrevene (dog, syns jeg det er litt i overkant, da det var 100% stille på BW 804diamond.).

På Classe CP800 har man mulighet til HT inngang, noe jeg benytter meg av. Men når jeg nå kobler til NAD T777 sin pre out til HT inngangen, så durer det litt i subbene (lite men merkbart mer enn når det ikke er koblet til. Samt det låter stygt i fronthøyttalerene (L og R, som er koblet til rogue)
Kobler jeg da ifra XLR (testet med RCA med samme resultat) ifra Rogue M150 så forsvinner støyen i subbene (enda roguene godt kan være avslått, men tilkoblet elnettet). Samme skjer om jeg lar XLR sitte i, og nappe ut strømkontakta til Rogue. OK, tenkte jeg, her er det noe muffins med Rogue.

Så tar jeg å kobler rogue direkte inn på Preout på NAD T777, da er alt stille og slik det burde være... Og da tenkte jeg, er det noe som skjer inni Classe.

Problemet dukket først opp når NAD'en hadde vært på service, nettopp pga et defekt analog kort (som inneholdt Preout utgangene), men det løste jeg med å få NAD'en i en annen strømpadde enn Classe og Rogue (de 2 sistnevnte stod da alene på samme strømpadde). Var vel litt tilfeldig at jeg testet dette, men det har fungert fin i 1-2 mnd.
Men så måtte jeg koble ned igjen pga at elektrikker skulle legge opp jordet kontakter og alt nytt ifra sikringskap til dette rommet! Og nå er problemen tilbake.

Må også legge til, ulyden avtar endel når jeg tar en RCA kabel og kobler inn i ene Audio out kontakta til NAD T777 (som ligger på samme print som PRE OUT) og kobler inn i så si vilken som helst anna RCA inngang (uten at disse er i bruk).

Nå skal jeg opp å teste med en denne komboen:

NAD T777 - Classe CP800 - NAD effektforsterker som ejg har liggende. Blir det stille da, ja da vet jeg neimen ikke hva som er feil :). Sus kan jeg leve med, men det jeg snakker om er rett og slett during på relativt høyt nivå ;) (ifra høyttalerene altså).

Tips?
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Da har jeg testet litt:

NAD C356 som effektforsterker gjennom NAD T777. Null støy
NAD C356 som PREAMP mot Classe HTinngang og ut til M150. Null støy.

Idag skal jeg bytte min T777 i en anna T777, se hva som skjer :p.

En kombo jeg TROR jeg glemte å teste var NAD T777 - Classe CP800 - NAD C356(som effekt)... Dette burde jeg selvfølgelig gjort for å eleiminere eventuelle tvil på Classe pre-ampen.

En anna ting jeg kom over var at det var endel mer sus og dus ved å bruke XLR vs RCA....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
..eller forenkle settet til stereo only, og bruke Classedeler istf NAD..Sitter bra på Klipch, disse kanadierne.
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Koblet for noen få år siden opp slik som deg, satte en Pre mellom efekt og reciver. Og det ble mye støy.. Hos meg var problemet av 2 av komponentene hadde jord mens 3komponent ikke hadde jord, Jeg fant en Skjøtepadde uten jord og koblet alt til, da forsvant støy.. Så da tok jeg enkelt og greit og Fjernet jord i Støpsla på De 2 komponentene som hadde jord. Prøvde også og jorde den ujorda komponenten, men det funka isje.....
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Løsningen var å fjerne jord. Nå gjenstår det bare litt diskant sus, men det er nok Classe vs rogue som ikke spiller best i sammen. Overlevbart. Takk for fin respons. :)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Helt klart mitt matching ute å går her. Spes. rør pre. inn i Klasse D Effekt o.l kan gi litt sus. Noen komponenter har litt sær ut-inngangsignal og passer kanskje best med sin matchende partner i samme serie eller fra samme produsent.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg har et tilsvarende problem, men det ligger ikke hos Rogue (M180).
Sensitiviteten er oppgitt til 1V og dette er ganske lavt sammenlignet med flere pre amper. Hos meg ligger pre rundt 2.5-2.8V.
Du bør sjekke litt rundt dette. slik som nikosidis nevner.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
¤%#¤%#¤%"¤

Fikk en Rogue Perseus Magnum preamp idag. Tenkte at Rogue på Rogue må være knall og bort med alle problemer... NOT. Værre en noe anna :p. Har også byttet ut NAD T777 med Yamaha 3020, og som dere kanskje husker var høyttalerene helt stille når T777 stod som preamp, og gjett hva: Samme skjer med Yamaha 3020.. dvs de "dårligste" preampene jeg sitter med nå er :

Rogue Perseus MAgnum til en sum av 21000kr
Classe CP 800 til en sum av 47000kr

Makan til trøbbel har jeg aldri hatt. Prødve uten å jorde Preseus, det endte i mye smell og brøl i høyttalerene...
 
T

tce-teams

Gjest
¤%#¤%#¤%"¤

Fikk en Rogue Perseus Magnum preamp idag. Tenkte at Rogue på Rogue må være knall og bort med alle problemer... NOT. Værre en noe anna :p. Har også byttet ut NAD T777 med Yamaha 3020, og som dere kanskje husker var høyttalerene helt stille når T777 stod som preamp, og gjett hva: Samme skjer med Yamaha 3020.. dvs de "dårligste" preampene jeg sitter med nå er :

Rogue Perseus MAgnum til en sum av 21000kr
Classe CP 800 til en sum av 47000kr

Makan til trøbbel har jeg aldri hatt. Prødve uten å jorde Preseus, det endte i mye smell og brøl i høyttalerene...
Skjønner ikke heilt dette og er sikkert ganske frustrerende , at produkter til nesten 100000 kr så får man støy. Til den prisen burde ting være 100 % stille. Håper jeg ikke møter på dette problemet når jeg skal , oppgradere hjemmekino annlegget ein gang i framtiden. Vist/når jeg kjøper komponenter til ein si 150000 kr så forventer jeg , støy fritt og sikkelig komponenter til den prisen.
Har du utelukket at det ikke er kabler etc etc som er problemet ?
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
¤%#¤%#¤%"¤

Fikk en Rogue Perseus Magnum preamp idag. Tenkte at Rogue på Rogue må være knall og bort med alle problemer... NOT. Værre en noe anna :p. Har også byttet ut NAD T777 med Yamaha 3020, og som dere kanskje husker var høyttalerene helt stille når T777 stod som preamp, og gjett hva: Samme skjer med Yamaha 3020.. dvs de "dårligste" preampene jeg sitter med nå er :

Rogue Perseus MAgnum til en sum av 21000kr
Classe CP 800 til en sum av 47000kr

Makan til trøbbel har jeg aldri hatt. Prødve uten å jorde Preseus, det endte i mye smell og brøl i høyttalerene...
Skjønner ikke heilt dette og er sikkert ganske frustrerende , at produkter til nesten 100000 kr så får man støy. Til den prisen burde ting være 100 % stille. Håper jeg ikke møter på dette problemet når jeg skal , oppgradere hjemmekino annlegget ein gang i framtiden. Vist/når jeg kjøper komponenter til ein si 150000 kr så forventer jeg , støy fritt og sikkelig komponenter til den prisen.
Har du utelukket at det ikke er kabler etc etc som er problemet ?
Tror ikke kablene er det som er trøbelet, har testet 2 forskellige. Og sitter nå med de samme kablene koblet inn i Yamaha'en min... for det er nesten ubrukelig ellers :p. Har sendt mail til Snapa for å se hva dem sier.... Jeg har jo altid trodd det har vært Classe preampen som det er noe "galt" med angående matching eller noe... Da jeg har testet med en NAD preamp (faktisk en C356... til 5000kr inc power amp ;)) med samme resultat med reciverene : HELT STILLE! ;).
 
T

tce-teams

Gjest
Er vel classe preampen det er noe feil med kansje , håper det ordner seg før deg. Er ikke noe artig når man møter på slike problemer.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Er vel classe preampen det er noe feil med kansje , håper det ordner seg før deg. Er ikke noe artig når man møter på slike problemer.
Joa, men da er det feil på den "nye" Rouge Perseus Magmum preampen min også :p. ... hehe.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei! Det er garantert en jordsløyfe ute å går her. Og jeg skjønner frustrasjonen din. Gå systematisk gjennom komponentene dine og forsøk med komponent for komponet koblet bort fra jord. Og jeg regner med at alle rør er i toppform? Også i den nye preampen?

mvh
lassemann
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Testet Classe inn i systemet igjen. Og den har kun sus (kanskje noe dur om man legger godviljen til), koblet litt med RCA, så susinga vil jo avta endel når jeg får dempeplugger der også... Men gud bedre, det jeg hørte med Rogue Perseus med Squeezebox som DAC (analog kabling) vs Classe med digital kabling. Det var maktdemostrasjon: Classe vinner den gitt :p. HAHA. Skal teste å bruke Classe som DAC oppmot Rogue imorgen... Selv om sistnevnte sliter med litt ulyder, så må jeg jo teste den litt :). Nå ligger jo Classe ute for salg.. men dæven døtte å usikker jeg ble nå, er ikke før man har tester noe som er "dårligere" at man merker hvor bra utstyr man faktisk har... Satser på at jeg får "friskmeldt" Roguen fort, så jeg rekker en real A-b test før jeg gjør noe "dumt" :p.

Da er stova slik: Roguen er den som sliter dem brum/dur... og sus, men det løser seg GARANTERT vha den duppedingsen ifra Rothwell, da det var en "frelser" på XLR siden....
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Jeg har veldig troa på dempeledda nå... fordi jeg satte opp Dali Lektor 2 på anlegget nå, og da er det mer eller mindre normalt. Ekstremt lite sus og duringa er ikke hørbar. Følsomhet på 85 vs 102 utgjør endel :p. Nå er det jo faktisk mulig å bruke volumknotten utenom at ting fyker til værs også...

Er nok jeg som har vært litt fort ute, da det ser ut til å være Cornwallene som er slemme i det store og det hele. Men sant skal sies.. dem er veldig stille med rimelige surround recivere tilkoblet... Blir endel testing i helga iallefall :).
 
Topp Bunn