Dersom idealet for en forsterker skulle være en "ledning med forsterkning", og en forforsterker i prinsippet er et linjetrinn uten forsterkning da de fleste av dagens signalgivere (cd, dvd, tunere, riaa-trinn mm.) gir ut et linjesignal som i prinsippet kan kjøres direkte inn i ethvert sluttrinn (som jo er den egentlige
forsterkeren). (Gitt at vi lever i en ideell verden og linjesignalene følger samme standard, og impedansetilpasningen også følger en standard). Hvis vi går ut fra dette, er ikke forforsterkerens funksjon å forsterke signalet på vei fra kilde til høyttaler, snarere å distribuere det. Jeg holder da riaa-forsterkere, mikrofonforsterkere og denslags utenom.
Å skulle oppnå noen slags forbedring gjennom å kjøre signalet gjennom flere linjetrinn virker på meg nokså umulig. Jo lengre signalvei, jo flere muligheter for forvregning. Men bevares: jeg kan ta feil
Så: Stå på, guta - og prøv. Det kan jo hende at det har en positiv effekt. Det kan ihvertfall ikke skade ;D
At justerbar gain i en forforsterker har stor innvirkning på lyden er helt opplagt. Det vet enhver som har jobbet med lyd i et studio.