Pre-amper i seriekobling ?

B

brand-x

Gjest
Er det noen som har erfaring med pre-amper(linjetrinn) i seriekobling ? All input mottas med takk...

mvh
brand-x

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Mener det var en artikkel i et audio eller tidlig Fidelity med et hjemmebesøk hos en gal japaner med flere syke, store anlegg i et svært rom. Han kjørte opptill flere for-forsterkere i serie, med en samlet verdi tilsvarende en norsk enebolig eller noe sånt. Mente det ga ekstra dynamikk og en ønsket "sound". Vet ikke helt jeg. Noen ting gjør vel folk fordi de har anledning, ikke fordi det gir mening...?(Anleggene hans var visst verdt 30 mill el.)

Hell og lykke
Sniff

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg ville tatt de slik at den med høyest utgangsimpedans
er nermest kilden osv.

Det blir en slags "loudness" og leading edge og trail blir mer i harmoni.
Uten at du spiller høyere så blir detaljer klarere.

Det er som... mja, du har jo flere strømforsyninger til
å peise på signalet med da :)

Legg sammen to og to da...

B

brand-x

Gjest
Har ikke prøvd, så derfor spør jeg om noen med erfaring på området har tips om ulemper eller om det er noe positivt å hente ut av å kjøre serie. Ja jeg leste det innslaget i audio/fidelity. I og med att jeg har to linjetrinn tenkte jeg å prøve . Det ene er EC 4/7 og det andre er vincent sa-93.

mvh
brand-x

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er vel enkelte som aldri kan få nok gain.. husker at Jimmy Hughes var veldig på dette for kanskje 15 år siden. Selv har jeg variabel gain på min Audiolab 8000Q, og kan bekrefte at det er lydmessige forskjeller ved de forskjellige innstillingene ja..

Mvh Vidar P

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Dersom idealet for en forsterker skulle være en "ledning med forsterkning", og en forforsterker i prinsippet er et linjetrinn uten forsterkning da de fleste av dagens signalgivere (cd, dvd, tunere, riaa-trinn mm.) gir ut et linjesignal som i prinsippet kan kjøres direkte inn i ethvert sluttrinn (som jo er den egentlige forsterkeren). (Gitt at vi lever i en ideell verden og linjesignalene følger samme standard, og impedansetilpasningen også følger en standard). Hvis vi går ut fra dette, er ikke forforsterkerens funksjon å forsterke signalet på vei fra kilde til høyttaler, snarere å distribuere det. Jeg holder da riaa-forsterkere, mikrofonforsterkere og denslags utenom.
Å skulle oppnå noen slags forbedring gjennom å kjøre signalet gjennom flere linjetrinn virker på meg nokså umulig. Jo lengre signalvei, jo flere muligheter for forvregning. Men bevares: jeg kan ta feil :D

Så: Stå på, guta - og prøv. Det kan jo hende at det har en positiv effekt. Det kan ihvertfall ikke skade ;D

At justerbar gain i en forforsterker har stor innvirkning på lyden er helt opplagt. Det vet enhver som har jobbet med lyd i et studio.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.700
Sted
Holmestrand
Hva i all verden skal man kunne oppnå med dette? Flere forsterkere etter hverandre kan vel ikke bli annet enn flere problemer?

B

brand-x

Gjest
Ikke vet jeg. Det var derfor jeg la ut tråden. Men hvis man kan få fra begge verdener uten att det medfører støy eller forvregning er det vel noe å hente. Det fungerer jo særdeles bra med separat drivverk og dac selv om det ikke er helt samme sak. Så xerxes den som prøver får høre, man kan jo ikke vite alt her i hi-fi jungelen som er full av fenomener og voodoo.
Det er fullt mulig det går helt på trynet.

mvh
brand-x

T

Thomas_Lutro

Gjest
Jeg leste "hjemme hos"-saken til S. A. Skilbrei. Litt vrient å finne tid til å lese mellom all hoderistinga...

Skulle vært gøy å hørt anlegget, men det er vel neppe noen som kan komme med en god begrunnelse for dette. (Med mindre man vil redde produsenter av forforsterkere og signalkabler fra sultedøden).

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Husker selv den artikkelen om karen fra japan. Siden han har brukt så latterlig mye på anleggene sine vil jeg tro han har prøvd de fleste alternativer før han endte opp med seriekobling av preamper. Er helt enig i at det høres suspekt ut, men hvis tunet rett fungerer det sikkert.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Det er vel enkelte som aldri kan få nok gain.. husker at Jimmy Hughes var veldig på dette for kanskje 15 år siden. Selv har jeg variabel gain på min Audiolab 8000Q, og kan bekrefte at det er lydmessige forskjeller ved de forskjellige innstillingene ja..

Mvh Vidar P
Hei Vidar,

8000 Q har også jeg eid en gang, glimrende pre men jeg fant da lite ut vedrørende den variable gainen, ble vel brukt som midt på treet for mitt vedkommende.
Hvis det var lydmessige forskjeller sm ikke kunne kompenseres med volumet så var de vel ikke så store, men jeg hadde ikke monoblokkene.

Mvh
Geir :)

Topp Bunn