Praktisk forsøk med akustikkplater og madrasser - hva skjer?

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
232
Torget vurderinger
1
Hei!
Har et lite lytterom på ca 3,5*3,5m. Gipsplater på veggene.

Før akustikktiltak opplever jeg at bassen blir borte og at musikken blir litt utflytende uten presisjon og timing. Øvre mellomtone er litt pågående.

Jeg satte opp tykke madrasser i førsterefleksjonspunktet bak høyttalerne, samt tynne madrasser i førsterefleksjonspunkt på sidevegg. Resultat: Tyngde og presisjon i bassen. Mørkere lydbilde. Forbedret timing. Veldig bra forbedring!

Madrasser er jo ikke så dekorativt, så jeg kjøpte akustikkplater fra Rockwool. Erstattet madrassene med plater. Resultatet: Marginal forbedring fra udempet rom. Bassen er lite tilstede. Ikke veldig fornøyd :-(

Hva gjør jeg? Det hadde vært kjekt med et lytterom som så litt "ryddig" ut, selv om lyden er viktig...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Prøv å få platene noen cm ut fra veggen, det er utsvingsminimum på hard grenseflate.

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
232
Torget vurderinger
1
Det skal jeg prøve.

T

timc

Gjest
Det barbaresco sikter til er partikkelhastigheten.

Den er høyest en kvart bølgelengde fra veggen.

Trykket derimot er høyest ved veggen (for førstemoden).

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
232
Torget vurderinger
1
timc skrev:
Det barbaresco sikter til er partikkelhastigheten.

Den er høyest en kvart bølgelengde fra veggen.

Trykket derimot er høyest ved veggen (for førstemoden).
Det hjalp ikke meg stort...

men kan noen forklare hvorfor bassen oppleves sterkere med madrass-demping enn uten demping? Kan jeg oppnå det samme med akustikkplater ved å flytte dem ut fra veggen? (Skal prøve selv).

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvilke akustikkplater og tykkelse bruker du?
Skal de gjøre noe i bassen, må de være 10-15 cm tykke. Tilbake til madrasser med andre ord. ;D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ecophon wall panel med texano overflate ser bra ut, og fungerer bra.
www.ecophon.no
Koster litt gjør det, men bør kunne gjøre underverker.
1 stk 60x120 himlingsplate i førsterefleksjon gjør ikke stort med akustikken i rommet. Den hjelper selvsagt på førsterefleksjon hvis det er problemet, men bedre akustikk i rommet krever mer "volum" med dempemateriell.
Best virking får du som regel ved å dempe randsoner.

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
232
Torget vurderinger
1
PLatene er 5 cm tykke. Vil det hjelpe om jeg kler en hel vegg med plater? Jeg får prøve noen alternativer. Men hvis madrasser er best, så blir det madrasser...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
bruce2 skrev:
PLatene er 5 cm tykke. Vil det hjelpe om jeg kler en hel vegg med plater? Jeg får prøve noen alternativer. Men hvis madrasser er best, så blir det madrasser...
De er for tynne og det er derfor du opplever at madrassene fungerer bedre. Er det forresten disse du bruker eller noe annet?
http://guiden.rockwool.no/produkter/byggisolering/akustikkplate

Kler du hele rommet med slike tynne plater, vil det bli dødt og uengasjerende og lytte til musikk.
Foreslår at du slår sammen to og to rockwool akustikkplater til 10 cm kombinert med en ramme med 5-10 cm luftrom som du bruker på frontvegg og bakvegg. Til sideveggene går det greit med noen 5 cm plater, men bedre å bruke noe litt tykkere her også hvis det går greit visuelt.

I hjørnene kan du sette tykke plater på skrå. Eventuelt sette to utifra hvert hjørne langs veggen og en på skrå, altså tre plater til sammen.

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
232
Torget vurderinger
1
Det er de platene ja. Takk for tipset. Det skal jeg prøve.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
bruce2 skrev:
men kan noen forklare hvorfor bassen oppleves sterkere med madrass-demping enn uten demping? .
Det er nok fordi du demper alt utenom bassen med disse akustikktiltakene.

Kan jeg oppnå det samme med akustikkplater ved å flytte dem ut fra veggen?
Hvis du har en luftspalte bak akustikkplaten så vil den fungere lengre ned i frekvens. Jo større luftspalte jo lavere frekvens.

T

timc

Gjest
Bx skrev:
bruce2 skrev:
men kan noen forklare hvorfor bassen oppleves sterkere med madrass-demping enn uten demping? .
Det er nok fordi du demper alt utenom bassen med disse akustikktiltakene.
Eventuelt fordi han demper ned bassbølgen som ellers kommer tilbake i motfase.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Hvis han demper kansellerende refleksjoner i bassen så demper han også forsterkende refleksjoner i bassen. Totalt sett vil dette gi mindre bass enn før. Men også jevnere bass.

Når han opplever mere bass så ser jeg kun en forklaring og det er at han demper mindre i bassen enn lengre opp i frekvensregisteret. Madrasser har nok også ytterst begrenset effekt i bassen.

T

timc

Gjest
Bx skrev:
Hvis han demper kansellerende refleksjoner i bassen så demper han også forsterkende refleksjoner i bassen. Totalt sett vil dette gi mindre bass enn før. Men også jevnere bass.

Når han opplever mere bass så ser jeg kun en forklaring og det er at han demper mindre i bassen enn lengre opp i frekvensregisteret. Madrasser har nok også ytterst begrenset effekt i bassen.
Du snakker nå om totalenergien. Dersom han i utgangspunktet sitter i ett punkt hvor trykket er negativt (ref 0) så vil han kunne få mer bass ved å dempe refleksjonen, da netto trykk i lytteposisjon vil gå opp.

Dersom han i utgangspunktet satt i ett punkt med for mye bass (positivt netto trykk), er jeg enig med deg.

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
232
Torget vurderinger
1
Intressante teorier. Rommet er nesten kvadratisk. Kan det gi problemer med lydbølger i motfase? Bassen er aldri oppblåst i rommet. udempet er den nesten fraværende. Med madrasser er den stram og passer godt inn i lydbildet.

Jeg skal prøve dobbelt sett med akustikkplater, litt ut fra veggen, bak høyttalerne i kveld. Så får vi se.

T

timc

Gjest
timc skrev:
Bx skrev:

Du snakker nå om totalenergien. Dersom han i utgangspunktet sitter i ett punkt hvor trykket er negativt (ref 0) så vil han kunne få mer bass ved å dempe refleksjonen, da netto trykk i lytteposisjon vil gå opp.

Dersom han i utgangspunktet satt i ett punkt med for mye bass (positivt netto trykk), er jeg enig med deg.
Her ble det en feilformulering. Det er absoluttverdien av midlingstrykket som blir referansen. Ikke 0. Beklager.

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
232
Torget vurderinger
1
Prøvde litt forskjellig i går kveld. Doble akustikkplater bak ht, litt ut fra veggen. Enkel plate bak lytteposisjon og enkel plate på side vegg fungerte bra. Jeg er fornøyd nok til at madrassene ryker ut!

Topp Bunn