Prøver meg på en DiY høyttaler

Naturlig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
454
Sted
Nevlunghavn
Torget vurderinger
1
Prøver å bygge min egen stuevennlig høyttaler, ca 1 meter høye, tenker en en toveis bassrefleks sak basert på ScanSpeak elementer.
Eventuelt å supplere med en subwoofer etterhvert.
Elementene har ligget på "lager" en god stund. Jeg mener de fortsatt holder mål for et bygg med god kvalitet.
Elementene er:
ScanSpeak D2905/9500 diskant
ScanSpeak 18W/8531G00 mellomtone/bass

Målsettingen er å gjøre det grundig, bruke god tid.
Dette prosjektet har jeg tenkt på en god stund, lest her og der og fått mye inspirasjon fra Troels Gravesen sine ht bygg sider.
Der er det utrolig mange flotte tips og ideer å hente, særlig byggingen og konstruksjonen av kabinetter, fyllmateriale, skruer, lim og hvordan montere avstivere.
Bruker mdf 19 mm til kassa og 22 mm til front. Kabinett er skjært og frest ut på et verksted, jeg frest, raspet og fått det til å passe sammen etterhvert. Mye jobb skal sies.
Jobber med å legge på plass filt inni og annet dempemateriale.
Delefilteret plasserer jeg under høyttaleren og tenker å montere det på en plate som skal utgjøre sokkelen.
Foreløpig ser det slik ut:
20250525_201344.jpg
20250525_202517.jpg
20250525_201437.jpg

Sist redigert:

Naturlig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
454
Sted
Nevlunghavn
Torget vurderinger
1
Utgangspunktet er et byggesett kjøpt for mange år siden uten elementer, de ble kjøpt inn seinere, bass/mellomtone fikk jeg tak i hos en lokal forhandler. Beskrivelsen ble dessverre lagt på "et lurt sted" og vekk er den. Etter googling i det siste fant jeg noen bilder (bl.a. et bygg fra Ukrainia ...) og en beskrivelse som skal være riktig.
Så var det bare å sette i gang.
Delefilteret plasseres i bunnen for enklere å gjøre endringer. Kabinettvolumet er ca 33 liter, porttuning skal være 33 Hz iflg beskrivelsen.

Link til Gravesens tips og trikks om noen er interessert: http://www.troelsgravesen.dk/tips.htm

Naturlig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
454
Sted
Nevlunghavn
Torget vurderinger
1
Første bilde viser øverste del av kabinettet. Filt og dempemateriale bak diskant som skal monteres i eget kammer. Det er limt fast asfalt plater, så filt og dempemateriale.
Lurer litt på om det er nødvendig med filt i selve diskantkammeret? D2905 har egen tett boks. Eget diskantkammer gjør vel at diskantenheten unngår påvirkning av bass.
Bak og rundt bass/mellomtone elementet legges et lag filt + 2-3 lag dempemateriale bak. Filten i hele kabinettet limes fast til asfaltplatene som igjen er limt for ikke å ramle av etter en tids bruk. i følge tips fra Gravesen sidene.
Skruen ble brukt for å kunne løfte ut bakplaten når den ble tilpasset nøyaktig til veggene, bakvegg fuges rundt og limes fast.

Bak diskant kammer.jpg
Filt_2.jpg

Topp Bunn