Hei!
Etter å ha møtt på signaturen DJK på de fleste DIY-forum hvor bassløsninger blir diskutert, så har jeg blitt mer og mer fascinert av hans PPSL løsning. Sjekk denne linken hvor han selv forklarer PPSL: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/177905-thread-those-interested-ppsl-enclosures-6.html#post2565567 Det er tilsynelatende DJK som har vært en pioner på praktisk anvendelse av PPSL. I følge han selv (og ingen har protestert) så startet ElectroVoice sin utvikling av manifold loading etter at han hadde diskutert prinsippet med en bekjent som jobbet på EV. Keele jobbet vel på EV på den tiden så de hadde nok kapasitet i den avdelingen til å utvikle ting selv.
Jeg så at Rojoh her på sentralen startet en tråd hvor han skulle bygge PPSL sub. Ser ut til at han fortsatt er i snickerboden - ting tar tid her hjemme også så jeg løper i gang en tråd med noen av mine funderinger og spørsmål rundt PPSL prinsippet og bruksområder.
Her er en fin tråd for PPSL info: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/177905-thread-those-interested-ppsl-enclosures.html
Wayne Parham bruker Push Pull (jeg tar opp navnet PPSL litt lengre nede i tråden..) i sin ekstreme 12Pi hornsub. Men han bruker ikke en slot slik som DJK, han lar output fra et elements fremside og et elements bakside summere i hornmunningen. Svært viktig med symmetri. Dette funker så bra at når han mater 12Pi med signaler over cut-off frekvensen så er det helt tyst !!! Vanligvis hører man rimelig mye overharmoniske om man tester dette med et ordinært horn. Parham selv er inspirert av DJK og det er en eldgammel tråd, tror den ligger på high-eff forum, hvor Parham spør ut DJK om prinsippet. Først er Parham positiv men noe skeptisk til nytten av PPSL, så tester han litt selv og blir en svoren tilhenger av systemet brukt i subløsninger.
DJK selv bruker PPSL i bassrefleksløsninger og som oftest med 6.ordens avstemning. Det er vel det samme som ELF. Men man kan godt bruke prinsippet i OB, IB eller horn. For PPSL er bare en (svært gunstig) måte å koble to elementer sammen på.
Litt om PPSL slik jeg har forstått det: (håper jeg ikke har misforstått for mye..)
Selve navnet er noe misvisende. Det at navnet starter med Push-Pull antyder at elementene er montert tett inntil hverandre, i motfase. Slik man bruker i Isobarik-varianter for å halvere nødvendig kassevolum. (Men det heter kanskje ikke Isobarik lengre om man ikke bruker Linn varianten med et tett kammer og to elementer i fase etter hverandre?) Minnes at programmet BassBox brukte betegnelsen isobarik om begge variantene.
Det er DJK selv som har gitt prinsippet navnet PPSL. Så man får vel bare bruke det. I PPSL er det to eller flere par elementer som spiller inn i et lite kammer. Elementene er montert slik, at i et par, vil et element spille med membranen vendt inn i kammeret mens det andre elementet er montert vis a vis med magnetsiden pekende inn i kammeret. Man snur fasen på det ene elementet slik at begge elementene trykksetter kammeret. Kammeret har en åpen sidevegg som munner ut i det fri eller inn i f.eks et horn. Baksiden på elementene kan munne ut i det fri som OB (Linkwitz har testa denne løsningen) eller inn i en felles kasse/rom som Tapped horn (mye brukt), IB eller BR. (det kan bli for mye forkortelser innen hifi men IB og OB må da være alment kjent?)
Det man ønsker å oppnå er å kansellere likeordens forvrengninger, 2-ordens og over, når man summerer output fra det elementet som vender rett vei og det som er montert med magneten ut. Denne kanselleringen kan man også oppnå selv om elementene er montert på samme frontplate, siden bølgelengdene i den dypeste bassen er lange. TAD m.fl gjør dette. I PPSL bruker man en slot, eller på godt norsk - en spalte/et kammer, for å koble elementene tett sammen. Prinsippet har flere fordeler og så vidt jeg kan se bare en ulempe. Fordelene er at med slot-montering så kommer de to (eller flere par) elementene mye nærmere hverandre og kanselleringen jobber mye høyere i frekvens. Du får også nøytralisert svært mye av kreftene som påvirker kabinettet i og med at elementene slår mot hverandre.
Tolker jeg DJK rett så gir også PPSL kabinettet en 6-ordens alignment. Eller "nesten" en 6-ordens. Forvirret? Det er jeg også. Ikke forvirret? Vær vennlig å del din viten. Grunnen til at jeg er noe forvirret er at i de fleste av postene jeg har lest hvor DJK beskriver PPSL så er det tre gjengangere: Først skriver han at PPSL kan brukes til alle avstemningsprinsipper. Så har jeg sett flere kommentarer hvor han skriver noe i retningen av at PPSL gir en (tilnærmet?) 6-ordens avstemning. Om det er pga lavpass-funksjonen som styres av bl.a dybden på slotten eller pga lufta i slotten som gir en "mass-loading" har jeg ikke fått med meg. Den siste kilden til min forvirring er at han ofte anbefaler verdier for å oppnå korrekt 6-ordens avstemning og da er det ofte snakk om rundt 3dB løft med Q=2 i motsetning til 6dB som vel er normen. Gir da slot-loadingen de resterende 3dB? Skal lese meg opp på dette en gang til men tar snarveien og spør Sentralens eminente DIY-crowd. ;D
DJK oppgir flere steder at om man har en svært smal slot så kan man bruke løsningen opp til 400Hz. Men jeg finner ingen som rapporterer at de har klart å komme så høyt opp i frekvens. Problemet med PPSL er at de fungerer fint opp til en gitt frekvens som er avhengig av bla dybden og bredden i slotten. Over denne frekvensen får man svært mye rippel og skrot. Alternativt kan man vinkle slotten og bruke noe av direktestrålingen fra elementene. Frode på forumet linket til et skisse her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,59253.msg1164753.html#msg1164753
Så til kongstanken. Eller rettere sagt, nok en halvfiks idè som hundre andre DIYere over hele verden har tenkt på før. Hva med å bruke to elementer i PPSL i et bakladet midbasshorn? Målinger og praktiske forsøk viser at PPSL kan redusere forvrengning med 20-30dB. Jepp - 30dB. Det er jo ekstremt. Må da være et godt utgangspunkt. Jeg har lyst på en løsning som dekker fra i underkant av 100Hz og opp til 3-400Hz++ for å møte et horn med 4"membran kompresjonsdriver med 1.5" munning (Nyere JBL har jo 1.5" exit, 2452 m.fl.).
Problemet med 80Hz horn er jo størrelsen med sine krav til munningsareal og lengde/dybde. Munningsarealet er det vel lite å gjøre med om man vil ned til 80Hz med effektivitet, men hva om man kan gjøre noe med lengden? Lengden har vel sammenheng med størrelsen på halsen på hornet? Større halsåpning gir kortere lengde? Større halsåpning gir større åpning på kompresjonskammeret (må vel ha kompresjon skal det være vits med horn... (detta er vel et minefelt å begi seg inn på, siterer bare Roomy the Cat)). Her kan vel PPSL være gunstig i og med at man kan være ganske fleksibel med størrelsen på slotten om man ikke skal så høyt i frekvens. Ved å variere dybden på slotten får man visst et lavpassfilter. Man kan jo også gjøre slotten høyere, evt bruke to par med elementer. Da blir arealet ganske stort. Vil ikke dette kunne gi et kortere horn?
EDIT: rettet flere steder i siste avsnitt hvor jeg hadde skrevet "munning" i stedet for "hals" og "halsåpning". Det må ha fått teksten til å se helt corny ut.
Etter å ha møtt på signaturen DJK på de fleste DIY-forum hvor bassløsninger blir diskutert, så har jeg blitt mer og mer fascinert av hans PPSL løsning. Sjekk denne linken hvor han selv forklarer PPSL: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/177905-thread-those-interested-ppsl-enclosures-6.html#post2565567 Det er tilsynelatende DJK som har vært en pioner på praktisk anvendelse av PPSL. I følge han selv (og ingen har protestert) så startet ElectroVoice sin utvikling av manifold loading etter at han hadde diskutert prinsippet med en bekjent som jobbet på EV. Keele jobbet vel på EV på den tiden så de hadde nok kapasitet i den avdelingen til å utvikle ting selv.
Jeg så at Rojoh her på sentralen startet en tråd hvor han skulle bygge PPSL sub. Ser ut til at han fortsatt er i snickerboden - ting tar tid her hjemme også så jeg løper i gang en tråd med noen av mine funderinger og spørsmål rundt PPSL prinsippet og bruksområder.
Her er en fin tråd for PPSL info: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/177905-thread-those-interested-ppsl-enclosures.html
Wayne Parham bruker Push Pull (jeg tar opp navnet PPSL litt lengre nede i tråden..) i sin ekstreme 12Pi hornsub. Men han bruker ikke en slot slik som DJK, han lar output fra et elements fremside og et elements bakside summere i hornmunningen. Svært viktig med symmetri. Dette funker så bra at når han mater 12Pi med signaler over cut-off frekvensen så er det helt tyst !!! Vanligvis hører man rimelig mye overharmoniske om man tester dette med et ordinært horn. Parham selv er inspirert av DJK og det er en eldgammel tråd, tror den ligger på high-eff forum, hvor Parham spør ut DJK om prinsippet. Først er Parham positiv men noe skeptisk til nytten av PPSL, så tester han litt selv og blir en svoren tilhenger av systemet brukt i subløsninger.
DJK selv bruker PPSL i bassrefleksløsninger og som oftest med 6.ordens avstemning. Det er vel det samme som ELF. Men man kan godt bruke prinsippet i OB, IB eller horn. For PPSL er bare en (svært gunstig) måte å koble to elementer sammen på.
Litt om PPSL slik jeg har forstått det: (håper jeg ikke har misforstått for mye..)
Selve navnet er noe misvisende. Det at navnet starter med Push-Pull antyder at elementene er montert tett inntil hverandre, i motfase. Slik man bruker i Isobarik-varianter for å halvere nødvendig kassevolum. (Men det heter kanskje ikke Isobarik lengre om man ikke bruker Linn varianten med et tett kammer og to elementer i fase etter hverandre?) Minnes at programmet BassBox brukte betegnelsen isobarik om begge variantene.
Det er DJK selv som har gitt prinsippet navnet PPSL. Så man får vel bare bruke det. I PPSL er det to eller flere par elementer som spiller inn i et lite kammer. Elementene er montert slik, at i et par, vil et element spille med membranen vendt inn i kammeret mens det andre elementet er montert vis a vis med magnetsiden pekende inn i kammeret. Man snur fasen på det ene elementet slik at begge elementene trykksetter kammeret. Kammeret har en åpen sidevegg som munner ut i det fri eller inn i f.eks et horn. Baksiden på elementene kan munne ut i det fri som OB (Linkwitz har testa denne løsningen) eller inn i en felles kasse/rom som Tapped horn (mye brukt), IB eller BR. (det kan bli for mye forkortelser innen hifi men IB og OB må da være alment kjent?)
Det man ønsker å oppnå er å kansellere likeordens forvrengninger, 2-ordens og over, når man summerer output fra det elementet som vender rett vei og det som er montert med magneten ut. Denne kanselleringen kan man også oppnå selv om elementene er montert på samme frontplate, siden bølgelengdene i den dypeste bassen er lange. TAD m.fl gjør dette. I PPSL bruker man en slot, eller på godt norsk - en spalte/et kammer, for å koble elementene tett sammen. Prinsippet har flere fordeler og så vidt jeg kan se bare en ulempe. Fordelene er at med slot-montering så kommer de to (eller flere par) elementene mye nærmere hverandre og kanselleringen jobber mye høyere i frekvens. Du får også nøytralisert svært mye av kreftene som påvirker kabinettet i og med at elementene slår mot hverandre.
Tolker jeg DJK rett så gir også PPSL kabinettet en 6-ordens alignment. Eller "nesten" en 6-ordens. Forvirret? Det er jeg også. Ikke forvirret? Vær vennlig å del din viten. Grunnen til at jeg er noe forvirret er at i de fleste av postene jeg har lest hvor DJK beskriver PPSL så er det tre gjengangere: Først skriver han at PPSL kan brukes til alle avstemningsprinsipper. Så har jeg sett flere kommentarer hvor han skriver noe i retningen av at PPSL gir en (tilnærmet?) 6-ordens avstemning. Om det er pga lavpass-funksjonen som styres av bl.a dybden på slotten eller pga lufta i slotten som gir en "mass-loading" har jeg ikke fått med meg. Den siste kilden til min forvirring er at han ofte anbefaler verdier for å oppnå korrekt 6-ordens avstemning og da er det ofte snakk om rundt 3dB løft med Q=2 i motsetning til 6dB som vel er normen. Gir da slot-loadingen de resterende 3dB? Skal lese meg opp på dette en gang til men tar snarveien og spør Sentralens eminente DIY-crowd. ;D
DJK oppgir flere steder at om man har en svært smal slot så kan man bruke løsningen opp til 400Hz. Men jeg finner ingen som rapporterer at de har klart å komme så høyt opp i frekvens. Problemet med PPSL er at de fungerer fint opp til en gitt frekvens som er avhengig av bla dybden og bredden i slotten. Over denne frekvensen får man svært mye rippel og skrot. Alternativt kan man vinkle slotten og bruke noe av direktestrålingen fra elementene. Frode på forumet linket til et skisse her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,59253.msg1164753.html#msg1164753
Så til kongstanken. Eller rettere sagt, nok en halvfiks idè som hundre andre DIYere over hele verden har tenkt på før. Hva med å bruke to elementer i PPSL i et bakladet midbasshorn? Målinger og praktiske forsøk viser at PPSL kan redusere forvrengning med 20-30dB. Jepp - 30dB. Det er jo ekstremt. Må da være et godt utgangspunkt. Jeg har lyst på en løsning som dekker fra i underkant av 100Hz og opp til 3-400Hz++ for å møte et horn med 4"membran kompresjonsdriver med 1.5" munning (Nyere JBL har jo 1.5" exit, 2452 m.fl.).
Problemet med 80Hz horn er jo størrelsen med sine krav til munningsareal og lengde/dybde. Munningsarealet er det vel lite å gjøre med om man vil ned til 80Hz med effektivitet, men hva om man kan gjøre noe med lengden? Lengden har vel sammenheng med størrelsen på halsen på hornet? Større halsåpning gir kortere lengde? Større halsåpning gir større åpning på kompresjonskammeret (må vel ha kompresjon skal det være vits med horn... (detta er vel et minefelt å begi seg inn på, siterer bare Roomy the Cat)). Her kan vel PPSL være gunstig i og med at man kan være ganske fleksibel med størrelsen på slotten om man ikke skal så høyt i frekvens. Ved å variere dybden på slotten får man visst et lavpassfilter. Man kan jo også gjøre slotten høyere, evt bruke to par med elementer. Da blir arealet ganske stort. Vil ikke dette kunne gi et kortere horn?
EDIT: rettet flere steder i siste avsnitt hvor jeg hadde skrevet "munning" i stedet for "hals" og "halsåpning". Det må ha fått teksten til å se helt corny ut.
Vedlegg
-
25.9 KB Visninger: 1.411
-
22.3 KB Visninger: 1.163