PPSL - Push-Pull Slot Loaded bass, noen som har prøvd? Resultater?

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
Hei!

Etter å ha møtt på signaturen DJK på de fleste DIY-forum hvor bassløsninger blir diskutert, så har jeg blitt mer og mer fascinert av hans PPSL løsning. Sjekk denne linken hvor han selv forklarer PPSL: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/177905-thread-those-interested-ppsl-enclosures-6.html#post2565567 Det er tilsynelatende DJK som har vært en pioner på praktisk anvendelse av PPSL. I følge han selv (og ingen har protestert) så startet ElectroVoice sin utvikling av manifold loading etter at han hadde diskutert prinsippet med en bekjent som jobbet på EV. Keele jobbet vel på EV på den tiden så de hadde nok kapasitet i den avdelingen til å utvikle ting selv.

Jeg så at Rojoh her på sentralen startet en tråd hvor han skulle bygge PPSL sub. Ser ut til at han fortsatt er i snickerboden - ting tar tid her hjemme også så jeg løper i gang en tråd med noen av mine funderinger og spørsmål rundt PPSL prinsippet og bruksområder.

Her er en fin tråd for PPSL info: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/177905-thread-those-interested-ppsl-enclosures.html

Wayne Parham bruker Push Pull (jeg tar opp navnet PPSL litt lengre nede i tråden..) i sin ekstreme 12Pi hornsub. Men han bruker ikke en slot slik som DJK, han lar output fra et elements fremside og et elements bakside summere i hornmunningen. Svært viktig med symmetri. Dette funker så bra at når han mater 12Pi med signaler over cut-off frekvensen så er det helt tyst !!! Vanligvis hører man rimelig mye overharmoniske om man tester dette med et ordinært horn. Parham selv er inspirert av DJK og det er en eldgammel tråd, tror den ligger på high-eff forum, hvor Parham spør ut DJK om prinsippet. Først er Parham positiv men noe skeptisk til nytten av PPSL, så tester han litt selv og blir en svoren tilhenger av systemet brukt i subløsninger.

DJK selv bruker PPSL i bassrefleksløsninger og som oftest med 6.ordens avstemning. Det er vel det samme som ELF. Men man kan godt bruke prinsippet i OB, IB eller horn. For PPSL er bare en (svært gunstig) måte å koble to elementer sammen på.

Litt om PPSL slik jeg har forstått det: (håper jeg ikke har misforstått for mye..)
Selve navnet er noe misvisende. Det at navnet starter med Push-Pull antyder at elementene er montert tett inntil hverandre, i motfase. Slik man bruker i Isobarik-varianter for å halvere nødvendig kassevolum. (Men det heter kanskje ikke Isobarik lengre om man ikke bruker Linn varianten med et tett kammer og to elementer i fase etter hverandre?) Minnes at programmet BassBox brukte betegnelsen isobarik om begge variantene.

Det er DJK selv som har gitt prinsippet navnet PPSL. Så man får vel bare bruke det. I PPSL er det to eller flere par elementer som spiller inn i et lite kammer. Elementene er montert slik, at i et par, vil et element spille med membranen vendt inn i kammeret mens det andre elementet er montert vis a vis med magnetsiden pekende inn i kammeret. Man snur fasen på det ene elementet slik at begge elementene trykksetter kammeret. Kammeret har en åpen sidevegg som munner ut i det fri eller inn i f.eks et horn. Baksiden på elementene kan munne ut i det fri som OB (Linkwitz har testa denne løsningen) eller inn i en felles kasse/rom som Tapped horn (mye brukt), IB eller BR. (det kan bli for mye forkortelser innen hifi men IB og OB må da være alment kjent?)

Det man ønsker å oppnå er å kansellere likeordens forvrengninger, 2-ordens og over, når man summerer output fra det elementet som vender rett vei og det som er montert med magneten ut. Denne kanselleringen kan man også oppnå selv om elementene er montert på samme frontplate, siden bølgelengdene i den dypeste bassen er lange. TAD m.fl gjør dette. I PPSL bruker man en slot, eller på godt norsk - en spalte/et kammer, for å koble elementene tett sammen. Prinsippet har flere fordeler og så vidt jeg kan se bare en ulempe. Fordelene er at med slot-montering så kommer de to (eller flere par) elementene mye nærmere hverandre og kanselleringen jobber mye høyere i frekvens. Du får også nøytralisert svært mye av kreftene som påvirker kabinettet i og med at elementene slår mot hverandre.

Tolker jeg DJK rett så gir også PPSL kabinettet en 6-ordens alignment. Eller "nesten" en 6-ordens. Forvirret? Det er jeg også. Ikke forvirret? Vær vennlig å del din viten. Grunnen til at jeg er noe forvirret er at i de fleste av postene jeg har lest hvor DJK beskriver PPSL så er det tre gjengangere: Først skriver han at PPSL kan brukes til alle avstemningsprinsipper. Så har jeg sett flere kommentarer hvor han skriver noe i retningen av at PPSL gir en (tilnærmet?) 6-ordens avstemning. Om det er pga lavpass-funksjonen som styres av bl.a dybden på slotten eller pga lufta i slotten som gir en "mass-loading" har jeg ikke fått med meg. Den siste kilden til min forvirring er at han ofte anbefaler verdier for å oppnå korrekt 6-ordens avstemning og da er det ofte snakk om rundt 3dB løft med Q=2 i motsetning til 6dB som vel er normen. Gir da slot-loadingen de resterende 3dB? Skal lese meg opp på dette en gang til men tar snarveien og spør Sentralens eminente DIY-crowd. ;D

DJK oppgir flere steder at om man har en svært smal slot så kan man bruke løsningen opp til 400Hz. Men jeg finner ingen som rapporterer at de har klart å komme så høyt opp i frekvens. Problemet med PPSL er at de fungerer fint opp til en gitt frekvens som er avhengig av bla dybden og bredden i slotten. Over denne frekvensen får man svært mye rippel og skrot. Alternativt kan man vinkle slotten og bruke noe av direktestrålingen fra elementene. Frode på forumet linket til et skisse her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,59253.msg1164753.html#msg1164753

Så til kongstanken. Eller rettere sagt, nok en halvfiks idè som hundre andre DIYere over hele verden har tenkt på før. Hva med å bruke to elementer i PPSL i et bakladet midbasshorn? Målinger og praktiske forsøk viser at PPSL kan redusere forvrengning med 20-30dB. Jepp - 30dB. Det er jo ekstremt. Må da være et godt utgangspunkt. Jeg har lyst på en løsning som dekker fra i underkant av 100Hz og opp til 3-400Hz++ for å møte et horn med 4"membran kompresjonsdriver med 1.5" munning (Nyere JBL har jo 1.5" exit, 2452 m.fl.).

Problemet med 80Hz horn er jo størrelsen med sine krav til munningsareal og lengde/dybde. Munningsarealet er det vel lite å gjøre med om man vil ned til 80Hz med effektivitet, men hva om man kan gjøre noe med lengden? Lengden har vel sammenheng med størrelsen på halsen på hornet? Større halsåpning gir kortere lengde? Større halsåpning gir større åpning på kompresjonskammeret (må vel ha kompresjon skal det være vits med horn... (detta er vel et minefelt å begi seg inn på, siterer bare Roomy the Cat)). Her kan vel PPSL være gunstig i og med at man kan være ganske fleksibel med størrelsen på slotten om man ikke skal så høyt i frekvens. Ved å variere dybden på slotten får man visst et lavpassfilter. Man kan jo også gjøre slotten høyere, evt bruke to par med elementer. Da blir arealet ganske stort. Vil ikke dette kunne gi et kortere horn?

EDIT: rettet flere steder i siste avsnitt hvor jeg hadde skrevet "munning" i stedet for "hals" og "halsåpning". Det må ha fått teksten til å se helt corny ut.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.598
Torget vurderinger
24
Har i lang tid planlagt et reelt 100 Hz. horn, og gjort mye research på dimensjonering, profil, drivermuligheter osv. og har nå definitivt slått dette fra meg av følgende årsaker:

- Størrelse, både diameter på munning og ikke minst lengde. Skal man ha resten av driverne/horn sentrert på vertikal linje så betinger dette en totalhøyde på installasjonen som ikke er forenelig med normal romhøyde. Problemstillingen blir ytterligere forsterket av nødvendigheten av lang lytteavstand.

- Materialvalg/produksjon - et horn av denne dimensjonen må forsterkes tilsvarende i vegger for å unngå resonanser o.l. Er det snakk om et rundt horn (det var det i mitt tilfelle) så blir det rimelig tungt og uhåndterlig og må bygges i seksjoner (2 eller 3)

- Tidsløpsproblematikken. Digitalt filter med delay er ikke aktuelt, og da sitter man igjen med mekanisk løsning, altså innbyrdes fysisk justering av drivere/horn mot hverandre, som igjen forverrer situasjonen met romstørrelse og lytteavstand.

Skal du ned 20 Hz til, ned til 80 Hz baller det på seg ytterligere, selvsagt.

Men hybridkonstruksjoner av den typen du beskriver er absolutt interessante, men det er mye upløyd mark og svært lite ferdige oppskrifter.

Min egentlige (og høyst subjektive og personlige) konklusjon er at noe særlig lavere ned en 200-250 Hz blir ekstremt upraktisk med hornløsning. Selv om jeg er hornmann på min hals.

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
Hm, har jo sett endel av postene dine og hvis du slår fra deg horn ned til < 100Hz fra deg pga størrelse så ser det ikke lyst ut. Vil selv ha elementene på linje men er ikke helt fremmed for å introdusere delay.

Hva havnet et ekte 100Hz horn på i størrelse når du beregnet det? Jeg tenker på lengde og munningsdiameter. Selvfølgelig uten folder :) Var det store forskjeller på dimensjonene når du valgte forskjellige halsdiametere?

(ser at jeg har skrevet feil i det første innlegget over - mente HALS-diameter - får rette senere i dag).

Mvh Øystein

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.598
Torget vurderinger
24
La nå endelig ikke mine avgjørelser skremme deg fra å prøve - jeg påberoper meg ikke på noen måte å ha alle svarene.. har ikke en gang alle spørsmålene, tror jeg!

Hva størrelser angår, et EKTE 100 Hz horn - som da kan brukes med 6 dB fra 200 Hz og oppover, blir 140-150 cm. i dia. og like langt. Så vil man helst løfte det noe fra gulvet p.g.a. refleksjoner, og da er du allerede på en mannshøy kreasjon. Så skal resten, minimum 2 horn, oppå dette igjen, med alle komplikasjoner det inebærer...

Men, har du 80-120 m2 med riktige proporsjoner, 3,5 - 4 m. takhøyde slik at du kan bygge oppover og eventuelt vinkle munninger nedover mot sweetspot, da kan du unngå delay og alt rundt det problemet. Fortsatt må du regne med at dette ikke akkurat blir nærfeltlytting, og en eventuell vinkling på hornene gjør at det blir snakk om ego-sweetspot.

Dersom dette er realistisk og t.o.m. ønskelig så er det bare å gå i gang!

Alternativet er et rektangulært horn selvsagt, med x antall folder og digitalt delay. Godt mulig at det lar seg gjøre å få det til å spille bra.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.598
Torget vurderinger
24
Re. halsdiameter; den var i dette tilfellet 125-130 mm. (kompresjonsdriver)

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
Vil det være viktig å bruke samme hornprinsipp, Le Cleach, tractrix, konisk m.fl i de forskjellige hornene i et flerveissystem også for så lave delefrekvenser som 200Hz? Om det ikke er så kritisk ved lavere delefrekvenser så kan man jo gå for firkantet og gjerne rektangulær hornmunning hvor man reduserer høyden. Og selvfølgelig ikke et foldet horn. Må få lært meg Hornresp ser jeg.

En ting som slo meg - hvis man designer hornmunningen til gå starte i gulvnivå, blir ikke det 2Pi?, så får man vel ikke refleksjoner på samme måte som om lydkilden hadde noe avstand fra gulv? I hvertfall ved 200Hz og lavere delefrekvens?

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
pengesluk skrev:
Vi snakker ALE? Heftig :eek:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.335
Minefelt, dette her. Minefelt.

Skal du bruke et horn fra 100Hz og opp mot 400-500Hz blir det ganske stort, ja.
Men det er finnes diverse måter å jukse på, eller kompromisse, som det så vakkert heter.

Jeg vil absolutt anbefale deg å lære Hornresp, det er et fint program som er veldig
enkelt å bruke når man blir vant til det.

Selv har jeg gitt opp ekte horn i bassen, som så mange andre.

;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.598
Torget vurderinger
24
Naturlyd skrev:
Vil det være viktig å bruke samme hornprinsipp, Le Cleach, tractrix, konisk m.fl i de forskjellige hornene i et flerveissystem også for så lave delefrekvenser som 200Hz? Om det ikke er så kritisk ved lavere delefrekvenser så kan man jo gå for firkantet og gjerne rektangulær hornmunning hvor man reduserer høyden. Og selvfølgelig ikke et foldet horn. Må få lært meg Hornresp ser jeg.

Derom strides de lærde - jeg har spurt JMLC om det men ikke fått svar hverken fra ham eller andre, vilket antagelig betyr at de ikke kan si noe sikkert. Jeg var inne på tanken med å gå over til annen profil, og med en konstruksjon som var totalt annerledes men jeg slo det fra meg for det ville uansett kun løse noe av problemet. Et 150 Hz Tractrix f.eks. ville allikevel bli over en meter i dia., så 100 Hz havnet vel på ca. 120 cm.

En ting som slo meg - hvis man designer hornmunningen til gå starte i gulvnivå, blir ikke det 2Pi?, så får man vel ikke refleksjoner på samme måte som om lydkilden hadde noe avstand fra gulv? I hvertfall ved 200Hz og lavere delefrekvens?

Jo, det er fullt mulig å bruke både gulv, vegg og forsåvidt også taket som en aktiv del av et horn; for et sirkulært system kunne du f.eks. splitte hornet i to. Rektangulært kunne det bygges slik at gulvet er en naturlig del av hornet, og fortsettelse av profilen (a la å legge det store WE hornet på gulvet :eek: :eek:
Jeg vil prøve å unngå rektangulære horn, de jeg har hørt har hatt vesentlige farginger.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Klipschhorn og andre hjørnehorn bruker veggene som forlengelse av hornet.

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
slowmotion skrev:
Minefelt, dette her. Minefelt.

Skal du bruke et horn fra 100Hz og opp mot 400-500Hz blir det ganske stort, ja.
Men det er finnes diverse måter å jukse på, eller kompromisse, som det så vakkert heter.

Jeg vil absolutt anbefale deg å lære Hornresp, det er et fint program som er veldig
enkelt å bruke når man blir vant til det.

Selv har jeg gitt opp ekte horn i bassen, som så mange andre.

;)
Ser at flere her inne slår fra seg horn som en kurant løsning under et par hundre Hz. Og det er vel det inntrykket jeg sitter med fra surfing på diverse diy-sites også. Flere av de løsningene som blir brukt er vel ikke hornladet så langt ned som eiere og konstruktører påstår heller. Jeg har heldigvis nesten 4 meter under taket i første etasjen. Og den disponerer jeg alene om noen år, når jeg får råd til å sparke ut leietagerne. Kunne da fått plass til et par monstre i den ene stua. Så langt, så vel.

Nå: Er det noen som har noen tanker om PPSL prinsippet/ulike typer slot-loading kan hjelpe til med å få kortet ned på lengden til et horn brukt ca 100-400Hz?

Er ikke redd for å prøve hverken firkantede horn eller et par kvadratmeter hornmunning, gjerne med gulvet som en forlengelse av hornet. Vil helst ikke ha hjørnemontering og slett ikke foldede horn.

Tenkte jeg skulle prøve å slot-loade en kasse med doble JBL 2226 som jeg allerede har begynt å kutte litt i. Får se om jeg får tid neste helg. Er jo ikke store operasjonen. Da blir det bilder og "hjemme-hos-reportasje". Hos han som nå selger skinnet før bjørnen er montert.

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
pengesluk skrev:
Naturlyd skrev:
pengesluk skrev:
Vi snakker ALE? Heftig :eek:
Ja, P126
Er ikke dette smykket nettopp beregnet for disse frekvensområdene?

Kom til å tenke på en annen ting. 110Hz Tractrix som Jacek/Autoettellerannet har på trappene, det er vel ikke et ekte horn helt ned til 110Hz med bare drøye metern i diameter?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.598
Torget vurderinger
24
Fysiske lover er der for å overholdes, dessverre også for hornkonstruktører... En kubikkmeter er vanskelig å få større på innsiden enn utsiden. 110 Hz er lavt i hornsammenheng, og skal du gjengi 110 Hz med et element som f.eks. er delt med førsate ordens filter (6 dB) så er jeg redd det blir større. Profil avgjør også noe, en JMLC variant vil bli en god del større enn Tractrix og andre varianter p.g.a. rollback-konseptet som tar en del diameter ekstra. Deler du stupbratt på 24 dB eller sågar mer, som noen gjør, så kan strikken tøyes noe.

DEN KLASSISKE TABBEN MANGE GJØR MED HORN ER Å TVINGE BÅDE DRIVER OG HORN FOR LANGT UT MOT YTTERGRENSENE, BEGGE VEIER.

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
Jeg vil ha mulighet for bratt deling, så hornet vil ikke bli så belastet utenfor det passbåndet det skal brukes i. Får samle info og ta noen valg når det nærmer seg. Det virker som de fleste systemene man ser at folk har satt sammen tyner midbasshornet helt ned mot cut off. Den praksisen låter ikke spesielt bra med horn >200Hz. Men om jeg klarer å få bygget et 110Hz horn og er heldig med plassering/systemintegrasjon, så kanskje det vil spille fint delt fra 150-200Hz?

Et midbasshorn man lager selv er uansett relativt billig moro og en problemstilling flere hundre personer har blogget og skrevet masse innlegg om. Fyrer med ved så fallhøyden er lav. Må bare se om dette kompromisset passer bedre enn andre kompromisser til min musikksmak og lydpreferanser.

@Sluket: Har du hørt et kvadratisk LeCleach av denne typen?

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.598
Torget vurderinger
24
Jada, hørte noe lignende i Tyskland i fjor. Men det er nesten umulig å si hva selve hornet betyr for sluttproduktet all den tid man ikke har alternativer å sammenlikne med. Dessuten er jeg selvsagt subjektiv jeg også, bl.a. er jeg ikke begeistret for rektangulære horn generelt.

Dog har jeg vel det inntrykket at rektangulære horn er mindre problematiske jo lenger ned i frekvens du tar det. Men langt på vei de fleste rektangulære/foldete horn jeg har vært borti har farget lyden, tildels mye. Det skal sies at jeg stort sett har hørt på kompresjonsdrivere i den sammenhengen. Store åpne rektangulære horn med f.eks. 8-10-12" regulære elementer oppfører seg muligens annerledes i så måte.

Hver gang jeg ser vann dryppe ned i vann tenker jeg mine tanker om rektangulære horn....

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.335
Hehe, selv har jeg et problem rent visuelt med runde horn,
så jeg foretrekker rektangulære.
Bortsett fra rene diskanthorn, de kan kanskje være runde.
Et midbasshorn ville jeg laget rektangulært, sittende på gulvet,
forholdsvis nære sidevegg, slik at man får hjelp av gulv og tildels sideveggen.
Siden bølgelengden ved 100Hz er ganske stor burde man bruke rommet som hjelp
i stedet for å sloss med det. Lager man så et horn med munningsareal på en halvannen kvadratmeter
eller så, og en lengde på over en meter ( gjerne mer! )har man et utgangspunkt man kan jobbe videre med.

Horn laget av tre brenner godt, jeg har brent mange! ;D

;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.598
Torget vurderinger
24
Fortsett med det, Slomo, jeg gidder i hvertfall ikke å balle med problemstillingen "Horn under 100" ;D ;D

Går heller for "horn i hundre!"

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
Problemstillingen er horn over hundre.

@Slomotion: Ser at du postet om disse problemstillingene borte hos Roomy for et par syv år siden, ut fra hornbrenningen din antar jeg at du har testet ut endel. Har du en viss følelse for om det kan ha noe for seg å bruke flere drivere i et midbasshorn? Fortrinnsvis i PPSL loading. Kan man vinne noe på dimensjonene om driverkombinasjonen får ekstreme egenskaper ved at man kobler et eller flere par 3-10" elementer sammen? Hornmunning er vel gitt ut fra ønske cut-off, men dybden har endel å si slik at man slipper å få beistene så langt ut i rommet.

God helg!

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.335
Naturlyd skrev:
Problemstillingen er horn over hundre.

@Slomotion: Ser at du postet om disse problemstillingene borte hos Roomy for et par syv år siden, ut fra hornbrenningen din antar jeg at du har testet ut endel. Har du en viss følelse for om det kan ha noe for seg å bruke flere drivere i et midbasshorn? Fortrinnsvis i PPSL loading. Kan man vinne noe på dimensjonene om driverkombinasjonen får ekstreme egenskaper ved at man kobler et eller flere par 3-10" elementer sammen? Hornmunning er vel gitt ut fra ønske cut-off, men dybden har endel å si slik at man slipper å få beistene så langt ut i rommet.

God helg!
lol, det er jammen et par år siden jag var innom siden til Romy.
Vi var ikke enige om så mye. ;D

Vedr hornbrenning, det er veldig lett å lage dårlige horn.
Men jeg har etterhvert funnet ut at gode horn er store nok til det de skal gjøre.
Så i bassen foretrekker jeg åpne bafler, siden horn i bassen blir så inni granskauen store.
Åpne bafler i bassen og horn i mellomtone/diskant fungerer ganske bra, synes jeg.

Men du har visst mere plass enn jeg har, så da er mulighetene til stede til å gå berserk.

;)

edit:

Vedr flere drivere/kortere horn, det er litt avhengig av hva du ønsker å gjøre.
Har du lekt deg med Hornresp ennå?

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Naturlyd skrev:
Jeg så at Rojoh her på sentralen startet en tråd hvor han skulle bygge PPSL sub. Ser ut til at han fortsatt er i snickerboden - ting tar tid her hjemme også så jeg løper i gang en tråd med noen av mine funderinger og spørsmål rundt PPSL prinsippet og bruksområder.
;D Det var planen å bygge noe sist sommerferie, men midtveis i ferien fikk vi Utøya-tragedien, og byggelysten forsvant. I ettertid ble jeg også litt skeptisk til drivervalg og ELF-prinsippet, og solgte etterhvert 12" jeg hadde anskaffet. En slik ELF-løsning hadde betinget veldig mye EQ, og dermed økt forvrengning igjen.

Konseptet er kult nok det, men hvis jeg prøver PP(SL) igjen blir det med løsninger (drivere) som krever mindre EQ (og større kasser). Registrerer at en upcoming produsent av semi-pro lydutstyr leverer denne kjekke saken:

Deles riktignok @150Hz. Du nevner opp til 400Hz mot horn - hehe. DJK drar jo ofte frem Les Hudsons høyttalere, og de deles slik jeg forstår det opp i det området.

Vedlegg

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
Du har sett den ja :)

Det er bla dette oppsettet som har fått meg til å tenke på PPSL. Og får man uforvrengt output fra slotten opp til 400Hz så ser jeg ikke hvorfor man ikke skal kunne bruke dette som "driver" i et midbasshorn. PPSL er påstått å gi 20-30dB reduksjon i likeordens forvrengning pga kansellering + at slotten demper noe av 3-ordens også.

En annen fordel er at man vel at man slipper/minimerer Doppler-effekt i og med at man lytter 90 grader på aksen til elementet?

Skal prøve å få bygget om en dobbel 15" kasse neste helg. Da kan jeg sammenligne 2x2226 i std bassrefleks mot tilsvarende i PPSL loading og samme kassevolum. Holder godværet seg så kan jeg måle ute. Blir spennende å se spredningen på PPSL når man beveger seg oppover i frekvensområdet.

@Rojoh: Skal ELF ha så mye EQ? Er det ikke bare 6db ved avstemningsfrekvensen?

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
ELF er et EQ-beist. Virkeområdet er i avrullingen, og foregår 12dB/okt. Ønsker man f.eks. 2 oktaver må man til med 24dB EQ (evt. minus roomgain. Ønsker man Hedmarkskurve, er man halvveis eller kanskje dobbelt inn i uløkka). Det er mye, og problemet er 'ordens forvrengningen som jo dukker opp høyere i frekvens, og blir forsterket tilsvarende EQ-gain. Da har jeg mer tro på drivere med høyere Qts/lavere EBP/større kasser/mindre EQ/mindre forvrengning i pp(sl), og heller ty til et mildt shelf-filter.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Naturlyd skrev:
Skal prøve å få bygget om en dobbel 15" kasse neste helg. Da kan jeg sammenligne 2x2226 i std bassrefleks mot tilsvarende i PPSL loading og samme kassevolum. Holder godværet seg så kan jeg måle ute. Blir spennende å se spredningen på PPSL når man beveger seg oppover i frekvensområdet.

@Rojoh: Skal ELF ha så mye EQ? Er det ikke bare 6db ved avstemningsfrekvensen?
Sånn for ordens skyld: Jeg hadde en veldig liten lukket kasse i tankene mht. mitt sommerprosjekt.

Ellers blir det spennende å høre hvordan din ombygging av kasse til 2226 går. Sitter jo selv på disse elementene, og har samme frekvensbehov.

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
Min interesse for PPSL har ikke kjølnet, det går mot å designe noe med blanke ark og se bort fra hva som ligger i delehylla. Vil gjerne forsøke PPSL som driver i et midbasshorn som tidligere nevnt og nå ser jeg at det er en kar på diyaudio.com som har prøvd dette:

http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/177905-thread-those-interested-ppsl-enclosures-25.html#post2976307

Ser veldig spennende ut. Registrerer at fyren opplevde at Fs endret seg når elementet var slot-loadet. Noen som har noen tanker rundt dette?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.335
Det der ser jo morsomt ut.
Bruker man 2 par med 15" på hver side og rimelig stor direktiv baffel/horn
så burde man da få grei bass ned til 30Hz eller så?

Y

ymir

Gjest
Hei

Håper dette er rett tråd :D

Two, identical, loudspeakers are coupled to work together as one unit: they are mounted one behind the other in a casing to define a chamber of air in between. The volume of this "isobaric" chamber is largely immaterial, and is usually chosen to be fairly small for reasons of convenience. In a subwoofer, where the mid-range output is not needed, the optimum arrangement is front to front. The two drivers are placed either "cone to magnet" and wired in phase with one another or "cone to cone" or "magnet to magnet" and wired out of phase with one another so that their cones move together when driven with an audio signal. The term “isobaric” points to the erroneous notion that the air pressure in the chamber between the loudspeakers is constant (the "isobaric" condition).
The two drivers operating in tandem exhibit exactly the same behavior as one loudspeaker in twice the cabinet. The cabinet is defined as the space behind the rear driver. The volume of air between the speakers has no acoustic function so that the saved space is less than 50%. All other aspects are unchanged like resonant frequency and maximum SPL. The new driver will have the same resonance frequency, Qts, distortion, excursion etc. as one driver with the same applied signal. Because the impedance is also halved, this performance is achieved with twice the power. The new efficiency is thus 3 dB lower than with one loudspeaker. The reason for the unchanged resonance frequency is simple: the new combined loudspeaker has twice the moving mass compared to the single driver but also half the compliance because of the doubled suspension.
The result is that the coupled driver pair (iso-group) can now produce the same frequency response in half the box volume that a single driver of the same type would require. For example, if a speaker is optimized for performance in a 40 liter enclosure, one iso-group of the same speakers can achieve the same low frequency extension and overall response characteristics in a 20 liter enclosure. The aforementioned volumes exclude the isobaric chamber. If the iso group is placed in the original 40 liter, the loading will be incorrect (if the 40 liter was a correct loading of the loudspeaker).
[edit]Distortion

Any non-linear behavior of the speakers affect sound pressure within the chamber, and could give rise to distortion components. In out-of-phase designs ("cone to cone" and "magnet to magnet" designs) this tends to occur because of front-to-back non-symmetrical behavior. These may also occur when the speaker driven to high levels for an extended period of time and the voice coils of the two drivers dissipate at different levels because of differing air circulation (one driver is exposed to the outside air, and one is fully enclosed in a chamber). One patented design attempts to attenuate this distortion by absorptive material between the drivers.[2]
[edit]

Her et utdrag fra overstående tekst.

he two drivers are placed either "cone to magnet" and wired in phase with one another or "cone to cone" or "magnet to magnet" and wired out of phase with one another so that their cones move together when driven with an audio signal

I et Hifi news om Isobarik sier linn at "cone to cone" gir best resultat,er reint estetisk er/var vanskelig å få til.

Bruker selv disse.
http://hifi.amicale.net/confluence/pastorale

Satt nylig og lyttet til noe barokk musikk og kvaliteten i bassområdet er såpass at
jeg reiste meg opp av stolen for å se hvem som kom,da det tydelig stanset en bil utenfor og at det gikk i en bildør....men feil.gatestøy,fottrinn på gulv etc.kommer greit frem dersom opptaket tilsier det.

Linn sier også at systemet er svært effektkrevende.

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
@ymir:

Isobaric er ikke samme prinsipp som PPSL.

I en isobaric-kobling er det lufttett mellom elementene og membranene beveger seg i samme, absolutte retning.

PPSL er ikke spesielt mystisk. Man beregner kasse slik man ville gjort det med to konvensjonelt monterte elementer, uansett om man velger lukket, IB eller bassrefleks. Det spesielle ved løsningen er at man konstruerer en "slot" (spalte) som man monterer elementene i. Slotten er åpen ut i rommet og arealet vil til en viss grad bestemme båndbredden i systemet. Elementene monteres slik at det ene står med magneten inn i kassa og membran ut i slotten mens det andre er montert med magneten ut og membran inn. Se skisse i en av postene først i tråden.

Fordelen er at man kan oppnå 20-30dB reduksjon i likeordens forvrengning i bassen. Det er svært mye og antageligvis viktigere enn man skulle få inntrykk av.

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
Her er det mye matnyttig om forvrengning i høyttalere: http://www.audioheuristics.org/primers/nonlinear_distortion_testing.htm

Sitat: The ear’s decreasing sensitivity at low frequencies is a significant problem and lead to the need for quite low distortion at the low end. To reiterate, if xmax is defined by a manufacturer as 10% harmonic distortion, then say, at 20 Hz, when the 10% figure is reached, the amplitude of the 40 Hz 2nd harmonic may be down only 20 dB. The problem is, the relative sensitivity of the ear has increased by 20 dB from 20 to 40 Hz. So what are heard are two tones, 20 and 40 Hz of equal magnitude. So, even though the driver is still operating in its linear range, obvious audible distortion is occurring. And this doesn’t take into account problems with the 3rd order product or higher. The 3rd order product has to be down almost 40dB just to be perceived as equal in magnitude to the 20 Hz fundamental. Wow!

It’s hard not to draw the conclusion that, even for moderate levels in moderate sized rooms, the smallest driver needed for undistorted low frequency extension is an 8" driver. 10-12" drivers are required for true low distortion bass at realistic levels. In addition, transient levels can be 15-20 dB higher than the average SPL level. If this weren’t taken into account, while the average levels would be relatively undistorted, distortion would occur at the peaks.

T

Torget

Gjest
Kunne begge bass-elementene vært montert på utsiden av sideveggene til slotten?

Slik at slot åpningens bredde reduseres med to plate tykkelser (2 x 22-25mm).

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26
OivindJ skrev:
Kunne begge bass-elementene vært montert på utsiden av sideveggene til slotten?

Slik at slot åpningens bredde reduseres med to plate tykkelser (2 x 22-25mm).
Jeg tror ikke det er noen lydmessige ulemper med den monteringsløsningen, han som har gjort akkurat det jeg har gått å fundert på, hornlade en PPSL-løsning, har gjort det slik med ett av elementene: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/177905-thread-those-interested-ppsl-enclosures-25.html#post2976307 Der ser du at elementet som spiller med membranen ut er montert inne i kassa.

Diffraksjon kunne vært et problem om man kom høyt nok i frekvens, men så høyt opp kommer vi vel ikke.

Har du tenkt til å prøve deg på en PPSL kasse?

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Leste igjennom tråden nå og skjønner sånn halveis prinsippet. Jeg forstår at fordi man beveger elementene i forskjellig retning (men akustisk i fase) kansellerer man en del forvrengning pga man balanserer ut ulinjære effekter i motor/oppheng.

Men hva bidrar egentlig sloten med? Er det for å få elementene tettest mulig på hverandre slik at driverne jobber på "samme luft" høyest mulig i frekvens, eller gir det noen form for økt følsomhet også?

Vurderer prinsippet til en liten hi-fi høyttaler med vanlig langslags elementer. Dette skal bare brukes fra 250hz og ned, så eventuell avrulling oppover i frekvens er ikke av betydning for meg. Så hvis det bare har fordeler, hvorfor skulle jeg ikke montere driverne slik i forhold til en valig bassreflex/lukket?

I Nelson Pass sin slot loaded open baffle handler det jo om å få økt følsomhet ved at luften i sloten blir komprimert. Da er det viktig at arealet på sloten er betydelig mindre en driverne. Er det viktig her også?

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Dette ble postet på gamle hfs, men synes det er verdt å gjenta på nye forumet:

Push-pull er testet ut, og det virker. Prinsippet går enkelt ut på at basselementer (2 stk) monteres hver sin vei, men kobles slik at de beveger seg i samme retning samtidig. Gir hørbart (og målbart) renere lyd, bedre definisjon og økt tydelighet. Husk bare at elementene skal være forbundet fysisk (via luft) på begge sider av baffelen (altså ikke separate kammere inne i evt. kasse).

Hertter bør subwoofere/bassmoduler IMO være bestykket med 2 stk. drivere, og koblet PP, evt. med slot (PPSL) for effekt høyere opp i frekvens. Absolutt av interesse for Avantgarde-eiere, vil jeg tro (med standard bassmodul). Husk bare på at gummiringen/trekkspilloophenget må passe inn i hull og få bevege seg fritt på driver som monteres med magneten vendt ut.

Vedlegg

Sist redigert:

tg1

Fersking
Ble medlem
26.07.2012
Antall liker
0
Heisann! Ny på forumet, men prøver meg på et par spørmål her :)
Fins det en "riktig" størrelse på slot'en? ..og har det noe å si om slot'en er vinklet litt utover, f.eks 10-15 grader? (altså som et minihorn)

Topp Bunn