Diverse Powernap på jobb?

M

Morpheus

Gjest
Er det akseptabelt å ta en powernap på jobb dersom det ikke går utover arbeidsoppgavene som skal utføres totalt sett iløpet av en arbeidsdag? Eller er dette totalt forkastelig? Jeg er i en situasjon der jeg må ta stiling til problematikken. Hva er deres oppfatting?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.338
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal en gjøre det. Skal 2. Skal alle?

Siesta foregår i sydligere strøk ;)

I tillegg kommer det helt an på arbeidsoppgaver etc... (beredsskap, skiftarbeid, nattarbeid, kontorarbeid, læreryrke, legeyrke etc....)

"Røykere" bruker vel i snitt nesten en time hver dag på pauser.. Å ta en tilsvarende ekstra pause for andre er som regel uakseptabelt...
Greit å tenke på.

Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
628
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det kan redde dagen for en som er altfor trøtt til å jobbe. Det kan feks øke sikkerheten hvis folk blir mere opplagt etterpå. I gamle dager var det lang lunsjpause med påfølgene hvil. Jeg ville vel forsøkt å få personen(e) det gjelder på litt sikt, og legge om søvnvaner, hvis det er mulig. Små barn som har kollikk, er umulig å styre. Det bør vel ogs være et rom som ikke er mye persontrafikk i. Jeg ville tillatt det som en nødutveg.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.841
Sted
Horten
"Røykere" bruker vel i snitt nesten en time hver dag på pauser.. Å ta en tilsvarende ekstra pause for andre er som regel uakseptabelt...
Greit å tenke på.
Nja... Selv jobber jeg ute og kan fint røyke og jobbe samtidig. Og det er jeg neppe alene om. ;)

C

Cyber

Gjest
Det er vel ingen oppegående mennesker som røyker i disse tider?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.083
Hvis folk ikke kan komme uthvilt på jobb kan de heller ta seg en feriedag. Jeg vil ikke ha folk som tar seg en lur i min stab.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Så lenge man gjør mer og leverer høyere resultater enn forventet, mener jeg at man kan gjøre som vil. En powernap på 15 minutter er kun positivt, så lenge det bidrar til økt totalproduktivitet. Hvis dette er noe man som ung må gjøre hver dag, tror jeg det er et annet grunnleggende problem som bør taes tak i fra roten i problemet.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.083
Hvis man ikke er i stand til å være på jobb i 8 timer uten å sove bør man oppsøke lege. Eller legge om livet. Hva gjør powernappere i fritiden? Sover en halvtime hver tredje time?
Det med økt produktivitet er et tynt argument, det er svært lite arbeid som er fysisk krevende. Lurer på hva tilhengere av powernaps sier hvis den innleide elektrikeren tar seg en lur og fakturerer for det?

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.841
Sted
Horten
Det er vel ingen oppegående mennesker som røyker i disse tider?
Har aldri hevdet at jeg er spesielt oppegående (heller det motsatte ;)), men jeg kjenner da andre røykere som definitivt kan kalles oppegående.

Er lufta tynn der oppe på den høye hesten din forresten? Svimmel? :rolleyes:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hvis man ikke er i stand til å være på jobb i 8 timer uten å sove bør man oppsøke lege. Eller legge om livet. Hva gjør powernappere i fritiden? Sover en halvtime hver tredje time?
Det med økt produktivitet er et tynt argument, det er svært lite arbeid som er fysisk krevende. Lurer på hva tilhengere av powernaps sier hvis den innleide elektrikeren tar seg en lur og fakturerer for det?
Selv har jeg aldri hatt behov for powernap på jobb, men så lenge man gjør langt mer enn forventet ser jeg ingen problemer med at man disponerer tiden slik man vil.
En powernap varer ikke en halvtime, men ca et kvarter.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.165
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sove på jobb?
"Stealing company time" kaller vi sånt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.338
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Om man ikke har betalt lunchtid så kan man godt ta en powernap i lunchpausen. Evt. bare gå ut en tur rundt kvartalet . Klarner hodet det også av og til.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Ja, vi vet jo ikke helt hva slags arbeid det er snakk om. Er man alene på nattevakt som skjermoperatør, er det kanskje ikke dumt å "nullstille" ved å ta en kjapp dupp. En kompis fortalte at han holdt et nøkleknippe mellom fingrene, og våknet når de gikk i gulvet. Alternativet var vel å stirre seg blind på en nokså statisk skjerm.

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
891
Sted
Tromsø
Powernaps er selvsagt ikke ønskelig. Men jeg syns på ingen måte at det bør sammenlignes med å stjele fra firmaet. Om det er noe som gjentar seg hyppig eller blir sett på som et slags frynsegode bør man vel ta affære. Min erfaring tilsier at noen er mer effektive og gjør seg fortjent til litt friere tøyler enn andre og det er simpelthen umulig å skjære alle over èn kam. Når dèt er sagt så bør man selvsagt ikke sette seg ned (og slett ikke legge seg ned) og snorke i andres påsyn.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.841
Sted
Horten
Z

Zomby_Woof

Gjest
Synes i alle fall det er arbeidsgivers rett å bestemme om det er OK eller ikke. Hva arbeidsgiver bestemmer skal jeg ikke legge meg opp i.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Er det akseptabelt å ta en powernap på jobb dersom det ikke går utover arbeidsoppgavene som skal utføres totalt sett iløpet av en arbeidsdag? Eller er dette totalt forkastelig? Jeg er i en situasjon der jeg må ta stiling til problematikken. Hva er deres oppfatting?
Det er gjort forskning på dette. Etter hva jeg husker så ble vedkommende etter 15-20 minutters powernap mer produktiv i løpet av dagen enn de som ikke tok den. sist dette ble omtalt i mediene dro de frem eksempler på bedrifter som legger til rette og enkelte som direkte oppfordrer ansatte til en 20 minutters lur. Du kan prøve å spore opp disse forskningsresultatene. Nettavisene har vel sine artikler liggendes i arkivet sitt, men det kan være greit å gå til kilden da journalister ikke er helt har forståelsen.

Min oppfatning er at det langt fra er forkastelig. Mange ansatte bruker flere timer på å koble av mellom øktene med å lese nettaviser i 5 minutter. Å samle disse småpausene (som faktisk er sunne) inn i en powernap må være enda mer gunstig.

edit:
Kort søk ga meg dette:
Ekstra hvilepause - - Sov på jobben - Velvære
Power nap - En vei til bedre arbeidshelse - ledernytt.no

Man skal selvsagt ha eget hvilerom for dette. Å sitte i åpent landskap og ta en powernap er ikke lurt, hverken for kollegaer eller en selv.

Sist redigert:
S

sorgenfri

Gjest
Jeg jobber 8 timer - har 8 timer fri. Så jobber jeg 4 timer, og har 4 fri... "powernapper" så mye jeg kan!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Når jeg er offshore er jeg nøye på å gå 10-15 minutter før tida til lunch så jeg får 50-55 min med søvn i matpausa, det er svært godt.

N

nb

Gjest
Hvor mange er det som har en jobb det et kvarters pause reelt går utover faktisk produktivitet? Om en Powernap eller å sitte ekstra lenge på dass er et reelt problem så burde arbeidsgiver sparke alle røykere og straffe folk som hentet kaffi eller er innom Internett i arbeidstiden.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Som nevnt tidligere. Om man ikke har betalt lunsjpause. Så kan arbeidstakeren gjøre hva han/hun vil i den. Men det må vel være opp til sjefen, trådstarter, å bestemme dette. At en gjør det er sikkert ikke noe problem. Trøbbelet blir nok når resten av bonchen også vil ha. Og om de ikke får så er det særbehandling, som etter hvert kan føre til suring på jobb, og så baller det på seg.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvor mange er det som har en jobb det et kvarters pause reelt går utover faktisk produktivitet? Om en Powernap eller å sitte ekstra lenge på dass er et reelt problem så burde arbeidsgiver sparke alle røykere og straffe folk som hentet kaffi eller er innom Internett i arbeidstiden.
Helt enig. De fleste av oss har vel en jobb der jobben må gjøres, og om vi må gå til tannlegen i arbeidstida så sitter vi vel over til oppgavene er gjort? Eller om vi har muligheter for det; tar en time foran PCen etter middag? Jeg har i hvert fall ofte en liten "downperiode" mellom kl 13 og 14 - alt avhengig av situasjonen på jobben, møter osv, hvor 5-15 minutter med lukkede øyne, eller en liten spasertur i frisk luft, enkelte dager er avgjørende for effektiviteten resten av dagen. Og får jeg ikke gjort det jeg skal må det tas inn.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Har en god kompis som jobber i et rimelig seriøst og vellykket firma innen 3d/videoproduksjon/animasjo/reklame etc...

De fikk for en tid tilbake installert noe som eg tror het time manager, time watcher eller noe sånt.
Basically, det programmet gjorde, var å tracke hvilke applikasjoner/vinduer som var aktiv hos brukeren til enhver tid, samt hvor lenge brukeren var inaktiv ved å ikke taste eller berøre musa. Så når han kom tilbake frå skjethuset sto det typisk beskjed fra programmet "You have been inactive for 8 minutes - what have you been doing?"

I tillegg spydde det ut daglige logger som viste at den og den ansatte hadde hatt chrome aktivt så og så lenge ila arbeidsdagen. Temmelig drøye greier. Ble et helvetes rabalder av det hele, og ledelsen måtte avinstallere hele skjiten.

Når det gjelder powernaps, så har eg det kver natt :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har en god kompis som jobber i et rimelig seriøst og vellykket firma innen 3d/videoproduksjon/animasjo/reklame etc...

De fikk for en tid tilbake installert noe som eg tror het time manager, time watcher eller noe sånt.
Basically, det programmet gjorde, var å tracke hvilke applikasjoner/vinduer som var aktiv hos brukeren til enhver tid, samt hvor lenge brukeren var inaktiv ved å ikke taste eller berøre musa. Så når han kom tilbake frå skjethuset sto det typisk beskjed fra programmet "You have been inactive for 8 minutes - what have you been doing?"

I tillegg spydde det ut daglige logger som viste at den og den ansatte hadde hatt chrome aktivt så og så lenge ila arbeidsdagen. Temmelig drøye greier. Ble et helvetes rabalder av det hele, og ledelsen måtte avinstallere hele skjiten.

Når det gjelder powernaps, så har eg det kver natt :)
Det er vel lett å installere en makro som simulerer musetrykk. Og surfing kan man gjøre på mobilen.....

S

Slubbert

Gjest
En trøtt person som ikke har hodet med seg vil være lite produktiv i arbeid som krever konsentrasjon og problemløsing. På jobben har vi et avkoblingsrom, som inneholder div. lett treningsutstyr, aviser og en sofa til powernaps/avkobling. Det er hva man får gjort i løpet av dagen som har noe å si, ikke når og hvordan. Bruker ikke avkoblingsrommet så mye selv, men jeg tar jevnlig turer innom nettet for å "tømme hodet" (ikke nødvendig å tenke koffert her). På den annen side hender det titt og ofte at jeg sitter en time eller to ekstra på jobb uten å føre overtid, tar det mest på gefühlen om jeg synes det er "riktig" å gjøre så. Hvis jeg har vært lite produktiv en dag kan jeg gjerne sitte på jobb litt utover kvelden for å kompensere.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg ser heller at enkelte her tar seg et kvarters hvile enn å sitte og glo på OL, gå på butikken, røyke osv. Hvis det er det som er IA for de

T

Torget

Gjest

Har laget en plan med penn og papir for svarte F#¤* ;)
Snakker om helt feil sted å installere noe slik BS (intensjonen var dog sikkert god).

Det bør tas stilling til om det er de beste resultatene, eller det å se de ansatte svette, som er det viktigste. Det er ikke alltid en kan få begge deler.

Sist redigert:
Topp Bunn