Power overkill?

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
171
Sted
Nes Romerike
Noen som veldig raskt, greit og enkelt kan fortelle meg sammenhengen her mellom output power og power consumption på denne multikanalforsterkeren? Det er et velrenomert merke.
All channels driven 250 Watts x 5ch (20-20 kHz, 0.03% THD, 8 ohms)
500 watts x 5ch (20-20 kHz, 0.03% THD, 4 ohms)
Power Consumption
600 Watts

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.403
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
geirf2 skrev:
Noen som veldig raskt, greit og enkelt kan fortelle meg sammenhengen her mellom output power og power consumption på denne multikanalforsterkeren? Det er et velrenomert merke.
Power Consumption
600 Watts
Rotel klasse D?

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
At man skal ta det som er oppgitt med en klype salt.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Kunne kanskje vært enklere om du sier hvem produsenten er.

Noen oppgir max effekt målt innenfor en gitt (kortere) tidsperiode.
Dvs, ikke peak-effekt, men nesten... Man kan kompensere noe med store 'lytter i strømforsyningen som fungerer som batteri/ekstra strømkilde i krevende lydsekvenser.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
171
Sted
Nes Romerike
Ja, det er mulig det er klasse D denne Rotel'n, men gjør det noe forskjell effektuttaksmessig egentlig? Etter det jeg har lest her inne så får man mer igjen av tilført effekt på kl D? Trekker man 1000w fra nettet så får man ut 800-900w til høyttalerne mens i transistor så er det ca.500-600?
Og ja, det er vel også som kommentert at det kan være over en meget kort periode pga ladelyttene.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.835
Torget vurderinger
1
Switch-mode og Kl. D er mer effektive siden de produserer mindre varme. 250w ut er fortsatt 250w ut, men forskjellen ligger nok i hvor mye som trekkes og sløses bort i varme.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
geirf2 skrev:
Power Consumption
600 Watts
At du kan koble den til koblingsskapet ute i gata og selge strøm tilbake til kraftleverandørern ;D
Denne forsterkeren genererer jo strøm (om man skal tro på produsentens spec)

T

timc

Gjest
Merkingen er bare basert på en norm. Produsentene vil ha den å lav som mulig for å blidgjøre miljøfolka, og for å eventuelt kunne få "grønne" merker.

Du vil aldri får ut mer effekt enn du dytter inn.

-Tim

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Som Erland sier, dette er nok ganske langt fra sannheten. Hvis det er KL. D har du ca 540 watt totalt etter avgitt varme, dvs at du har 108 watt pr kanal tilgjengelig. Dersom forsterkeren skal være stabil (og oppleves som kraftig) vil den også måtte kunne levere i 4 ohm. Da ser det ca slik ut: forsterkeren levere ca 100 watt i 4 ohm og ca 55 watt i 8 ohm. Så egentlig har du en 5 x 55 watts forsterker.
Hvis dette er en kl. ab så har du ca 360 watt totalt etter avgitt varme. Du vil da, etter samme tankegang som over, ha ca 5 x 40 watt i 8 ohm og 5 x 70 watt i 4 ohm.
De fleste hjemmekinorecivere, og ganske mange highendprodusenter "jukser" tildels mye med dette.

Mvh
Andreas

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
171
Sted
Nes Romerike
Håper jo og tror at forhandler på slike ting vil gjøre oppmerksom på dette forhold? Det er jo en del aktører inne her på forumet som sikkert har en mening om dette. Hadde jeg personlig pushet Hi-fi så ville jeg ha vært sikker på hva jeg egentlig ville prøve å selge. Eller ender man da opp med å ikke selge noen ting? Vel, jeg tror nok jeg styrer unna produktet. Den er for lett, veier bare 11kg ;D ;D ;D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
bjornh skrev:
Switch-mode og Kl. D er mer effektive siden de produserer mindre varme. 250w ut er fortsatt 250w ut, men forskjellen ligger nok i hvor mye som trekkes og sløses bort i varme.
Fikk bare lyst til å snu på forklaringen din en smule:
Denne klassen er mer effektiv enn andre (lineære klasser), har mindre tap og produserer derfor mindre varme :)

Hvis en finner ut hvilken norm som benyttes, tror jeg det er ganske enkelt å finne en forklaring på samlet utganseffekt i forhold til oppgitt effektforbruk.

Noen form for kraftverk er dette ikke.

Litt pussig at slike spørsmål dukker opp. Aldri noen som spør om virkningsgrad på tradisjonelle transistor forsterkere eller rørforsterkere.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.835
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
bjornh skrev:
Fikk bare lyst til å snu på forklaringen din en smule:
Denne klassen er mer effektiv enn andre (lineære klasser), har mindre tap og produserer derfor mindre varme :)

Hvis en finner ut hvilken norm som benyttes, tror jeg det er ganske enkelt å finne en forklaring på samlet utganseffekt i forhold til oppgitt effektforbruk.

Noen form for kraftverk er dette ikke.

Litt pussig at slike spørsmål dukker opp. Aldri noen som spør om virkningsgrad på tradisjonelle transistor forsterkere eller rørforsterkere.
Enkelt forklart. ;) -man får jo ikke "magisk" mer effekt, bare bedre virkningsgrad.

R

Ronny_D

Gjest
Fritt fall, medvind og sola i ryggen.

Grønnt er det; fritt fall: vannkraft, vindkraft og sol energi. Alt sammen må tilføres for å få slike regnestykker til å gå opp. ::)

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
171
Sted
Nes Romerike
'Litt pussig at slike spørsmål dukker opp. Aldri noen som spør om virkningsgrad på tradisjonelle transistor forsterkere eller rørforsterkere'

Nei, det kan du si. Det har vel vært slik at man tar ting for gitt. 2 x whatever watt og så driter man i resten. I transistor og rør så dreier det seg jo om store trafoer og i de fleste tilfeller kjennes det jo på vekta og det er vel ganske klart at en lett 2x50watter på 1,5kg blir fort litt pipete, ikke noe bunndrag. I dag tidlig med -20 grader ute så er det helt greit for meg at ampen omsetter litt effekt. Litt 'black ice' gjennom 14B'n og den fyker fort opp i 65grader som går ut i stua. Her snakker vi gjenbruk. Mottoet mitt fremmover blir fremdeles at store tunge transistor/rør forsterkere er bygget for Norge eller kalde strøk generelt ;D. Saab har jo selvskrytt seg som vinterbilen. Hvilken er vinterforterkeren? Ingen kl D antageligvis. God helg.

R

Roysen

Gjest
Jeg har på følelsen at vinterforsterkeren (både rør og transistor) vil befinne seg hos meg ;)

Mvh
Roysen

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
"vinterforsterkeren" må vel være den som takler noen tøffe tak uten å bli pløsete. God impedansekontroll, plenty effekt og seriøs dempningsfaktor. Mon tro......

Nei, jeg skal ikke ødelegge illusjonen. Stort er selvfølgelig best. Og eldst er best. Litt som amerikanske vintage-biler. Overdimensjonert chassis som virkelig fremhever mandommen og en stor motor. Går fort rett frem. Varme blir de også, og de sluker strø...kremt, jeg mener bensin! ;D

Topp Bunn