Poteter

Kva gjer du med potetene?

• Dyrkar sjølv.

Stemmer: 0 0.0%
  • Brukar ris i staden

• Er urbanist - et berre på Café

• Totalt antall stemmer
    10
G

Gjestemedlem

Gjest
Poteen (Irsk potetsprit) er den ultimate måte å innta poteter på. Vodka kommer på en god annenplass.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Stemte "Brukar ris i staden". Jeg spiser poteter om jeg får dem servert, men bruker som regel enten ris eller pasta når jeg lager mat selv. :)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Å unngå poteter er en del av mitt slankeregime.
Blir erstattet med stekte strimlede grønnsaker.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Mandelpoteter. Ellers er det utrolig mye dårlige poteter å få kjøpt i Norge.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
kjøper de beste som er å få tak i til det de skal brukes til.
Ganske logisk, ikke sant.

Teit avstemming.

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Det er fryktelig mye dårlige poteter i de sekkene med "vindu" og vaskede poteter!
Det er best å plukke selv om man kjøper poteter i butikken, er min erfaring.
Skal man kjøpe i sekk, kjøp de som ikke er vasket!
Dessuten tåler ikke poteter dagslys, så vindu i sekken skulle ikke vært lov!
Mandelpoteter er nok min favoritt!

G

Gjestemedlem

Gjest
Store problemer så lenge de norske potetene dominere i handelen. Stort sett elendig kvalitet. Ser frem til vår og kyproitiske poteter i handelen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.963
Ser frem til Kyprospoteter? Ja-ja, nå har jeg hørt det også. Nødmat.
Hva med Pimpernell, Asterix eller Kerrs Pink? Hvis man kjøper de uvasket i lystette poser er det de beste potetene.
Men, hvis man går etter de billigste potetene på Rimi får man hva man betaler for.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest

den stussa jeg litt på også, kyprospoteter smaker jo stort sett ingenting. Mine favoritter på denne årstiden er Rosewald.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva med Pimpernell, Asterix eller Kerrs Pink? Hvis man kjøper de uvasket i lystette poser er det de beste potetene.
Stort sett skrukkete strutsforster full av råte og svarte flekker, 3mm tykt skall og vorter. I hvertfall på vinteren.

En god potet skal være avlang, helt gjevn, godt vasket, tynt skall, gjevn størrelse og kokefast med mye stivelse.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.963
En god potet skal være avlang, helt gjevn, godt vasket, tynt skall, gjevn størrelse og kokefast med mye stivelse.
Skal den ikke smake noe? Eller ligger den bare til pynt?

G

Gjestemedlem

Gjest
og ikke fra kypros
Sier ikke at de er de beste men de er mye mer attraktive enn de norske råteklumpene og er et godt vårtegn.

Smak er viktig men så lenge man må lete inne i klumpen for å finne den spiselige biten er det ofte mer slit enn det er verdt uansett.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.963
Smak er viktig men så lenge man må lete inne i klumpen for å finne den spiselige biten er det ofte mer slit enn det er verdt uansett.
Det beste her i livet må man gjerne jobbe litt for å oppnå... 8)
Jeg har ingen problemer med å skrelle en litt skrukkete potet, men hvis den er kjøpt på salg og har ligget i kjøkkenskapet i 14 dager er det klart at det ikke er topp kvalitet.
Poteter holder seg best uvasket og lagret mørkt og kjølig.

G

Gjestemedlem

Gjest
greit, kjøper det om kvalitet, mye dritt i butikkene.
En av visdomsordene litt oppe i tråden var jo å kjøpe en forundringspakke full i åker.

Greit nok når man kan velge de enkelte bitene selv men det er jo stort sett ikke noe utvalg i slikt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Prøvde å dyrke selv en gang, men avlingen ble mindre enn det som ble plantet, de ble så pittesmå, som erter eller druer og kanskje plommer... vet ikke hva jeg gjorde feil??
Vi har ikke så ofte poteter til middag, blir oftere ris og pasta, men når vi har poteter liker jeg best de melne, som Kers Pink. Dampkoker de alltid, da slipper man problemet med at de detter i fra hverandre i vannet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Prøvde å dyrke selv en gang, men avlingen ble mindre enn det som ble plantet, de ble så pittesmå, som erter eller druer og kanskje plommer... vet ikke hva jeg gjorde feil??
Vi har ikke så ofte poteter til middag, blir oftere ris og pasta, men når vi har poteter liker jeg best de melne, som Kers Pink. Dampkoker de alltid, da slipper man problemet med at de detter i fra hverandre i vannet.
Det er endel ting som må klaffe med poteter. Det er lurt å bruke små settepoteter om man vil ha få men store i avlingen. Stor poteter resulterer i mange men små. tett leirjord er fint til poteter og riktig mengde gjødsel er viktig, ikke for mye nitrogen f.eks.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
du
Gjestemedlem; du har mye bra, men når det gjelder pottiter. er du desverre på bærtur.

G

Gjestemedlem

Gjest
du
Gjestemedlem; du har mye bra, men når det gjelder pottiter. er du desverre på bærtur.
Hm mulig jeg husker feil når det gjelder dyrking av poteter. Skal ikke insistere på noe her.

Min kritikk av de norske klumpene står jeg ved dog.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er endel ting som må klaffe med poteter. Det er lurt å bruke små settepoteter om man vil ha få men store i avlingen. Stor poteter resulterer i mange men små. tett leirjord er fint til poteter og riktig mengde gjødsel er viktig, ikke for mye nitrogen f.eks.
Jo takk, jeg leste en masse interessant om setting av poteter, for ikke å snakke om hvilke sykdommer de kunne få, kreft f.eks, før jeg gikk i gang. Spadde hele #%&¤¤#"! potetåkeren opp for hånd, forgrodde poteter, gjødslet lite da det stod at de ikke var så glad i gjødsel osv. Men hva hjalp det? Nå har jeg plantet rhododendron der og de trives utmerket og klarer seg helt selv.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.963
Jo takk, jeg leste en masse interessant om setting av poteter, for ikke å snakke om hvilke sykdommer de kunne få, kreft f.eks, før jeg gikk i gang. Spadde hele #%&¤¤#"! potetåkeren opp for hånd, forgrodde poteter, gjødslet lite da det stod at de ikke var så glad i gjødsel osv. Men hva hjalp det? Nå har jeg plantet rhododendron der og de trives utmerket og klarer seg helt selv.
Legg potetene rett på gressbakken, dekk til med aviser og gress fra klipperen. "Hjelp" potetene litt med å få groene gjennom papiret til å begynne med. Pass på i løpet av sommeren at det det er godt med gressavfall over åkeren. Når risene visner på høsten, fjern aviser og gress og grav frem potetene.
Bon apetit.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Legg potetene rett på gressbakken, dekk til med aviser og gress fra klipperen. "Hjelp" potetene litt med å få groene gjennom papiret til å begynne med. Pass på i løpet av sommeren at det det er godt med gressavfall over åkeren. Når risene visner på høsten, fjern aviser og gress og grav frem potetene.
Bon apetit.
Hørtes alt for enkelt ut.... ;)
Funker dette altså? Hva drev jeg og spadde som gal for da... urk...
Og vi som kjøpte bioklipper. Søren... ::)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.963
Hørtes alt for enkelt ut....  ;)
Funker dette altså? Hva drev jeg og spadde som gal for da... urk...
Og vi som kjøpte bioklipper. Søren... ::)
Jepp, så enkelt er det.
Og ikke nok med det; neste vår har du en flekk som er ypperlig som grønnsakbed. :)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Kjøper kun mandel eller rattepoteter.
Lager som oftest ovnsbaktepoteter, potetmos (presset gjennom kjøkkensil for extra smoothnes) eller hjemmelad pommes frites.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har steinbed Arve, men der har jeg også rhododendron… For å være helt ærlig så har jeg nesten bare rhododendron. De er giftige ja, men det er i grunn bare å la være å spise dem så er ikke det noe problem. ;)
Sikkert klart for sesongen nå ja, bør vel klippe plenen snart i alle fall, den er så grønn og fin atte.
Skal prøve det potet-trikset ditt Pinki, ingenting å tape på det, får vel bare finne frem raken og rake sammen noe gress. Jeg så engang en slags potet-dyrke-tønne hvor man skulle legge poteter i bunn, la de vokse litt, legge på mer jord, la de vokse litt til osv. og så lurte man potetene til å vokse helt til topps og på den måten skulle man få poteter hele veien opp i tønnen. Så greit ut på bildet, men tviler på om det funker like bra i virkeligheten..?

Hvortid bør man starte sesongen da?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er ikke det et vanlig norsk ord..? Kan jo si korti og. Eller når..?
Man forventer at vår leder behersker generell rettskrivning. "Hvortid" kan i beste fall kalles foredling av språket.
Ja, kanskje det er det det er ;D

"Når" er et greit ord. Kan anbefales. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Man forventer at vår leder behersker generell rettskrivning. "Hvortid" kan i beste fall kalles foredling av språket.
Ja, kanskje det er det det er ;D

"Når" er et greit ord. Kan anbefales. ;)
Foredling av språket... hm...ja det høres jo slett ikke verst ut. Dette er vel noe for Parelius å ta seg av, men han har jo nærmest sagt opp han og, så da ser vi hvordan det går. Kan ikke skjønne hva som er feil med hvortid. Jeg sier nå alltid korti jeg da, men siden jeg prøver å gjøre det litt forståelig for almuen ved å ikke skrive på dialekt må man jo bruke det som faller nærmest. Jeg innfører herved ordet hvortid i det norske språk, om ingen protesterer er det vedtatt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg innfører herved ordet hvortid i det norske språk, om ingen protesterer er det vedtatt.
Ditt ord er min lov,....... hvortid som helst. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ditt ord er min lov,....... hvortid som helst. ;D
:-*

Er det ikke kjekt å få utvidet vokabularet sitt da?
Vil også foreslå at vi tillater sideformen ikek av ikke. Tror jeg skriver ikek oftere enn ikke... ;)

Om du trenger flere ord så bare si i fra. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Foredling av språket... hm...ja det høres jo slett ikke verst ut. Dette er vel noe for Parelius å ta seg av, men han har jo nærmest sagt opp han og, så da ser vi hvordan det går. Kan ikke skjønne hva som er feil med hvortid. Jeg sier nå alltid korti jeg da, men siden jeg prøver å gjøre det litt forståelig for almuen ved å ikke skrive på dialekt må man jo bruke det som faller nærmest. Jeg innfører herved ordet hvortid i det norske språk, om ingen protesterer er det vedtatt.
På nynorsk vert då kortid, katid og når sidestilte former (nynorsk er så mykje rikare, veit du)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
På nynorsk vert då kortid, katid og når sidestilte former (nynorsk er så mykje rikare, veit du)
Jo det kan kanskje stemme det. Men nå får HFS-regjeringen jobbe litt med saken og utvide bokmål og, så har vi noe viktig å drive på med fremover.
Hvis man kan si kortid på nynorsk kan jeg ikek forstå hvorfor man ikek kan si hvortid på bokmål..

Topp Bunn