Frakt og sending Posten Norge !

M

MORNING STAR

Gjest
Hva er det med denne gjengen, er arbeisstolthet så aldeles borte vekk.

Har sendt 4 klager bare i dag. Dreier seg mange ganger om at jeg ikke på melding om pakker og brev som er for store for postkassen.
Verre er det når (REC) Rekommandert post ikke blir meldt fra om heller.

Du Kjell Kranzberg, hvordan er posten i Sverige, svenskene er kjent for å ha "system" på tingene?
Er det mulig at det svenske postverket kan ta over alt som har med post i Norge?

relløm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2007
Antall liker
183
Desverre har du rett , jeg har hatt mye problemer selv .
Brevdelen i det svenske postverket , City mail er eid av posten Norge .

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Jeg bodde et år i Sverige og handlet litt på svenske nettbutikker da og i ettertid. Har inntrykk av at Posten i Sverige fungerer mye bedre, infrakstrukturen legger mer til rette for rask ekspedering.

Noe av Postens utfordringer i Norge kan tillegges større avstander, vanskeligere geografi og mindre befolkningstetthet enn i Sverige, men det gjør det fortsatt vanskelig å forstå hvorfor feks en pakke som skal sendes fra Bergen til Haugesund ligger i Post i butikk i 2 dager, før den beveger seg 2 mil til Bergen sorteringssentral, kjøres forbi destinasjonen til Stavanger sorteringssentral, og kjøres så tilbake til destinasjonen.
Det kan kun være blårussen som får til slikt, i et kortsiktig økonomisk besparelsestiltak. At posten fra Bergen kjøres 200% lenger enn det er nødt til, når det kjøres forbi døra på postkontoret på destinasjonen kan bare ikke være besparende.

Ikke spesiellt miljøvennlig heller, i disse grønne tider.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Jeg bodde et år i Sverige og handlet litt på svenske nettbutikker da og i ettertid. Har inntrykk av at Posten i Sverige fungerer mye bedre, infrakstrukturen legger mer til rette for rask ekspedering.

Noe av Postens utfordringer i Norge kan tillegges større avstander, vanskeligere geografi og mindre befolkningstetthet enn i Sverige, men det gjør det fortsatt vanskelig å forstå hvorfor feks en pakke som skal sendes fra Bergen til Haugesund ligger i Post i butikk i 2 dager, før den beveger seg 2 mil til Bergen sorteringssentral, kjøres forbi destinasjonen til Stavanger sorteringssentral, og kjøres så tilbake til destinasjonen.
Det kan kun være blårussen som får til slikt, i et kortsiktig økonomisk besparelsestiltak. At posten fra Bergen kjøres 200% lenger enn det er nødt til, når det kjøres forbi døra på postkontoret på destinasjonen kan bare ikke være besparende.

Er noe gale med de som jobber i Posten i Bergen. Det tar lengre tid å få en pakke fra sorteringssentralen i Bergen til mitt lokale postkontor noen kilometer unna, enn det tar å få pakken fra USA til sorteringssentralen.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.416
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg opplever også ofte at pakkelapper "forsvinner", og når jeg sporer pakken viser det seg at den har ligget på postkontoret i dagesvis. Det er ingen vits å klage til Kundeservice. Det er bare papegøyer opplært til å svare at "Vi beklager at du har opplevd problemer med [sett inn sitat fra kundens brev her]."

En gang eskalerte jeg en slik sak til direktørnivå i Posten, men fikk bare til svar at disse lappene ble sendt ut automatisk og at det jeg sa umulig kunne stemme. Da ble jeg litt sur og klagde Posten Norge inn til Post- og Teletilsynet for å rote bort brevpost (som disse pakkelappene er), med dokumentasjon på at jeg gjentatte ganger hadde blitt nødt til å innhente sporingsnumre fra avsender for å få pakker. Da ble jeg i det minste tatt seriøst, men det skjedde jo ingen ting. Sist rotet de bort en hel sjeselong.

relløm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2007
Antall liker
183
Det siste halve året har jeg også sjelden fått melding om sendinger jeg har bestilt på
nettet . Det merllige er at posten ikke har like rutiner for dette . Noen ganger får du
melding på mobilen ,andre ganger hentelapp ,eller ingen av delene . Sist jeg bestilte cder
etterlyste jeg sendingen da jeg ikke hørte noe fra posten . Etter 6 uker fikk jeg melding fra
avsender at den var blitt borte i posten . Sendte en cd spiller til Acoustic tuning , den
kom i retur fordi motaker var ukjent . Ringte da firmaet for å sjekke om adressen var feil .
Det var riktig adresse .Jeg sa det til dama bak skranken , og hun var så frekk at hun folangte
porto for retur av sendinga .

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.578
Sted
Pt. Høvik

Husk at fra USA til Norge er det ingen stoppesteder; det nytter ikke i lengden å kjøre i hytt og pine i retning Europa, da drukner du tilslutt.

På den annen side er logistikken i Posten passelig på trynet og det har sin årsak i uvettig rasjonalisering; her har Posten rasjonalisert seg vekk fra rasjonelle (sic!) fraktruter. Lønnsomhet og kostnadsreduksjoner har vært ledestjerner for tidligere konsernsjef Kaare Frydenberg og nåværende Dag Mejdell, ikke kundeservice, det har blitt nedprioritert (fordi Stortinget ba om det). De to herrer, Frydenberg og Mejdell tilhører forøvrig blårussen; begge er siviløkonomer. De ble (og blir) belønnet ut fra lønnsomhet uten at denne er koblet opp mot kundeservice.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.416
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er interessant å legge merke til at ganske mange av de jeg handler med på nett ikke bruker Posten/Bring lenger. Elfa? Tollpost, levert på døra av en hyggelig sjåfør. Trebearbeidingsverktøy fra WWW Verktøy? Tollpost MyPack, varslet på SMS og hentet på min lokale Rimi-butikk. Gitardeler fra StewMac i USA? DHL, fremme på fire dager. Sjåføren ringte først for å sjekke at vi var hjemme og leverte varene på døra nå i kveld. Toll og moms legger DHL ut og sender giro senere.

Vet dere, jeg savner ikke Posten. Ikke at varer forsvant i hytt og pine, for noen ganger å dukke opp etter to-tre uker, andre ganger ikke. Ikke at de rotet bort pakkelappene, slik at det var først når jeg kontaktet avsender og spurte om hvor det ble av varene at jeg fant ut at pakken hadde ligget på postkontoret en uke og risikerte å bli returnert som uavhentet gods. Heller ikke at de tok varene som gissel, og bare utleverte dem mot kontant betaling av toll, moms og deres egne ågergebyrer for å gjøre "jobben" med å tolldeklarere varene. Og absolutt ikke kundesenterets "det er alltid kundens feil"-holdning.

Bye bye, Bring.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.304
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Et bilde til fra ulykken tidligere idag. Kanskje noe av mine ting gikk tapt der?.. Vil si at 5 av 10 ganger jeg enten sender eller mottar pakker via posten blir det en eller annen form for problem. Tollpost, dhl etc. er det aldri noe problem.
533205_10150976670521059_1134954851_n.jpg

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har kjøpt og solgt mye hifi siden 2003 via bruktbørser, og har egentlig aldri hatt noen problemer med Posten. Eneste er Bring som ikke kan levere pakke til annen adresse for utenlandssendinger uten at dette initieres av avsender (som da bor på andre siden av Tellus). Tåpelig rutine. Ellers; ingenting har forsvunnet. Ingenting har blitt skadd. Ingen sendingslapper er forsvunnet. SMS-meldinger ankommer. Mao. service som forventet.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Den her venter jeg på:)

HendelseTidSted
Sendingen er ankommet mottakerlandet
21.06.2012 07:42 AMSTERDAM INTERNATIONAL MAIL CENTRE, Nederland
Sendingen er sendt fra avsenderland
18.06.2012 16:46 OSLO PARCEL CENTRE
Sendingen er til importvurdering
07.06.2012 17:45 OSLO PARCEL CENTRE
Sendingen er ankommet mottakerlandet
07.06.2012 17:45 OSLO PARCEL CENTRE
Sendingen er sendt fra avsenderland
04.06.2012 13:40 BEIJING, Kina
Sendingen er innhentet
30.05.2012 01:37 POST, Kina

Når pakken kom til norge, sa de at dem ikke kunne finne den. Så sendte de den til amsterdam og nå sier de at det ikke lenger er deres problem da pakken ikke er i Norge lenger. Flinke folk!!

Mvh
Morten Jansen

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Det kunne de ikke svare på og de skjønner ikke hvorfor den har blitt sendt ut av landet. Den har ikke blitt merket med retur eller noe.?

Mvh mj

S

sorgenfri

Gjest
Damene på Posten:hva er det du egentlig holder på med? det er jo litt rart med alle pakkene, og de rare brevene du får fra Hong KONG ( uttalt høyt nok til at alle hørte det, etterfulgt av et blikk jeg ærlig talt ikke giddet å tolke)

Morro å være HiFi nerd på et lite sted.-)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.416
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Er vi overrasket? Nei: Mistet Rembrandt-bilde til 40 000 kroner i posten - kultur - Dagbladet.no

Men han fikk hentelapp, i det minste.

Edit: Postens kommunikasjonssjef sier at "Avsender burde ha brukt andre type sendinger, der det er mulig med andre erstatninger og å forsikre det [...] og legger til at verdifulle gjenstander skal ikke sendes rekommandert." (Dagbladets setning, ikke min.)

Han mente nok å si at gjenstander generelt ikke bør sendes med Posten/Bring med mindre du vil at de skal forsvinne i det store intet. Kan være en idé hvis man trenger å bli kvitt bevis i en kriminalsak: Legg dem i en postkasse, adressert til Oslo Politikammer. Forsvinner sporløst, garantert.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.186
Torget vurderinger
2
Har akkurat opplevd å få et viktig brev in retur. Posten påstår at den er feilsendt og at adressen ikkke eksisterer. Det gjør den vitterlig og det bekreftes av mottaker.
Postboks XX Haugenstua, XXX.
Nå viser det seg at posten ved flere anledningen ikke har klart å levere tl denne adressen. Prøver igjen med maskinkrevet adresse...venter i spenning
Stakkaren på denne adressen g¨r vel konk snart når folk adri får svar....

Heretter blir det email

T

TT.

Gjest
To pakker ble sendt fra Canada (Toronto) til meg, den ene 9 august og den andre 16 august. 9 august pakken er borte, 16 august pakken fikk jeg fredag. Hva skjer?

Må forøvrig berømme Posten, da jeg kjøpte noe på Finn og selger sendte den ene dagen og jeg fikk det dagen etter (Pakke på nesten 20 kg). Flekkefjord->Spydeberg.

Tydelig at innenlands pakker fungerer ok, men internasjonalt suger

PS: En annen ting som irriterer meg er at Posten skifter sendingsnr på noen pakker når de ankommer Norge. Dette gjør de opprinnelige sendingsnumrene usporbare.

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Sendte et par høyttalere 11. september, til mottaker i Nord Norge
Avsender og mottaker skjema er riktig fylt ut.
Pakken ankommer Oslo, for så å komme i retur til Stavanger.
Jeg ringer Posten og blir opplyst at det er en punching feil i Oslo, derfor kom den i retur til avsender (meg), men han skulle ordne opp at pakken ble sendt til riktig mottaker.
I dag 17/9 ser jeg at pakken nok en ganger kommet i retur til Stavanger.
Igjen ringer jeg til Posten, men det er som å snakke til en vegg. Absolutt ingen hjelp å få utenom "vi får vente og se"
Den andre høyttaleren er ankommet riktig adresse, men den andre klarer ikke Posten å omdirigere til riktig mottaker.
Ekstremt frustrerende :(

Sendingen er ankommet terminal og blir videresendt
2012-09-17 10:03 4068 STAVANGER
Sendingen er sortert og videresendt
2012-09-14 07:49 0024 OSLO
2012-09-13 16:42 4068 STAVANGER
2012-09-13 16:41 4068 STAVANGER
2012-09-13 10:01 4068 STAVANGER
Sendingen er sortert og videresendt
2012-09-12 17:36 0024 OSLO
2012-09-11 19:49 4068 STAVANGER
Sendingen er innlevert til terminal og videresendt
2012-09-11 19:49 4068 STAVANGER
Sendingen er innlevert på postkontor
2012-09-11 12:09 4091 HAFRSFJORD

S

sorgenfri

Gjest
Faen i Hælvette!!

Skjermbilde 2012-09-20 kl. 15.54.07.jpg

14 dager på Gardermoen?? En annen pakke jeg hentet i dag, der sto det at Posten ikke hadde fått levert pakken til meg..Jeg var oppe 07.00 idag, og har ikke fått besøk..

Dritsækka hele jævla gjengen! Skjønner de ikke at etter en måned begynner å bli liiiitt frustrert???

LIke greit at de ikke leverer på døra!

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Får gi Posten skyt når de fortjener det.
Den siste jeg prata med på kundeservice gjorde virelig noe og fikk pakken sendt i riktig retning :)

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.304
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har skjedd flere ganger med meg at pakken har "stoppet opp" på Gardermoen. Alt fra en uke til nesten en mnd. Endte til og med at den ble meldt savnet og avsender sendte nytt. Da fikk jeg plutselig 2 pakker ???

Posten hadde selvsagt ikke gjort noe feil.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har skjedd flere ganger med meg at pakken har "stoppet opp" på Gardermoen. Alt fra en uke til nesten en mnd. Endte til og med at den ble meldt savnet og avsender sendte nytt. Da fikk jeg plutselig 2 pakker

Gardermoen er noe for seg selv.
Postens toll er jo en større vits en de som sitter på "løvebakken"

De værste episodene jeg har hatt med posten er Gardermoen, ellers har (bank i bordet) stort sett ting fungert.
Siste 6-7-8 pakkene som skulle til vår adresse har kommet fram både i tide og hele. Så det hender de glimter til ;)

/jan

S

sorgenfri

Gjest
Har skjedd flere ganger med meg at pakken har "stoppet opp" på Gardermoen. Alt fra en uke til nesten en mnd. Endte til og med at den ble meldt savnet og avsender sendte nytt. Da fikk jeg plutselig 2 pakker

Gardermoen er noe for seg selv.
Postens toll er jo en større vits en de som sitter på "løvebakken"

De værste episodene jeg har hatt med posten er Gardermoen, ellers har (bank i bordet) stort sett ting fungert.
Siste 6-7-8 pakkene som skulle til vår adresse har kommet fram både i tide og hele. Så det hender de glimter til ;)

/jan
Posten kan: Stikk haue opp i rævva! Så kainn dæm sitt der i mørtna å snakk mainskit med sæ skjøl!!

:cool:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.489
Torget vurderinger
4
Som en sammenligning kan nevne at jeg kjøpte noe fra Amazon.co.uk og fikk melding om at det var sendt mandag 17.36, ble levert til meg på Forus før kl. 11 dagen etter! (UPS)

T

TT.

Gjest
To pakker ble sendt fra Canada (Toronto) til meg, den ene 9 august og den andre 16 august. 9 august pakken er borte, 16 august pakken fikk jeg fredag. Hva skjer?

Må forøvrig berømme Posten, da jeg kjøpte noe på Finn og selger sendte den ene dagen og jeg fikk det dagen etter (Pakke på nesten 20 kg). Flekkefjord->Spydeberg.

Tydelig at innenlands pakker fungerer ok, men internasjonalt suger

PS: En annen ting som irriterer meg er at Posten skifter sendingsnr på noen pakker når de ankommer Norge. Dette gjør de opprinnelige sendingsnumrene usporbare.
Fikk pakken fra Canada etter ca 5 1/2 uke.
Ny pakke sendt fra Kr sund i forgårs, ankom heimen i går. All honnør til Posten for innenlands post! Utenlands er det masse forbedringspotensiale

V

vredensgnag

Gjest
Har gått og ventet på en pakke fra USA i vel lang tid. Med sporingsinfo kunne jeg se at den satt fast i tollbehandling i Norge.
Endelig fikk jeg brev i postkassen: jeg måtte supplere fakturainfo, da slik ikke fremgikk.

Merkelig, tenkte jeg, men jeg hadde da kopi av fakturaen, og sende den vha mail til posten.

Et par dager har gått, og i dag mottok jeg forsendelsen.

1. Det er faktura i den gjennomsiktige plastlommen på pakken, med samme totalbeløp som i fakturaen jeg sendte. Godt synlig.
2. Det er også faktura limt til innholdet inne i forsendelseskassen, som er blitt åpnet av tollere eller posten.

Mulig man skal begynne å be dem man kjøper av om å skrive beløpet med stor skrift på utsiden av kassene?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.698
Torget vurderinger
4
Noen finner jo de klarer seg best uten Posten, som fx. Komplett.no som i samarbeid med noen andre store internettbutikker har noen få såkalte Pick Up Points.

Jeg bestilte 2 stk Western Digital Elements Desktop 2TB rett før kl 2400 i går kveld.
Klokken 1530 i dag fikk jeg sms fra Komplett om at pakken var klar til henting på avtalt Pick Up Point.
1600 var varene i hus.

Bedre kan det vel ikke gjøres ?!

S

sorgenfri

Gjest
Nok, en for meg uvurdelig pakke forsvunnet..Den er sporløst borte etter ett ukeslangt opphold i New York. Jeg sendte pakken med Postens
CARRYON CASH pakke.

Er det noen som vet hvordan dette er forsikret? Hva kan jeg forvente å få dekket hvis pakken ikke dukker opp et sted? Tre uker fra Gardermoen til Newyork,,,?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nok, en for meg uvurdelig pakke forsvunnet..Den er sporløst borte etter ett ukeslangt opphold i New York. Jeg sendte pakken med Postens
CARRYON CASH pakke.

Er det noen som vet hvordan dette er forsikret? Hva kan jeg forvente å få dekket hvis pakken ikke dukker opp et sted? Tre uker fra Gardermoen til Newyork,,,?
Dette finner man på Postens hjemmesider:

Erstatning
SDR (Special Drawing Rights) 40 pr pakke pluss SDR 4,50 pr kg ved skade eller tap. Dersom sendingen er utlevert til mottaker, er det adresselandets regler som gjelder.

S

sorgenfri

Gjest
Hei Ulf-B, jeg finner ikke noe om dette på Posten.no..

Har du en link? Skjelver godt her nå..

D

DL

Gjest
Dette er baksiden av medaljen når de statseide institusjonene blir privatisert, og det å tjene penger blir viktigere enn hva bedriften driver med.
Posten er en, Telenor er en annen, og la oss ikke glemme kraft bransjen.

De eneste som har skjønnt effektiv kundebehandling og nærhet til brukere er NAV, der popper det opp nye effektive bygninger overallt

:)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Skal tildels være enig i at det gamle Televerket fungerte bedre enn Telenor.

Samme gjelder sikkert posten som skal legge ned kommunens eneste posthus nå.
Blir post i butikk.

I 1975 fantes det sikkert 30 utleveringssteder i kommunen, og enda flere på 60-tallet.

En bråte er nedlagt siden da - og siste posthus står nå for nedleggelse.

Men ser selv postbetjenter som utleverer post kan være meget hardhendte.
De har klemt noen små pakker nærmest flate for å få dem ned i postkassen her hos meg.
Heldigvis er intet ødelagt enda.

Posten utland kan være treige og tungvinte når det gjelder tolldeklarering.

Topp Bunn