Posten Norge med nyvinning!

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Fikk brev i postkassa i går, der posten lanserer det revolusjonerende produktet 'DigiPost', eller post på nett om man vil.

Elektronisk post er visst det nye, der man slipper papir, og kan sende brev elektronisk. Man ser for seg at etterhvert som folk og bedrifter tar i bruk den nye tjenseten, vil man få mer og mer elektrisk post. Man kan også arkivere posten elektronisk i intill 3 år, og postkassen er beskyttet med passord, må vite. Nå kan du lese posten din fra hvor du vil! Det er gratis å få postkasse, men det koster nok litt med porto. Og det er vi jo vant til, så det går nok bra.

Fantastisk flott, ikke sant! ;)

Jeg trur jeg dævver.

N

nb

Gjest
De prøvde seg jo for noen år siden med en sak der man kunne sende e-post, så ville Posten printe det ut og levere det i postkassa til mottager.

De er sprø som knekkebrød.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Viktig å understreke som posten sier.... dette er ikke e-post, men kan noen forklare meg forskjellen, det er elektronisk/digital post som blir lagret på en server, beskyttet av passord... hmmmm skeptisk

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Milenko skrev:
Viktig å understreke som posten sier.... dette er ikke e-post, men kan noen forklare meg forskjellen, det er elektronisk/digital post som blir lagret på en server, beskyttet av passord... hmmmm skeptisk
Det er Digipost, dummen, ikke epost. Kan du ikke lese. ;D Et hav av forskjell, epost har jo bare en bokstav før post, Digi har fire.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Fordelen med digipost vs epost blir vel at man er sikker på avsender. Der er man ikke alltid med epost. Ser ut som om digipost kan ta over papirbasert kommunikasjon fra offentlige instanser etc. Det må vel være en fordel.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Men for et utrolig kjekt system for enkelte av den eldre garde som ikke har bredband/pc eller nettbank og som fortsatt gjør alle banktjenestene i skranken på den lokale filialen og som nå får fullstendig panikk og tror at de må lære seg å bruke/kjøpe pc og internett med en gang.

Posten tenker vel som bankene, at nå kan folk gjøre alt hjemme så slipper vi å ha folk inne på våre filialer og så kan vi legge ned dem... Om en eller annen faktisk dukker opp på en av våre filialer så tredobler vi gebyrene slik at de ikke gjør samme feilen en gang til...

Posten er snart bare ei luke i en vegg hvor du evt. kanskje kan sende en pakke til nød...
Etikett må du skrive ut selv fra ei maskin på en vegg og hullet i veggen har et system som måler og veier pakken din oppe på transportbåndet slik at du kan få betalt med kort, men bare postbanken eller dnb ellers tilkommer gebyr selvsagt...

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
toriamos skrev:
Fordelen med digipost vs epost blir vel at man er sikker på avsender. Der er man ikke alltid med epost. Ser ut som om digipost kan ta over papirbasert kommunikasjon fra offentlige instanser etc. Det må vel være en fordel.
Ja, jeg antar dette er epost med en digital e-signatur som erstatter vanlig signatur med penn. Så slipper man f.eks. å returnere signert utgave av en kontrakt på papir. Noe slikt, men jeg har ikke giddet å lese brevet fra Posten så bare gjetting fra min side :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Rhesus skrev:
Fikk brev i postkassa i går, der posten lanserer det revolusjonerende produktet 'DigiPost', eller post på nett om man vil.

Elektronisk post er visst det nye, der man slipper papir, og kan sende brev elektronisk. Man ser for seg at etterhvert som folk og bedrifter tar i bruk den nye tjenseten, vil man få mer og mer elektrisk post. Man kan også arkivere posten elektronisk i intill 3 år, og postkassen er beskyttet med passord, må vite. Nå kan du lese posten din fra hvor du vil! Det er gratis å få postkasse, men det koster nok litt med porto. Og det er vi jo vant til, så det går nok bra.

Jeg trur jeg dævver.
Porto? Det står at den er gratis å bruke.

Passord? Det står at man må bruke Bank-ID eller Buypass Smarkort.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er vel for mye styr å skaffe seg full tilgang til de vanlige epostkontoene til folk (Det er vel forbeholdt NSA), så det er greit å ha folks personlige opplysinger og korrespondanse samlet en plass lokal der Statens organer kan ha full og lokal kontroll i stedet. Passer vel godt inn i Ernakameratenes nye samfunnsorden.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.135
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Rhesus skrev:

Jeg trur jeg dævver.
Porto? Det står at den er gratis å bruke.

Passord? Det står at man må bruke Bank-ID eller Buypass Smarkort.
Det er nok riktig oppfattet at den tilbyr et annet sikkerhetsnivå, muligheter for elektronisk signering og en del annet som vanlig epost ikke dekker. Dvs en funksjonalitet som ligner mer på postkassefunksjonen i bankenes Nettbanker enn på epost, men mer generelt i og med at alle bedrifter kan ta det i bruk. De får mao et mulighet til å bruke en funksjon som ligner på denne funksjonaliteten uten at bedriften trenger å bygge opp en tilsvarende løsning selv. Og det tror jeg faktisk kan være ganske smart. Men om de vil klare å få en adopsjon på dette som gjør det til en suksess er jeg mer i tvil om. Historien er full av smarte ting som har gått på trynet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
Det er vel for mye styr å skaffe seg full tilgang til de vanlige epostkontoene til folk (Det er vel forbeholdt NSA), så det er greit å ha folks personlige opplysinger og korrespondanse samlet en plass lokal der Statens organer kan ha full og lokal kontroll i stedet. Passer vel godt inn i Ernakameratenes nye samfunnsorden.
;D
Det måtte komme, ja...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.135
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Og det der er bullshit Deph (og jeg er verken ansatt i posten eller det offentlige). Du begynner å bli en parodi på deg selv.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Har stor tro på digi post. Det er jo her avsenderen som må ta initiativ til å sende, og hvis nok personer registrerer seg, vil de gjøre det. Personlig har jeg papirer som Forsikringer, bankting etc. liggende her og der, noe i egne mapper i e-postklienten og mye som papir (glemmer og kaste de gamle forsikringsbevisene når nye kommer). Dessverre er ikke alle forsikringer samlet en plass, så skal eg ha oversikt elektronisk, må eg logge inn flere plasser. Dette er uoversiktlig og eg må innrømme at eg ikke har helt kontroll. Hvis slik viktig dokumentasjon kan låses bort en plass, er jo det glimrende.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Hvis digi post kan erstatte faksen med tanke på juridisk styrke så har jeg stor tro på det.

G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
Gjestemedlem skrev:
Og det der er bullshit Deph (og jeg er verken ansatt i posten eller det offentlige). Du begynner å bli en parodi på deg selv.
Brev og besøkskontroll er ikke lenger et utenkelig scenario. Ikke det at jeg tror at det er dette som er den umiddelbare hensikten med den postens elektriske postkasse.. men at den er åpen for myndighetene skal det neppe mye paranioa for å innse.

Poenget er ikke at dette i seg selv er så skummelt eller farlig. Men det er nok et nyttig hjelpemiddel for de myndigheter som vi skaffe seg fullstendig kontroll over hver minste detalj i folks liv.

Det at vi har noenlunde fredelige politikere i Norge for øyeblikket er ingen garanti for at det vil forbli slik og at ikke alle de nye verktøyene vil bli tatt i bruk med en gang det butter litt imot.

Alene er ikke denne nyvinningen et problem, men når man ser det i sammenheng med andre saker så tegner det seg etterhvert et bilde over hvilke planer som legges for samfunnsutviklingen i årene som kommer.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hadde dette tiltaket kommet for noen år siden ville det sikkert være en grei og praktisk ordning på et eller annet.

Men vi har en nye situasjon i Norge nå, med et stortingsflertall som er fiendtlig innstilt til befolkningen har gitt ordre om at alle mennesker i landet skal overvåkes og deres liv loggføres slik at man kan ha full kontroll med hva de til enhver tid foretar seg, hvor de er, hvem de snakker med, hvordan de flytter på seg etc. Hver og en av dem til minste lille detalj.

Da er det overhodet ikke lenger trygt å bruke slike ordninger som dette, som i seg selv kunne vært til praktisk nytte i en normalsituasjon.

Nå må heller borgerne innse at de må beskytte seg selv og sitt liv så godt de kan, for politikerne er ikke lenger våre venner og de er ikke til å stole på lenger.

Derfor bør man ikke ta i slikt som dette med en fjernstyrt østtysker.

Topp Bunn