Posten igjen

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
561
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Har bestilt et par cd'er fra usa og denne gangen var jeg dessverre uheldig med tollen.
Verdien var oppgitt til rett over kr. 200,- hvilket medfører følgende:
MVA kr. 60,-
Forenklet tollbehandling kr. 93,-
Betales ved utlevering i oppkrav, kr. 153,-

Det jeg reagerer mest på her er at gebyret er langt større enn mva-beløpet som skal kreves inn. Jeg blir så jævla forbanna at jeg har mest lyst til å bare la sendingen ligge til den går i retur, men så er jo innholdet forhåndsbetalt da.

Hva skal vi gjøre med posten????

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
vi skal alle ta hagla og renske ut utskuddene i det norske post- og toll-vesenet. :p

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hver glad for at det bare var forenklet tollbehandling ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
jonas skrev:
Hver glad for at det bare var forenklet tollbehandling ;)
ja, det bør han være. men noen bør rense opp litt i postens og tollens rekker tror jeg.. ;)

ser for meg "Den Audiofile Armè"! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.716
Torget vurderinger
0
Nåja, hvorfor så sint på Posten? De gjør jo bare jobben sin. :p Ikke at det ble betraktet som et veldig godt forsvar i 1945 heller, men det ble da forsøkt. :p

Nei hagla bør vel heller brukes på de politikere som lovet at grensen for tollfrie pakker skulle heves. De kunne jo ha gjort noe med det etter at de kom i posisjon. :-\

V

villov

Gjest
Skyt Kristin, hvis det hjelper.
Noen burde ha gjort det for lengst uansett, men aller helst vil jeg anbefale å be om at sendingen merkes: "Unsolicited gift. Value less than Nok. 200,-"

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja dette er i alle fall ikke posten sin skyld. Mer klønete av det firmaet som sendte varen å ikke vite om tollgrensene i Norge, jeg har bestilt varer fra USA og der har de automatisk merket varene til å være 20 dollar ( selv om verdien var kanskje litt over 200 norske kroner)
Varene kom på mindre enn en uke og, så jeg har ingenting å klage på i forhold til postgangen heller jeg...

Men at reglene bør endres er de jo ikke tvil om..

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Det hele er jo dustete, men med privat person som avsender er det litt bedre. ::)

Sitat:

Toll- og avgiftsfrie sendinger
Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil kr 200,- samt gavesendinger fra privatperson til privatperson med vareverdi inntil kr 1000,-, er toll- og avgiftsfrie med visse unntak.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Nåja, hvorfor så sint på Posten? De gjør jo bare jobben sin. :p Ikke at det ble betraktet som et veldig godt forsvar i 1945 heller, men det ble da forsøkt. :p

Nei hagla bør vel heller brukes på de politikere som lovet at grensen for tollfrie pakker skulle heves. De kunne jo ha gjort noe med det etter at de kom i posisjon. :-\
Et rent svindelopplegg fra våre sosialister og nasjonalistbønder. Sv gikk ut i valgkampen og lovet en solid heving av grensen. Men lobbyvirksomhet fra nasjonalister, avgiftselskere og musikkmafiaen fikk dem i kne. Forøvrig en stilling som kler dem godt.

På den annen side er det heller ingen av de andre regjeringene som har våget å justere grensen heller, men de har da ikke lovet det i en valgkamp heller.

Posten er bare regjeringens torpedoer i denne saken.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Før valget sa Arbeiderpartiet og Senterpartiet at grensen skulle heves til 1.000 kroner og fikk støtte av Fremskrittspartiet.
SV ville øke den enda mer, uten å tallfeste hvor mye.

Bare Høyre og Kristelig Folkeparti var imot å heve tollgrensen.

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
561
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Jeg bestiller en del fra usa og andre land, og gir alltid beskjed om at verdien må oppgis til under kr. 200,- hvis mulig.
Dette fungerer stort sett bra, det hender faktisk flere ganger at verdien er oppgitt til langt over kr. 200,- uten at posten gjør noe med saken.
Det som provoserer meg med denne saken er at gebyret langt overskrider
mva-kravet som posten krever inn.
Det er forsåvidt ikke beløpets størrelse som gjør meg forbanna, men for meg er det totalt ulogisk at et gebyr skal være 50% større enn avgiften som kreves inn.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det er jo ikke posten som har skylden for den lave tollgrensen. At posten tar seg klekkelig betalt for å behandle tollkrav må vi nesten bare regne med, de er jo tross alt monopolister. Jeg leste ett sted at hvis vi skulle fulgt den generelle inflasjonen siden tollgrensen ble satt til kr 200,- burde den idag vært utvidet til ca. 1100,-

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Tok opp dette for noen uker siden.
Men medlemmene her inne syntes det var helt på sin plass med dette gebyret.

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
561
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Posten er ubetalelig. Jeg hadde bestemt meg for ikke å innløse denne sendingen, og heller la den gå i retur.
Og hva skjer etter 3 uker - jo, pakken ligger pent og pyntelig i min postkasse uten noen form for mva-krav eller andre gebyr.
Dagens lille lyspunkt.

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
42
Hehe så bra :) Slike mirakler er jo av de helt sjeldne :)

Synd disse lovnadsløgnene fra regjerende parti aldri blir noe av, og statsministeren selv flere ganger er blitt tatt i løgn. Når har vell arbeiderpartiet gjort noe for arbeiderne i dette landet? Iallfall ikke blitt noe av de "gledelige" partilovnader eller ønsker som blant annet denne lille importverdigrensen kunne verdt hevet.

Alle disse rente og avgiftselskerne som har stemt arbeiderpartiet burde iallefall ikke komme i ettertid å klage på at mer av lønnen deres skal i felleskassa.

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Mener på UPS tar 120kr for dette gebyret? Jeg fikk hvertfall en "utleggsprovisjons" sak på forrige ting de fortollet for meg på 120kr. Nå betaler riktignok UPS tollen for deg da, og sender deg regning etterpå, but still...

Moralen i det hele er vel å alltid sende mail å be de merke pakken under 200kr. Det gjør jeg uansett, de fleste bedriftene gjør dog dette automatisk, men jeg sender de alltid mail fordi..

Husker jeg fikk en fiskestang til nærmere 4000kr merket til under 200kr.. Skled rett igjennom tollen den gitt :D

Topp Bunn