Politistat ??

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.495
Torget vurderinger
0
Etter et par "interessante" møter med "onkel blå" i trafikken på nattestid lurer jeg på et par saker.

Hvor ubehøvlet har en politimann anledning til å opptre ?

Hvor stor mangel på inteligens har en politimann anledning til å vise fram for "offentligheten" ?

Hvor dumt må et spørsmål fra en politimann være før man har lov til å le høyt uten fare for å bli arrestert for å vise ringeakt for off. tjenstemann ?

Hvor mange timer av ens liv kan politiet lergge beslag på av ens tid uten at en dommer har gitt dem rett til det ? Her er det ikke snakk om varetekt men "Du venter her til vi har tid til å snakke med deg!"

Saken 1:
Kommer kjørende hjem fra jobb ca 03:00. Passerer en av de lokale "sivile" som står parkert ved siden av veien. De kjører etter meg. Legger meg pinlig nøyaktig 1 km under fartsgrensen!!

Den sivile bilen bak begynner å blinke med fjernlysene, mer og mer. Jeg overser - bevisst- dette. Til slutt kommer blålys og jeg stopper umiddelbart. Så "umiddelbart" at "onkel blå" får problem med å unngå å kjøre på meg. Det gikk bra!

Ut av den "sivile" bilen kommer en snurt, - ikke riktig sint men snurt, politimann og spør bryskt om jeg ikke bruker speil? Joda sier jeg, jeg stoppet jo med en gang dere satte på blålysene. Og la til med et smil, " det tror jeg faktisk sjåføren din la merke til"! Ja men du stoppet ikke da vi blinket sa han surt. Nei skulle jeg det spurte jeg, hvor står det at man skal stoppe når bilen bak blinker?? Fikk ikke svar på det.-?-

Så følger spørsmål; "Hvor kommer du fra?" "Hva har du gjort der?" "Hva gjør du ute på denne tiden av døgnet?" "Hvor skal du?" "Er du under etterforskning for noe?" ??

HVA POKKER HAR HAN MED DET Å GJØRE ? Hadde han i allefall gitt en rimelig forklaring på hvorfor han ønsker å vite det, men nei!

Svar: 1 Har vært hjemme hos deg. 2 Har kost med dama di. 3 På vei hjem etter et godt knull. 4 Som sagt på vei hjem.

Ok det sa jeg ikke, men det skyldes kun en smule dannelse fra min side.

Kremspørsmålet var utvilsomt nummer 5. "Er du under etterforskning?" Herregud så dum det går an å bli! Et slikt spørsmål har alltid kun ett svar og det er NEI!! Er du som jeg et ganske så lovlydig menneske er svaret selvsagt NEI! Er du kriminell skjønner du,- hvis du ikke er komplett idiot, at politimannen ikke vet hvem du er og at han ikke vet at etaten er på jakt etter deg. Og da svarer du?? NEI !!

Han tar med seg førerkort og vognkort, går til politibilen og kommer tilbake. "Ja det er greit du får lov til å kjøre videre. Men kjør rett hjem! " Da sprekker jeg, først da, og forteller at hvis han kan lese så ser han fra førerkortet at jeg er over 50 år gammel og har fått lov av mamma til å være ute om natta!!! Forøvrig kan han fortelle sjåføren at trafikkreglene sier at politiet bruker blålys for å stoppe annen trafikk, DET STÅR INGEN STEDER AT MAN HAR NOEN SOM HELST PLIKT TIL Å STOPPE FOR FREMMEDE BILER SOM BLINKER MED FJÆRNLYS ! EN STUPID KOMMENTAR TIL OG JEG RINGER RETT HJEM TIL "MESTEREN" VEKKER HAN FOR Å KLAGE PÅ DEG!!!!!!

Han gikk !

Saken 2:
Politiet i Trondheim har begynt å "taue inn" alle biler med unge sjåfører om natta og pålegge dem å kjøre rettt til Biltilsynet for teknisk kontroll. Dette tydeligvis kun basert på sjåførens alder, da flere biler kommer gjennom kontrolen uten anmerkninger. Enkelte av disse ungdommene må vente i timesvis på grunn av sprengt kapasitet i kontrollhallen. En ble "sopet inn" utenfor byen ca klokken 24 og slapp ikke ut før etter 04:00. Stakkarn var på vei hjem og skulle stille på jobb klokka 06:00. Ikke helt greit da han kjører distribusjonsbil med varer til butikker og kanskje burde sove?

Saken 3:
Vårt lokale politi har "sjokkrassia" i ungdomsmiljøet, offisiellt på jakt etter våpen. Alle biler i byen blir stoppet og ransaket. Tredje gang guttungen blir stoppet står han og prater hyggelig med en politmann men han viser fram bagasjerommet og forteller at politi "A" har stoppet ham en gang og at politi "B" har stoppet ham en gang til og dette er tredje gang på under en time. Hyggelig steming man diskuterer bil og det er en grei relasjon. Da hopper det ut en politi fra en bil og springer bort til min sønn, stopper 5 cm fra ham og BRØLER, mens spyttet flyr i min sønns ansikt: "ER DET DIN BIL? HVA FAN GJØR DU HER? HAR DU VÅPEN I BILEN?" Jeg ser ikke dette som annet enn provokasjon, for en naturlig reaksjon er faktisk at man i slike situasjoner klapper til den som oppfører seg slik og spytter deg i ansiktet. Politimannen som hadde stoppet guttungen ble synlig brydd. Men det var sjefen for aksjonen som oppførte seg som apekatt så han sa intet.

Har diskutert disse sakene med kjenninfer i politiet og det de sier er at dette er dagens piolicy i politiet, og at de ikke er spesielt glad for utviklingen. For politiet selv framprovoserer en dum "VI og DEM" holdning til publikum. Men det er tydelig at dagens politiledelse ønsker en slik utvikling.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Å Syke Satan. Tror jeg holder meg her nede i Sør-Norge, hvor det er lov å ferdes i bil om natten. Slik har jeg heldigvis aldri opplevd, og tenker stygge tanker om hvordan jeg ville reagert hvis jeg opplevde det. Hvordan ville jeg reagert hvis en snørrvalp som er ti-femten-tyve år yngre enn meg ber meg pelle meg hjem klokken 03.00?

Med fare for varetekt, kanskje?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Høres aldeles idiotisk ut!

Høyskole er med andre ord ikke svaret....

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Kjenner jeg blir meget provosert når jeg hører slik, men tror de er litt i fåtall ( enda ) de som oppfører seg slik. Heldigvis hører det til sjeldenheten at jeg blir stoppet, men svigerbroren min blir til stadighet stoppet. Han har opplevd mye rart, men aldri aggressiv oppførsel fra Politiet.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.956
Torget vurderinger
3
Dette er jo horribel oppførsel av mennesker i serviceytende yrke. De er jo der for å stå til tjeneste for menig mann.
Ikke for å forulempe de på det groveste.
Håper alle slike saker kommer opp både i lokal presse og riksdekkende presse. I ett håp om å få slutt på slike uverdige tilstander.
Den gjennomsnittlige polititjenestemann kan da umulig ønske å bli assosiert med slik oppførsel ville jeg tro.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Dette er rn trakasering, polititjenestemennene burde vært anmeldt

N

nb

Gjest
De må vel ha noe å drive med når de ikke okker og oier seg over at lønna er så dårlig.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Det er nok ikke slik at offentlige tjenestemenn er å forstå, som å skulle opptre på noen "logisk" måte. Med andre ord, man kan egentlig ikke ha noen forventninger om at man har noe man skal ha sagt, i den forstand at det har spesiell betydning overfor f.eks en politimann. :)

Det jeg mener her er på et generelt og filosofisk grunnlag.

Hvis en offentlig tjenestemann kom til å si eller gjøre noe man oppfatter eller burde kunne oppfatte som upassende, så er det vel rimelig å tro at politimannen har fordelen med å være et maktutøvende middel, som praktisk sett innebærer at han har initiativet til å gjøre akkurat hva han vil. Dette kan være uheldig når f.eks en soldat i krig bare skyter mot noen eller noe, fordi han ganske enkelt kan ut fra at situasjonen engang er. Man kunne håpe at det måtte følge konsekvenser hvis det var noe å utsette på noen og enhver, men der og da har man nok fint lite man skal ha sagt. Hva man selv velger å gjøre er jo selvfølgelig en helt annen ting.

Jeg har ingen skrupler i å bruke ord eller navn som politistat og fascistisk om noe (men er ikke glad i varianten "fascisme", for det vanskelig å påvise direkte synes jeg), men synes nok at dette passer bedre som en karakteristikk og tenker at dette ikke gjør seg godt som noe overbevisende poeng i seg selv. Dette skyldes nok den heller absurde verden jeg vil si at vi lever i, som gjør at det er heller vanskelig å engang snakke om misbruk når det er så mye som skjer, som jeg tenker gjør problemer om overgrep og maktmisbruk vanskelig, i å lage en politisk sak, enten på et fornuftig, juridisk eller bare et populistisk sett. Selvfølgelig det er bare å forsøke gjøre så godt man kan.

F.eks så forsøkte jeg å legge inn en kommentar om en artikkel på dagensit.no senest i går, men det er ting som tyder på at moderator (muligens) ikke tillot denne heller uskyldige men seriøse kommentaren jeg skrev, jeg får tro at de ikke likte hva jeg skrev ganske enkelt. Ellers har jeg sendt en helt grei epost til utlandet i et par tilfelle om et par artikler, Storbritannia og Sverige) og i begge tilfellene ble det insinuert at jeg kunne bli møtt med søksmål om ærekrenkelse. I tilfellet med eposten til en svensk utenrikskommentator, så sendte jeg en andre epost hvor jeg forklarte at mannen nødvendigvis måtte forstås som usakelig og hadde ingen gode poeng. Så jeg tenker at denne fyren trodde nok at han kunne være frekk bare fordi han ikke likte hva jeg skrev. Og det jeg skrev var ikke i nærheten av å kunne oppfattes som noe ulovlig eller noe krenkende, eller truende på noen måte.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Du skriver:"Den sivile bilen bak begynner å blinke med fjernlysene, mer og mer. Jeg overser - bevisst- dette. Til slutt kommer blålys og jeg stopper umiddelbart. Så "umiddelbart" at "onkel blå" får problem med å unngå å kjøre på meg. Det gikk bra!"

Modent...

Vidar11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
160
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
I og med at du hele tiden visste at det var politiet som ønsket å stoppe deg, så har han selv bidratt til at situasjonen ble tilspisset. Med en slik oppførsel, kan man lokke fram drittsekken i alle. Når du i tillegg beskriver i detalj at du bevisst ønsket å provosere så får du absolutt ingen sympati fra meg. Du fikk hva du ba om, helt enkelt. Hvis man selv oppfører seg som en drittsekk, kan man ikke forvente å bli møtt med serviceinnstilling og smil.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.495
Torget vurderinger
0
toriamos skrev:
Du skriver:"Den sivile bilen bak begynner å blinke med fjernlysene, mer og mer. Jeg overser - bevisst- dette. Til slutt kommer blålys og jeg stopper umiddelbart. Så "umiddelbart" at "onkel blå" får problem med å unngå å kjøre på meg. Det gikk bra!"

Modent...
Veldig modent.
Politiet av alle skal jo følge loven? Ikke??
Hadde jeg kjørt så nær forankjørende ville jeg fått bot! En smule likhet for loven var mitt lille poeng!

Dessuten er verden slik pr i dag at man IKKE stopper når bilen bak blinker, det burde også politiet være klar over. Vety ikke hvordan det er der du bor, men for oss som kjører på øde veier i Finland og Sverige er det i allefall en grei forhåndsregel for å unngå landeveisrøvere. Det ER et reelt problem. Når du kjører i "de stor finske skoger" og den litauiskregistrerte bilen bak deg begynner å blinke er det eneste du IKKE gjør å stoppe!!! Skjer ikke?? Joda vi er flere som har opplevd slikt. Også i "siviliserte" strøk i Sør Sverige har godtroende skandinaver blirr utsatt for landeveisrøvere.

Men som sagt "onkel blå" bør selv begynne å følge de lover og regler de er satt til å håndheve! Det innbærer også avstand til forankjørende og bruk av korrekte signaler for å stanse andre bilister.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.495
Torget vurderinger
0
Vidar11 skrev:
I og med at du hele tiden visste at det var politiet som ønsket å stoppe deg, så har han selv bidratt til at situasjonen ble tilspisset. Med en slik oppførsel, kan man lokke fram drittsekken i alle. Når du i tillegg beskriver i detalj at du bevisst ønsket å provosere så får du absolutt ingen sympati fra meg. Du fikk hva du ba om, helt enkelt. Hvis man selv oppfører seg som en drittsekk, kan man ikke forvente å bli møtt med serviceinnstilling og smil.
Den eneste "provokasjonen" jeg bidro med var at jeg ikke stoppet for en "ukjent sivil bil" som lå bak meg og blinket med fjærnlysene. Jeg opptrådet ellers høflig og korrekt helt til jeg fikk beskjed om å kjøre rett hjem!

Jeg forstår deg slik at du alltid vil stoppe hvis bilen bak blinker til deg ?

Jeg blinket til høyre og stoppet bilen slik man skal gjøre når det blinker blått bak. Jeg har forøvrig selv erfaring med å kjøre med blå blink på bilen.

At politimannen lå alt for nær er faktisk ikke en proviokasjon fra min side, jeg lå nøyaktig ( målt med GPS ) 1 kmt under fartsgrensen, dvs 49 kmt. Hvor nær bakenforkjørende ønsker å kjøre kan hverken du eller jeg ta ansvar for!

Edit:
Hvis du ikke har kompetanse 160 i førerkortet er det mulig du ikke vet det, men de som har sådan kompetanse SKAL VITE at forankjørende STOPPER når du kommer bak med blålys!

N

Nifelheim

Gjest
Mennesker som liker å herse med andre (bølla på barneskola f.eks) søker seg gjerne til yrker hvor de kan få utøve denne "interessen". Politi er et slikt yrke der de kan utøve makt over andre mennesker.

Kort fortalt så er det enkelte som søker politiyrket på feil grunnlag. Enkelte!

Situasjonene som du beskriver virker å være mer styrt ovenfra fra ledelsen.

Som en kommentar til første scenario så har politimannen lov til å komme med et råd om å kjøre rett hjem. Og på klokka 0300 om natta så vil jeg egentlig si at det er et godt råd også ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nifelheim skrev:
Mennesker som liker å herse med andre (bølla på barneskola f.eks) søker seg gjerne til yrker hvor de kan få utøve denne "interessen". Politi er et slikt yrke der de kan utøve makt over andre mennesker.
Jasså? Min tidligere svigerfar (som var en svært høytstående polititjenestemann i sin tid) sa til meg på slutten av åttitallet at det var for stor tilstrømming av de han kalte "hevnere" til politiyrket. Med det mente han de som vil ta igjen for mobbingen de var blitt utsatt for i yngre år. Men resultatet blir det samme, den mobbede blir mobberen.

Politiet har ingenting med om jeg er ute klokken tre eller ikke, samme søren hvor god idé du måtte synes det er. Kanskje jeg er en forfatter, komponist eller noe annet som finner inspirasjon midt på natten? Hva vet vel politien om det, og hva raker det vedkommende om så var? Samtidig oppfordrer de selv til uforsiktig oppførsel med å forlange full stopp på grunn av blinking fra en sivil bil? Det finnes ikke noe forsvar i "burde" og "skulle" her.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
At politiet varsler med lys om en forestående kontroll er vel like ulovlig som om andre gjør det?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
glad det ikke var meg som opplevde disse tingene.
jeg hadde garantert gått amok, fått grisedeng og havnet i buret.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Rimelig drøy oppførsel. Det er slik oppførsel som gjør at folk mister tillitt til politiet. I statene er mottoet: to protect and serve. Her i Norge er det mere: to not care and bully whomever we see fit.
Jeg hadde selv en opplevlse her i Oslo endel år tilbake: Jeg kommer kjørende på scooter i tunnellen under Deichmanske, klokken er rundt 4 på morgenen og jeg er på vei hjem fra en lang arbeidsdag, bak meg ligger det en politibil. Plutselig settes blålysene på, så jeg kjører inn til siden og antar at politibilen skal forbi, men nei der tar jeg feil, bilen kjører helt opptil meg og ber meg kjøre inn til siden, noe jeg gjør.
Ut kommer det to politimenn som ser bryske ut, jeg spør hva som er i veien?
Den ene politimannen sier: det gikk vel litt fort det her?
Jeg påpekte at jeg kjørte scooter og at maksimumhastigheten på scooteren er det samme som fartsgrensen.
Jeg får så spørsmål om jeg har trimmet scooteren, nei svarer jeg. Neste spørsmål er: har du drukket, nei jeg kommer rett fra jobb (begynner å bli irritert på dette tidspunktet)
De fortsetter å mase, ber om id, spør alt mulig tullete. Etter nesten ti minutter har jeg fått mer enn nok og spør hvorfor de stoppet meg.
Jeg får da til svar at jeg kjørte for fort i tunnellen. Javel, har dere video eller fartsmåling på dette? nei det har de ikke. Da begynner politimennene å bli litt spakere, begynner å snakke om å kjøre forsiktig at neste gang vil de gi meg en advarsel osv.
Da har jeg fått nok og sier følgende: Hvis dere kjeder dere og ønsker å gjøre litt skikkelig politiarbeid, så følg etter meg bort til eventyrbrua, så skal jeg peke ut minst ti narkopushere iløpet av ett minutt. Så tar jeg på meg hjelmen og kjører av gårde.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
Rimelig drøy oppførsel. Det er slik oppførsel som gjør at folk mister tillitt til politiet. I statene er mottoet: to protect and serve. Her i Norge er det mere: to not care and bully whomever we see fit.
Jeg hadde selv en opplevlse her i Oslo endel år tilbake: Jeg kommer kjørende på scooter i tunnellen under Deichmanske, klokken er rundt 4 på morgenen og jeg er på vei hjem fra en lang arbeidsdag, bak meg ligger det en politibil. Plutselig settes blålysene på, så jeg kjører inn til siden og antar at politibilen skal forbi, men nei der tar jeg feil, bilen kjører helt opptil meg og ber meg kjøre inn til siden, noe jeg gjør.
Ut kommer det to politimenn som ser bryske ut, jeg spør hva som er i veien?
Den ene politimannen sier: det gikk vel litt fort det her?
Jeg påpekte at jeg kjørte scooter og at maksimumhastigheten på scooteren er det samme som fartsgrensen.
Jeg får så spørsmål om jeg har trimmet scooteren, nei svarer jeg. Neste spørsmål er: har du drukket, nei jeg kommer rett fra jobb (begynner å bli irritert på dette tidspunktet)
De fortsetter å mase, ber om id, spør alt mulig tullete. Etter nesten ti minutter har jeg fått mer enn nok og spør hvorfor de stoppet meg.
Jeg får da til svar at jeg kjørte for fort i tunnellen. Javel, har dere video eller fartsmåling på dette? nei det har de ikke. Da begynner politimennene å bli litt spakere, begynner å snakke om å kjøre forsiktig at neste gang vil de gi meg en advarsel osv.
Da har jeg fått nok og sier følgende: Hvis dere kjeder dere og ønsker å gjøre litt skikkelig politiarbeid, så følg etter meg bort til eventyrbrua, så skal jeg peke ut minst ti narkopushere iløpet av ett minutt. Så tar jeg på meg hjelmen og kjører av gårde.
NARC! ;D

N

Nifelheim

Gjest
baluba skrev:
Nifelheim skrev:
Jasså? Min tidligere svigerfar (som var en svært høytstående polititjenestemann i sin tid) sa til meg på slutten av åttitallet at det var for stor tilstrømming av de han kalte "hevnere" til politiyrket. Med det mente han de som vil ta igjen for mobbingen de var blitt utsatt for i yngre år. Men resultatet blir det samme, den mobbede blir mobberen.

Politiet har ingenting med om jeg er ute klokken tre eller ikke, samme søren hvor god idé du måtte synes det er. Kanskje jeg er en forfatter, komponist eller noe annet som finner inspirasjon midt på natten? Hva vet vel politien om det, og hva raker det vedkommende om så var? Samtidig oppfordrer de selv til uforsiktig oppførsel med å forlange full stopp på grunn av blinking fra en sivil bil? Det finnes ikke noe forsvar i "burde" og "skulle" her.
Bølla var bare et eksempel. "Hevnere" er et annet.

Synes at dere er vel krasse her. Ja, politimannen burde ha slengt på blålysene med en gang. Verden er nå slik at han valgte å ikke gjøre det av en eller flere årsaker. F.eks. klokka 3 om natta midt i et bebygd strøk(50-sone) så kan det være at man skal være nøktern med blålys. At politimannen derfor prøvde andre virkemidler for å varsle bilisten om å stoppe. Kan være at dette er standard prosedyre på dagtid og at han glemte klokka? Hvem vet? Det kan være at politiet var på utkikk etter en bil med gitt signalment. At de ikke vil flagge blålys fordi det kan skape eventuelle farlige situasjoner eller varsle politiets nærvær? hvem vet? Det kan være uttallige årsaker til hvorfor blålys først kom på såpass seint som det gjorde.

Noe må det ha vært for at han la seg på hjul i første omgang også. Høyt turtall? brå aksellerasjon? fritt bruk av veien? utkikk etter navngitte folk eller signalment?

Når det gjelder dialogen med politimannen så virker det fra den ene parten at politimannen var blitt provosert. Politiet har også opplæring i å kommunisere autoritært. Uttrykke seg klart og tydelig. En bakdel med det er at det kan og vil være kommanderende som mange vil oppfatte uhøflig.

Så istedenfor å sette seg på bakbeina og øke konfliktsnivået så kan man se på ytringen med milde øyne. "Kanskje jeg misforsto? Er det virkelig en kommando han gir meg og ikke et velment råd?"

Politiet har ansvar for ro og orden. Å få folk til å legge seg om natten vil generelt bidra til dette.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hvis jeg bestemmer meg for å kjøre bil klokka 0300 om natten så er det mitt problem. Jeg aksepterer å bli stoppet av politiet men ikke noen Tante Sofie formaninger takk. Kjør rett hjem! Hvorfor det hadde jeg svart

M

MORNING STAR

Gjest
Hei Spiralis

Du har vært uheldig ser jeg og kommet ut for "ferskinger" i UP med sykt høyt markeringsbehov.

Det er nok ikke uten grunn at UP stopper biler på natta på sine patruljer, det er snart høysesong for
østeuropeiske plyndrebander, og de ferdes mest sansynlig på natta i sine polsk, latviske, litauiske og estiske registrerte biler.

Ære være schengen!

Her hvor jeg bor er ikke politi lengre, og skjer det noe og en ringer politi, så tar det timer for dem er her.
Rødgrønn politikk er årsaken til det, ikke det at behovet har minsket, heller tvert i mot.

V

vredensgnag

Gjest
Når man blir stanset på dette viset skylder politiet å straks opplyse hvorfor. Har man brutt en trafikkregel, skal dette tydelig tilkjennegis.

Dersom politiet har fått varsel om en forbrytelse og er på utkikk etter gjerningsmennene, kan de stanse biler slik de gjorde med Spiralis - men også her må de tilkjennegi formålet.

De fire første spørsmålene har man ingen plikt til å svare på - men som lovlydig borger er det greit å samarbeide med ordensmakten, og da kan man f.eks. svare på det første - da helst etter at man har fått beskjed om hvorfor de spør.
"Hvor kommer du fra?"

Spørsmålet som følger behøver man ikke å svare på, og det tangerer mot et brudd på reglementet å spørre om dette, dersom man ikke er blitt orientert om hensikten bak spørsmålet.
"Hva har du gjort der?"

Det tredje spørsmålet er et reglementsbrudd - det generelle ordenspolitiet, inkl UP, er ikke ansatt for å holde utidig oppsyn med lovlydige borgere eller å utfritte dem om hva de foretar seg. Hadde jeg svart "Vi har hatt møte i anarkistgruppens mekanikeravdeling med tanke på neste ukes aksjon" - så hadde ikke det vært arrestgrunnlag.
"Hva gjør du ute på denne tiden av døgnet?"

Det neste spørsmålet er også utidig og et reglementsbrudd. Så lenge man ikke er under mistanke, har begått et lovbrudd eller mistenkes for å medvirke til planlegging av et påtenkt lovbrudd under spaning, så har man slett ikke svarplikt her.
"Hvor skal du?"

Enda et reglementsbrudd avrunder første spørsmålsbyge. Hvor absurd det er skjønner man straks dersom dette var første spørsmål spiralis var blitt stilt.
"Er du under etterforskning for noe?"

Og her er det politiet i dette tilfellet åkte rett udi parodien på Øst-tysk oppsynspoliti. Om jeg hadde valgt å snu kjerra og vedre politistasjonen var det vel opp til meg.
"Ja det er greit du får lov til å kjøre videre. Men kjør rett hjem! "

Her har politifolkene misforstått oppgaven de er blitt gitt. Men siden folk flest er helt uinteressert i konsekvensene av DLD, kan man vel også regne med at denne generelle mistenkeliggjøringen av alle borgere, i alle sammenhenger, blir regelen - og ikke unntaket - ikke bare når det gjelder data og telefoni, men også generelt.

Jeg er en surere faen, ligger i nicket, så jeg ville gått ut av bilen, notert bilens nummer, navnene på politifolkene, tidspunkt, hvilken beveggrunn de mente de hadde for å hefte meg nattestid - og så ville jeg skrevet en klage på dem for grunnløst inngrep i min frie ferdsel.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
HAY2 skrev:
Hei Spiralis

Du har vært uheldig ser jeg og kommet ut for "ferskinger" i UP med sykt høyt markeringsbehov.

Det er nok ikke uten grunn at UP stopper biler på natta på sine patruljer, det er snart høysesong for
østeuropeiske plyndrebander, og de ferdes mest sansynlig på natta i sine polsk, latviske, litauiske og estiske registrerte biler.

Ære være schengen!

Her hvor jeg bor er ikke politi lengre, og skjer det noe og en ringer politi, så tar det timer for dem er her.
Rødgrønn politikk er årsaken til det, ikke det at behovet har minsket, heller tvert i mot.
Hva rødgrønn politikk har med Schengen-samarbeidet å gjøre er for meg en gåte, i og med at den rødgrønne regjeringen består har to partnere som stod knallhardt imot ved siste EU-avstemming. Men alt er vel som vanlig de rødgrønnes skyld... ::)

Dette er nok ikke typisk for politiet generelt. Jeg har med få unntak gode erfaringer med politiets fremferd. Avgjørelser er en annen sak. Er det mulig at de er på turne? Det skjer rare saker også andre steder. http://www.bt.no/nyheter/Tok-Direksjonsmusikkens-hagle-2502290.html?xtor=RSS-2

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.721
Torget vurderinger
1
HAY2 skrev:
Hei Spiralis

Ære være schengen!

Jeg tror det rød-grønne har svært lite med dette å gjøre. Jeg er nokså sikker på at tilstanden hadde vært likedan om det hadde vært lyseblå-blå-mørkeblå i regjeringsposisjon.

Nå må folk komme ned på jorda å se realitetene i øynene.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.495
Torget vurderinger
0
På dette tidspunkt i historien hadde jeg en av kun tre nesten like biler i kommunen. Brannsjefen hadde en, en kommuefyr den andre og jeg den tredje. I den grad politiet har "oversikt" over sitt klientell så vet de i en liten kommune som vår at disse bilene tillhørte ( jeg kjører Skoda i dag ;D, den eneste av sitt slag i kommunen ) det som vanligvis kalles med/uten forakt ( kommer litt an på livssyn ) "samfunnstøtter".

Gutta i politibilen kjedet seg på nattevakt og ville "gjøre noe" for å bryte en laang kjedelig vakt. Og det er faktisk helt greit det. Poenget var nok en såkalt dokumetkontroll/promillekontroll. Helt aktverdig og har ingen problemer med det. En vakker dag kan det være at de stopper en stjålet bil tilhørende en av oss, så jeg har ingen problemer med nattlige kontroller fra ordensmakten.

Det var den noe "ubehjelpelige" oppførselen fra denne politimannen jeg reagerte på, først syntes jeg synd på ham for at han oppførte seg så dumt. Det er etter at jeg har snakket med venner på det samme politikammeret jeg blir forbannet. Det er vistnok slik det er forventet at de skal oppføre seg. Og DET provoserer, veldig. Mulig jeg har gått ut på dato, men en gang trodde jeg faktisk at vanlige borgere og Politiet var "på samme side". Jeg er ikke like overbevist om det i dag!

Et annet eksempel på idiotferd er da junior ble stoppet med bilen full av ungdommer på vei fra fest. Konstabelen tittet inn i baksetet, så på en av guttene og sa: "Ja deg kjenner vi jo, du er jo under etterforskning for narkotika du!" De andre i bilen ble rimelig sjokkskadd! Gutten var under etterforskning, ikke på noen måte tiltalt eller dømt! Og hva skjer?, selvsagt får junior ordre om å være jævlig forsiktig med å gi denne gutten lift for å unngå at det dumpes knark i bilen. Urettferdig ja, men selvoppholdelsesdriften slår inn på vegne av avkommet. Den ble (selvsagt) grundig rengjort og støvsuget neste dag, just in case! Forhåndsdømming sosialt sett fra vår side som bare pokker! Men.... ?? Hvem hadde ikke reagert på samme viset? Spørsmålet er prisippielt om politiet egentlig har lovhjemmel til å skape et "sosialt sett spedalsk" individ på grunnlag at vedkommende er under etterforskning?

Denne politibilen bilen var forøvrig ikke UP, det var en av de lokale sivile "anonyme" bilene, som selvsagt "alle" fasboende kjenner til.

Når WOTG nevner politiet i USA så er de inntil det hysteriske høflige og så langt overhodet mulig imøtekommende, nettopp for å senke stressnivået. OK slår du etter dem eller drar våpen er det ingen kjære mor, men inntil dit er de bare så utrolig smoooose å ha med å gjøre. Det samme gjelder de engelske politier jeg har møtt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.495
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Jeg tror det rød-grønne har svært lite med dette å gjøre. Jeg er nokså sikker på at tilstanden hadde vært likedan om det hadde vært lyseblå-blå-mørkeblå i regjeringsposisjon.

Trist å måtte inrømme at du har helt rett.
Våre "folkets kårne" kan nok beskrives som "Same shit just different wrapping"!

Som tidligere sagt, politikk idag er kun et spørsmål om kroner og ører, politisk ideologi som i rødt/blått eller venstre/høyre har ikke så mye å si! Dessverre !

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Et annet eksempel på idiotferd er da junior ble stoppet med bilen full av ungdommer på vei fra fest. Konstabelen tittet inn i baksetet, så på en av guttene og sa: "Ja deg kjenner vi jo, du er jo under etterforskning for narkotika du!" De andre i bilen ble rimelig sjokkskadd! Gutten var under etterforskning, ikke på noen måte tiltalt eller dømt! Og hva skjer?, selvsagt får junior ordre om å være jævlig forsiktig med å gi denne gutten lift for å unngå at det dumpes knark i bilen. Urettferdig ja, men selvoppholdelsesdriften slår inn på vegne av avkommet. Den ble (selvsagt) grundig rengjort og støvsuget neste dag, just in case! Forhåndsdømming sosialt sett fra vår side som bare pokker! Men.... ?? Hvem hadde ikke reagert på samme viset? Spørsmålet er prisippielt om politiet egentlig har lovhjemmel til å skape et "sosialt sett spedalsk" individ på grunnlag at vedkommende er under etterforskning?
Dette er svært tvilsom praksis imo. Personen er riktignok under etterforskning for en kriminell handling, vi vet ikke hvilken alvorlighetsgrad, og det bør være noe som er mellom han og politiet sålenge han ikke er i varetekt eller søker jobb der vandelsattest er nødvendig. De skal riktignok jobbe preventivt, men det er ikke preventivt å ødelegge en ung persons normale sosiale liv. Å gjøre en person til spedalsk å være sammen med for "skikkelig ungdom" vil jo nødvendigvis stigmatisere han/hun på en måte som gjør vedkommende sosialt mer avhengig av sine "dårlige venner". Det er vel nettopp mangel på sosial kontakt med normale personer som gjør at stigmatisert ungdom ikke kommer seg ut av en ond sirkel.

Spiralis skrev:
bjornh skrev:

Trist å måtte inrømme at du har helt rett.
Våre "folkets kårne" kan nok beskrives som "Same shit just different wrapping"!

Som tidligere sagt, politikk idag er kun et spørsmål om kroner og ører, politisk ideologi som i rødt/blått eller venstre/høyre har ikke så mye å si! Dessverre !
Det er derfor vi har partiene SV, Rødt og FrP. Og det er derfor de egner seg dårlig som administrasjonspartier. Det er kjipt å måtte innrømme slikt men vi er nok best tjent med AP eller H som kromtapper i en regjering. Fløypartienes rolle er å være et mer ideologisk korrektiv til de som nødvendigvis må vise og ta ansvar. En viktig rolle, og den bør de rendyrke istedenfor å tilstrebe seg administrasjonsmakt. Noen må ivareta illusjonene våre på den politiske arenaen.

I en kort periode var kristendemokratene vår eneste parti som kunne stille med en alternativ statsminister til AP (som alltid har en mer eller mindre egnet person til jobben), og derfor hadde vi en periode med kristendemokratisk statsminister i Norge. Men utover slike spesielle perioder (som da H hadde et alvorlig lederproblem) ser jeg nok ingen spesielle grunner til at toparti-systemet vi i praksis har når regjeringer skal dannes trenger å utfordres. Men nå er vi fryktelig OT, og for en gangs skyld var det ikke utelukkende min skyld.

Vi har fått ny politidirektør i dag. Øystein Mæland er psykiater, og hvis de som er redd for røde briller klarer å overse at han har bakgrunn som statssekretær (husker ikke hvilken regjering, men det var ikke dagens) så er det kanskje en slik fagmann som trengs i politiet nå? 8) (baluba knegger godt nå, samtidig som han omtaler seg selv i tredje person. Kanskje han... eh jeg burde knegge litt lavere når det gjelder andres behov for fagpersonell under topplokket?)

Denne saken her fikk meg til å tenke på en av russebilene da jeg gikk ut av gymnaset. En klassekamerat hadde en sort Volvo 140 som vi vurderte å kun lakkere skjermene på og skrive Potet på. Det var en dårlig russespøk som det heldigvis ikke ble noe av. Forleden dag vakte en russebil oppsikt fordi den var dekorert som en ambulanse. Dette er ingen russebil, det er faktisk ramme alvor.

http://www.dagbladet.no/2011/05/20/nyheter/egersund/politi/vekterfirma/16598349/

Jeg trodde ærlig talt at cowboyenes tid i sikkerhetsbransjen var på vei nedover, men hva denne saken signaliserer i så måte er jeg sannelig ikke sikker på? Det minner meg om min korte karriere i Securitas. Jeg var 18, og bevæpnet på vakt! Dette var selvsagt ikke Securitas sentralt orientert om, for det dreide seg om et lokalt vaktselskap som nettopp var kjøpt opp av giganten. Firmaet hadde blant annet ansvar for telefonlegevakten/formidling av akutt legebesøk hjemme utenfor kontortid. Med stillingen fulgte det en svær rottweiler og en skarpladd Krag Jørgensen jaktrifle. Selv om jeg aldri skulle forlate fortet så ville sjefen være sikker på at jeg kunne håndtere våpen, så han hadde forhørt seg om mine evner som våpenfør antar jeg. Selv kjørte han vaktrunder med en S&W snubnose .38-revolver i ordinært beltehylster. Selvfølgelig mistet han jobben ganske tidlig etter at Securitas tok over firmaet, og resten av historien var en ren tragedie. Jeg sluttet før han ble sparket for å fokusere på å avslutte gymnaset med noenlunde stil, så det hefter ingen slike våpenhistorier med mitt rulleblad. Som selvfølgelig er rent som sneen, jeg bjeffer nok høyere enn jeg biter hardt. ;)

Jeg skjønte nok hvilken vei det bar med den jobben, så det var nok flere strategiske årsaker til å slutte. Men for å være ærlig så var det et artig ansettelsesforhold på tross av sjefens ravende paranoia. Det høre med til historien at mannen hadde seilt store skip utenriks kun med kystskipper-sertifikat. Og før det hadde han faktisk gjort seg skyldig i mytteri fra et amerikansk militærakademi under Vietnam-krigen (norsk-amerikaner som vervet seg og angret), mens hans offisielle historie var at han var blitt såret under krigen. En fargerik person som av forståelige grunner ikke mønstret på skip som skulle til statene da han var sjømann. På tross av den faren de kan utgjøre så er det slike fargeklatter man møter og blir kjent med en sterkt berikende faktor i livet.

Vidar11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
160
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Vidar11 skrev:
Den eneste "provokasjonen" jeg bidro med var at jeg ikke stoppet for en "ukjent sivil bil" som lå bak meg og blinket med fjærnlysene. Jeg opptrådet ellers høflig og korrekt helt til jeg fikk beskjed om å kjøre rett hjem!

Jeg blinket til høyre og stoppet bilen slik man skal gjøre når det blinker blått bak. Jeg har forøvrig selv erfaring med å kjøre med blå blink på bilen.

At politimannen lå alt for nær er faktisk ikke en proviokasjon fra min side, jeg lå nøyaktig ( målt med GPS ) 1 kmt under fartsgrensen, dvs 49 kmt. Hvor nær bakenforkjørende ønsker å kjøre kan hverken du eller jeg ta ansvar for!

Edit:
Hvis du ikke har kompetanse 160 i førerkortet er det mulig du ikke vet det, men de som har sådan kompetanse SKAL VITE at forankjørende STOPPER når du kommer bak med blålys!
Ditt problem i denne saken er at du visste at dette var politiet. Det skriver du jo selv i åpningsinnlegget. Og jeg ville ha stoppet umiddelbart hvis jeg visste at det var politiet som blinket. Men du valgte å provosere og bl.a. så gjorde du deg skyldig i overtredelse av vegtrafikklovens § 3. Ihvertfall hvis man legger din egen beskrivelse av din atferd og tankegang til grunn.

Så får du bestemme deg. Det du skriver i åpningsinnlegget er jo at du ville provosere. Det gjorde du og da kan du etter min mening ikke forvente å bli behandlet hyggelig og høflig. Og la det være sagt, politiet har lovmessig hjemmel til å stoppe og kontrollere alle kjøretøy og sjåføren, til enhver tid. I tillegg kan de pålegge enhver å fjerne seg eller f. eks kjøre hjem hvis de mener å ha hjemmel til det. Din plikt som fører av motorvogn er å etterkomme de pålegg som politiet gir.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Vidar11 skrev:
Spiralis skrev:
Vidar11 skrev:

Edit:
Ditt problem i denne saken er at du visste at dette var politiet. Det skriver du jo selv i åpningsinnlegget. Og jeg ville ha stoppet umiddelbart hvis jeg visste at det var politiet som blinket. Men du valgte å provosere og bl.a. så gjorde du deg skyldig i overtredelse av vegtrafikklovens § 3. Ihvertfall hvis man legger din egen beskrivelse av din atferd og tankegang til grunn.

Så får du bestemme deg. Det du skriver i åpningsinnlegget er jo at du ville provosere. Det gjorde du og da kan du etter min mening ikke forvente å bli behandlet hyggelig og høflig. Og la det være sagt, politiet har lovmessig hjemmel til å stoppe og kontrollere alle kjøretøy og sjåføren, til enhver tid. I tillegg kan de pålegge enhver å fjerne seg eller f. eks kjøre hjem hvis de mener å ha hjemmel til det. Din plikt som fører av motorvogn er å etterkomme de pålegg som politiet gir.
Så hvis jeg tar en kjøretur klokken 0300 om natten og blir stoppet av politiet. Så har de hjemmel til å beordre meg til å kjøre hjem? hvilken hjemmel?

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.956
Torget vurderinger
3
Skulle det komme en busemann av en politi din vei. Da kan du smile pent og kjøre hvor du vil etterpå 65Finger ;D
Det er da ikke unntakstilstand og portforbud i detta landet så vidt jeg vet.
Men forhåpentligvis er de aller fleste politimenn flinke i jobben sin og ikke maktmisbrukere.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.354
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vær forsiktig så en moderator ikke kommer og tar deg.. Da kan det gå riktig så ille ;)
Kl. 0300 om natta ber vi folk ofte om å ta turen hjem...

Skulle gjerne lest mer om hjemlene til politiet...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Nikko03 skrev:
Skulle det komme en busemann av en politi din vei. Da kan du smile pent og kjøre hvor du vil etterpå 65Finger ;D
Det er da ikke unntakstilstand og portforbud i detta landet så vidt jeg vet.
Men forhåpentligvis er de aller fleste politimenn flinke i jobben sin og ikke maktmisbrukere.
Har flere venner som er polititjenestemenn så det er som regel bare hyggelig å bli stoppet. Jeg liker å ta en biltur eller tre natterstid ;D

Topp Bunn