Politikk, religion og samfunn Politisk kompass: Hjelp, er jeg en liberalist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg pleier å holde meg unna Off-Topic Hjørnet, men kom i skade for å engasjere meg for avkriminalisering av narkotika. Mye av debatten har gått rundt det med straff. Skal man fortsette å straffe besittelse for skremme ungdommen til å holde seg unna, eller er straff med på å forsterke utenforskap og dermed til hinder for rehabilitering?

    I tillegg ville jeg problematisere det prinsipielle rundt det å straffe folk for noe de gjør med egen kropp (ruse seg). Altså en forbrytelse uten offer, men fikk overraskende lite gehør for dette. Mantraet var "narkotika vil vi ikke ha, straff det hardt!" Det overrasker meg hvor lett det sitter i ryggmargsrefleksen hos mange å ville forby det man ikke liker. Vi så det bl.a i Trondheim der SV-politiker Mona Berger fikk med seg formannskapet (?) på å nekte alkoholbevilling til Dreams Showbar, en strippeklubb, siden de var mot stripping. Eier Atle Maaø tok saken til retten, og vant. Skjenkereglene er ikke ment brukt på den måten.

    Jeg har alltid definert meg selv politisk på venstresiden, men saker som den over gjør at jeg føler meg fremmedgjort. Det stemmer ikke over ens med mine holdninger. Jeg kom etter hvert over nettstedet The Political Compass. Her operer de ikke bare med en (økonomisk) høyre-venstre-akse, men også en (sosial) liberal-autoritær-akse. Brikkene falt på plass. Jeg tok en test, og havnet her:

    chart.png

    Altså er jeg venstreliberal. Jeg ønsker sterk statlig økonomisk kontroll, men sterk personlig frihet. Partiene på venstresiden i norsk politikk er mer autoritære enn meg, så det er vanskelig å finne sin plass. Noen ganger er jeg enig med Frp når de ønsker å oppheve det uforståelige forbudet mot Segway eller lakrispipe, mens resten av venstresiden rister på hodet og lurer på om det ikke er viktigere saker å ta tak i. Uten å reflektere over det prinsipielle problemet med unødvendige forbud. Andre ganger er jeg enig med Venstre når de mener det ikke er statens oppgave å legge seg borti hva voksne mennesker gjør med egen kropp, enten det er å selge sex eller ruse seg. Resten av venstresida står og skriker etter forbud. Jeg blir fremmedgjort.

    Så er jeg en liberalist? Tar jeg feil i disse sakene når jeg er i utakt med partiene jeg ellers ofte er enig med? Jeg vil gjerne utfordres, og ta gjerne testen selv.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, du er liberal, en liberaler. Høyresiden har alldeles ikke monopol på liberalisme.

    En liberalist er noe annet. Han mener at staten skal holde seg langt unna det aller meste. Liberalister minner meg mest om en huskatt. De tror de er så frie og selvstendige, men når alt kommer til alt så er de 100 % avhengig av samfunnet.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Artig, men virket mest beregnet på et amerikansk publikum. Havnet som forventet langt over på den liberale side, men overraskende lenger mot venstre enn antatt. Stemmer nok bra dersom aksen er kalibrert for amerikanske forhold.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    jøss jeg er mer venstrevridd enn jeg trodde gitt. Men dette er vel amerikansk beregning som ikke er det samme som skandinavisk politisk ståsted..
    Å være for selvbestemt abort og akseptere homofil legning, og sånn er ikke spesielt venstrevridd hos oss
    4E610E6A-44A2-4F47-905E-E0F98AA8E6D3.png
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Å være for selvbestemt abort og akseptere homofil legning, og sånn er ikke spesielt venstrevridd hos oss
    Går ikke det mer på den andre aksen?

    Ja, du er liberal, en liberaler. Høyresiden har alldeles ikke monopol på liberalisme.

    En liberalist er noe annet. Han mener at staten skal holde seg langt unna det aller meste. Liberalister minner meg mest om en huskatt. De tror de er så frie og selvstendige, men når alt kommer til alt så er de 100 % avhengig av samfunnet.
    Jeg blir ofte kalt en liberalist når jeg predikerer personlig frihet, derfor stilte jeg spørsmålet halvt retorisk. Liberalistene finner man selvfølgelig nederst i høyre hjørne på diagrammet.

    At katten vår er liberalist kan jeg ikke ha noe av. Kanskje jeg må hjemme Ayn Rand-bøkene, og hvis ikke det hjelper er det vel bare å kaste den ut og stenge katteluka. :p
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^ da kommer katten til å sitte utenfor og ule/krafse på døren til du mater den, slipper din inn. :) Akkurat som liberalistene uler om statlig hjelp der de ikke klarer seg selv lenger. Når markedet går i dass så er det visst kjekt å ha matfar i staten allikevel.

    Ann Rand-bøkene passer best som støtte til ujevne bordbein eller som en dørstopp.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å huffda! Men det er amerikansk dette her ja.

     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Med disse spørsmålene vil vi vel alle havne i denne firkanten…. P.png
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så rart. Etter amerikansk målestokk er alle de politiske partiene på stortinget sosialistisk.
    Lurer på hvor sprengt man må være for å komme helt til høyre i denne figuren?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg pleier å holde meg unna Off-Topic Hjørnet, men kom i skade for å engasjere meg for avkriminalisering av narkotika. Mye av debatten har gått rundt det med straff. Skal man fortsette å straffe besittelse for skremme ungdommen til å holde seg unna, eller er straff med på å forsterke utenforskap og dermed til hinder for rehabilitering?

    I tillegg ville jeg problematisere det prinsipielle rundt det å straffe folk for noe de gjør med egen kropp (ruse seg). Altså en forbrytelse uten offer, men fikk overraskende lite gehør for dette. Mantraet var "narkotika vil vi ikke ha, straff det hardt!" Det overrasker meg hvor lett det sitter i ryggmargsrefleksen hos mange å ville forby det man ikke liker. Vi så det bl.a i Trondheim der SV-politiker Mona Berger fikk med seg formannskapet (?) på å nekte alkoholbevilling til Dreams Showbar, en strippeklubb, siden de var mot stripping. Eier Atle Maaø tok saken til retten, og vant. Skjenkereglene er ikke ment brukt på den måten.

    Jeg har alltid definert meg selv politisk på venstresiden, men saker som den over gjør at jeg føler meg fremmedgjort. Det stemmer ikke over ens med mine holdninger. Jeg kom etter hvert over nettstedet The Political Compass. Her operer de ikke bare med en (økonomisk) høyre-venstre-akse, men også en (sosial) liberal-autoritær-akse. Brikkene falt på plass. Jeg tok en test, og havnet her:

    Vis vedlegget 783232

    Altså er jeg venstreliberal. Jeg ønsker sterk statlig økonomisk kontroll, men sterk personlig frihet. Partiene på venstresiden i norsk politikk er mer autoritære enn meg, så det er vanskelig å finne sin plass. Noen ganger er jeg enig med Frp når de ønsker å oppheve det uforståelige forbudet mot Segway eller lakrispipe, mens resten av venstresiden rister på hodet og lurer på om det ikke er viktigere saker å ta tak i. Uten å reflektere over det prinsipielle problemet med unødvendige forbud. Andre ganger er jeg enig med Venstre når de mener det ikke er statens oppgave å legge seg borti hva voksne mennesker gjør med egen kropp, enten det er å selge sex eller ruse seg. Resten av venstresida står og skriker etter forbud. Jeg blir fremmedgjort.

    Så er jeg en liberalist? Tar jeg feil i disse sakene når jeg er i utakt med partiene jeg ellers ofte er enig med? Jeg vil gjerne utfordres, og ta gjerne testen selv.
    Side 5 og 6 var jo bare typisk amerikansk religiøst, moralistisk vissvass. Jeg er i samme klubben som deg. 🙂
    DC9537CF-27FB-42A7-BA66-1BE89DCA218A.jpeg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det viser seg til vår store overraskelse at hver og en av oss er langt ute på vestresiden, og nærmest ekstremt liberale. Den så jeg ikke komme, gitt. Det sier noe om at amerikanerne har rett; vi er kommunister hele gjengen over here.
    I am Jack's complete lack of surprise. :) Man får jo en ganske god indikasjon på hvor folk står politisk hvis man følger med litt på OT, og som du sier er jo selv Høyre her tillands som venstrevridde å regne 'ovah there'.

    Vurderer å ta testen en gang til bare for å se hvor langt opp til høyre jeg klarer hvis jeg går inn for det.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Prøv denne — og la oss være takknemlige over at Herbert Spencers ideer ikke fikk slå rot hos oss.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Prøv denne — og la oss være takknemlige over at Herbert Spencers ideer ikke fikk slå rot hos oss.

    Sånn kan det se ut, ja:
    1642870294209.png

    På den annen side overrasker det meg at hele 10% av amerikanerne innehar nok fornuft til å havne innenfor en slags sosialdemokratisk / liberal sfære.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Outsider left her også....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Vi havner nok der hele gjengen....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Relatert til resultatene fra andre, var jeg ikke så overranket:
    chart.png
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Endte som forventet helt nederst i venstre hjørne.
    Om man både tror på en velferdsstat og personlig frihet, da er man vel en jævla sossialist
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Forb…ede hippier hele gjengen 😁 Har vel tatt denne før og havnet et par ruter lengre opp og bort bort på høyresiden så jeg har blitt mykere med åra. Enda så er jeg i mot vaksinetvang og vaksinepass. Neste gang så må det bli bulls eye.

    3DCEFAA0-D5CD-4339-8870-C668E0A07959.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn