Politikk, religion og samfunn Politimester Bastian rir igjen

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Det er heller ikke Bastian som har særlig mye makt i den forstand, han er kun et haleheng etter langt mer handlekraftige kjøpmennene som har blitt hjemsøkt av røverne. I værste fall et slags "opplyst"borgervern. Det er ingen overpersonelle instanser som skaper den sosiale orden i Kardemomme by. De oppstår umiddelbart ved personenes direkte forhold til hverandre. Tvister gjøres opp på stedet uten noen innblanding fra myndighetene. Riktignok opptrer Bamsefar og Bastian som ordensmakter, men de er det kun igjennom sin person. Ingen av dem forvalter noen autoritet utover den de umiddelbart besitter i kraft av andre personeners anerkjennelse. Bastian er ingenting om han ikke har bakeren og resten av kjøpmannstanden i ryggen. På samme måte fungerer Bamsefar kun som samlende monark uten reel inflytelse om ikke dyrene stiller seg bak Morten Skogmus` lovforslag.

Gateavisa 163: Egner
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Poenget var nok mest en manglende evne til å forestille seg at noen kan ha skumlere hensikter enn å ta en tur med trikken.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Taget på sengen er vel dækkende.

a. Hovsa
b.ÆÆÆe
c. Overkill.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er heller ikke Bastian som har særlig mye makt i den forstand, han er kun et haleheng etter langt mer handlekraftige kjøpmennene som har blitt hjemsøkt av røverne. I værste fall et slags "opplyst"borgervern. Det er ingen overpersonelle instanser som skaper den sosiale orden i Kardemomme by. De oppstår umiddelbart ved personenes direkte forhold til hverandre. Tvister gjøres opp på stedet uten noen innblanding fra myndighetene. Riktignok opptrer Bamsefar og Bastian som ordensmakter, men de er det kun igjennom sin person. Ingen av dem forvalter noen autoritet utover den de umiddelbart besitter i kraft av andre personeners anerkjennelse. Bastian er ingenting om han ikke har bakeren og resten av kjøpmannstanden i ryggen. På samme måte fungerer Bamsefar kun som samlende monark uten reel inflytelse om ikke dyrene stiller seg bak Morten Skogmus` lovforslag.

Gateavisa 163: Egner
Vi ser at Bastian (med frue, det må ikkje gløymast) gjer ein flott jobb når det gjeld fengselsstell og rehabilitering attende til samfunnet. Så eg er ikkje heilt einig med Ymir.
Og kva med Karius og Baktus? Tvers gjennom onde sadistar, utan empati for andre enn seg sjølve. Godt dei er ute av historien.
Eg kunne også tenkje meg å diskutere vesle Hoa, men då grip vel moderator inn?
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Det er heller ikke Bastian som har særlig mye makt i den forstand, han er kun et haleheng etter langt mer handlekraftige kjøpmennene som har blitt hjemsøkt av røverne. I værste fall et slags "opplyst"borgervern. Det er ingen overpersonelle instanser som skaper den sosiale orden i Kardemomme by. De oppstår umiddelbart ved personenes direkte forhold til hverandre. Tvister gjøres opp på stedet uten noen innblanding fra myndighetene. Riktignok opptrer Bamsefar og Bastian som ordensmakter, men de er det kun igjennom sin person. Ingen av dem forvalter noen autoritet utover den de umiddelbart besitter i kraft av andre personeners anerkjennelse. Bastian er ingenting om han ikke har bakeren og resten av kjøpmannstanden i ryggen. På samme måte fungerer Bamsefar kun som samlende monark uten reel inflytelse om ikke dyrene stiller seg bak Morten Skogmus` lovforslag.

Gateavisa 163: Egner
Vi ser at Bastian (med frue, det må ikkje gløymast) gjer ein flott jobb når det gjeld fengselsstell og rehabilitering attende til samfunnet. Så eg er ikkje heilt einig med Ymir.
Og kva med Karius og Baktus? Tvers gjennom onde sadistar, utan empati for andre enn seg sjølve. Godt dei er ute av historien.
Eg kunne også tenkje meg å diskutere vesle Hoa, men då grip vel moderator inn?

"han er kun et haleheng etter langt mer handlekraftige kjøpmennene"
Hva med å bytte ut handlekraftige kjøpmenn med handlingslamede politikere?

"Bastian er ingenting om han ikke har bakeren og resten av kjøpmannstanden i ryggen"
Gir politikerne som ansetter politi toppene støtte og rettningslinjer,eller er politiet uten styring?

Slik var innlegget tenkt å leses ,siden det var Bastian som ble brukt som eks. i overskriften....
men det var muligens en feilkobbling fra min side ,igjen ;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.799
Torget vurderinger
23
Ole Brumm er ute og kjører, under sterkt press fra Kristoffmisbruker Robin og Nazi Nøff i Hundregramskogen..
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
Ole Brumm er ute og kjører, under sterkt press fra Kristoffmisbruker Robin og Nazi Nøff i Hundregramskogen..
...og de er på vei til motorsagmassakeren i Hakkebakkeskogen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Typisk reaksjonsmønster: Man ekspressbehandler saken til meksikaneren og får ham ut av landet på rekordtid, med litt omtrentlig syn på formelle ankefrister, og så snakker vi ikke mer om dette. Da kan alle fortsette eksakt som før og snakke fra kontorstolen sin om "behovet for forebygging".

Noen i politiledelsen burde i stedet fått sparken. Det er en kjempesvakhet i norsk offentlig administrasjon at ansvar aldri plasseres, bare pulveriseres.
Den uansvarlige politiledelsen - Nobels fredspris - VG
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, jeg vet. Gangavstand herfra til JHW's fødested Wesselstuen.
 
Topp Bunn