Politikk, religion og samfunn Politikk

G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke alt passer i de rød/blå trådene for varierende påfunn fra partiene. Så kanskje en egen tråd for mer generell politikk?

Her fra dagens BT

drmo.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
En dansk venstreekrstemist får smake litt av sin egen medisin...

G

Gjestemedlem

Gjest
Tråden er ment å være fri for alle. La oss krangle så busta fyker. Joda jeg er jo Gjestemedlem så jeg vil nok promotere deffepolitikk. Men alle dere andre som ikke er jeg kan jo bidra med deres preferanser, synspunkter og kunnskap. Jeg hadde ikke giddet å poste noe som helst her om alle var enige.

Det er ingenting jeg setter mer pris på enn at noen kan overtale meg til et annet synspunkt en de jeg har nå. Men alt det til side, dette var ikke ment å skulle handle om meg men at jeg hadde problemer med hvor jeg skule poste politiske tema ... som ikke passet helt inn i de to trådene som omhandler genialiteten til de rødgrønne eller de blågrønne partiene.

Men om det var fånyttes så synker tråden til bunns og om tre uker er den i glemselen.

Det er et forsøk.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.978
Har ofte tenkt at det hadde gjort seg med en egen URIX-tråd, for å ta opp saker som ikke gis oppmerksomhet i det norske mediebildet.

For eksempel, mens Europas nordlige periferi om dagen synes sykelig opptatt av innvandringsspørsmålet, enten man er for eller mot, så skjer det spennende ting på den sørøstlige flanke. Etter 25 år, en borgerkrig og en nær økonomisk kollaps klarte Skopje og Athen å bli enig om en avtale for å endelig løse navne-problemet. Motarbeidet av nasjonalister på begge sider av grensen går makedonerne til folkeavstemming 30 september. Går dettte gjennom vil det skape positive ringvirkninger ikke bare for naboskapet og (Nord) Makedonias egne fremtidsutsikter men også rett nord for Tetovo og videre.

For i den EU-styrte dialogen mellom Beograd og Pristina har både Vucic og Thaci for første gang signalisert at de også er åpne for grensedragning som del av et mulig og endelig kompromiss for gjensidig anerkjennelse. Det vil si a Mitrovica nord for Ibar (hvor den store majoritet er etnisk serbisk) går til Serbia, og tilstøtende deler av Bujanovac og Presevo i Sør-Serbia (hvor den store majoritet er etnisk albansk) går til Kosovo. Dette ville vært utenkelig bare for kort tid siden. Ikke bare representerer det et historisk tabu for en serbisk president å snakke (offentlig) om Kosovo som om ikke det var en integrert del og selve hjertet av den serbisk-ortodokse religion og nasjonalitet, men det har vært et omtrent like stort tabu også i det internasjonale samfunn.

Hvis, og her kommer et gammelt visdomsord fra Balkan «våre ledere går aldri glipp av en mulighet til å glipp av en politisk mulighet» til sin rett, dette faktisk går veien samtidig som også andre politiske relasjoner i regionen (Serbia-Montenegro, Montenegro-Kosovo, Albania-Montenegro) har gått i riktig retning de siste årene er dette et veiskille av historisk betydning som ikke kan overdrives. Riktignok står man igjen med et Bosnia som går til valg 5 oktober, uten noen forhåpninger til at de selv klarer å finne nøkkelen til den tvangstrøyen Holbrook fremforhandlet med Slobo og Dayton dessverre ordinerte.

Dette er bare noen få korte eksempel på spennende politiske utviklingstrekk i vårt relative nærområde.

Går vi litt lenger øst er det også tegn på bevegelse i Tiraspol, til tross for mer enn på grunn av Dodon. Krysser vi Svartehavet østover er det mye positivt i både Georgia og Armenia. Til tross for at det akkurat er et tiår siden russerne kom susende gjennom tunnelen og tap av kontroll over både Abkhasia og Sør Ossetia så har oppslutningen om demokratiske institusjoner befestet seg i en befolkning som ikke lenger ønsker å bli målt mot sine naboers standarder men Europa. Masseprotestene som i vår førte til at Sargsian trakk seg i stedet for å ta en Janukovych har ført til en ny optimisme blant armenerne, og ting ser så langt ut til å holde.

Går vi enda lenger øst ser vi bevegelser i Usbekistan selv ikke de mest optimistiske etter Karimovs død for to år siden hadde tippet. Melkeveier igjen før vi snakker demokrati, bevares, men at det nye lederskapet på så kort tid våget å renske ut så mange av Karimovs gamle KGB-nomenklatura er overraskende. Andre tegn på åpning mot verden ellers signaliserer usbekiske ambisjoner om å utfordre Nazarbayev for sentral-asiatisk lederskap i en tid kineserne pøser sine milliarder og ambisjoner i deres nye silkevei.

Eller vi kunne tatt turen sørover over Middelhavet. Afrika er mer enn «araberkulturelle» Maghreb og Sahel, med noen ørkenstompende nomader i midten, og negerkonger, pygmeer og de stakkars hvite bøndene helt i syd. Afrika har 54 land med smått og stort, og med en en uendelig mye større variasjon enn på det europeiske og amerikanske kontinent til sammen.

Eller hva kommer Pave Frans oppdaterte katekisme med forbud mot dødsstraff i land med store katolske grupper bety?

Men hver gang jeg tenker at det hadde vært fint med en slik tråd kommer jeg fort på andre tanker. For det første er vel norsk mediadekning, fra Dagblad til document.no, en refleksjon over hva norske lesere først og fremst er interessert i. Dessuten sporer jo alt mer agrensede politiske tema her ut i binær posting av YouTube klipp. Så jeg har gitt opp tanken om en generell URIX-tråd.

Av samme grunn ser jeg ikke helt poenget med en enda bredere og altomfavnende «politikk» tråd. Med mindre du da ser for deg en generell dumpingplass av typen «hva i all verden tenker du på nå» etter mal fra musikkavdelingen. Så jeg så vel ikke helt behovet. Aller minst fra deg som allerede poster et så høyt antall meldinger med i stor grad sammenfallende innhold på alle de politiske trådene som allerede er her. Men bevares, det er bare å poste i vei naturligvis.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har litt sansen for Sadiq Khan, han er ikke det verste London kunne fått og han er i det minste prinsippfast.

----

Sadiq Khan has allowed a giant balloon depicting himself wearing a bright yellow bikini to fly over London this weekend.

An activist has raised £58,000 to fly the blimp over Parliament in protest at the Mayor's decision to allow a giant balloon of Donald Trump as a baby to be flown during his visit to the UK.

Yanny Bruere, who describes himself as a “Brit” and “free speech advocate”, is behind the plans for the blimp. He is fronting a group called “Make London Safe Again” in reference to a surge in violent crime in London and Mr Trump's slogan "Make America Safe Again".

https://www.standard.co.uk/news/lon...o-allow-trump-baby-to-fly-above-a3923216.html

ssss.jpg

---

Farrage kan bli en joker i neste valg..

https://www.standard.co.uk/news/pol...anding-for-london-mayor-in-2020-a3923516.html

Nigel Farage today claimed he may stand for Mayor of London in 2020.

The former Ukip leader said he was being “encouraged” and boasted he could push the Conservatives into third place.

“I haven’t said no to it, I’m thinking about it,” he said.

“The Tory party are very actively aware that if I did stand, they would probably come third, and they are afraid of that,” he told the FT.

Mr Farage has served three terms as an MEP but his job comes to and end after Brexit. He has stood unsuccessfully for parliament seven times

G

Gjestemedlem

Gjest
Merkels hodeløse masseimport av unge mannevonde muhamedanske menn får tyskerne til å reagere.

– Det har bare gått nedover i Tyskland
CHEMNITZ (NRK): Frank Neufert fra Chemnitz er en av dem som nok en kveld har møtt opp for å protestere mot innvandringen han og andre mener ødelegger Tyskland. Han frykter for barnas fremtid i et flerkulturelt samfunn.

https://www.nrk.no/urix/_-det-har-bare-gatt-nedover-i-tyskland-1.14188476

Byen i det østlige Tyskland, som under den østtyske kommunisttiden het Karl-Marx-Stadt, har kommet i nasjonens og verdens søkelys etter at en 35 år gammel tysk snekker døde etter et knivslagsmål.

To unge menn fra Irak og Syria er arrestert, mistenkt for å påført tyskeren de dødelige stikkene. Irakeren i 20-årene skal ifølge den tyske avisen Bild ha begått flere forbrytelser som han er dømt for siden han kom til Tyskland i 2015, men har også klart å unngå å bli utsendt.

---

Migrantene har en annen rettsforståelse

– Jeg sto på barrikadene allerede på slutten av 1980-tallet og trodde det skulle gå bra i landet, men det har bare gått nedover. Både sosialt og i arbeidslivet, sier Frank Neufert fra Chemnitz til NRK.

Frank Neufert fra Chemnitz
Frank Neufert mener innvandrere har en annen rettsforståelse enn tyskere.

– Nå har migrantproblemet kommet i tillegg. Jeg har to barn i skolealder, og jeg tør ikke at de tar kollektivtransport. Datteren min kan ikke gå i shorts uten å bli antastet. Jeg kjører dem derfor rundt istedenfor, forteller han.

G

Gjestemedlem

Gjest
Statistisk sentralbyrå som demokratisk problem
Samfunnsdebattant Kjetil Rolness driver en slags enmannskrig mot Statistisk sentralbyrå (SSB). Det gjør han så bra at byrået snart må få krisehjelp.

https://www.nettavisen.no/meninger/...lbyra-som-demokratisk-problem/3423531446.html

Kritikken fra Rolness går i korthet ut på at SSB gir oss for positive tall om sysselsetting blant innvandrere.

For å komme med i tallene for "sysselsatte" er det nemlig nok å jobbe en time i uka. Tallene skjuler hvor mange som jobber heltid, eller hvor mye de jobber.

Og verre: Når en samfunnsdebattant som Rolness forsøker å få disse tallene, får han dem ikke, selv om de ligger implisitt i SSBs materiale. Da må han betale, eller regne selv. Slik fant han for eksempel ut at bare 9,5 prosent av somaliske kvinner i Norge er heltidsansatte.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
14.368
I "gamle dager" husker jeg Carl I. Hagens tirader om "slabbedasker, unnaslunterere, alenemødre, finnmarkinger og innvandrere". Nå har han jaggu fått en arvtaker.
Herregud, Deph, god tur videre inn blant de fargeblinde (de som ser kun det svarte og det hvite, altså).

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest
Wilders avlyste karikaturkonkurranse grunnet trusler
Den anti-islamske, nederlandske politikeren Geert Wilders har avlyst en karikaturkonkurranse der motivet skulle vært profeten Muhammed.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9mAjPp/wilders-avlyste-karikaturkonkurranse-grunnet-trusler

Årsaken til avlysningen er ifølge Wilders at han har mottatt dødstrusler, og at han var redd for å sette andre mennesker i fare.

– For å unngå at noen blir ofre for islamsk vold, har jeg besluttet at karikaturkonkurransen ikke blir gjennomført, skriver parlamentarikeren i en uttalelse torsdag.

Wilders har i flere år hatt politibeskyttelse døgnet rundt som følge av drapstrusler.

Konkurransen var planlagt å gå av stabelen i november inne på kontorene til Wilders Frihetsparti i nasjonalforsamlingen.

Planen har allerede utløst sinte protester i Pakistan, der tusenvis har marsjert mot hovedstaden Islamabad med krav om at regjeringen må kutte de diplomatiske båndene til Nederland.

Denne uken ble dessuten en pakistansk mann pågrepet i Haag og siktet for å ha planlagt å drepe Wilders.

Nederlands statsminister Mark Rutte stilte i forrige uke spørsmål ved Wilders motiv.

– Hans mål er ikke å skape en debatt om islam. Målet hans er å provosere, sa Rutte.

Statsministeren la imidlertid til at folk i Nederland nyter omfattende ytringsfrihet, og at regjeringen ikke ville stanse konkurransen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ben Shapiro: The Myth of the Tiny Radical Muslim Minority

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Antall liker
1.297
I "gamle dager" husker jeg Carl I. Hagens tirader om "slabbedasker, unnaslunterere, alenemødre, finnmarkinger og innvandrere". Nå har han jaggu fått en arvtaker.
Herregud, Deph, god tur videre inn blant de fargeblinde (de som ser kun det svarte og det hvite, altså).

Disqutabel
Ja men det var gode tirader så en arvtager er velkommen, ; hvem som er fargeblind ? helst venstre-liberale med busserull og tøfler og runde briller

Topp Bunn